ثروت مارک زاکربرگ از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بلومبرگ در گزارشی می‌نویسد ثروت مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، رسما مرز ۱۰۰ میلیارد دلار را کرده تا او در کنار جف بزوس و بیل گیتس در باشگاه «صد میلیاردی‌ها» حضور داشته باشد.
تبلیغات

روز گذشته ثروت مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، برای نخستین بار از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد. اینستاگرام (زیرشاخه‌ی فیسبوک) به‌تازگی قابلیتی جدید تحت عنوان Reels راه‌اندازی کرده که رقیب مستقیم تیک‌تاک (یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا) به‌حساب می‌آید. در پی آغازبه‌گار گسترده‌ی قابلیت Reels بود که برای نخستین بار در تاریخ، ثروت زاکربرگ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.

بدین ترتیب مدیرعامل ۳۶ ساله‌ی فیسبوک در کنار جف بزوس، مدیرعامل آمازون و همچنین بیل گیتس، هم‌‌بنیان‌گذار مایکروسافت قرار می‌گیرد و به سومین فرد در دنیا تبدیل می‌شود که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارد. داده‌های دقیق خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهند امروزه در دنیا تنها بزوس، گیتس و زاکربرگ عضو باشگاه «صد‌ میلیاردی‌ها» (Centi-billionaire) هستند. بخش عظیمی از سرمایه‌ی زاکربرگ مربوط‌به درصد سهامی است که در فیسبوک دارد. 

بنیان‌گذاران بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری‌محور آمریکا طی سال جاری میلادی به ثروت بسیار بیشتری دسترسی پیدا کردند. دنیاگیری ویروس کرونا مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرد، با این‌حال مزیتی مهم برای شرکت‌های فناوری‌محور داشت و آن، آنلاین شدن مردم بود. بسیاری از مردم مجبور شدند خود را در خانه قرنطینه کنند و به‌همین دلیل میزان استفاده از سرویس‌های آنلاین افزایش پیدا کرد. این درحالی است که آمار نشان می‌دهند دنیاگیری ویروس کرونا روی اقتصاد آمریکا اثر منفی شدیدی گذاشته که در تاریخ بی‌سابقه بوده است. مارک زاکربرگ صرفا در سال جاری میلادی ۲۲ میلیارد دلار بر ثروت خود افزوده است. ثروت بزوس در همین بازه‌ی زمانی به‌میزان بیش از ۷۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده.

نمودار ثروت مارک زاکربرگ / Mark Zuckerberg مدیرعامل فیسبوک تا آگوست 2020

نمودار ثروت مارک زاکربرگ در طول زمان

اعداد و ارقام بزرگی که از آن‌ها حرف زدیم باعث شده‌اند بزرگان حوزه‌ی فناوری (موسوم‌به Big Tech) زیر ذره‌بین نهادهای رگولاتوری قرار بگیرند. نهادها همواره روی این شرکت‌ها نظارت کرده‌اند، اما میزان نظارت طی چند وقت اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در پی همین موضوع مدتی پیش مارک زاکربرگ، جب بزوس، تیم کوک (مدیرعامل اپل) و سوندار پیچای (مدیرعامل گوگل) در جلسه‌ی آنلاین کنگره‌ی آمریکا شرکت کردند تا پاسخ‌گوی اتهامات باشند. منتقدان می‌گویند قدرت و میزان اثرگذاری Big Tech به‌حدی زیاد شده که دیگر نمی‌توان روی آن‌ها کنترل داشت. همچنین اتهاماتی نظیر بروز رفتار ضدرقابتی به شرکت‌های بزرگ فناوری نسبت داده شده است. این درحالی است که مدیران عامل اپل و گوگل و آمازون و فیسبوک این اتهامات را رد می‌کنند. 

ارزش پنج شرکت بزرگ حوزه‌ی فناوری در آمریکا یعنی اپل، آمازون، گوگل، فیسبوک و مایکروسافت در بازار، معادل تقریبا ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده‌ است. این عدد از پایان ۲۰۱۸ تاکنون تقریبا دو برابر شده که اتفاقی بسیار مهم است.

برنی سندرز، از سناتورهای آمریکایی، گفته در حین دنیاگیری ویروس کرونا در پی وضع قانونی جدید برای مالیات است که آن را «افزایش غیراخلاقیِ ثروت» می‌نامد. لایحه‌ی جدیدی که با نام «لایحه‌ی مجبورکردن میلیاردرها به پرداخت پول» شناخته می‌شود، ۶۰ درصد از افزایش ثروت افراد فوق‌العاده‌ ثروتمند را از ۱۸ مارس ۲۰۲۰ (۲۸ اسفند ۱۳۹۸) تا پایان سال میلادی در قالب مالیات درمی‌آورد تا از آن برای تأمین هزینه‌های لازم برای مراقبت بهداشتی از تمام آمریکایی‌ها استفاده کند. 

مارک زاکربرگ که در سال ۲۰۰۴ شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک را در دانشگاه هاروارد راه‌اندازی کرد گفته است که قصد دارد ۹۹ درصد از سهامش در فیسبوک را در طول زندگی خود برای اهداف خیرخواهانه اهدا کند. 

حتی در بازارهای خارج از ایالات متحده نیز شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری در بین پردرآمدترین‌ها حضور دارند. پونی ما، مدیرعامل تنسنت هولدینگز طی سال جاری میلادی توانسته ۱۷ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کند تا کل ثروتش به بیش از ۵۵ میلیارد دلار برسد. ازطرفی کولین هانگ، مدیرعامل پین‌دوئودوئو، ۱۳ میلیارد دلار دیگر به‌دست آورده تا ثروتش به ۳۲ میلیارد دلار برسد. موکش دهیروبهای آمبانی،‌ سرمایه‌دار معروف هندی نیز طی چند وقت اخیر ۲۲ میلیارد دلار ثروت‌مندتر شده است؛ زیرا شرکت‌هایی مثل فیسبوک و سیلور لیک در واحد دیجیتالی شرکت تحت مالکیت او یعنی ریلاینس اینداستریز (بزرگ‌ترین شرکت خصوصی هند) سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آمبانی اکنون ۸۰٫۳ میلیارد دلار سرمایه دارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات