از واردات یک میلیارد دلار کالا دارای مشابه داخلی در ۹ ماهه اخیر جلوگیری شده است

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
رئیس مرکز ساخت داخل و ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت از ممنوعیت واردات یک‌میلیارد دلار کالا و خدمات دارای مشابه داخلی در ۹ ماهه‌ی اخیر خبر داد.
تبلیغات

سیدمحمدمهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل و ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت، اعلام کرد طبق برنامه‌ریزی وزارت صنعت و معدن و تجارت، با تولید و ساخت داخلی، حدود ۳/۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در سال جاری خواهد شد. وی افزود در چهار ماه اول سال، حداقل حدود ۲۵۰ میلیون دلار از این مبلغ تحقق یافته است. به‌گفته‌ی هادوی، وزارت صنعت و معدن و تجارت واردات بیش از ۲،۲۰۰ قلم کالا را با هدف حمایت از ساخت داخل ممنوع کرده است.

رئیس مرکز ساخت داخل و ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت اذعان کرد طبق ماده‌ی ۲۲ قانون، لازم است حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور برده و از کالای ایرانی حمایت شود. هادوی از تشکیل شعب ویژه رسیدگی و صدور حکم درزمینه‌ی جرایم مرتبط با حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی خبر داد و اعلام کرد این شعب موجب تسریع و رسیدگی تخصصی به جرایم موضوع قانون و از طولانی‌شدن دادرسی و رسیدگی به پرونده ها جلوگیری می‌شود.

هادوی تصریح کرد که هیئت نظارت بر قانون به حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی تأکید می‌کند. به‌گفته‌ی او، در ۹ ماه گذشته با حضور تمامی اعضای آشکار در قانون و با همفکری انجمن‌ها و سندیکاهای تخصصی بخش خصوصی، از خرید و ورود حدود یک‌میلیارد دلار کالا و خدمات دارای مشابه داخلی جلوگیری کرده است.

رئیس مرکز ساخت داخل و ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صمت، به سامانه‌ی توانیران نیز اشاره کرد که از بهمن سال گذشته راه‌اندازی شده است. هادوی هدف این سامانه را به‌هم‌رسانی متقاضیان خرید خارج کالاها و خدمات با شرکت‌های توامند داخلی عنوان کرد.

سیدمحمدمهدی هادوی از بارگیری اطلاعات بیش از ۷۷،۰۰۰ واحد تولیدی در سامانه‌ی بارگذاری‌شده خبر داد و افزود دستگاه‌های مشمول قانونِ حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، باید پروژه‌ها و نیازهای خارجی متناسب با پروژه و دوران بهره‌برداری را در سامانه بارگذاری کنند.

گرچه هدف دولت در حمایت از کالای ایرانی مهم است، تعدادی از کالاهایی که وارداتشان به ایران ممنوع شده است، در ایران تولید نمی‌شوند؛ بلکه تنها CKD (سرهم‌کردن قطعات محصول) در داخل کشور انجام یا کل محصول در چین تولید می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات