قیمت جهانی حافظه ‌های رم و SSD به‌خاطر کاهش تقاضا و افزایش تولید، کاهش پیدا می‌کند

چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
تولید حافظه‌های رم و SSD در جهان در مقیاسی بیش از نیاز مصرف‌کننده‌ها انجام شده است و احتمالا به‌زودی شاهد کاهش قیمت قطعات خواهیم بود.
تبلیغات

اگر به‌دنبال ارتقای حافظه‌های رم و SSD کامپیوتر شخصی خود هستید، شاید بهتر باشد کمی منتظر بمانید. کارشناسان بین‌المللی پیش‌بینی می‌کنند که به‌زودی و به‌خاطر افزایش تولید حافظه‌های مبتنی بر NAND و DRAM، قیمت محصولات کاهش پیدا خواهد کرد. گزارش‌های اخیر ادعا می‌کنند که قیمت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش ۱۰ درصدی را تجربه خواهند کرد که در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا می‌کند. البته فراموش نکنید که برای کاهش قیمت محصولات سخت‌افزاری در بازار داخل، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت.

گزارش DRAMeXchange ادعا می‌کند که در فصل سوم سال جاری، با وجود اوج‌گیری فروش محصولات الکترونیکی و عرضه‌ی آیفون‌های جدید، قیمت میانگین حافظه‌های مبتنی بر NAND فلاش کاهش پیدا می‌کند. همان‌طور که گفته شد، این گزارش عدد حدودی ۱۰ درصد را برای میزان کاهش قیمت پیش‌بینی می‌کند. کارشناسان اعتقاد دارند بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا، در سمت کاربران شاهد تقاضای کمتری بوده‌ایم که در آینده کاهش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.

دیجی‌تایمز از رسانه‌های دیگری است که کاهش قیمت حافظه‌ها را پیش‌بینی می‌کند. آن‌ها تراشه‌های حافظه شامل NAND و DRAM را محکوم به کاهش قیمت ۱۰ درصدی می‌دانند که در فصل چهارم ۲۰۲۰ رخ خواهد داد. دیجی‌تایمز، مسیر کاهش قیمت را تا نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ ادامه‌دار می‌داند.

عرضه و تقاضا، عوامل مهم و مؤثر بر قیمت محصولات هستند. درحال‌حاضر، تراشه‌های حافظه‌ای زیادی تولید می‌شوند، اما تولیدکننده‌های محصول نهایی، تمایلی به خرید آن‌ها نشان نمی‌دهند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگی همچون وسترن دیجیتال و مایکرون، حجم خرید خود را به‌میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند.

سیدنو هو، تحلیل‌گر Deutsche Bank می‌گوید دیتاسنترها و دیگر مشتریان تجاری، در دوران شروع همه‌گیری کرونا به‌خاطر نگرانی از کمبود قطعات، در حجم بالایی خرید و انبارهای خود را پر کردند. به‌همین دلیل، بازار شاهد عرضه‌ی بیش‌ازحد شد و کاهش تقاضا ازسوی کاربران، به‌مرور کاهش قیمت را هم در پی خواهد داشت.

دلیل کاهش قیمت محصولات سخت‌افزاری تنها در خرید عجولانه‌ی قطعات دیده نمی‌شود. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های تولید محصولات، افزایش نرخ بهره‌وری حافظه‌های ۱۲۸ لایه‌ی NAND است که موجب عرضه‌ی بیش‌ازحد محصولات خصوصا در فصل چهارم خواهد شد. همین مورد به کاهش قیمت حافظه‌ها منجر خواهد شد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روند کاهش تراشه‌های بنیادین حافظه‌ای تا ۱۵ درصد هم ادامه پیدا کند. درنتیجه، قطعاتی هم که از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند، ارزان‌تر خواهند شد. درنهایت احتمالا در فصل تعطیلات پیش‌رو، شاهد عرضه‌ی حافظه‌های SSD و RAM ارزان‌تر در بازار خواهیم بود. کاربران بین‌المللی بر مبنای همین پیش‌بینی‌ها باید در بلک فرایدی و سایبر ماندی پیش‌رو، منتظر پیشنهادهای شگفت‌انگیز جذابی باشند.

کاهش قیمت‌ها قطعا برای کاربران دنیای کامپیوتر شخصی جذاب خواهد بود، اما در سمت دیگر بازار باعث بحران می‌شود. برخی از تولیدکننده‌های تراشه‌ی NAND، عرضه‌ی محصولات را کاهش داده‌اند تا به‌مرور، عرضه‌ی بیش‌ از اندازه و روند کاهش قیمت، متوقف شود. ازطرفی، شرکت‌هایی که حافظه‌های فلش تولید و عرضه می‌کنند، به‌خاطر رکود اقتصادی هنوز موفق به خالی کردن انبارهای خود نیستند. به‌هرحال ماه‌های پیش‌رو برای این شرکت‌ها کمی چالش‌زا خواهد بود، اما فرصت خوبی برای ارتقا کامپیوترها در سمت مصرف‌کننده‌ها ایجاد می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات