سهام TSMC به جمع ۱۰ سهم برتر جهان پیوست

چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شرکت تایوانی TSMC به‌لطف همکاری‌های متعددی که با غول‌های بزرگ دنیای فناوری در حوزه‌ی تولید تراشه انجام می‌‌دهد، در میان ۱۰ سهم برتر جهان قرار گرفت.
تبلیغات

ارزش سهام TSMC در معامله‌های اخیر با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو شد. شرکت تایوانی با رشد اخیر، ۷۲ میلیارد دلار به ارزش بازار خود افزود که مجموع ارزش بازار را به ۴۱۰ میلیارد دلار رساند. غول تایوانی دنیای تراشه با رکوردشکنی جدید، بالاتر از ویزا و پشت سر برکشایر هاتاوی قرار گرفت.

TSMC سهام خود را در بازارهای بورس ایالات متحده و تایوان عرضه می‌کند. ارزش سهام شرکت در ایالات متحده روز گذشته با رشد ۱۲/۶۵ درصدی به ۸۳/۲۵ دلار رسید و ارزش سهام در تایوان نیز از مرز ۴۶۶/۵ دلار تایوان عبور کرد. بازار بورس TAIEX محدودیتی دارد که پس از رشد یا سقوط ۱۰ درصدی ارزش یک سهم، معامله‌های آن را متوقف می‌کند. درنتیجه معامله‌های روز گذشته‌ی سهام TSMC نیز پس از رشد ۱۰ درصدی متوقف شد و امکان رشد بیشتر را به غول تایوانی نداد.

سهام TSMC حدود ۲۵ درصد از بازار بورس TAIEX را به خود اختصاص می‌دهد و نقش مهمی در شاخص این بازار دارد. روز گذشته با رشد ارزش سهام این شرکت، شاخص بورس TAIEX به رکورد جدید ۱۳ هزار واحد رسید. بازار مذکور، در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان پربازده‌ترین بازار بورس جهان شناخته شد. رشد اخیر TSMC باعث شد تا TAIEX برای اولین‌بار از بیشترین رکورد اوج خود یعنی ۱۲،۴۹۵ واحد فراتر برود. رکورد قبلی در ماه فوریه‌ی سال ۱۹۹۰ ثبت شده بود.

رشد بازار بورس تایوان، به شرکت‌های دیگر حاضر در این بازار هم کمک کرد. شرکت United Microelectronics که از رقبای نه‌چندان بزرگ TSMC محسوب می‌شود، به لطف رشد ارزش بازار، در یک روز به حداکثر رشد ۱۰ درصدی رسید و در میانه‌ی روز معاملاتی ارزش ۲۳/۸۵ دلار تایوان را ثبت کرد.

رشد ارزش سهام TSMC در زمانی رخ می‌دهد که یکی دیگر از بازیگران جدی دنیای نیمه‌هادی، وضعیت مناسبی ندارد. اینتل چندی پیش یکی از بدترین رکوردهای تاریخ را در ارزش سهام ثبت کرد. تأخیر در معرفی و عرضه‌ی محصولات هفت نانومتری، چالش مهم و اصلی بود که ضربه‌های سنگینی به اینتل وارد کرد. تحلیل‌گران باتوجه به تأخیر در همین محصولات که به‌عنوان رقبای کلیدی اینتل در برابر AMD شناخته می‌شدند، پیش‌بینی بسیار پایینی برای ارزش سهام اینتل مطرح کردند. نکته‌ی جالب‌توجه این‌که اینتل بر اثر چالش‌های متعدد در تولید تراشه در سال‌های اخیر، به سمت TSMC متمایل شده و بخشی از ظرفیت تولید شرکت تایوانی را رزرو کرده است.

اخبار جدید از رسانه‌های چینی ادعا می‌کنند که اینتل برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت سفارش از TSMC دارد. در همین اخبار گفته می‌شود که AMD، به‌خاطر مهاجرت اپل به فناوری جدید پنج نانومتری، سال آینده به بزرگ‌ترین مشتری تراشه‌های هفت نانومتری TSMC تبدیل خواهد شد. ظاهرا آن‌ها حدود ۲۰۰ هزار ویفر به شرکت تایوانی سفارش داده‌اند. به‌علاوه، گزارش‌های متعدد ادعا می‌کنند که به‌خاطر لغو همکاری TSMC با هواوی، اینتل و AMD به سختی در تلاش و رقابت هستند تا سهم باقی‌مانده از ظرفیت تولید شرکت تایوانی را تصاحب کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات