TSMC بیش از یک میلیارد تراشه ۷ نانومتری تولید کرده است

شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
آمارهای منتشرشده نشان می‌دهد که تی‌اس‌ام‌سی (TSMC) توانسته بیش از ۱ میلیارد تراشه ۷ نانومتری تولید کند.
تبلیغات

شرکت تایوانی TSMC که برای تولید قطعات نیمه‌رسانا در جهان معروف شده است، آمار جالبی از تولیدات خود منتشر کرد. طبق آمار ارائه‌شده توسط مقامات شرکت تایوانی، TSMC توانسته است با استفاده از فرایند تولید ۷ نانومتری بیش از ۱ میلیارد تراشه تولید کند. در مثالی جالب باید گفت از ماه آوریل ۲۰۱۸ که شرکت TSMC تولید تراشه با فرایند ۷ نانومتری را شروع کرده است تاکنون توانسته بیش از یک میلیارد تراشه ۷ نانومتری تولید کند.

در ادامه آمارها اشاره می‌شود که از تراشه‌هایی که تولید آن‌ها به عهده TSMC سپرده شده، در بیش از ۱۰۰ محصول استفاده می‌شود. اصولا طراحی تراشه‌ها توسط شرکت‌هایی نظیر AMD، اپل و کوالکام صورت گرفته و TSMC نیز وظیفه ساخت آن‌ها را قبول می‌کند. انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۰ شرکت AMD به بزرگ‌ترین مشتری TSMC در تولید تراشه‌های ۷ نانومتری تبدیل شود. محصولات تیم رد نیز شامل تراشه‌های مبتنی بر معماری ذن ۲ برای دستگاه‌هایی نظیر پلی استیشن ۵، ایکس باکس سری ایکس و تراشه‌های مبتنی بر معماری ذن ۳ خواهد بود.

از مشتریان مهم TSMC می‌توان به AMD اشاره کرد که پردازنده‌های گرافیکی Big Navi را در دست تولید دارد و به‌زودی روانه بازار می‌شود. جالب است بدانید TSMC برای تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۵ نانومتری نیز به خوبی برنامه‌ریزی کرده و مسیر خود را با موفقیت طی می‌کند. دلیل این امر را نیز می‌توان جذب کوالکام برای سفارش تراشه‌های نسل بعدی اسنپدراگون عنوان کرد.

درحالی‌که سامسونگ نتوانسته شرایط لازم برای تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را فراهم سازد؛ کوالکام نیز مجبور شده تا بیشتر تقاضاهای تولید خود را به TSMC واگذار کند. در حقیقت، تحلیلگران حدس می‌زنند که به‌علت مشکلات پیش‌آمده برای سامسونگ و همچنین سفارش‌های فراوان TSMC تراشه‌های نسل بعدی اسنپدراگون با لیتوگرافی ۵ نانومتری ممکن است کمی دیرتر دراختیار سازندگان گجت‌های قابل حمل مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها قرار گیرد.

TSMC درکنار تجهیزات پیشرفته برای تولید تراشه‌ها از بخش تحقیق و توسعه‌ای توانمند برخوردار است. شرکت تایوانی در زمان شروع تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۷ نانومتری از فناوری EUV استفاده کرد که اجازه می‌داد فرایند تولید تراشه‌ها سریع‌تر و ساده‌تر صورت گیرد. انتظار می‌رود نمونه‌ای پیشرفته‌تر از این تکنولوژی در ساخت تراشه‌های ۵ نانومتری استفاده شود. شرکت تایوانی در نظر دارد سال آینده کارهای خود برای تولید کارخانجاتی در آریزونای آمریکا را شروع کند که تراشه‌های ۵ نانومتری تولید خواهند کرد. بودجه در نظر گرفته‌شده برای احداث کارخانه‌ها رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده و شروع کار آن‌ها نیز از سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات