فیسبوک به جمع‌آوری غیرقانونی داده‌های بیومتریک کاربران اینستاگرام متهم شد

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
طبق شکواییه‌ی جدیدی که دوشنبه علیه فیسبوک ثبت شده، این شرکت داده‌های بیومتریک بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر اینستاگرام را بدون اطلاع و رضایت آن‌ها جمع‌آوری کرده است.
تبلیغات

به‌تازگی شکواییه‌ای جدید علیه فیسبوک ثبت شده که ادعا می‌کند این غول حوزه‌ی فناوری به‌شکلی غیرقانونی داده‌های بیومتریک ۱۰۰ میلیون کاربر را جمع‌آوری کرده است؛ بدون اینکه این موضوع را به آن‌ها اطلاع دهد و راضی بودن یا نبودنشان را جویا شود. خبرگزاری بلومبرگ در گزارش اختصاصی خود می‌نویسد:

فیسبوک با اتهامات جدیدی مواجه شده است. طبق این ادعاها، فیسبوک به‌صورت غیرقانونی داده‌های بیومتریک کاربران را جمع‌آوری می‌کند. این ادعاها در شکواییه‌ی جدیدی مطرح شده‌اند که سرویس به‌اشتراک‌گذاری تصویر فیسبوک، یعنی اینستاگرام را هدف قرار داده است.

به‌نوشته‌ی بلومبرگ، فیسبوک قبلا با پرونده‌ای این‌چنینی در دادگاه مواجه شده و این شرکت بر سر پرداخت ۶۵۰ میلیون دلار برای بستن پرونده به‌توافق رسیده است. این شکواییه می‌گوید فیسبوک در پلتفرمش با استفاده از ابزار تگ‌کردن عکس، داده‌های بیومتریک میلیون‌ها کاربر را جمع‌آوری می‌کند.

شکواییه‌ی جدید که به اینستاگرام ارتباط دارد، روز دوشنبه ثبت شده و ادعایی مشابه مطرح می‌کند. بلومبرگ می‌نویسد:

در شکواییه‌ی جدید که تاریخش به دوشنبه‌ی گذشته برمی‌گردد و در دادگاه ایالتی ردوود سیتیِ کالیفرنیا ثبت شده، فیسبوک به جمع‌آوری و ذخیره و کسب سود از داده‌های بیومتریک بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از کاربران اینستاگرام متهم شده است؛ بدون اطلاع و رضایت آن‌ها.

براساس قانون حریم خصوصی وضع‌شده در ایالت ایلینوی، جمع‌آوری غیرمجاز داده‌های بیومتریک ممنوع است و بسته به نوع پرونده، شرکت‌های خطاکار ممکن است مجبور شوند به‌ازای هر تخلف، حداکثر ۱،۰۰۰ دلار پول پرداخت کنند. فرایند جمع‌آوری غیرمجاز داده‌ها به پیش از سال ۲۰۲۰ برمی‌گردد. ظاهرا فیسبوک از اوایل ۲۰۲۰ کاربران اینستاگرام را از این موضوع باخبر کرده است.

پرونده‌ی پیشین فیسبوک مدت‌ها است جریان دارد. در ابتدا، این شرکت پیشنهاد داد با پرداخت مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار پرونده مختومه اعلام شود؛ اما قاضی دادگاه با این پیشنهاد مخالفت کرد. قاضی در آن زمان گفت مبلغ تعیین‌شده‌ی فیسبوک بسیار کمتر از مبلغ قانونی‌ای است که قانون‌گذاران ایالت ایلینوی وضع کرده‌اند. در همین زمینه، فیسبوک پیشنهاد خود را به ۶۵۰ میلیون دلار رساند و ظاهرا طرفین بر سر این مبلغ به‌توافق دست یافته‌اند؛ البته قاضی این مبلغ را هنوز رسما تأیید نکرده است. اگر این پرونده با پیشنهاد جدید فیسبوک به‌پایان راه برسد، کسانی که متأثر شده‌اند احتمالا بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ دلار دریافت خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات