مایکروسافت اپلیکیشن‌های کورتانا را در سال ۲۰۲۱ غیرفعال می‌کند

دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در اطلاعیه‌ای رسمی ضمن اعلام پایان کار اپلیکیشن اندروید و iOS کورتانا می‌گوید این دستیار صوتی به‌زودی از اسپیکر Harman Kardon Invoke و سرفیس هدفونز نسل اول هم حذف می‌شود.
تبلیغات

مایکروسافت مدت‌ها است که بازنگری محسوسی در اهدافی که برای دستیار صوتی کورتانا (Cortana) تعیین کرده بود انجام داده و همین موضوع باعث شده کورتانا تغییرات زیادی به‌خود ببیند. اهالی ردموند اوایل سال ۲۰۲۰ اعلام کردند که می‌خواهند این دستیار صوتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را از لانچر اندرویدی خود حذف کنند. 

مایکروسافت در جدیدترین بیانیه‌ی خود از پایان کار اپلیکیشن‌ کورتانا روی سیستم‌های عامل اندروید و iOS خبر می‌دهد. ردموندی‌ها همچنین می‌گویند کورتانا از سال ۲۰۲۱ به‌بعد، از اسپیکر هوشمند Harman Kardon Invoke پشتیبانی نخواهد کرد. مایکروسافت درکنار این‌ها اعلام کرده که سال آینده‌ی میلادی، کورتانا را از نسل اول سرفیس هدفونز حذف می‌کند. براساس اعلام رسمی، پایان کار اپلیکیشن کورتانا در iOS و اندروید و حذف آن از اسپیکر هارمن کاردن و سرفیس هدفونز برای اوایل ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است. 

تا اعمال تمامی این تغییرات هنوز چند ماه زمان باقی مانده، بااین‌حال تصمیم بر اعمال آن‌ها نشان می‌دهد مایکروسافت جدی‌تر از همیشه قصد دارد نشان دهد که کورتانا با دیگر دستیارهای صوتی نظیر گوگل اسیستنت یا آمازون الکسا متفاوت است. مایکروسافت در ابتدا کورتانا را به‌عنوان رقیبی برای این دستیارهای صوتی معرفی کرد، اما امروزه قصد دارد آن را به دستیاری تخصصی‌تر با تمرکز بیشتر روی بهره‌وری تبدیل کند. تغییرات عمده‌ی کورتانا از اوایل سال جاری میلادی روی نسخه‌ی ویندوز ۱۰ آن آغاز شدند و به‌نظر می‌رسد کم‌کم قرار است به‌شکلی گسترده‌تر اعمال شوند. مایکروسافت همچنین اعلام کرده است روز ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۷ شهریور ۱۳۹۹) قابلیت‌های متفرقه‌ی کورتانا برای ویندوز غیرفعال خواهند شد.

مایکروسافت قصد دارد روی قابلیت‌های ویژه‌ی کورتانا در زمینه‌ی افزایش بهره‌وری متمرکز باشد تا این دستیار صوتی بتواند در نقش عضوی از مجموعه‌نرم‌افزارهای مایکروسافت ۳۶۵ ظاهر شود. بدین ترتیب کورتانا در ویندوز ۱۰ برخی قابلیت‌های جدید پیدا خواهد کرد. درضمن این دستیار صوتی باعث خواهد شد کار با سرویس‌هایی نظیر اوت‌لوک و مایکروسافت تیمز ساده‌تر شود.

کورتانای جدید برخلاف کورتانای اولیه، دستیاری که پر از قابلیت‌های متنوع باشد و بتواند از پس انجام کارهایی نظیر تنظیم وسایل خانه‌ی هوشمند بربیاید نیست. مایکروسافت، کورتانای جدید را به قابلیت‌های کمتری مجهز می‌کند، اما دستیار صوتی موردبحث روی این قابلیت‌ها به‌شکلی ویژه متمرکز خواهد بود. مایکروسافت در تلاش است دستیاری خلق کند که بهتر با سرویس‌های فعلی خودش سازگاری داشته باشد و کمتر از قبل با دستیارهای پیشرفته و بسیار محبوبی نظیر گوگل اسیستنت و آمازون الکسا رقابت کند.

کاربران اسپیکر هوشمند Harman Kardon Invoke بیشترین ضرر را از تصمیم جدید مایکروسافت متحمل خواهند شد، به‌همین دلیل ردموندی‌ها گیفت کارتی ۵۰ دلاری به دارندگان این اسپیکر هدیه می‌دهند. البته تنها کسانی واجد شرایط هستند که بین ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۰ (۱۰ مرداد ۱۳۹۹) تا امروز، حداقل یک‌بار در اسپیکر Invoke فرمانی به کورتانا داده باشند. پس از انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری جدید در سال آینده، Harman Kardon Invoke از دستگاهی هوشمند به یک اسپیکر بلوتوثی گران‌قیمت تبدیل خواهد شد. این به‌روزرسانی قرار است به‌صورت خودکار روی اسپیکر دانلود و نصب شود. از طرفی دارندگان نسل اول سرفیس هدفونز نیز گیفت کارتی ۲۵ دلاری دریافت خواهند کرد. 

مایکروسافت می‌گوید زمان بسیار زیادی فکر کرده تا درنهایت تصمیم جدید خود را اتخاذ کند و از این موضوع آگاهی دارد که تغییرات موردبحث ممکن است باعث ناراحتی برخی از مشتریانش شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات