ایکس‌باکس سری ایکس قدرتی بسیار بیشتر نسبت به کامپیوترهای گیمینگ با قیمت مشابه دارد

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
کنسول بازی ۵۰۰ دلاری مایکروسافت در مقایسه با کامپیوترهای گیمینگ با قیمت مشابه، قدرت پردازشی و گرافیکی بسیار بیشتری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.
تبلیغات

مایکروسافت بالاخره قیمت کنسول جدید خود را اعلام کرد. قیمت ایکس ‌باکس سری ایکس دقیقا یک روز پس از معرفی و اعلام قیمت کنسول ایکس‌باکس سری اس اعلام شد. کنسول قدرتمندتر ردموندی‌ها، با برچسب قیمتی ۴۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد که باتوجه‌به قابلیت‌های متعدد گرافیکی و پردازشی آن، یک قیمت عالی محسوب می‌شود.

ایکس‌باکس سری ایکس مجهز به پردازنده‌ هشت هسته‌ای Ryzen خواهد بود که بر مبنای معماری Zen 3 ساخته شده است. این پردازنده با قابلیت SMT در فرکانس ۳/۸ یا ۳/۶ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. از قابلیت‌های دیگر این کنسول می‌توان به نسخه‌ی مجهز به ۵۲ واحد CU معماری RDNA2 در کنسول جدید اشاره کرد. فراموش نکنید که نسخه‌ی مجهز به ۴۰ واحد معماری RDNA که سال گذشته معرفی شد، قدرتی تقریبا برابر با کارت گرافیک RTX 2070 داشت. کنسول جدید ردموندی‌‌ها از راهکار ذخیره‌سازی SSD بهره می‌برد که می‌توان عملکرد آن را با درایوهای حرفه‌ای کنونی موجود در بازار برابر دانست. با وجود اینکه اخبار و گزارش‌های متعدد، روی بازی‌های با رزولوشن 8K متمرکز شده‌اند، امروز می‌دانیم که ایکس‌باکس سری ایکس با تمرکز بر بهبود بازی‌های 4K به بازار عرضه می‌شود.

قدرت سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری ایکس با قطعات عالی موجود در بازار PC برابری می‌کند

برای مقایسه‌ی قابلیت‌ها و توانایی‌‌های ایکس‌باکس سری ایکس، مشخصان فنی ایکس‌باکس را در برابر حرفه‌ای‌ترین سخت‌افزارهای زمان معرفی آن کنسول بررسی کنید. کنسول قبلی ردموندی‌ها از پردازنده‌ی مناسب، اما با قدرت پایین‌تر بهره می‌برد که در برابر تراشه‌های حرفه‌ای کامپیوتر رومیزی آن زمان حرفی برای گفتن نداشت. پردازنده‌ی گرافیکی ایکس‌باکس وان هم در بهترین حالت با AMD Radeon HD 7790 برابر بود. AMD در سال ۲۰۱۳ کارت گرافیک RX 280 را معرفی کرد که مجهز به ۲۰۴۸ هسته بود. درمقابل، تنها ۷۶۸ هسته‌ی پردازش گرافیکی در ایکس‌ باکس وان دیده می‌شد. یعنی کنسول مایکروسافت، توان پردازشی به اندازه‌ی یک‌سوم کامپیوترهای رومیزی حرفه‌ای آن زمان داشت. کنسول قبلی ردموندی‌ها همچنین در سرعت کلاک بسیار پایین‌تر در مقایسه با رقبای خود در بازار PC کار می‌کرد. در دورانی که پردازنده‌های PC با سرعت کلاک بیش از سه گیگاهرتز در بازار موجود بودند،‌ پردازنده‌ی Jaguar CPU در ایکس‌باکس وان تنها ۱/۷۵ گیگاهرتز سرعت داشت. پردازنده‌ی گرافیکی نیز با سرعت کلاک ۸۵۳ مگاهرتز معرفی شد که در مقایسه به محصولاتی همجون R9 280X با سرعت کلاک یک گیگاهرتز، باز هم شکست می‌خورد.

مشخصات و قابلیت‌های ایکس باکس سری ایکس

پردازنده‌های گرافیکی و مرکزی و SSD موجود در ایکس‌باکس سری ایکس، بسیار مشابه با تجهیزات حرفه‌ای هستند که امروز در پی‌سی‌ها مشاهده می‌کنیم. قیمت ۵۰۰ دلاری کنسول که در سال ۲۰۱۳ نیز همین مقدار بود، اکنون بسیار منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد. مایکروسافت می‌توانست با پردازنده‌های ضعیف‌تر مرکزی و گرافیکی هم محصولی مناسب را به بازار عرضه کند، اما تصمیم گرفت تا بهترین تجهیزات سخت‌افزاری مناسب بازه‌ی قیمتی کنسولش را به کار بگیرد. ردموندی‌ها می‌‌گویند CPU در کنسول ایکس‌باکس سری ایکس در سرعت کلاکی کمی پایین‌تر از سرعت کلاک پردازنده‌های حرفه‌ای هشت هسته‌ای AMD در بازار کامپیوتر رومیزی فعالیت می‌کند.

مقاله‌های مرتبط:

    آخرین باری که سونی و مایکروسافت، کنسول بازی جدیدی به بازار عرضه کردند، بحث و تبادل نظر زیادی بین طرفداران کنسول و کامپیوتر رومیزی جریان داشت. برخی اعتقاد داشتند که با قیمتی مشابه با قیمت کنسول بازی، می‌توان یک کامپیوتر شخصی با قدرت بیشتر خریداری کرد. اکنون و در مقایسه‌ی ایکس‌باکس سری ایکس با کامپیوترهای رومیزی کنونی، قطعا چنین کاری امکان‌پذیر نیست. کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 یک محصول عالی به‌نظر می‌رسد، اما نمی‌تواند پردازنده‌های گرافیکی همچون 5700XT را از قیمت کنونی ۳۷۹ دلاری به قیمت زیر ۲۰۰ دلار برساند. برای اینکه یک کامپیوتر شخصی با تجهیزات مشابه، قیمتی برابر با کنسول داشته باشد، حداکثر قیمت پردازنده‌ی گرافیکی باید کمتر از ۲۰۰ دلار شود. در سمت پردازنده‌ی مرکزی نیز همین چالش را داریم و پردازنده‌ی Ryzen 7 3700X هنوز یک محصول ۳۰۰ دلاری محسوب می‌شود.

    با وجود مقرون‌به‌صرفه بودن کنسول ایکس‌باکس سری ایکس نسبت به کامپیوتر گیمینگ، هنوز هم کاربران بسیار زیادی کامپیوتر شخصی را به کنسول ترجیح می‌دهند. آن‌ها دلایل متعددی برای انتخاب خود دارند. به‌عنوان مثال بازی‌های موجود برای PC بیشتر از کنسول هستند. همچنین برخی کاربران به‌هیچ‌وجه تجربه‌ی کیبورد و ماوس را با کنترلر عوض نمی‌کنند و برخی دیگر هم بازی روی مانیتور را به تلویزیون خانگی ترجیح می‌دهند. درنتیجه نمی‌توان انتظار داشت که در روز عرضه‌ی کنسول‌های جدید، گیمرهای بسیار زیادی برای تغییر پلتفرم بازی و خرید کنسول‌ها اقدام کنند.

    صرف‌نظر از تصمیم گیمرها، در بخش سخت‌افزاری ایکس‌باکس سری ایکس شاهد تجهیزاتی هستیم که برای جمع‌آوری آن‌ها در یک کامپیوتر شخصی قطعا باید هزینه‌ای بسیار بیشتر از ۵۰۰ دلار بپردازید. البته هزینه‌ی لوازم جانبی را هم باید در نظر گرفت. درنهایت اگر قطعات کنونی کامپیوتر شما مناسب هستند، شاید با هزینه‌‌ای کمتر از ۵۰۰ دلار موفق به ارتقا آن شوید، اما قطعا مونتاژ کردن یک کیس جدید با سخت‌افزار و قدرتی مشابه ایکس‌باکس سری ایکس هزینه‌ای بسیار بیشتر خواهد داشت.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات