بررسی تلویزیون شیائومی می 4S

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 18 دقیقه
تلویزیون‌های شیائومی به‌عنوان محصولاتی اندرویدی با قابلیت‌های مناسب در بازار کشورمان در حال محبوب‌شدن هستند. با بررسی مدل ۵۵ اینچ می ۴ اس همراه زومیت باشید.
تبلیغات

تلویزیون با قدرت جایگاه خود را در خانه‌های ما حفظ کرده است؛ از‌این‌رو، بازار این وسایل با وجود فرازوفرودهایش همچنان در حال گسترش است. تولد خط تولید می تی‌وی در سال ۲۰۱۳ با هدف تحقق شعار شیائومی برای عرضه‌ی محصولات باکیفیت و خوش‌قیمت شاید حادثه‌ای‌ انقلابی در صنعت تلویزیون نباشد؛ اما ورود بازیگران جدید برای حفظ کیفیت این بازار بزرگ ضروری است.

رابطه‌ی مناسب شیائومی و TCL و تأمین پنل از ال‌جی برای MI TV باعث شده است شیائومی مسیر رو‌به‌رشدی را در این بازار طی کند. در مقاله‌ی پیش رو، تلویزیون MI TV 4S را بررسی می‌کنیم که با نام مدل L55M5-5ASP نیز شناخته می‌شود؛ این تلویزیون (می تی‌وی ۴ اس ۲۰۱۹) جدیدترین مدل عرضه شده MI TV 4S محسوب می‌شود و هنوز مدل جدیدتری از این سری روانه بازار نشده است. شیائومی به سازنده‌ی پنل 4K این تلویزیون اشاره‌ای نکرده است؛ اما سرمایه‌گذاری شیائومی در TCL در سال گذشته و همکاری‌‌های پیشین و گمانه‌زنی‌ها، از استفاده‌‌ی شیائومی از پنل‌های این شرکت در محصولات گلوبال 4S خبر می‌دهد.

لوگوی Mi و نمای نزدیک از فریم آلومنیومی و برس خورده تلویزیون MI TV 4S شیائومی

می تی‌وی ۴ اس ۲۰۱۹ ابتدا در دو مدل ۴۳ و ۵۵ اینچی و سپس، مدل ۶۵ اینچی آن معرفی و به‌صورت محدودتری روانه بازار شد. شیائومی مدل ۳۲ اینچی 4A را برای بازار تلویزیون‌های اندازه‌کوچک در نظر گرفته است. درادامه، مشخصات فنی مدل ۵۵ اینچی می 4S را مشاهده می‌کنید. برای مشاهده‌ی مشخصات دیگر تلویزیون‌های شیائومی و مشاهده‌ی قیمت تلویزیون‌ در بازار از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تلویزیون Mi TV 4S شیائومی را شرکت داتیس تجارت برتر خاورمیانه برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است.

طراحی و درگاه‌ها

شیائومی در بحث طراحی Mi TV 4S سال ۲۰۱۹ از محصولات پیشین الهام گرفته است و از پایه‌های دوشاخه‌ی مرسوم در تمام مدل‌های جدید استفاده کرده است. می ۴ اس ازنظر زیبایی نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند؛ چراکه حاشیه‌های باریکی دارد و با طراحی مینیمال و رنگ خاکستری تیره جلوه‌ی زیبایی به خانه‌تان خواهد داد. وزن تلویزیون با دو پایه‌ی فلزی آن تنها ۱۲/۴ کیلوگرم است که برای تلویزیونی ۵۵ اینچی بسیار مناسب است.

نمای پایه فلزی قرار گرفته روی میز و فریم کناری و زیرین تلویزیون شیائومی Mi TV 4S
نمای پشت تلویزیون شیائومی MI TV 4S روی دو پایه با رنگ مشکی

ضخامت لبه‌های نمایشگر از طرفین یک سانتی‌متر و از پایین دو سانتی‌متر است. البته نوار سیاه‌رنگی درکنار نمایشگر حاشیه‌ی واقعی را تقریبا به سه میلی‌متر افزایش می‌دهد که این مسئله به کمتر حس‌شدن حاشیه‌ در زمان خاموش‌بودن تلویزیون منجر نمی‌شود. این حاشیه آزاردهنده نخواهد بود و فریم فلزی برس‌خورده‌ی تلویزیون حس کیفیت بهتری از مدل‌های اقتصادی دیگر بازار ارائه می‌کند.

پایداری دستگاه روی پایه‌های فلزی آن مناسب است و با تکان‌های ساده نگرانی خاصی ازنظر افتادن وجود ندارد. پشت دستگاه از دو بخش تشکیل شده است که در اندازه‌‌گیری ما، ضخامت مجموع آن از نُه سانتی‌متر (پنج سانتی‌متر فریم و بخش اصلی پشت دستگاه و چهار سانتی‌متر بخش میزبان درگاه‌ها و...) به‌دست آمد و با اتصال از نوع VESA سیصدمیلی‌متری می‌توان تلویزیون را به‌راحتی روی دیوار نصب کرد.

دسترسی به درگاه‌ها به‌آسانی برخی رقبا نیست و با وجود تقسیم درگاه‌ها به دو دسته‌ی کنار و پشتی، هنوز برخی مدل‌ها مانند RU7100 سامسونگ ازنظر جایگاه پورت‌ها وضعیت بهتری دارند. شیائومی تمامی درگاه‌های پراستفاده را در بخش کناری قرار داده است: سه درگاه HDMI 2.0 (یکی از آن‌ها از ARC یا کانال بازگشت صدا برای کنترل وسایل متصل مانند پخش‌کننده‌ها و...) و دو درگاه USB 2.0 به‌همراه جک ۳/۵ میلی‌متری.

درگاه های کناری USB، HDMI، جک صدا و ... در پشت تلویزیون MI TV 4S شیائومی
درگاه های مرکزی AV، آنتن، شبکه و ... در پشت تلویزیون MI TV 4S شیائومی

دو درگاه از سه درگاه US‌B با فاصله‌ی اندکی از هم قرار گرفته‌اند؛ ازاین‌رو استفاده‌ی هم‌زمان از این درگاه گاه ناممکن است. ازنظر تعداد و تنوع درگاه به‌لطف ورودی‌های کامپوننت، کامپوزیت، صدای دیجتال و شبکه Mi TV 4S نمره‌ی قبولی دریافت می‌کند. همچنین، کلیدی برای روشن یا خاموش کردن در زیر پایین لوگو MI در زیر تلویزیون تعبیه شده است.

تصویر

تلویزیون‌‌های ارزان‌قیمت و حتی میان‌رده با وجود پیشرفت‌هایشان، هنوز فاصله‌ی زیادی با پرچم‌داران دارند؛ اما آیا به‌عنوان کاربر عادی به تلویزیون پرچم‌دار نیاز دارید؟ پاسخ این پرسش به بودجه و محتوای دردسترس و وسواس شما درزمینه‌ی کیفیت تصویر بستگی دارد. در تلویزیون‌های هم‌رده‌ی 4S عموما دو نوع پنل IPS و VA را شاهد هستیم که هرکدام برتری‌های خاص به خود را دارند. سامسونگ و ال‌جی، تولیدکنندگان بزرگ پنل‌های LCD در جهان، به‌ترتیب از VA و IPS (غالبا) در تلویزیون‌های خود استفاده‌ می‌کنند.

شیائومی نه در مراسم رونمایی و نه در وب‌سایت رسمی خود نامی از سازنده و نوع پنل استفاده‌شده در تلویزیون Mi TV 4S نبرده است؛ اما احتمالا با پنل‌‌های VA ساخت TCL یا ال‌جی رو‌به‌رو هستیم. شواهد احتمال استفاده از پنل VA ساخت TCL را برای مدل جهانی بیشتر می‌کند؛ اما پیش‌از‌این نیز، استفاده از هر دو نوع پنل برای بازارهای مختلف در محصولات شیائومی دیده شده است.

نمایش سریال ویچر در تلویزیون ۵۵ اینچ شیائومی Mi TV 4S

شیائومی از پنلی هشت‌بیتی بهره گرفته است که با تقریب مناسبی می‌توان گفت همه‌ی تلویزیون‌های اقتصادی و میان‌رده پنلی فراتر از هشت‌بیتی به شما ارائه نخواهند داد و این موضوع مختص پرچم‌داران و بالارده‌ها است. پنلی با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ یا 4K UHD با نرخ نوسازی (Refresh Rate) مرسوم ۶۰ هرتزی همان چیزی‌ است که از تلویزیونی در این رده‌ انتظار داریم.

۴ اس از HDR پشتیبانی می‌کند؛ اما شیائومی از نوع استاندارد آن صحبتی نکرده است. در آزمایش ما با محتوای HDR10، شناسایی‌شدن HDR به‌دست پخش‌کننده‌ی پیش‌فرض را شاهد بودیم و اطلاعات منابع معتبر مشخصات تلویزیون نیز حاکی از پشتیبانی این استاندارد است. پشتیبانی تلویزیون ‌های ال‌ جی و سامسونگ از استانداردهای HDR بیشتر مانند HDR10+ و دالبی‌ویژن و HLG ویژگی‌های مهم آن‌ها محسوب می‌شود. با توجه به محدودیت‌های روشنایی و رنگ در تلویزیون‌های غیرپرچم‌دار، نمی‌توان تجربه‌‌‌ای عالی از چنین محتوایی در تلویزیونی مانند 4S انتظار داشت؛ اما اگر واقع‌بین باشیم، احتمالا راضی خواهید شد.

Local Dimming ویژگی تقریبا غریبی برای تلویزیون‌های خوش‌قیمت و حتی میان‌رده محسوب می‌شود؛ اما مدل ۲۰۱۹ می 4 اس به آن مجهز شده است. شیائومی مانوری روی این قابلیت نداده است؛ ولی در بخش Advance Video، امکان فعال‌سازی آن با نام Local Contrast Control وجود خواهد داشت. در این بخش، از تنظیمات نمایشگر قابلیت کاهش نویز نیز به‌چشم می‌خورد. همان‌طورکه در تصویر زیر نیز مشخص است، ازنظر نوردهی در حالت تصویر مشکی با الگوی کوچک سفید مشکل خاصی دیده نشد و تلویزیون شیائومی سربلند بیرون آمد؛ اما در آزمایش زمینه‌ای با رنگ ثابت خاکستری، شاهد ناهمگونی هستیم و از این نظر، نمونه‌های رقیب عملکرد بهتری دارند.

آزمایش چگونگی پیوستگی نوردهی در پس‌زمینه خاکستری در تلویزیون ۵۵ اینچ Mi TV 4S شیائومی
نمایش منطقه کوچک سفید و آزمایش نوردهی برای تلویزیون ۵۵ اینچ MI TV 4S شیائومی

در بحث روشنایی، علاوه‌بر آزمایش‌های مرسوم روشنایی در حالت SDR، در حالت HDR نیز با الگوی ۱۰ درصد سفید نتایج را گزارش کرده‌ایم. همان‌طور‌که در جدول نیز مشاهده می‌شود، به‌صورت پیش‌فرض روشن‌ترین حالت‌ها (بدون تغییر BackLight) حالت‌های Vivid و Sport هستند. همچنین، روشنایی رنگ مشکی و سفید را با الگوی ۵۰ درصدی نیز بررسی کردیم تا به‌کمک آن کنتراست Native را برای پنل براساس این معیار به‌دست آوریم. در Mi TV 4S، حالت‌های Standard و Movie به‌صورت پیش‌فرض BackLight برابر با ۶۵ و ۳۵ درصد دارند و باقی حالت‌ها روی ۱۰۰ درصد تنظیم شده‌اند.

در آزمایش HDR که با ویدئو خاص خود انجام شده است، افزایش روشنایی ملموسی مشاهده نمی‌شود. تطابق نسبی بین روشنایی HDR و SDR نیز یکی از ویژگی‌های پنل‌های ساخت TCL است. اگر زاویه‌ی مستقیم به تلویزیون نگاه کنید، حتما متوجه عمق مناسب رنگ مشکی در آن خواهید شد. در آزمایش با الگوی ۵۰ درصد، در هشت ناحیه‌ی تلویزیون میانگین روشنایی ۱/۱۳ نیت برای رنگ مشکی را شاهد هستیم و میانگین روشنایی رنگ سفید نیز در این آزمایش ۴۱۸ نیت به‌‌دست آمد.

با اعداد به‌دست‌آمده، کنتراست Native بسیار خوب ۳۷۰ را خواهیم داشت؛ البته روشنایی تا دقایقی پس از اجرای الگوها پیوسته در حال افزایش بود و اعداد پس از ثابت‌شدن تقریبی روشنایی به‌دست آمده‌اند. عملکرد این تلویزیون ازنظر روشنایی کاملا رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود. بهترین نمایش رنگ‌ها در زاویه‌ی مستقیم است و ازنظر زاویه‌ی دید، نمی‌توان امتیاز زیادی به این تلویزیون داد؛ زیرا تمایل رنگ مشکی به خاکستری از طرفین و از‌دست‌رفتن خلوص رنگ سفید در طول بررسی مشهود بود. در بحث زاویه‌‌ی دید، رقبای IPS ساخت ال‌جی و ... عملکرد بهتری دارند.

زاویه‌ دید پنل در تلویزیون ۵۵ اینچ شیائومی MI TV 4S مدل ۲۰۱۹

همانند تمام تلویزیون‌های جدید شیائومی حالت Game برای کاهش تأخیر ورودی و پردازش‌های اضافی را نیز در نظر گرفته است که در زمان اتصال منبع تصویر به HDMI در بخش تنظیمات ظاهر می‌شود و حالت Monitor نیز پس از اتصال منبع تصویر دراختیار قرار می‌گیرد. قابلیت Motion Smooth برای نرم‌ترکردن نمایش تصاویر به‌کار می‌رود که به‌صورت پیش‌فرض در حالت Standard قرار دارد و توصیه می‌شود به‌جز هنگام مشاهده‌ی تصاویر با حرکت‌های سریع (مانند مسابقات ورزش اتومیبل‌رانی) به‌منظور جلوگیری از غیرطبیعی‌شدن تصاویر از تغییر آن بپرهیزید. البته گاهی ممکن است الگوریتم‌های پردازشی در صحنه‌های صحیح نتواند فریم صحیح را حدس بزند و بازهم شاهد تصاویر به اصطلاح بلرشده باشیم که این مسئله در تلویزیون‌های پرچم‌دار کمتر دیده می‌شود.

می تی‌وی ۴ اس از فضای رنگی گسترده مانند DCI-P3 پشتیبانی نمی‌کند که موضوع عجیبی برای تلویزیونی در این رده نیست. این یعنی پوشش آن به‌اندازه‌ای نیست که بتوان گفت این فضا را پوشش می‌دهد. بیشتر پوشش فضای رنگی sRGB با ۹۸/۳ درصد برای حالت Vivid و کمترین آن برای حالت Game با ۹۲/۹ درصد است و باقی حالت‌ها در این بازه قرار دارند. پوشش فضای DCI-P3 در حالت Standard تنها ۷۲ درصد است که نه می‌توان آن را بهترین و نه بدترین در این بازه دانست. یادآور می‌شویم پوشش مناسب فضاهای رنگی یکی از پیش‌نیازهای مهم برای نمایش شایسته‌ی محتوای HDR است.

تنظیمات حالت های تصویر در تلویزیون Mi TV 4S شیائومی ۲۰۱۹

در حالت Vivid و البته سایر حالت‌ها به‌جز Movie، رنگ‌ها به سردی گرایش دارند و طبق انتظار، حالت Movie در تلویزیون‌ها گرم‌ترین رنگ‌ها و دقیق‌ترین حالت محسوب می‌شود. خطای نمایش رنگ در این تلویزیون برای حالت‌های Standard و Movie به‌ترتیب ۸/۲ و ۳/۹ به‌دست آمد که نتیجه‌ای پذیرفتنی محسوب می‌شود. در بحث کالیبراسیون رنگ‌ها، شیائومی هنوز کمی از رقبایش عقب‌تر است؛ اما نگران نباشید این مسئله به تجربه‌ی کاربری شما آسیب جدی نخواهد زد.

ناگفته نماند اطلاعاتی از موتور پردازش تصویر و دیگر قابلیت‌های این تلویزیون رسانه‌ای نشده است. درادامه، می‌توانید تصاویر مربوط به زاویه‌ی دید را که با زوایای تقریبا ۴۵ درجه ثبت شده است، به‌همراه نتایج آزمایش‌‌های دقت رنگ و پوشش فضای رنگی مشاهده کنید. تأخیر ورودی یا Input Lag به‌عنوان مؤلفه‌ای مهم برای کسانی مطرح می‌شود که قصد دارند از تلویزیون برای بازی استفاده کنند. حالت Game کمترین تأخیر را دارد؛ بنابراین حتما توصیه می‌شود حالت Game را در این مواقع فعال کنید. تلویزیون‌های سامسونگ در این رده کمترین تأخیر را ارائه می‌کنند؛ ولی تفاوت چندان فاحش نیست که بتواند به‌عنوان مؤلفه‌ی مهم در انتخاب مطرح شود.

درمجموع، باید گفت ازنظر کیفیت تصویر شیائومی می تی ۴ اس عملکرد راضی‌کننده و مناسبی ارائه می‌دهد که در برخی مواقع، مانند روشنایی و عمق رنگ مشکی از بسیاری از رقبا پیشی و از منظر رنگ و پوشش فضای رنگی با فاصله‌ی اندک از برخی عقب‌تر است.

خطای نمایش رنگ در فضای sRGB و حالت ٰVivid - تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
خطای نمایش رنگ در فضای sRGB و حالت Standard - تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
خطای نمایش رنگ در فضای sRGB و حالت Sport - تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
خطای نمایش رنگ در فضای sRGB و حالت Movie - تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Standard - تلویزیون Mi TV 4S 2019
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Vivid - تلویزیون Mi TV 4S 2019
خطای نمایش رنگ در فضای sRGB و حالت Game - تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
خطای نمایش رنگ در فضای sRGB و حالت Monitor - تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
پوشش فضای رنگی DCI-P3 در حالت Standard - تلویزیون Mi TV 4S 2019
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Sport - تلویزیون Mi TV 4S 2019
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Movie - تلویزیون Mi TV 4S 2019
پوشش فضای رنگی sRGB در حالت Game - تلویزیون Mi TV 4S 2019

عملکرد و قابلیت‌های هوشمند

Mi TV 4S در این بخش گوی سبقت را از رقبای WebOS و تایزنی خود می‌رباید. تلویزیون هوشمند جدید شیائومی به‌صورت پیش‌فرض با اندروید تی‌وی ۹ روانه‌ی بازارهای جهانی شده است و پس از نخستین اتصال به اینترنت، تلویزیون به‌روزرسانی بزرگی به حجم یک گیگابایت را دریافت کرد. بسیاری از تلویزیون‌های اندرویدی و اندرویدباکس‌ها نسخه‌‌ی عادی اندروید را اجرا می‌کنند؛ ازاین‌رو، حتی با وجود پوسته‌های اختصاصی تجربه‌ی کاربری اندروید تی‌وی را ارائه نمی‌کنند.

نمای رابط کاربری اندروید TV نسخه ۹ در تلویزیون MI TV 4S مدل ۲۰۱۹

پردازنده‌ مرکزی این تلویزیون با چهار هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱/۴ گیگاهرتز و واحد گرافیکی Mali-470 MP3 در اغلب اوقات عملکرد روان و مناسبی ارائه می‌کند. حرکت در منوها روان و تأخیری در اجرای فرامین در زمان پخش ویدئوها مشاهده نمی‌شود. این پردازنده و واحد گرافیکی برای اجرای بازی‌های سنگین چندان مناسب نیستند؛ ولی ازپس کارهای عادی و اجرای نرم‌افزارهای عادی و روزمره به‌خوبی بر‌می‌آیند. شیائومی دو گیگابایت رم و هشت گیگابایت حافظه ذخیره‌ سازی داخلی برای این تلویزیون در نظر گرفته است که تقریبا نیمی از آن دراختیار کاربر قرار دارد. این میزان برای تلویزیون کافی ارزیابی می‌شود.

سرعت آماده به کار تلویزیون در بار اول کمی بیشتر (۱۰ تا ۱۵ ثانیه) از تلویزیون‌های تایزنی و WebOS است؛ اما پس‌از‌آن به‌دلیل قرارگرفتن تلویزیون در حالتی شبیه به آماده‌باش (فشردن کلید پاور)، به‌سرعت همه‌چیز برای لذت‌بردن از تلویزیون مهیا می‌شود. به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌هایی همچون یوتیوب، اسپاتیفای، گوگل‌پلی و گوگل‌پلی موزیک، نتفلیکس و دیگر سرویس‌های استریم نصب شده‌اند و امکان افزودن نرم‌افزار ازطریق گوگل‌پلی و نصب فایل‌های APK نیز وجود دارد.

نمای صفحه اصلی اندروید TV نسخه ۹ از رابط کاربری تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
نمای pichwall از رابط کاربری تلویزیون اندرویدی Mi TV 4S شیائومی

تعداد اپلیکیشن‌های کاملا بهینه‌شده با اندروید TV چندان زیاد نیستند؛ اما جای خوشحالی است که برخی VOD‌های داخلی برای چنین تلویزیون‌هایی نسخه‌ی خاص آن را در نظر گرفته‌اند. بسیاری از اپلیکیشن‌های عادی اندروید که به‌صورت APK روی تلویزیون نصب می‌شوند، احتمالا با مشکل قدیمی اندروید در تلویزیون‌ها، یعنی ناسازگاری ابعادی و سخت‌بودن استفاده، همراه خواهند بود. اندروید دریایی از اپلیکیشن‌های کاربردی دارد که البته گاه با دشواری‌های خاصی همراه هستند که می‌توان آن را پاشنه‌ی آشیل این تلویزیون‌ها خواند.

رابط کاربری تلویزیون به دو بخش تقسیم می‌شود: ۱. انتخاب سریع ورودی‌ها، نرم‌افزارها، بازی‌ها و نرم‌افزار اخیر استفاده‌شده؛ ۲. صفحه‌ی آشنای اندروید تی‌وی که در آن اپلیکیشن‌ها و نوار اختصاصی قابلیت‌ها آن‌ها، امکان جست‌وجو و آیکون‌های تنظیمات و مشاهده‌ی اپلیکیشن‌ها در حال اجرا را خواهید دید. در این تلویزیون، تنظیمات به‌صورت نوار کناری هستند و در زمان اجرای آن‌ها، هنوز بخش زیادی از پس‌زمینه دیده می‌شود. پیچیدگی منوها و تنظیمات با توجه به آشنایی اولیه ما با اندروید در گوشی‌های هوشمند کم است و به‌راحتی به آن عادت خواهید کرد.

نمای اپلیکیشن از پیش نصب شده TV Manager در تلویزیون MI TV 4S شیائومی
نمای دسترسی سریع به اپلیکیشن ها و نرم افزار های اندروید TV در Mi TV 4S شیائومی
نمای کلی صفحه تنظیمات اصلی و دسته‌ بندی های آن در تلویزیون Mi TV 4S شیائومی
نمای گوگل پلی برای اندروید TV نسخه ۹ در تلویزیون MI Tv 4S شیائومی

در آزمایش‌هایی که انجام دادیم، انواع فایل‌های تصویری و صوتی با فرمت‌های مختلف رایج با کدک‌های H.265 و H.264 با بیت‌ریت‌های مختلف در این تلویزیون به‌راحتی اجرا می‌شوند. شما می‌توانید برای مشاهده‌ی فهرست کامل‌ فرمت‌های صوتی و تصویری پشتیبانی‌شده‌ی این تلویزیون به صفحه‌ی این تلویزیون در بخش محصولات مراجعه کنید. یکی از تفاوت‌های تلویزیون‌های اندرویدی با محصولات تایزنی و WebOS تنوع مناسب پلیرها یا اجراکننده‌های محتوای صوتی و تصویری در آن‌ها و امکان نصب کدک‌های متنوع است.

اگر به استفاده از گوگل اسیستنت علاقه‌مند باشید، شیائومی به‌صورت پیش‌فرض کلیدی روی کنترلر برای استفاده‌ از آن در نظر گرفته است و ازطریق میکروفون در آن می‌توانید فرامین را دریافت کنید. در آزمایش‌های ما، تلویزیون به خوبی فرامین را دریافت (به زبان انگلیسی) و اجرا کرد. شما می‌توانید با صدا‌کردن تلویزیون با فرامین صوتی آن را خاموش کنید و حجم صدا را تغییر و کارهای نظیر آن را به‌راحتی انجام دهید.

بازی در تلویزیون اندرویی شیائومی MI TV 4S مدل با کنترل

بهره‌مندی از نسخه‌ی ۴/۲ بلوتوث برای اتصال انواع تجهیزات صوتی و وای‌فای دوباندی با پشتیبانی از فرکانس‌های ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز به‌همراه تجربه‌ی استریم محتوا از گوشی و... با کمک فناوری کروم‌کست از دیگر ویژگی‌های این تلویزیون محسوب می‌شود. اگر از تجهیزات خانه‌ی هوشمند بهره می‌برید، به‌کمک این کنترل و تلویزیون می‌توانید آن‌ها را مدیریت کنید. همچنین با نصب اپلیکیشن مخصوص (مانند ANDROID TV REMOTE CONTROL)، امکان کنترل ساده‌تر تلویزیون تلویزیون ازطریق گوشی موبایل شما نیز فراهم خواهد بود.

تجربه‌ی صوتی و کنترل

Mi TV 4S به دو اسپیکر دَه‌واتی مجهز شده است و در آن، از ساب‌ووفر اختصاصی خبری نیست. ازنظر حجم صدا، این تلویزیون عملکرد متوسطی دارد و پیش‌از‌این نمونه‌های بهتری با اسپیکرهای بیست‌واتی در این بازه‌ی قیمتی دیده‌ایم. با اینکه طبق ادعای شیائومی این شرکت از اسپکیرها Bass Reflex استفاده کرده‌ است، در بخش بازتولید صداهای بم آن‌قدرها هم این تلویزیون توانمند نیست و هنوز همانند بسیاری از تلویزیون‌های اقتصادی دیگر عمق صدای مطلوبی ارائه نمی‌دهد. جزئیات صدای تولید‌شده در اسپیکرها نسبتا مناسب ارزیابی می‌شود و در حجم صدای زیاد نیز دیستورشن یا اعوجاج صدای خاصی به‌گوش نمی‌رسد.

ریموت کنترل هوشمند یا AI تلویزیون شیائومی MI TV 4S با کلید گوگل اسیستنت

ریموت کنترل XMRM-010 شیائومی که برای این تلویزیون در نظر گرفته شده است، ازطریق بلوتوث با تلویزیون ارتباط برقرار می‌کند و کاربر به نگه‌داشتن آن به‌سمت تلویزیون نیازی ندارد. این کنترل به‌لطف میکروفون داخلی و فشردن کلید مخصوص گوگل اسیستنت می‌تواند فرامین صوتی شما را دریافت کند. ضخامت ۱/۵ سانتی‌متری ریموت و وزن آن مناسب ارزیابی می‌شود؛ اما طول پانزده‌سانتی‌متری آن شاید در ابتدا کمی زیاد به‌نظر برسد. کیفیت ساخت این کنترل نیز رضایت‌بخش است و حس کالای ارزان‌قیمت را القا نمی‌کند.

در این ریموت کنترل، از کلیدهای ناوبری لمسی و کنترل حرکتی (مشابه مجیک ریموت ال‌جی) خبری نیست و کار با آن از رقبای مستقیم خود مانند تلویزیون سامسونگ RU7100 لذت‌بخش‌تر است؛ ولی هر دو بازی را در تجربه‌ی کاربری به کنترل حرکتی ال‌جی باخته‌اند. ریموت نسخه‌ی بررسی‌شده‌ی ما کلیدهای اختصاصی برای نتفلیکس و آمازون پرایم و کلیدهای مربوط به اعداد داشت؛ حال‌آنکه این تلویزیون با ریموت بدون اعداد نیز روانه‌ی بازار شده است.

این تلویزیون همانند دیگر تلویزیون‌های جدید از گیرنده‌ی داخلی DVB-T2 بهره می‌برد. درپایان این بخش، باید گفت اندروید تی وی ۹ ویژگی‌های مثبتی از قبیل رابط کاربری مناسب، دسترسی به اپلیکیشن‌های متنوع و... را دراختیار شما قرار می‌دهد؛ اما همیشه به سختی‌های کارکردن با تلویزیون، آن‌هم با ریموت غیر‌حرکتی نیز باید توجه کنید.

جمع‌بندی

تلویزیون شیائومی MI TV 4S مدل ۲۰۱۹ برای عاشقان اندروید و آزادی‌عمل آن ساخته شده است و عرضه با اندروید TV نسخه‌ی ۹، عملکرد روان، درگاه‌های کامل و طراحی مینیمال با بدنه‌ی فلزی به‌همراه پنل نمایشگر مناسب از این تلویزیون محصول درخوراحترام ساخته است. قابلیت‌ها و تنظیمات دستگاه شاید به‌اندازه‌ی رقبای نامدارش متنوع نباشد؛ اما اگر حداقل‌ها برای تجربه‌ی مناسب را دراختیار شما قرار می‌دهد. طراحی و کیفیت ساخت می تی‌وی ۴ اس حس کالایی باکیفیت را القا می‌کند؛ موضوعی که شاید در محصولات اقتصادی و هم‌قیمت ال‌جی و سامسونگ آن‌طور که بایدوشاید به آن توجه نمی‌شود.

نسخه اندروید TV نرم افزار استریم فیلم در تلویزیون شیائومی Mi TV 4S

امیدواریم شیائومی در نسل‌های بعد به تنوع استانداردهای HDR بیشتر توجه کند. روشنایی مناسب نمایشگر و عمق مطلوب رنگ مشکی از ویژگی‌های مثبت پنل استفاده‌شده در این تلویزیون محسوب می‌شود. شیائومی به‌عنوان بازیگری کمتر‌شناخته‌شده در دنیای تلویزیون می‌تواند در آینده با استفاده از پنل‌هایی با پشتیبانی از فضای رنگ گسترده‌تر گوی سبقت را در بحث تصویر از رقبایش برباید. تجربه‌ی صوتی دستگاه را نه می‌توان بد ارزیابی کرد و نه آن را در بهترین‌های این رده قرار داد. زاویه‌ی دید این تلویزیون را نمی‌توان جزو قوت‌های آن دانست و نمونه‌های IPS بهتری از این نظر در بازار حضور دارند.

شما می‌توانید تلویزیون شیائومی Mi TV 4S را از فروشگاه P‌B360 خریداری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات