خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران غیرقانونی است

یک‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
بنا به اعلام کانون صرافان، به‌علت صادرنشدن هیچ‌گونه مجوزی برای فعالیت صرافان حوزه‌ی استخراج رمزارز، خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران غیرقانونی است.
تبلیغات

رئیس کانون صرافان، ۲۴ مردادماه اعلام کرد که خرید و فروش ارز دیجیتال، چه در فضای مجازی و چه توسط صرافان غیرقانونی است.

کامران سلطانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «تاکنون بانک مرکزی هیچ مجوزی برای فعالیت صرافان درخصوص ارز دیجیتال  صادر نکرده است و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند متخلف محسوب می‌شوند چراکه دارای مجوز رسمی نیستند.»

بااینکه ۱۳ مرداد سال پیش فعالیت ماینرهای ارز دیجیتال در کشور قانونی اعلام شد، اما هنوز دستورالعملی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران ابلاغ نشده است. زومیت برای بررسی دقیق‌تر وضعیت، این مطلب را از صرافی ارز دیجیتال کوین‌نیک جویا شد.

به‌گفته‌ی روابط عمومی کوین‌نیک خبر غیرقانونی‌بودن خرید و فروش ارز دیجیتال همه‌ی افراد درگیر در حوزه را به‌شدت نگران کرده است، چرا که تصمیم جدید دولت، تناقض عجیبی با روند آزادسازی صنعت استخراج در کشور دارد.

در شرایطی که در ماه‌های اخیر وزارت صنعت و معدن در مصوبه‌های متعدد شروع به قانون‌گذاری درمورد ماینینگ و تلاش برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی کرد، بخش‌های دیگر دولت اعلام کرده‌اند که خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی نیست؛ درواقع درحالی‌که یک صنعت آزاد اعلام شده، خرید و فروش محصول این صنعت ممنوع شده است.

اکنون که مشخص نیست ماینرها باید در این شرایط چه کنند، شاید برخی به این فکر بیفتند که باید به‌سراغ خرید و فروش همتا به همتا بروند یا از کانال‌های غیرمعتبر برای فروش ارز خود استفاده کنند. کوین‌نیک درمورد خطرات فراوان این موضوع به زومیت می‌گوید: «غیرقانونی‌بودن خرید و فروش ارز دیجیتال احتمال آسیب مالی و کلاهبرداری را افزایش می‌دهد. درحال‌حاضر هیچ نهادی، قانونی برای خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌ها تصویب نکرده و این موضوع ابهامات زیادی به وجود آورده است.

نکته‌ی مهم این است که در شرایط تحریم کشور که همه‌ی صنایع و کسب‌وکارها دچار فشار اقتصادی شده‌اند، حوزه‌ی ارزهای دیجیتال و خرید و فروش در آن یکی از مهم‌ترین راه‌های گشایش اقتصادی، چه برای دولت‌ها و چه برای افراد است.» کوین نیک می‌گوید حال که در سراسر جهان مردم و دولت‌ها به‌سراغ بیت کوین و جانشینانش رفته‌اند، ایران نیز باید به‌موقع از این پتانسیل بهره بگیرد.

به بیان کوین‌نیک، تمام فعالان حوزه‌ی ارزهای دیجیتال، با تنظیم قوانین و افزایش نظارت بر این حوزه موافقت دارند، اما راه درست را حذف صورت مسئله نمی‌دانند؛ بلکه باید با فعالان صنعت استخراج و ارزهای دیجیتال برای ادامه‌ی راه مشورت کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات