مدرسه مجازی ایرانیان راه‌اندازی می‌شود

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از احتمال حداقل ۶ ساعت آموزش مجازی پس از دوران کرونا و راه‌اندازی مدرسه‌ی مجازی ایرانیان خبر داد
تبلیغات

غلام‌رضا کریمی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، آمار بهره‌مندی دانش‌آموزان دنیا از آموزش‌های تلویزیونی را طبق اعلام یونسکو ۴۰ درصد بیان کرد؛ حال‌آنکه ۵۰ درصد جمعیت دانش‌آموزان جهان به کامپیوتر دسترسی ندارند.

به‌گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، کریمی اعلام کرد ۴۳ درصد دانش‌آموزان دنیا (معادل ۷۰۵ میلیون نفر) به اینترنت دسترسی ندارند و ۵۶ میلیون دانش‌آموز نیز زیرپوشش شبکه‌ی موبایلی نیستند. وی اعلام کرد بر‌همین‌ساس، وضعیت در دنیا برای تمام دانش‌آموزان یکسان نیست و همه‌ی آن‌ها نمی‌توانند ازطریق پلتفرم‌ها آموزش ببینند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به راه‌اندازی سریع شبکه‌ی شاد در ایام شیوع کرونا اشاره و اعلام کرد: «اگر می‌خواستیم در وضعیت عادی این کار را انجام دهیم، شاید هفت تا هشت سال طول می‌کشید.»

به‌گفته‌ی کریمی، امسال اکثر آزمون‌های تحصیلی در کشورها غیرحضوری برگزار شد؛ اما همه‌ی کشورها در نظر دارند درصورت ادامه‌ی وضعیت مساعد در کنترل بیماری کووید ۱۹ در سال تحصیلی جدید مدارس را بازگشایی کنند؛ چراکه طبق آمار یونسکو، «در زمان شیوع کرونا تعداد زیادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده و یک‌سوم آموزش‌ها را هم دریافت نکرده‌اند و کلاس‌اولی‌ها به‌شدت آسیب ‌دیده‌اند.»

غلام‌رضا کریمی، سناریوهای آموزشی پیش روی کشورها در آینده را از سه حالت خارج نمی‌داند: بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید و برگزاری نیمه‌حضوری در وضعیت زرد یا بازنشدن مدارس و آموزش کاملا غیرحضوری در وضعیت قرمز. وی برنامه‌های وزارت آموزش‌و‌پرورش برای سال تحصیلی جدید را توجه بیشتر به مدرسه‌ی تلویزیونی اعلام و عنوان کرد آموزش‌های تلویزیونی در شبکه‌ی شاد هم بارگذاری می‌شوند.

به‌گفته‌ی کریمی، تاکنون ۸۹ درصد دانش‌آموزان در شبکه‌ی شاد ثبت‌نام کرده‌اند؛ البته همگی آن‌ها به ابزار هوشمند دسترسی کامل ندارند:

سه‌میلیون دانش‌آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آن‌ها دانش‌آموزان اتباع خارجی هستند. ۵۰۷ هزار دانش‌آموز پناهنده داریم که پیش‌بینی می‌کنیم آن‌ها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کرده‌ایم که در این حوزه وارد شود.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اعلام کرد با فراهم‌شدن بسترهای آموزش مجازی، مدرسه‌ی مجازی ایرانیان راه‌اندازی شده است تا آموزش‌ها برای تمام پایه‌ها ارائه شود. کریمی می‌گوید هر ایرانی در هر نقطه از دنیا می‌تواند با گذراندن پنج درس در مدرسه‌ی مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم درکنار مدرک مدرسه‌ی خود در خارج کشور دریافت کند.

کریمی در انتها اضافه کرد آموزش دیجیتالی اکنون دیگر به یکی از ارکان آموزش تبدیل‌ شده و امکان بازگشت به دوره‌ی قبلی دیگر وجود ندارد. او می‌گوید آموزش مجازی از‌این‌پس در دستورکار قرار دارد و شورای عالی در حال بررسی است تا ضمن تصویب مصوبه‌ای، حتی در وضعیت عادی هم، دست‌کم ۶ ساعت آموزش‌ها را مجازی برگزار کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات