گزارش مالی اپل برای فصل سوم ۲۰۲۰ منتشر شد؛ عملکرد فراتر از انتظار با وجود دنیاگیری ویروس کرونا

جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل سرانجام گزارش عملکرد خود در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرد. آمار رسمی نشان می‌دهند حتی دنیاگیری ویروس کرونا نیز نتوانسته است مسیر پیشرفت کوپرتینونشین‌ها را ببندد
تبلیغات

با رسیدن به انتهای ماه ژوئیه ۲۰۲۰، بسیاری از شرکت‌های بزرگ روند انتشار گزارش مالی خود را شروع کرده‌اند و حال نوبت‌به اپل رسیده است. گزارش مالی جدید اپل نشان می‌دهد این شرکت توانسته فراتر از پیش‌بینی‌های کارشناسان وال استریت ظاهر شود که در نگاه اول اتفاقی بسیار مهم به‌حساب می‌آید؛ زیرا براثر بحران اقتصادی شدید ناشی از دنیاگیری کووید ۱۹ همه انتظار داشتند اپل کمتر از حد انتظار ظاهر شود.

آمار رسمی نشان می‌دهند اپل توانسته در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ بالغ‌بر ۵۹٫۶۹ میلیارد دلار درآمد کسب کند که بیشتر از ۵۲٫۲۵ میلیارد دلارِ پیش‌بینی‌شده توسط کارشناسان است. اپل همچنین می‌گوید سود به‌ازای هر سهم با رشد سالانه‌ی ۱۸ درصدی اکنون به ۲٫۵۸ دلار می‌رسد. تحلیلگران وال استریت، این عدد را ۲٫۰۴ دلار پیش‌بینی کرده بودند. طبق اطلاعات رسمی، ۶۰ درصد از درآمد سه‌ماهه‌ی موردبحث اپل از فروش محصولات در بازارهای بین‌المللی به‌دست آمده که عدد چشم‌گیری است.

با وجود چالش‌های ایجادشده بر اثر دنیاگیری ویروس کرونا، درآمد سالانه‌ی اپل رشدی ۱۱ درصدی تجربه می‌کند. اخیرا سهام شرکت‌های بزرگ فناوری عمدتا سیری صعودی داشت و درآمد اپل تا حد زیادی این اتفاق مهم را منعکس می‌سازد. درآمد سالانه‌ی اپل از هر بازار و دسته‌ی محصولی که در آن‌ها فعالیت دارد رشد پیدا کرده است. در پی انتشار گزارش مالی جدید و واکنش سرمایه‌گذاران، ارزش سهام اپل به‌میزان پنج درصد رشد کرد.

اپل ۶۰ درصد از درآمد خود را از بازارهای بین‌المللی کسب کرده است

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در متن گزارش مالی می‌گوید: «رکورد ثبت‌شده در سه‌ماهه‌ی منتهی به ژوئن ۲۰۲۰ تا حد زیادی به رشد دورقمی درآمد زیرشاخه‌های محصولات (Products) و خدمات (Services) و همچنین رشد تمامی بخش‌های جغرافیایی‌محور ما بازمی‌گردد. این عملکرد مالی نشان می‌دهد که محصولات ما تا چه حد برای زندگی مشتریان‌ و نوآوری‌های روزافزون اپل پراهمیت هستند».

اپل می‌گوید که آن‌ها به‌دنبال تعدیل چهاربه‌یک سهام هستند؛ بدین‌مفهوم که آن‌دسته از سرمایه‌گذارانی که اکنون یک سهم از سهام اپل را دراختیار دارند سه سهم دیگر دریافت خواهند کرد؛ البته براثر تعدیل سهام، تغییری در دارایی سهام‌داران ایجاد نمی‌شود، اما پس از آن، سهام با قیمت کمتری قابل خرید می‌شوند. آخرین باری که اپل تجزیه‌ی سهام انجام داد، به چهار سال پیش برمی‌گردد. براساس اطلاعیه‌ی اپل، تعدیل سهام روز ۲۴ اوت ۲۰۲۰ (۳ شهریور ۱۳۹۹) با هدف قرارگرفتن سهام اپل برای دامنه‌ی وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

اپل ۳ شهریور ۱۳۹۹ تجزیه‌ی سهام چهاربه‌یک انجام خواهد داد

این نخستین گزارش مالی فصلی اپل است که به‌طور کامل تحت تأثیر دنیاگیری ویروس کرونا قرار داد. ویروس کرونا نه‌تنها کارخانه‌ها‌ی تولیدی را به‌صورت موقتی تعطیل کرد بلکه باعث تعطیلی فروشگاه‌های حضوری نیز شد. مردم هم کار خود را از دست دادند تا تمایل‌شان برای تهیه‌ی محصولات جدید کاهش پیدا کند. چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا نتوانسته روی سهام اپل اثر منفی بگذارد. سهام اپل در ماه جاری میلادی به بالاترین حد خود رسید و اکنون کوپرتینونشین‌ها در مسیر دستیابی به ارزش بازار ۲ تریلیون دلاری هستند.

اپل در اوایل تابستان جاری برای نخستین بار، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان را به‌صورت کاملا آنلاین برگزار کرد و اخبار مهمی در جریان برگزاری آن اعلام شدند. اپل در WWDC 2020 نسخه‌ی جدید سیستم‌های عامل خود را معرفی و همچنین اعلام کرد که در یک بازه‌ی زمانی دو ساله می‌خواهد استفاده از پردازنده‌های اینتل را کنار بگذارد و کامپیوترهای مک‌ را به تراشه‌ی اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم تجهیز کند. اپل طی ماه‌های پیش‌رو مجموعه‌ی جدیدی از گوشی‌های هوشمند را معرفی و سپس روانه‌ی بازار خواهد کرد. گفته می‌شود گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ شامل چهار عضو هستند. اپل به‌هنگام انتشار گزارش مالی جدید خود اعلام کرد که آیفون‌های جدید با چند هفته تأخیر روانه‌ی بازار خواهند شد. 

مدیرعامل اپل چهارشنبه‌شب به‌وقت تهران ازطریق اپلیکیشن زوم در جلسه‌ی استماع کنگره‌ی ایالات متحده شرکت کرد تا به سؤالات سخت نمایندگان در رابطه با قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) پاسخ دهد. خلاصه‌ی جلسه‌ی مهم بزرگان حوزه‌ی فناوری با کنگره را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات