MTN سهام‌ خود در ایرانسل را به فروش می‌رساند و ایران را ترک می‌کند

جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
شرکت مخابراتی MTN، شریک ایرانسل در ایران، قصد دارد طی سه تا پنج سال از خاورمیانه خارج شود و سهام خود را واگذار کند.
تبلیغات

گروه MTN، اپراتور مخابراتی آفریقای جنوبی قصد دارد در میان‌مدت از خاورمیانه خارج شود.

به گزارش رویترز، ام‌تی‌ان طی روزهای اخیر، ۷۵ درصد از سهام خود را در سوریه واگذار کرده است. MTN در ایران، افغانستان و یمن نیز سرمایه‌گذاری کرده است و حال با فشار تحریم‌های کشورهای غربی که دست این شرکت را در سودآوری بیشتر بسته، تصمیم گرفته تمرکز خود را بر قاره آفریقا بگذارد.

راب شوتِر، مدیر اجرایی شرکت ام‌تی‌ان می‌گوید سهام شرکت طی ۶ ماه اخیر و در زمان شیوع ویروس کرونا، ۹/۴ درصد رشد را تجربه کرده است. البته شوتر اعلام می‌کند که شرکت وضعیت مناسبی در خاورمیانه دارد، بااین‌حال فعالیت در یک محیط پیچیده با شرایط بی‌ثبات دشواری زیادی به‌وجود آورده است. وی همچنین به کاهش ارزش ارزهای محلی برخی کشورها به‌عنوان دلیلی برای ترک منطقه‌ی خاورمیانه اشاره می‌کند اما به‌طور خاص، نامی از ایران نمی‌آورد.

به گزارش رویترز، تحریم‌ها علیه ایران، انتقال پول و مسئله‌ی بازگشت سرمایه را برای شرکت ام تی ان دشوار کرده است. سهم دارایی‌های گروه مخابراتی MTN در خاورمیانه بدون احتساب سود، مالیات، کاهش ارزش پول و استهلاک، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ کمتر از ۴ درصد درآمد شرکت را تشکیل می‌دهد.

درنهایت شوتر اذعان می‌کند که گروه ام تی ان درصدد واگذاری ۴۹ درصد سهام خود در شرکت ایرانسل است. تا این لحظه، ایرانسل نسبت به خارج‌شدن شریک تجاری خود اطلاعیه‌ای منتشر نکرده و هنوز مشخص نیست که با خارج‌شدن سهام‌دار خارجی خود چه برنامه‌ای را در پیش خواهد گرفت.

شرکت ایرانسل در سال ۸۴ با سرمایه‌گذاری ۵۱ درصدی شرکت گسترش الکترونیک ایران، متشکل از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و MTN راه‌اندازی شد. در ابتدا قرار بود ام تی ان، سهمی ۷۰ درصدی از سهام داشته باشد اما با مخالفت مجلس شورای اسلامی، این سهم به ۴۹ درصد کاهش یافت. همچنین براساس پروانه‌ی ایرانسل در زمان تأسیس، شرکت گسترش الکترونیک ایران باید نهایتاً ظرف چهار سال، ۲۱ درصد از سهام متعلق به خود را در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می‌کرد اما این امر تاکنون عملی نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات