اپل به کاخ‌سفید درباره عواقب ممنوعیت وی‌چت هشدار داد

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل یکی از شرکت‌های آمریکایی متعددی است که این هفته درباره‌ی دستور ترامپ مبنی‌بر ممنوعیت وی‌چت هشدار دادند.
تبلیغات

شرکت‌های اپل، دیزنی، فورد، اینتل، مورگان استنلی، UPS و والمارت به اطلاع کاخ‌سفید رسانده‌اند که ممنوعیت استفاده از وی‌چت ممکن است تبعاتی سخت برای شرکت‌های آمریکا داشته باشد. به‌گزارش WSJ، اپل در کنفرانس تلفنی با کاخ‌سفید بیان کرده است:

شرکت‌های آمریکایی که دارایی‌هایشان با چین مرتبط هستند، علیه دستور دونالد ترامپ برای اجرای محدودکردن تراکنش‌های مالی مرتبط با اپلیکیشن وی‌چت موضع گرفته‌اند که به‌واسطه‌ی شرکت تنست انجام می‌شوند. آن‌ها می‌گویند این تصمیم می‌تواند به از تضعیف توان رقابت آن‌ها در دومین اقتصاد برتر جهان منجر شود.روز سه‌شنبه، بیش از دَه‌ها شرکت چندملیتی آمریکایی در تماس با مقام‌های کاخ‌سفید نگرانی‌هایشان را بابت تبعات بالقوه‌ی وسیع تصمیم ترامپ درباره‌ی وی‌چت اعلام کردند که قرار است از اواخر ماه بعدی به‌اجرا گذاشته شود.آلن کریگ، رئیس شورای تجاری ایالات متحده‌چین، می‌گوید کسانی که در چین زندگی نمی‌کنند، متوجه نیستند چه تبعات وسیعی درصورت نبود اجازه‌ی استفاده از وی‌چت دامن‌گیر شرکت‌های آمریکایی خواهد شود. این اقدام نقص بزرگی برای محصولات آمریکایی در‌مقایسه‌با هر رقیب دیگری خواهد بود.

هفته‌ی پیش، ترامپ دستوری اجرایی امضا کرد که تراکنش‌های مالی شرکت‌های چینی حامی اپلیکیشن‌های وی‌چت و تیک‌تاک را ممنوع می‌کند. درادامه‌ی گزارش WJS آمده است:

ترامپ می‌خواهد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های چینی تیک‌تاک و وی‌چت را ممنوع کند؛ نرم‌افزارهایی که به‌ترتیب از حمایت شرکت‌های بایت‌دنس و تنست برخوردار هستند. او روز پنجشنبه دستوری اجرایی امضا کرد که نه‌تنها فعالیت این دو اپلیکیشن، بلکه هر تراکنش با شرکت‌های مادر آن‌ها را در ایالامت متحده ممنوع می‌کند. گفتنی است این دستور در مدت ۴۵ روز اجرایی می‌شود.

یکی از مسائلی که در تماس شرکت‌های آمریکایی با کاخ‌سفید مطرح شد، این است که گستره‌ی این دستور کاملا نامشخص است. آیا این دستور فقط در ایالات متحده اجرایی می‌شود یا تراکنش‌ها را در هرجای دیگری از جهان، ازجمله چین، دربر می‌گیرد؟ اگر حالت دوم صادق است، این دستور می‌تواند برای اپل گران تمام شود. مینگ-چی کو، تحلیلگر برجسته حوزه‌ی اپل، هفته‌ی جاری هشدار داده است که این دستور می‌تواند فروش جهانی گوشی آیفون را بیش از ۳۰ درصد کاهش دهد.

دلیل این مسئله اهمیت فراوان وی‌چت در چین است و اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم مشکلات ممنوعیت جهانی وی‌چت در اپ‌استور بازار اپل در چین را به کلی نابود خواهد کرد. WJS ادامه می‌دهد:

وی‌چت فقط یک سرویس پیام‌رسان نیست؛ بلکه این اپلیکیشن اساسا یک سیستم‌عامل است. هر شخص معمولی چینی گوشی‌اش را برمی‌دارد و بلافاصله وی‌چت را باز می‌کند. آن‌ها تقریبا همه‌ی کارهایشان را با این اپلیکیشن انجام می‌دهند. آیفون بدون وی‌چت در چین بی‌مصرف است و هیچ‌کس آن را نمی‌خواهد و نمی‌خرد.

نگرانی بعدی اقدام متقابل چین علیه شرکت‌های آمریکایی است و اپل یک هدف احتمالی خواهد بود. وزیر امور خارجه‌ی چین با عصبانیت به محدودیت‌های ایالات متحده علیه استفاده از وی‌چت و تیک‌تاک واکنش نشان داده و گفته ‌‌است که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

براساس نظرسنجی شورای تجاری ایالات متحده‌چین که نتایجش سه‌شنبه منتشر شده است، ۸۶ درصد از ۱۰۰ شرکت عضو این شورا گزارش داده‌اند که تنش‌های متقابل آمریکا و چین سبب کاهش فروش آن‌ها شده یا روی تجارت آن‌ها در چین اثر گذاشته‌ است. در گزارش یکی از این شرکت‌ها آمده است که به‌دلیل آمریکایی‌بودن از بعضی مزایده‌ها کنار گذاشته شده است.

کاخ‌سفید هنوز پاسخی به مسائل مطرح‌شده‌ی شرکت‌های آمریکایی نداده است؛ اما هنوزهم زمان محدودکردن دستور ممنوعیت تراکنش‌ها به درون ایالات متحده وجود دارد. این کار به کاهش اثرهای جانبی این دستور کمک می‌کند و ترامپ نیز وجه‌اش را از دست نخواهد داد. اپل بسیار امیدوار است که این اتفاق بیفتد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات