چگونه تسلا دوره جدیدی در صنعت خودروسازی جهانی ایجاد کرد؟

شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تسلا و ایلان ماسک با رویکرد نوآوری‌محور و رادیکال خود، دوره‌ی جدیدی برای صنعت جهانی خودروسازی تعریف کردند که توانسته است از شرکت‌های بزرگ مانند تویوتا و دایملر پیشی بگیرد
تبلیغات

پیشرفت سریع تسلا برای تبدیل به ارزشمندترین خودروساز جهان می‌تواند شروع دوره‌ی جدیدی برای صنعت خودروسازی جهانی باشد که با رویکرد سیلیکون‌ولی به نرم‌افزاری تعریف می‌شود که در حال سبقت‌گرفتن از دانش قدیمی تولید است. پیشرفت تسلا با کمال تعجب بسیاری از سرمایه‌گذاران را به‌خود جلب کرد؛ اما مدیران شرکت دایملر AG، شرکت مادر مرسدس بنز، از سال ۲۰۰۹ چگونگی اتخاذ رویکرد جدید تسلا و ایلان ماسک را زیرنظر داشتند؛ رویکرد جدیدی که تسلا برای ساختن خودرو الکتریکی ایجاد کرده بود و سیستم تولید کنونی را نقد می‌کرد.

مسئولان دایملر تقریبا ۱۰ درصد سهام تسلا را در مه ۲۰۰۹ در معامله‌ای خریدند که ۵۰ میلیون دلار برای توسعه و رشد این خودروساز تازه‌کار فراهم آورد. این سرمایه‌گذاری به مهندسان مرسدس کمک می‌کرد تا بفهمند چگونه ایلان ماسک قصد دارد فناوری ناقصی عرضه کند و سپس بارهاوبارها آن را با استفاده از به‌روزرسانی‌های بی‌سیم شبیه به گوشی‌های هوشمند ارتقا دهد و توجه چندانی به سودآوری اولیه نمی‌کند.

مهندسان مرسدس بنز در ازای دسترسی به بسته‌های باتری مونتاژشده‌ی تسلا، به خودروساز برقی آمریکایی در ساخت سدان لوکس تسلا مدل S کمک کردند؛ اما در سال ۲۰۱۴ دایملر تصمیم گرفت سهام خود را به‌دلیل تردیدهای زیاد درزمینه‌ی رویکرد تسلا به تولید در مقیاس صنعتی بفروشد. تسلا به پیش‌گامی درزمینه‌ی ارائه‌ی رویکردهای جدید در تولید و طراحی نرم‌افزاری و معماری الکترونیکی ادامه داد تا بتواند نوآوری‌ها را سریع‌تر از رقبایش معرفی کند و تحلیلگران ترجیح می‌دهند این شرکت را با اپل مقایسه کنند.

لوگوی تسلا / tesla روی صندوق عقب خودروی الکتریکی

سه نفر از مهندسان مرسدس بنز که مستقیما در این طرح همکاری می‌کردند، گفتند این مشارکت مختصر به محلی برای برخورد فرهنگ‌های مهندسی قدیمی و جدید تبدیل شد: وسواس آلمانی با ایمنی و کنترل طولانی‌مدت که موجب تحول می‌شود و رویکرد آزمایشی خودروساز سیلیکون‌ولی که پذیرای تفکر رادیکال و نوآوری سریع بود. 

یکی از مهندسان سابق مرسدس که در این مشارکت به تسلا کمک می‌کرد، گفت:

ایلان ماسک ازنظر پرخاشگری برای دستیابی به برخی از فناوری‌ها، روی لبه‌ی تیغ حرکت می‌کند.

درمقابل، مرسدس و سایر خودروسازان قدیمی هنوزهم با رونمایی فناوری‌های جدید مانند رانندگی نیمه‌خودران بدون سال‌ها آزمایش اولیه مشکل دارد. تسلا به درخواست‌های اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداد. سرمایه‌گذاران از مدل تسلا در تولید صنعتی حمایت می‌کنند که دستخوش تغییر اساسی و گیج‌کننده است؛ حتی اگر خودروساز آمریکایی در چند سال آینده در رقابت برای تولید وسایل نقلیه‌ی برقی بر خودروسازان قدیمی پیروز شود.

خودروی الکتریکی / electric car مرسدس بنز ای کیو اس / mercedes benz eqs‌ با رنگ آبی و نقره ای در کنار ساختمان

هم‌اکنون ارزش تسلا بیش از ۶ برابر سرمایه‌های دایملر است

مرسدس بنز به‌تنهایی در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۰ توانست ۹۳۵،۰۸۹ دستگاه خودرو بفروشد که آمار تحویل ۱۷۹،۰۵۰ دستگاه تسلا در مدت مشابه درمقابل آن بسیار کم به‌نظر می‌رسد؛ بااین‌حال سرمایه‌گذاران به‌راحتی روی ایده‌های ایلان ماسک و رویکرد تولید تسلا سرمایه‌گذاری می‌کنند. امروزه، تسلا درحدود ۳۰۴/۶ میلیارد دلار ارزش دارد که بیش از ۶ برابر سرمایه‌های دایملر با ۴۷/۷ میلیارد دلار است.

تقابل دو فرهنگ

دایملر و تسلا پس از آنکه مهندسان مرسدس در حال تولید نسل دوم خودرو برقی اسمارت بودند، همکاری خود را آغاز کردند و این همکاری با خرید یک دستگاه تسلا رودستر شروع شد. آن‌ها تحت‌تأثیر نحوه‌ی بسته‌بندی باتری‌های تسلا قرار گرفتند؛ بنابراین، بازدید از دره‌ی سیلیکون را برای ملاقات با ایلان ماسک در ژانویه‌ی ۲۰۰۹ ترتیب و ۱،۰۰۰ بسته باتری خودرو الکتریکی سفارش دادند.

پس‌از‌آن، همکاری دو شرکت گسترش یافت. در مه ۲۰۰۹ و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در موزه‌ی مرسدس بنز در اشتوتگارت، تسلا گفت: «این همکاری تولید تسلا مدل اس را تسریع می‌کند و اطمینان می‌دهد خودرویی فوق‌العاده است.» مرسدس بنز نیز به‌نوبه‌ی خود می‌خواست از باتری‌های تسلا استفاده کند تا نسخه‌ی الکتریکی مرسدس بنز کلاس B را تولید کند. تسلا مدل اس در سال ۲۰۱۲ عرضه شد؛ درحالی‌که نسخه‌ی الکتریکی مرسدس بنز کلاس B دو سال بعد به نمایشگاه‌ها رسید.

خودروی الکتریکی / electric car مرسدس بنز / mercedes benz eqs‌ با رنگ آبی و نقره ای

دومین کارمند دایملر که در پروژه‌ی همکاری با تسلا حضور داشت، به رویترز گفت:

با وجود بهره‌گیری از باتری‌های تسلا، خودرو الکتریکی مرسدس بنز کلاس B پس از پیکربندی محافظه‌کارانه‌ی مهندسان دایملر برای رفع نگرانی‌ها درباره‌ی افت باتری‌ها در طولانی‌مدت و خطر گرمای بیش‌از‌حد، ظرفیت پیمایش بسیار کمی داشت. 

مهندسان آلمانی دریافتند کارمندان تسلا آزمایش فشار طولانی‌مدت را روی باتری انجام نداده‌اند. مهندس دوم دایملر گفت:

مجبور بودیم برنامه‌ی آزمایش فشار خود را ابداع کنیم.

مهندسان دایملر قبل از شروع تولید خودرو جدید، دفترچه‌ی مشخصات فنی آن را منتشر می‌کنند؛ دفترچه‌ای که مشخصات هر قطعه را به قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان ارائه می‌دهد. پس از تصویب طرح، نمی‌توان تغییرات مهمی در آن ایجاد کرد. منبع دوم دایملر گفت:

این روشی است که می‌توانیم تضمین کنیم در طول فرایند تولید انبوه سود خواهیم برد. تسلا به این جنبه اهمیت نمی‌داد و در این زمینه نگرانی نداشت.
خودروی الکتریکی تسلا مدل اس / tesla model s electric car با رنگ مشکی در کنار ساحل دریا هنگام غروب آفتاب

اولین مهندس دایملر نیز گفت:

مهندسان دایملر اظهار کردند بخش زیرین تسلا مدل S برای جلوگیری از واردشدن صدمه به باتری در جاده به تقویت نیاز دارد.

در سال ۲۰۱۷، تحویل تسلا مدل اس به مشتریان در سراسر جهان از مرسدس بنز کلاس S پیشی گرفت

تسلا برای ازبین‌بردن تردیدها درباره‌ی ایمنی و امنیت خودروهای برقی و به‌دنبال مجموعه‌ای از آتش‌سوزی‌های باتری، ارتفاع سواری خودروهایش را با استفاده از به‌روزرسانی بی‌سیم افزایش داد. چند ماه بعد و در مارس ۲۰۱۴، این شرکت اعلام کرد حفاظی سه‌لایه برای بخش زیرین تسلا مدل اس جدید ارائه می‌دهد و این حفاظ را برای خودروهای موجود نیز پیشنهاد می‌کند. 

 به‌دلیل توانایی تسلا برای خرج‌کردن پول بیشتر در حین فرایند توسعه، ایلان ماسک توانست به سرعت این روند را تعدیل کند. مهندس دایملر گفت:

در شرکت مرسدس بنز، در بهترین حالت می‌توان هر سه سال یک‌بار چنین اصلاحاتی را انجام داد.

تسلا مدل S در مه ۲۰۱۳ فروش بیشتری در ایالات متحده درمقایسه‌با پرچم‌دار مرسدس بنز کلاس S تجربه کرد و تحویل این خودرو در سال ۲۰۱۷ در سراسر جهان از کلاس S پیشی گرفت.

ایلان ماسک: نوآوری کن یا برو

تمرکز بی‌امان ایلان ماسک روی نوآوری تا حدودی توضیح می‌دهد چرا او دنیای سنتی خودرو را به‌هم‌ریخته است. در مصاحبه‌ای در سمپوزیوم جنگ‌افزارهای هوایی ۲۰۲۰ که در یوتیوب منتشر شده است، از ماسک درباره‌ی اهمیت نوآوری در بین کارمندان سؤال پریده شد. ایلان ماسک در جواب به این سؤال گفت:

مطمئنا به افرادی نیاز داریم که برای نوآوری مهندسی پیشرفته انجام می‌دهند. ساختار تشویق و پاداش تنظیم شده است و به چنین نوآوری‌هایی پاداش تعلق می‌گیرد. اشتباه در این راه با جریمه‌ی بزرگی همراه نمی‌شود؛ اما تلاش‌نکردن برای نوآوری به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و با مجازات بزرگی همراه خواهد شد. 
مرسدس بنز ویژن ای کیو اس / mercedes benz eqs‌

خودروسازان سنتی تلاش می‌کنند به تسلا برسند و از آن پیشی بگیرند؛ به‌همین‌دلیل، پلتفرم‌های نرم‌افزاری و خودروهای برقی اختصاصی را طراحی می‌کنند. مرسدس بنز سال آینده خودرو الکتریکی EQS را رونمایی خواهد کرد؛ لیموزینی چهاردر که روی پلتفرم اختصاصی خودروهای الکتریکی مرسدس بنز سوار شده و ظرفیت پیمایش عملیاتی آن ۴۳۰ مایل (۶۹۲ کیلومتر) است. نسخه‌ی جدید مرسدس بنز کلاس S مجهز به پیشرانه‌ی هیبریدی و احتراق‌داخلی نیز امسال رونمایی خواهد شد.

از دید سرمایه‌گذار، شرکت‌های سنتی هنگام تغییر خطوط تولید و کارخانه‌های خود برای دورشدن از پیشرانه‌ی احتراق داخلی، با پرداخت میلیاردها دلار هزینه روبه‌رو می‌شوند. مارک ویکفیلد، کارشناس بخش خودرو در شرکت مشاوره AlixPartners گفت:

هیچ‌کس نمی‌خواهد بازه‌ای پنج‌ساله را برای OEM (خودروساز سنتی) مشخص کند و بگوید می‌توانید کاملا کسب‌وکار خود را تجهیز کنید و من قصد دارم روی این‌ کار سرمایه‌گذاری کنم. بااین‌حال استارتاپ‌ها برای یادگیری، اشتباه و رشد خود از سرمایه‌گذاران وقت می‌گیرند.

سرمایه‌گذاران به توانایی‌های تسلا در افزایش تولید باور دارند

سرمایه‌گذاران به توانایی تسلا در افزایش تولید اعتقاد دارند و از آن حمایت می‌کنند؛ دقیقا همان‌طورکه زمانی از تویوتا موتور حمایت می‌کردند. تویوتا آخرین دوره‌ی صنعت خودروسازی را با تسلط خود در تولید اندک، ولی بسیار کارآمد و باکیفیت تعریف کرد. تویوتا در سال ۱۹۹۶ در میزان سرمایه‌ی بازار از جنرال موتورز، غول صنعت خودروسازی آمریکا، پیشی گرفت و تا سال ۲۰۰۸ بیشتر از رقبای دیترویت خود توانست خودرو بفروشد. غول ژاپنی روابط خود را با تسلا نیز برقرار کرد و استارتاپ آمریکایی نیز در توافقی در سال ۲۰۱۰ در طراحی نسخه‌ی برقی تویوتا RAV4 به کمک تویوتا آمد.

نسخه برقی خودروی تویوتا راو4 / toyota rav4 سفید رنگ با زمینه درخت سبز

دو نفر از کارمندان تویوتا که به این موضوع اشراف داشتند، گفتند:

تویوتا با مشاهده‌ی شتاب تسلا درزمینه‌ی طراحی جدید تحت‌تأثیر قرار گرفت؛ اما درنهایت مسئولان آن تصمیم گرفتند در‌صورتی‌که استانداردهای تویوتا به‌منظور کیفیت و دوام محصولات به‌کار گرفته شود، روش‌های تسلا درزمینه‌ی تولید انبوه محصولات برای خودروساز بزرگی مانند تویوتا مناسب نیست.

تویوتا گفت این پروژه‌ی مشترک شامل همکاری درزمینه‌ی تولید خودروهای الکتریکی و قطعات و سیستم‌های تولید است. سخن‌گوی تویوتا در این زمینه گفت:

تویوتا آنچه در پروژه پیش‌بینی شده بود، به‌دست آورد و پروژه در اکتبر ۲۰۱۴ و پس از آن به‌پایان رسید که تسلا تقریبا ۲۵۰۰ سیستم محرکه‌ی برقی برای خودرو الکتریکی RAV4 در سه سال تحویل داد.

همکاری هر دو شرکت تویوتا و دایملر قبل از رسوایی دیزل‌گیت و تقلب در تولید محصولات دیزلی فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاد؛ اما در سال ۲۰۱۵ انتشار خبر رسوایی دیزل‌گیت باعث شد واکنش جهانی برای نظارت بر کار خودروسازان به‌وجود بیاید و خودروسازان را به افزایش سرمایه‌گذاری روی خودروهای برقی مجبور کند.

یکی از مدیران ارشد دایملر گفت:

تمام این توافق قبل از رسوایی دیزل‌گیت بود که وضعیت خودروهای برقی و مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های احتراق داخلی را تغییر داد. تسلا درمقایسه‌با بقیه تقدم دارد. بیایید ببینیم آیا آن‌ها می‌توانند میزان تولید خود را افزایش دهند؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات