آغاز نمایش گوشه‌های گرد در برخی از پنجره‌های ویندوز 10

جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت منوی تنظیمات برخی از اپلیکیشن‌ها را به گوشه‌هایی نسبتا گرد مجهز کرده است. این زبان طراحی احتمالا در آینده در کل سیستم‌عامل اعمال می‌شود.
تبلیغات

گفته می‌شود مایکروسافت فرایند ساماندهی‌ مجدد تیم‌هایی فعال روی پلتفرم‌های ویندوز و آژور را آغاز کرده است. ردموندی‌ها به‌عنوان بخشی از این کار، قصد دارند شمار بیشتری از تیم‌های توسعه‌دهنده‌ی ویندوز ۱۰ را تحت مدیریت پانوس پانای دربیاورند (پانوس پانای مدیر برند موفق سرفیس در مایکروسافت است). براساس برخی منابع غیررسمی، تغییرات داخلی مایکروسافت ممکن است تا حد بسیار زیادی، سیستم‌عامل ویندوز را بهبود بخشد.

امروزه ویندوز ۱۰ محبوب‌تر از همیشه است و کاربران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد، بااین‌حال عده‌ی زیادی از مردم معتقد هستند که این سیستم‌عامل به برخی بهبودها در طراحی‌اش نیازمند است. از مدتی پیش مطلع شده‌ایم که مایکروسافت می‌خواهد در نسخه‌ی 20H2 منوی استارت نمادین ویندوز ۱۰ را بازطراحی کند.

می‌دانیم که زبان طراحی جدید مایکروسافت روی گوشه‌های مدور تأکید دارد و قطعا پنجره‌های دارای گوشه‌ی مدور، آینده‌ی سیستم‌عامل ویندوز را تشکیل می‌دهند. مایکروسافت به‌تازگی فرایند اضافه‌شدن گوشه‌های گرد را به شماری از پنجره‌های ویندوز ۱۰ (Microsoft Windows 10) آغاز کرده است.

رسانه‌ی ویندوز لیتست می‌نویسد مایکروسافت طی هفته‌های گذشته به‌روزرسانی‌های جدیدی برای اپلیکیشن‌های Photos و Windows Calendar و Windows Maps و Movies & TV و Sticky Notes و Calculator  منتشر کرده است تا طراحی آن‌ها را به‌شکلی جزئی دست‌خوش تغییر کند. هنگام راست‌کلیک روی این اپلیکیشن‌ها منویی متشکل‌از گزینه‌های مختلف به‌نمایش درمی‌آیند؛ در همین منو است که می‌توانید متوجه تغییرها شوید. نسخه‌ی قدیمی این باکس‌های شناور، دارای گوشه‌های تیز بودند، اما نسخه‌ی جدید از گوشه‌های گرد استفاده می‌کند. سیستم‌عامل macOS Big Sur نیز در زبان طراحی خود گوشه‌های گرد دارد، بااین‌حال، احتمالا بین گوشه‌های گرد macOS و ویندوز ۱۰ برخی تفاوت‌های محسوس وجود خواهد داشت.

قطعا بازخوردهای کاربران روی ادامه‌ی این فرایند اثرگذار خواهد بود. مایکروسافت احتمالا قصد دارد به‌مرور زمان، گوشه‌ی پنجره‌های بیشتری را گرد کند. براساس گزارشی که رسانه‌ی ویندوز لیتست منتشر کرده، مایکروسافت روی گوشه‌های گرد تأکید خاصی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون گزینه‌های کنترلی رابط کاربری در اپلیکیشن‌های Photos و Calculator گوشه‌های کاملا تیز خود را از دست داده‌اند. 

گوشه گرد منوی اپلیکیشن ماشین حساب ویندوز 10

احتمالم می‌دهیم گرد شدن گوشه‌ی پنجره‌ی بخش‌هایی از برخی اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ به پیاده‌سازی WinUI جدید در داخل آن‌ها ارتباط داشته باشد. مایکروسافت مدت‌‌ها است توسعه‌دهندگان را به استفاده از نسخه‌ی جدید WinUI ترغیب می‌کند تا فرایند مهاجرت کامل به زبان طراحی فلوئنت (Fluent) تسریع شود. به‌روزرسانی جدید برخی اپلیکیشن‌ها برای اضافه کردن گوشه‌ی گرد، حدودا یک سال پس از وعده‌ی اولیه‌ی مایکروسافت برای اضافه کردن گوشه‌ی گرد به گزینه‌های کنترلی پیش‌فرض اپلیکیشن‌های XAML، دردسترس قرار می‌گیرد. 

گوشه گرد منوی استارت در ویندوز 10

ظاهرا درحال‌حاضر، تغییر یادشده در پوسته‌ی اصلی خود ویندوز اعمال نشده است، بااین‌حال از روی اسکرین‌شات‌هایی که مایکروسافت پیش‌تر منتشر کرده است و یکی از آن‌ها را در بالای این پاراگراف می‌توانید ببینید، متوجه می‌شویم ردموندی‌ها واقعا در پی گرد کردن گوشه‌ی پنجره‌ها هستند. به‌علاوه شواهد دیگری نیز در WinUIOnDesktop و WinUIDesktopActionCenter و WinUIDesktopStartMenu وجود دارند که مهر تأییدی بر این ادعا می‌زنند.

گزارش‌هایی جدید می‌گویند مایکروسافت به‌طور جدی روی بهبود طراحی منوی استارت و اکشن سنتر ویندوز ۱۰ کار می‌کند. جدیدترین نسخه‌ی پیش‌نمایش ویندوز ۱۰ حاوی اشاراتی به WinUI برای منوی استارت و اکشن سنتر است.

 WinUI چیست؟ به‌بیانی ساده، WinUI جدیدترین پلتفرم رابط مایکروسافت به‌حساب می‌آید که قرار است در ویندوز 10X و سرفیس نئو هم مورداستفاده قرار گیرد. این پلتفرم برای توسعه‌دهندگان نیز دردسترس قرار دارد و به آن‌ها امکان می‌دهد به‌شکلی ساده‌تر رابط‌های کاربری مدرن و یکپارچه که در انواع فرم فاکتورها حسی خوب به کاربر منتقل کند، بسازند. WinUI از زبان طراحی فلوئنت استفاده می‌کند و شامل المان‌هایی نظیر شفافیف پنجره، گوشه‌های گرد و موارد دیگر است تا ویندوز را ازلحاظ بصری ارتقا دهد. 

در نظر داشته باشید که این گوشه‌های گرد فعلا مراحل آزمایشی را می‌گذرانند و تا اضافه‌شدن گوشه‌ی گرد به تمامی پنجره‌های ویندوز ۱۰ فاصله‌ی زیادی باقی مانده است. بنابراین فعلا نمی‌دانیم مایکروسافت می‌خواهد در چه تاریخی گوشه‌های گرد را به بخش‌های اصلی ویندوز ۱۰ نظیر منوی استارت اضافه کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات