AMD مادربرد‌های ارزان قیمت با چیپست A520 را معرفی کرد

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
A520 تراشه جدید AMD است که بازار مادربردهای اقتصادی را هدف قرار داده و از لاین PCIe 3.0 پشتیبانی می‌کند. A520 با پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ و APUهای رایزن ۴۰۰۰ رنویر سازگاری دارد.
تبلیغات

از مدت‌ها پیش شایعه‌های مختلف اعلام می‌کردند AMD در پی رونمایی و عرضه‌ی مدل جدیدی از مادربردهای خود است تا به‌شکلی ویژه‌تر بازار مادربردهای اقتصادی را هدف قرار دهد. مادربرد جدیدی که تیم قرمز به بازار عرضه کرده با نام AMD ای ۵۲۰ (AMD A520) شناخته می‌شود و در دسته‌ی مادربردهای اقتصادی جای می‌گیرد؛ البته شرایط بازار ایران به‌گونه‌ای است که عملا قطعه‌ی سخت‌افزاری اقتصادی پیدا نمی‌شود، اما در هر صورت در بازارهای جهانی A520 مادربردی اقتصادی به‌حساب می‌آید. AMD A520 دارای برخی ویژگی‌های متمایزکننده‌ است که قطعا می‌تواند برای علاقه‌مندان به بازار مادربردهای اقتصادی محصولی جالب‌توجه باشد.

مادربرد جدید AMD در تلاش است به‌ازای مبلغی که برای خریدش پرداخت می‌کنید، بهترین عملکرد ممکن را ارائه دهد؛ گرچه هنوز این مادربرد توسط کارشناسان بررسی نشده، اما با قضاوت از روی مشخصات فنی به این نتیجه می‌رسیم که با مادربردی باکیفیت طرف هستیم. A520 ویژگی‌های متنوعی دارد و به‌دلیل پایین‌تر بودن قیمتش نسبت‌به مادربردهای رده‌بالا، به برخی قابلیت‌ها مجهز نشده است. البته بسیاری از کاربران ممکن است جای خالی قابلیت‌هایی را که AMD A520 از آن‌ها استفاده نمی‌کند، حس نکنند.

مادربرد AMD ای 520 از اورکلاک CPU پشتیبانی نمی‌کند

در وهله‌ی اول باید بدانید که مادربرد جدید AMD از اورکلاک کردن پردازنده‌ی مرکزی (CPU) پشتیبانی نمی‌کند که البته این موضوع، چندان مشکل‌ساز نمی‌شود؛ زیرا پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ که با کدنام متیس (Matisse) شناخته می‌شوند فضای زیادی برای اورکلاک کردن دستی دراختیار شما قرار نمی‌دهند.

افزون‌بر این مورد، مادربردهایی که بر پایه‌ی تراشه A520 ساخته می‌شوند مخصوص کسانی هستند که به تهیه‌ی مادربردهای جدید علاقه دارند؛ اما بودجه‌شان محدود است. مادربردهای موردبحث به‌طور معمول دارای ساب‌سیستم‌های نسبتا ضعیفی برای تحویل انرژی هستند. انرژی ارائه‌شده برای انجام کارهای عادی کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما قطعا برای اورکلاک کردن کافی نیست.

درکنار تمامی این موارد، تراشه A520 از مهم‌ترین قابلیت‌ مادربردهای سری ۵۰۰ AMD که برای برخی کاربران اهمیت زیادی دارد، پشتیبانی نمی‌کند و آن هم چیزی نیست جز PCIe 4.0. مشخصه‌ی PCIe 4.0 برای کارت‌ گرافیک ممکن است اهمیت زیادی نداشته باشد زیرا رابط PCIe 3.0 x16 کاملا کافی به‌نظر می‌رسد. متأسفانه نبود PCIe 4.0 در تراشه A520 بدین معنی است که نمی‌توانید در رایانه‌ی مجهز به این تراشه از حافظه‌ SSD پرسرعت PCIe 4.0 بهره بگیرید. نسل‌های قبلی SSD هم سرعت بسیار خوبی دارند، اما سرعت‌شان به حد و اندازه‌ی SSDهای PCIe 4.0 نمی‌رسد.

مقایسه‌ی تراشه A520 با برخی دیگر از تراشه‌های AMD

پارامتر / نام تراشه

A320

A520

B550

X570

لاین PCIe گرافیک

x16 PCIe 3.0

x16 PCIe 3.0

x16 PCIe 4.0

x16 PCIe 4.0

لاین PCIe حافظه‌ی ذخیره‌سازی

PCIe 3.0

PCIe 3.0

PCIe 4.0

PCIe 4.0

درگاه USB

یک USB 3.2 Gen 2

یک USB 3.2 Gen 2

دو USB 3.2 Gen 2

هشت USB 3.2 Gen 2

پشتیبانی از کارت گرافیک دوگانه

✔️

✔️

لاین‌های عمومی

PCIe 2.0

PCIe 3.0

PCIe 3.0

PCIe 4.0

آپ‌لینک تراشه

PCIe 3.0

PCIe 3.0

PCIe 3.0

PCIe 4.0

پشتیبانی از اورکلاک

✔️

✔️

در زمینه‌ی پردازنده‌ی مرکزی ممکن است کمی ناامید شوید. براساس اطلاعیه‌ی رسمی منتشرشده ازسوی AMD، مادربردهای مبتنی‌بر تراشه A520 صرفا از پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن ۳۰۰۰ و البته پردازنده‌های شتاب‌یافته‌ی (APU) سری رایزن ۴۰۰۰ رنویر پشتیبانی می‌کنند. این گفته یعنی مادربردهای موردبحث توانایی پشتیبانی از نسل‌های قبل سری پردازنده‌ رایزن را ندارند. به‌بیانی دیگر، نمی‌توانید در مادربرد جدید AMD از پردازنده‌های Athlon با کارت‌ گرافیک رادئون، نسل اول رایزن، نسل اول رایزن با کارت‌های گرافیک رادئون، نسل دوم رایزن و نسل دوم رایزن با کارت‌های گرافیک رادئون استفاده کنید.

مادربرد AMD A520 از پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰، رایزن ۴۰۰۰ رنویر و خانواده‌ی ورمیر پشتیبانی می‌کند

البته در نظر داشته باشید که شماری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مادربرد همواره مطیع تصمیمات AMD نیستند و خودشان قابلیت‌های اضافی به مادربرد می‌آورند. خبر خوب این است که مادربردهای A520 قرار است از پردازنده‌های موردانتظار AMD که بر پایه‌ی معماری ذن ۳ (Zen 3) توسعه داده می‌شوند و با کدنام ورمیر (Vermeer) از آن‌ها یاد می‌شود پشتیبانی کند. درحال‌حاضر به‌طور دقیق نام نهایی پردازنده‌های ورمیر را نمی‌دانیم؛ برخی رسانه‌ها نام رایزن ۴۰۰۰ و برخی دیگر نام رایزن ۵۰۰۰ را مطرح کرده‌اند. 

نکات منفی تراشه A520 قطعا به‌حدی است که باعث می‌شود کاربران حرفه‌ای تمایلی به تهیه‌ی آن نداشته باشند، اما A520 برای کاربران عادی گزینه‌ی بسیار خوبی است و قابلیت‌های متنوعی در بر دارد. A520 نسبت‌به تراشه A320 برخی بهبودهای مهم به‌خود دیده است که روی تجربه‌ی کاربری اثر مثبت می‌گذارد. درحالی‌که مادربردهای مبتنی‌بر تراشه A320 از لاین‌های کند PCIe 2.0 استفاده می‌کردند، مادربردهای مبتنی‌بر تراشه A520 از لاین‌های PCIe 3.0 استفاده می‌کنند.

مشخصات و ویژگی های مادربرد ای ام دی ای 520 / AMD A520

هنگامی که یکی از پردازنده‌های خانواده‌ی رایزن ۳۰۰۰ روی مادربرد قرار گرفته باشد، A520 به‌صورت پیش‌فرض دارای ۲۶ لاین قابل‌استفاده‌ی PCIe 3.0 است. طراحی تراشه به‌گونه‌ای است که امکان استفاده از حداکثر چهار SATA III را فراهم می‌کند. تراشه جدید AMD ازلحاظ درگاه‌ها نیز محصول بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. در مادربردهای مبتنی‌بر این تراشه می‌توان از حداکثر پنج درگاه USB 3.2 Gen 2 و دو درگاه USB 3.1 و ۶ درگاه  USB 2.0 استفاده کرد. 

با درنظرگرفتن این حقیقت که تراشه A520 شرکت AMD کاربران دارای بودجه‌ی محدود را هدف قرار داده است، انتظار داریم قیمت نهایی مادربردهای مبتنی‌بر این تراشه در بازارهای جهانی بسیار پایین باشد. آمازون به‌تازگی مادربرد Gigabyte A520 را با قیمت ۶۹٫۹۹ دلار برای فروش دردسترس قرار داده است. انتظار داریم به‌زودی مادربردهای ارزان‌تر هم روانه‌ی بازار شوند. ازراک، ایسوس، بایوستار، گیگابایت و MSI مادربردهای مبتنی‌بر تراشه A520 را ساخته‌اند که عموما بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار قیمت دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات