قیمت طراحی اپلیکیشن موبایل هوشمند تیک تاک

یک‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
ما در شرکت نرم‌افزاری نوژن قیمت طراحی اپلیکیشن موبایل هوشمند، به‌عنوان نمونه اپلیکیشن «تیک‌تاک» را تعیین می‌کنیم.
تبلیغات

باتوجه‌به محبوبیت اپلیکیشن تیک تاک و سامانه‌های آنلاین هوشمند مشابه آن، در شرکت نرم‌افزاری نوژن این اپلیکیشن را مورد بررسی قرار دادیم تا به جنبه‌های توسعه، زیرساخت‌های فنی موردنیاز و پیچیدگی‌های معماری آن نگاهی دقیق‌تر بیندازیم؛ چراکه باتوجه‌به احتمال محدودیت‌ تیک تاک در کشورهای آمریکا و هند، شاید حرکت به‌سمت سامانه‌ای مشابه با ارزش پیشنهادی متفاوت هوشمندانه باشد.

بررسی روند موفقیت اپلیکیشن موبایل

در چند سال گذشته، اپ‌های استریمینگ ویدئو و اشتراک آن تبدیل به محبوب‌ترین‌ها در بازار اپلیکیشن موبایلی شده‌اند. با بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، اپلیکیشن‌هایی مانند یوتیوب، نتفلیکس، موزیکالی و تیک تاک گستره‌ای از کاربران در کشور‌های متفاوت را به‌خود اختصاص داده‌اند.

اپلیکیشن تیک تاک با مانور روی ایده‌ی اشتراک ویدئوهای کوتاه که پیش تر در Vine اجرا شده بود، وارد بازار شد و در شش‌ماهه‌ی اول فعالیتش، به جایگاه سومین اپلیکیشن پردانلود رسید. معرفی تیک تاک به بازار بعد از لانچ فیچر استوری اینستاگرام در سال ۲۰۱۷ انجام شد. ماهیت فعالیت تیک تاک در نگاه اول شباهت بسیاری به استوری اینستاگرام داشت؛ ولی خلاقیت تیک تاک در ارائه‌ی محتوا، رابط کاربری ساده ولی هدفمند آن و استفاده از AI یا هوش مصنوعی، رقابت تنگاتنگی در بازار شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد.

نوژن

آمار‌های منتشرشده‌ی گوگل برای رنک اپلیکیشن‌ها، تیک تاک را در بین ۱۰ اپلیکیشن برتر اشتراک ویدئو قرار داده است. موفقیت تیک تاک تنها رقابت ایجاد نکرد؛ بلکه آغازکننده‌ی ترند جدیدی در دنیای تکنولوژی بود. این ترند کسب‌و‌کار‌ها و حتی بیزینس‌های مشهوری مانند یوتیوب و اینستاگرام را نیز به ایجاد نوآوری در ارائه‌ی خدمات و استفاده از فیچر‌های ایده‌گرفته براساس مدل تیک تاک وادار کرد.

مدل کسب‌و‌کار تیک تاک

با بررسی اپلیکیشن تیک تاک و مقایسه‌ی آن با رقبای بازار چند نکته را می‌توان بررسی کرد:

  • تیک تاک به کاربران امکان ایجاد ویدئوهای جذاب و تعاملی با کمک فیلتر‌های متعدد و افکت‌های انیمیشنی و ترکیب آن با موسیقی می‌دهد.
  • کاربران در تیک تاک به ایجاد یک مدل محتوا محدود نیستند و ویدئوهای کاربران در کتگوری‌های مختلفی از رقص تا لیپ-سینک و حتی ایده‌های خلاقانه و چالش‌های متعدد ایجاد می‌شود.
  • کاربارن تیک تاک به کتابخانه‌ی بزرگ و کامل موسیقی دسترسی دارند.
  • کاربران می‌توانند ویدئوهایشان را با آهنگ دلخواهشان ایجاد کنند.
  • ضبط تصاویر و ویدئو در تیک تاک بسیار سریع است.
  • کاربران به اپلیکیشن تیک تاک محدود نیستند؛ بلکه امکان اشتراک‌گذاری ویدئوهایشان در سوشال مدیاهای دیگر را نیز دارند (این تصمیم تصمیمی استراتژیک و بسیار موفق در فرایند ایجاد آگاهی در بازار برای تیک تاک بود؛ به‌گونه‌ای‌که بسیاری از افرادی که با تیک تاک آشنا شدند، ابتدا ویدئو‌های آن را در اینستاگرام دیده بودند)
  • یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تیک تاک، AR یا واقعیت افزوده است.

دلیل موفقیت و رشد پر سرعت تیک تاک هنوز برای بسیاری در دنیای کسب‌و‌کار گنگ است؛ ولی نکات جزئی در نحوه‌ی پیاده‌سازی این اپلیکیشن و ایجاد تجربه‌ی کاربر در آن دیده می‌شود که می‌تواند دلایل موفقیت تیک تاک را ملموس‌تر کند.

توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل مبتنی‌بر ویدئو (Video Sharing)

شیوع کرونا و افزایش قرنیطنه نرخ صعودی در افزایش استفاده از اپلیکیشن‌های ویدئومحور را به‌دنبال داشت. ویدئو و لایو استریمینگ بیش‌ازپیش در کانون توجه علاقه‌مندان قرار گرفت و بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها برای گرفتن سهمی در این بازار، به‌دنبال گسترش ایده‌هایی برای رقابت یا ایجاد نوآوری در ارائه این خدمات هستند. بااین‌حال، تنها کپی‌کردن ایده‌ای موفق تضمین موفقیت نیست؛ بلکه اولین گام در مسیر طراحی اپلیکیشن موبایل یا هر سامانه‌ی دیگری مشخص‌کردن اهداف و ارزش پیشنهادی پلتفرم است.

تیک تاک به‌طورکلی چند ویژگی اصلی دارد:

  • لاگین و ثبت‌نام: مشاهده‌ی اولیه ویدئو‌ها در این پلتفرم نیازمند ثبت‌نام نیست که این یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی تیک تاک است. تقریبا هر اپلیکیشنی با شرایط مشابه نیازمند این فیچر است که بنابر سیاست‌های کسب‌و‌کار، ثبت‌نام می‌تواند با شماره‌تلفن/ ایمیل یا ID سوشال مدیا باشد.
  • آپلود و ذخیره‌ی ویدئو‌ها: دادن امکان ذخیره‌ی ویدئو به کاربر مزیت مهمی است. بدین‌صورت کاربر درمقابل آپلودکردن ویدئو در زمانی‌که با برنامه‌اش مطابق باشد،  آزادی‌عمل دارد.
  • فیلتر و افکت و قابلیت‌های AI

کاربران تیک تاک گستره‌ای متنوع از فیلترها و افکت‌های AI برای جذاب‌ترکردن ویدئو‌هایشان دارند. همچنین، افکت Beauty Filter قوی تیک تاک و استیکر‌ها نیز کاربران زیادی را به‌سمت استفاده از این اپ سوق داده است. ناگفته نماند در مقاله‌ی طراحی اپلیکیشن موبایل تیک تاک در بلاگ نوژن، به‌طورمفصل به ابعاد متفاوت و ویژگی‌های این اپلیکیشن اشاره کرده‌ایم.

نوژن

زمان توسعه و قیمت طراحی اپلیکیشن موبایل

تیک تاک اپلیکیشن قدرتمند و عمیقی است. شاید رابط کاربری آن ساده به‌نظر برسد؛ ولی این سادگی هوشمند در راه ایجاد بهترین تجربه‌ی کاربری بوده است. طراحی اپلیکیشنی مشابه این اپ با قابلیت‌هایی مطابق با نیازمندی‌های جدید بازار و ایجاد تمایزی همراه‌با نوآوری، در وهله‌ی اول نیازمند طراحی مدل کسب‌و‌کار دقیقی است. فرایند توسعه‌ی این اپلیکیشن نیازمند درگیری عمیق تیم فنی، اجرای زیرساخت VOD و لایو استریمینگ، تصمیم‌گیری درباره‌ی استفاده از سرور‌های Live استریمینگ و طراحی رابط کاربری هوشمند است.

اجرای زیرساخت لایو استریمینگ و VOD تقریبا دشوارترین بخش توسعه‌ی تیک تاک است. در طراحی این زیرساخت علاوه‌بر انتخاب زیرساخت مناسب، باید ‌درباره‌ی استفاده از زیرساخت ابری یا طراحی engine‌های اختصاصی تصمیم‌گیری شود. اهمیت این مسئله در مدیریت هزینه‌های سر بار آتی برای حفظ سرور و تمدید اشتراک پلن‌های VOD و لایو خود را نمایش می‌دهد. تیم‌های تخصصی و درگیر در کار شرکت نوژن باتوجه‌به بودجه‌بندی زمان، هزینه، نیازمندی کارفرما و پیش‌بینی رفتار بازار می‌توانند در تصمیم‌گیری این مورد به کسب‌و‌کار کارفرما پیشنهاد‌های کارآمد و آینده‌نگرانه ارائه دهند.

پلتفرم‌های موردنیاز چنین اپلیکیشنی طبیعتا هم در iOS و هم اندروید گسترش داده می‌شوند و حتی ممکن است کسب‌وکار جدیدی این ایده را به‌سمت وب‌اپلیکیشن‌شدن هدایت کند. به‌طورکلی، اجرای این سامانه در همین سطح فعلی به بازه‌ی زمانی حدودا ۶ تا ۸ ماهه در تیم حرفه‌ای نرم‌افزاری نیاز دارد. در نظر داشته باشید در تیم‌های نرم‌افزاری مانند نوژن و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری دیگر، فرایند اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری براساس متدولوژی اجایل اجرا می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است برخی فیچر‌ها در تیم‌های مختلفی انجام می‌شود.

هزینه‌ی طراحی این اپلیکیشن با درنظرگرفتن ویژگی‌های فعلی این اپلیکیشن با قیمتی حدود ۳۰،۰۰۰ هزار دلار در بازار جهانی انجام می‌شود. باتوجه‌به هزینه‌های دلاری موجود در فرایند توسعه‌ی این اپلیکیشن، در ایران نیز قیمت توسعه‌ی اپلیکیشن تیک تاک تقریبا مشابه بازار جهانی، یعنی بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان، خواهد بود.

شرکت نرم‌افزاری نوژن و توسعه‌ی سامانه‌های هوشمند یکپارچه

همراهی با کسب‌و‌کار‌ها در مسیر طراحی سامانه‌های آنلاین هوشمند، رسالت ما در شرکت آرمان پردازان نوژن است. معتقدیم توسعه‌ی سامانه‌ها باید همراه‌با قابلیت توسعه‌پذیری، مقیاس‌پذیری و انطباق پذیری با نیاز‌های بازار باشد. در طراحی اپلیکیشن موبایل و طراحی سایت و نیز پلتفرم‌های کسب‌و‌کار نوژن رویکرد هوشمندسازی را اصل قرار داده و با تمرکز ویژه بر مدل کسب‌و‌کار، به‌دنبال ایجاد نوآوری و تمایز در طراحی سامانه هوشمند است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره درباره‌ی طراحی سامانه‌های آنلاین و قیمت طراحی اپلیکیشن یا وب‌سایت‌ آن، با شماره ۰۲۱۸۸۵۱۰۵۴۸ در ارتباط باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات