ابلاغ سند شبکه ملی اطلاعات، معطل تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی

چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی که به تبیین اجزا و خدمات شبکه ملی اطلاعات می‌پردازد، در نیم‌سال اخیر با چند نوبت تعویق مواجه شده است.
تبلیغات

با وجود توصیه‌های مکرری که ازسوی مسئولان، نمایندگان مجلس، وزارت ارتباطات و حتی شخص رهبری نسبت به رسیدگی به وضعیت فضای مجازی در کشور و پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات می‌شود، در ۶ ماه گذشته، جلسات شورای عالی فضای مجازی که به تدوین اصول این شبکه می‌پردازد، تنها یک بار برگزار شده است.

دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی سال ۹۰ ازسوی رهبر انقلاب اسلامی ایران داده و پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات، مهم‌ترین وظیفه‌ی شورا عنوان شد. اهداف شبکه‌ی ملی اطلاعات، سال ۱۳۹۲ در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد اما درنهایت در آذر ۱۳۹۸ وزارت ارتباطات موظف شد تا طرح شبکه‌ی ملی را ارائه کند. طرح وزارت ارتباطات تصویب نشد و درعوض، شورای عالی، کارگروهی را در مرکز ملی فضای مجازی موظف کرد تا روی تکمیل طرح کار کنند. بهمن ۹۸ و ۹ تیر ۹۹ آخرین جلسات شورا برگزار و معماری و اجزا و فهرست خدمات شبکه‌ی ملی اطلاعات تصویب شد.

در این مصوبه، اجزای شبکه‌ی ملی اطلاعات شامل شبکه‌های هسته، تجمیع و دسترسی، مراکز تبادل ترافیک، شبکه‌های توزیع محتوا، شبکه‌های اختصاصی، مراکز داده عمومی، قطب‌های مراکز داده و مرکز مدیریت و رصد تعریف شدند. بااین‌حال، هنوز به برگزاری یک جلسه نیاز است تا اجرای سند به مجریان ابلاغ شود. این موضوع درحالی است که در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی مقرر شده که جلسات شورا باید هر سه هفته یک‌بار برگزار شود.

به‌نظر نمی‌رسد که برگزارنشدن جلسات شورا به‌علت شیوع ویروس کرونا باشد، چرا که جلسات مختلف دولت در این دوره‌ی ۶ماهه بدون اختلال درحال برگزاری است.

شبکه ملی اطلاعات بیش از همه تصمیم دارد تا حاکمیت کشور بر فضای مجازی را اعمال کند و از دیگر وظایف آن، بهره‌مندی از مزایای اقتصادی صنعت و زیست‌بوم ملی فضای مجازی، صیانت و رشد فرهنگ اسلامی-ایرانی در فضای مجازی و حفاظت از اطلاعات و ارتباطات کاربران ایرانی دربرابر تهدیدات علیه امنیت و حریم خصوصی عنوان شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات