مینگ‌چی کو: مسدودسازی وی چت ضربه مهلکی به فروش آیفون می‌زند

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مینگ‌چی کو پیش‌بینی می‌کند درصورت عملیاتی‌شدن فرمان اجرایی دونالد ترامپ، میزان فروش آیفون‌های اپل حداکثر ۳۰ درصد کاهش پیدا کند که ضرر بسیار زیادی متحمل شرکت خواهد کرد.
تبلیغات

دونالد ترامپ به‌تازگی فرمان اجرایی جدیدی برای مسدودسازی فعالیت‌های شرکت چینی تنسنت امضا کرده که می‌تواند عواقب متعددی در پی داشته باشد. طبق این فرمان اجرایی، اپلیکیشن‌های زیرمجموعه‌ی تنسنت که شاید مهم‌ترین آن‌ها وی‌چت باشد، باید مسدود شوند. در چند روز اخیر، از تصمیم جدید دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بارهاوبارها انتقاد شده است و برخی تحلیلگران نیز نگاهی به عواقب آن انداخته‌اند.

مینگ‌چی کو یکی از تحلیلگران نام‌آشنای بازار است که محصولات اپل را بررسی می‌کند و معمولا جزئیات مربوط به محصولات معرفی‌نشده‌ را دردسترس عموم می‌گذارد. او نگران است که مسدودسازی وی‌چت بر میزان فروش گوشی آیفون در چین به‌طور محسوسی اثر منفی بگذارد.

اگر فرمان اجرایی جدید ترامپ به‌مرحله‌ی عملیاتی برسد، اپل طبق قانون مجبور می‌شود وی‌چت را از فروشگاه آنلاین اپ‌استور در سراسر دنیا حذف کند. وی‌چت برای بازار موبایل چین اپلیکیشن بسیار مهمی است؛ البته شاید این موضوع برای افراد ساکن در خارج از چین چندان ملموس نباشد. بااین‌حال، بهتر است بدانید طبق گفته‌ی گزارشگران، وی‌چت در چین به‌اندازه‌ی خود گوشی اهمیت دارد.

مینگ‌چی کو می‌گوید اهمیت وی‌چت به‌حدی زیاد است که اگر از اپ‌استور حذف شود، ممکن است میزان فروش آیفون‌ها حداکثر ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. امروزه، اپل سهم بسیار کمی از بازار چین را ازآنِ خود کرده و در آنجا رقبای قدرتمندی دارد که همگی برندهایی چینی هستند. اپل همواره در تلاش است سهم خود را از بازار پراهمیت چین افزایش دهد؛ اما حذف وی‌چت می‌تواند سال‌ها زحمات اپل را برای افزایش سهمش یک‌شبه به‌باد دهد. 

وی‌چت برای بازار موبایل چین اپلیکیشن بسیار مهمی است

وی‌چت برای کاربران چینی بسیار فراتر از صرفا اپلیکیشن پیام‌رسان ساده است؛ زیرا ازطریق وی‌چت می‌توانند پرداخت‌ها را انجام دهند، با دوستان و خانواده حرف بزنند، اخبار جدید را بخوانند، آنلاین خرید کنند و کارهای بسیار بیشتری انجام دهند. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند حضور وی‌چت در آیفون‌ها همچون حضور سیستم‌عاملی در داخل سیستم‌عاملی دیگر است؛ زیرا وی‌چت قابلیت‌های بسیار زیاد و متنوعی دارد و انجام انواع کارها را به‌سادگی امکان‌پذیر می‌کند.

طبق فرمان اجرایی ترامپ، تمامی تراکنش‌های مالی بین وی‌چت با شرکت‌های آمریکایی باید متوقف شود. بدین‌ترتیب، اپل برای سازگاری با قوانین باید وی‌چت را در تمامی مناطق دنیا از اپ‌استور حذف کند. این فرمان اجرایی حدودا ۴۵ روز دیگر عملیاتی می‌شود و پس‌از‌آن، اپل ازطریق حذف وی‌چت باید ارتباطات تجاری خود را با این شرکت قطع کند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند دولت ترامپ تا فرارسیدن زمان عملیاتی‌شدن فرمان جدید، تعدادی از بندهای قانون را برخواهد داشت و کمتر سخت خواهد گرفت.

اگر طبق فرمان اجرایی ترامپ، اپل مجبور باشد وی‌چت را صرفا در اپ‌استور آمریکا حذف کند، قطعا خطر زیادی متوجه فروش آیفون‌های این شرکت در چین نخواهد شد. مینگ‌چی کو می‌گوید اگر این اتفاق رخ دهد، فروش آیفون‌ها حداکثر ۳ تا ۶ درصد کاهش پیدا می‌کند.

این نخستین‌باری نیست که ترامپ علیه اپلیکیشن‌های چینی اقدام می‌کند. هفته‌ها است تنش بین دولت آمریکا و شبکه‌ی اجتماعی بزرگ تیک‌تاک را شاهد هستیم؛ شبکه‌ای که بایت‌دنس آن را طراحی و منتشر کرده است. ترامپ می‌گوید تیک‌تاک وابسته به دولت چین است و داده‌های ۱۰۰ میلیون کاربر آمریکایی را برای اهداف جاسوسی جمع‌آوری می‌کند. تیک‌تاک ضمن رد این ادعاها می‌گوید حاضر است با شرکتی آمریکایی بر سر فروش واحد تجاری‌‌اش در آمریکا به‌توافق برسد. از مایکروسافت به‌عنوان جدی‌ترین مذاکره‌کننده با بایت‌دنس یاد می‌شود؛ بااین‌حال، برخی از گزارش‌ها نام‌های دیگری همچون توییتر را هم مطرح کرده‌اند.

تحلیلگران پیش‌تر ابعاد دیگر مسدودسازی وی‌چت را بررسی کرده‌اند. تنسنت تاکنون در شرکت‌های آمریکایی زیادی سرمایه‌گذاری کرده و قطع ارتباط تجاری با این شرکت می‌تواند آثار زیان‌باری برای برخی شرکت‌های آمریکایی به‌دنبال داشته باشد. یکی از تحلیلگران معروف آمریکایی در سال ۲۰۱۷ گفته بود محبوبیت وی‌‌چت در چین با هیچ سرویس دیگری مقایسه‌شدنی نیست. او ادعا می‌کند مزیت‌های متعددی که وی‌چت ارائه می‌دهد باعث می‌شوند این اپلیکیشن «خود گوشیِ شما باشد» و در چین بیشتر از هر جای دیگری «گوشی‌تان همه‌چیز شما است».

اگر وی‌چت روی گوشی در‌دسترس نباشد، بسیاری از مشتریان اپل آیفون‌ها را کنار می‌گذارند. کنارگذاشتن آیفون‌ها به دو طریق به اپل ضربه می‌زند: ۱. در روش مستقیم، فروش آیفون‌ها کاهش می‌یابد؛ ۲. در روش غیرمستقیم، کاربران چینی کمتری پیدا می‌شوند که در اپ‌استور پول خرج کنند. براساس برخی از گزارش‌ها، کاربران چینی آوریل ۲۰۲۰ (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹) بیش از ۱٫۵۳ میلیارد دلار پول در اپ‌استور خرج کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات