بیل گیتس خرید تیک‌ تاک را برای مایکروسافت به هدیه‌ای سمی تشبیه کرد

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بیل گیتس ظاهرا با برنامه‌ی احتمالی خرید تیک‌تاک توسط مایکروسافت موافق نیست و اعتقاد دارد مسیر آن با اجبار ازسوی دولت ترامپ، وضعیت مناسبی نخواهد داشت.
تبلیغات

هفته‌ی گذشته اخبار متعددی مبنی بر تصمیم جدی مایکروسافت برای خرید تیک‌تاک منتشر شد. اخبار خرید، در جریان فشارهای دولت ایالات متحده به تیک‌تاک و مالک چینی آن، بایت‌دنس، رسانه‌ای شد. دولت ترامپ از مدت‌ها پیش تیک‌تاک را تهدید می‌کند که به‌خاطر فعالیت تحت مالکیت یک شرکت چینی، در آمریکا تحریم خواهد شد. جدیدترین اطلاعات هم از تصمیم ترامپ مبنی بر تحریم تیک‌تاک تا ۴۵ روز آینده خبر می‌دهند. دراین‌میان بیل گیتس، مدیرعامل سابق مایکروسافت، در مصاحبه‌ای با وایرد نکاتی را درباره‌ی قرارداد خرید احتمالی مطرح کرد.

مصاحبه‌ی بیل گیتس با وایرد اکثرا در ارتباط با آزمایش‌های واکسن ویروس کرونا در ایالات متحده بود. او در بخشی از مصاحبه پیرامون برنامه‌ی احتمالی خرید تیک‌تاک در مایکروسافت گفت: «کسی نمی‌داند چه اتفاقی برای قرارداد احتمالی خواهد افتاد. بله، این یک هدیه‌ی سمی است. فعالیت حرفه‌ای و همه‌جانبه در دنیای رسانه‌های اجتماعی به‌هیچ‌وجه آسان نخواهد بود». گیتس در پاسخ به سوالی درباره‌ی محتاط بودن برای ورود مایکروسافت به رقابت رسانه‌های اجتماعی گفت: «رقابت در یک صنعت بسیار خوب بوده، اما این‌که تراپ تنها رقیب فعال در بازار را از بین ببرد، عجیب و غریب است».

نکته‌ی اصلی بیل گیتس برای مخالفت ضمنی با فروش تیک‌تاک به مایکروسافت، در دخالت‌های دولت ترامپ دیده می‌شود. او می‌گوید اصل قرارداد که با فشار دولت رخ خواهد داد، به‌تنهایی موجب تعجب می‌شود. ازطرفی درخواست ترامپ و تیمش برای کسب سهمی از قرارداد فروش، آن را بیش‌ازپیش عجیب می‌کند. درنهایت مایکروسافت باید با همه‌ی این موارد کنار بیاید.

شایعه‌های ابتدایی پیرامون تمایل خرید تیک‌تاک ازسوی مایکروسافت، ابتدای هفته‌ی پیش مطرح شد. سپس رسانه‌ها اعلام کردند که مذاکره‌ها برای خرید متوقف شد تا وضعیت حکم احتمالی تحریم دولت ترامپ مشخص شود. چند روز بعد، مایکروسافت در بیانیه‌ا‌ی اعلام کرد که پس از مذاکره‌های اولیه با رئیس‌جمهور ایالات متحده، صحبت‌ها برای خرید تیک‌تاک را ادامه می‌دهد. درنهایت دولت هم از موافقت ضمنی با فروش تیک‌تاک به مایکروسافت خبر داد و البته ضرب‌الاجل ۱۵ سپتامبر را برای اتمام مذاکرات تعیین کرد.

برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند که تمایل مایکروسافت به خرید تیک‌تاک بیشتر هم شده است. ظاهرا ردموندی‌ها تمایل دارند کل کسب‌وکار بین‌المللی تیک‌تاک را خریداری کنند. فراموش نکنید که اخبار قبلی، تنها خرید بخش عملیاتی در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند را مطرح می‌کردند.

چینی‌ها در واکنش به دستور جدید دولت ترامپ ساکت ننشسته‌اند. رسانه‌های دولتی این کشور حکم جدید و اجبار به فروش را نوعی سرقت می‌دانند. مقام‌های تیک‌تاک نیز از دستور ناگهانی دولت ایالات متحده شوکه شدند. آن‌ها می‌گویند دستور ممنوعیت درصورت عدم فروش شرکت، بدون هشدار و بدون هماهنگی با تیک‌تاک بوده است. به‌هرحال وضعیت برای اپلیکیشن محبوب شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده جالب نیست. ازطرفی مایکروسافت که سابقه‌ی زیادی در دنیای شبکه‌های اجتماعی ندارد، شاید با ورود این‌چنینی و بر اثر اجبار دولتی به یک حوزه جدید، موفق به پیشرفت آن‌چنانی در دنیای پیچیده‌ی جدید نشود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات