مشکلات سامسونگ در فرایند تولید پنج نانومتری، کوالکام را به همکاری با TSMC سوق داده است

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌نظر می‌رسد بخش تولید قطعات نیمه‌رسانای سامسونگ یکی از مشتریان مهم خود، یعنی کوالکام را از دست داده است.
تبلیغات

شایعات اخیر از این موضوع خبر می‌داد که سامسونگ در فرایند تولید پنج‌نانومتری به مشکل برخورده است و نمی‌تواند تراشه‌ای با چنین مشخصاتی تولید کند. این موضوع اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا نه‌تنها برنامه‌های آتی سامسونگ برای عرضه‌ی محصولات جدید را به‌خطر می‌اندازد؛ بلکه احتمال از‌دست‌دادن مشتری بسیار مهمی، یعنی کوالکام را نیز به‌همراه دارد.

گفته می‌شد سامسونگ قرار است برای کوالکام قطعات بسیار مهمی، ازجمله مودم نسل بعدی X60 5G و تراشه اسنپدراگون 875G را تولید کند. حال گزارش‌هایی از چین به‌گوش می‌رسد که سامسونگ بخش بزرگ یا تمامی تجارت خود با کوالکام را به شرکت TSMC باخته است.

گویا قرار بوده است مودم نسل بعدی و تراشه جدید کوالکام با فرایند پنج‌نانومتری سامسونگ تولید شوند؛ اما شرکت کره‌ای در فرایند تولید پنج‌نانومتری به‌مشکل برخورده است و مقام‌های کوالکام نیز تصمیم گرفته‌اند تولید تراشه و مودم نسل بعدی را به شرکت TSMC بسپارند.

نکته‌ی مهم نیز عرضه‌ی خانواده‌ی گلکسی نوت ۲۰ با تراشه‌ی اکسینوس ۹۹۰ است. این در حالی است که پیش‌ازاین، گفته می‌شد نسل بعدی سری گلکسی نوت با تراشه‌ی اکسینوس ۹۹۲ به بازار عرضه خواهد شد که از لیتوگرافی پنج‌نانومتری بهره می‌برد. طبیعتا معرفی سری گلکسی نوت ۲۰ با تراشه‌ی اکسینوس ۹۹۰ نیز مهر تأییدی به شایعات می‌زند و گویا شرکت کره‌ای به دلایلی نامشخص نمی‌تواند تراشه‌ای با لیتوگرافی ‌پنج‌نانومتری را در مقیاس انبوه تولید کند.

درنهایت گفته شده است سامسونگ برای تولید انبوه تراشه‌ای با لیتوگرافی ‌پنج‌نانومتری به زمان بیشتری نیاز دارد و گویا زمان مدنظر به‌حدی است که کوالکام تصمیم گرفته تولید محصولات نسل بعدی خود را به شرکت دیگری، یعنی TSMC بسپارد. TSMC شرکتی تایوانی است که هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌رسانا در دنیا محسوب می‌شود.

شرکت TSMC هم‌اکنون مشغول تولید تراشه برای شرکت‌هایی ازجمله اپل و AMD و هواوی است؛ به‌همین‌دلیل، انتظار می‌رود تولید تراشه‌های اسنپدراگون ۸۷۵ تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ به‌تأخیر بیفتد. درادامه‌ی گزارش آمده است که اگر شرکت کره‌ای بتواند تولید تراشه‌ها با لیتوگرافی پنج‌نانومتری را شروع کند، به‌احتمال فراوان شرکت کوالکام بخشی از تولید تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۷۵ را به سامسونگ خواهد سپرد تا تنها به یک شرکت برای تولید تراشه‌های نسل بعدی خود وابسته نباشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات