احتمالا پابجی و ۲۷۴ اپلیکیشن چینی دیگر در هند مسدود می‌شوند

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارشی تأییدنشده اعلام می‌کند هند درحال بررسی ۲۷۵ اپلیکیشن چینی دیگر است تا درصورت نقض امنیت ملی و حریم خصوصی، آن‌ها را به فهرست اپلیکیشن‌های مسدودشده اضافه کند.
تبلیغات

دولت هند، ماه گذشته‌ی میلادی مجموعا ۵۹ اپلیکیشن چینی را برای حفظ امنیت شهروندان، مسدود کرد. هند، اپلیکیشن‌هایی را که توسعه‌‌دهنده‌ی چینی دارند به دولت چین نسبت می‌دهد و ادعا می‌کند داده‌های این اپلیکیشن‌ها برای جاسوسی مورداستفاده قرار می‌گیرند. ایالات متحده‌ی آمریکا نیز بارها چنین ادعاهایی را درباره‌ی شرکت‌های چینی مطرح کرده و گزارش‌های جدید نشان می‌دهند آمریکا نیز به مسدودسازی تیک‌تاک (یکی از بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های چینی با نفوذ بالا در بین ساکنان آمریکا) علاقه دارد. تیک‌تاک در بین اپلیکیشن‌‌های مسدودشده توسط دولت هند هم وجود دارد.

طی چند وقت اخیر، تنش‌های حوزه‌ی ژئوپلیتیک میان چین و هند به‌شدت بالا گرفته و همین موضوع به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل مسدودسازی اپلیکیشن‌های چینی در هند مطرح شده است. بر اساس گزارش جدید رسانه‌ی ET Tech، احتمال دارد هند به‌زودی بیش از ۲۰۰ اپلیکیشن چینی دیگر را هم مسدود کند. 

ET Tech می‌گوید توانسته از طریق منابع قابل‌اعتمادش به فهرستی شامل اپلیکیشن‌هایی دست پیدا کند که در آینده‌ای نزدیک توسط هند مسدود می‌شوند. در فهرست رسانه‌ی ET Tech بازی محبوب پابجی موبایل هم دیده می‌شود. پابجی موبایل به‌دفعات توسط کاربران در سراسر دنیا دانلود شده و امروزه افراد زیادی ازطریق گوشی هوشمند خود مشغول تجربه‌ی آن هستند.

طبق ادعای مؤسسه‌ای پژوهشی، هند بزرگ‌ترین بازار بین‌المللی پابجی موبایل است

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاربران هندی نیز علاقه‌ی شگرفی به پابجی موبایل دارند. شرکتی چینی تحت عنوان تنسنت، توسعه‌دهنده‌ی پابجی موبایل است. از بین دیگر اپلیکیشن‌های فهرست موردبحث می‌توانیم به AliExpress از علی‌بابا و Zili از شیائومی اشاره کنیم. به‌علاوه گفته می‌شود اپلیکیشن‌هایی از شرکت‌های Meitu و LBE Tech و Perfect Corp و Sina Corp و Netease Games و Yoozoo Global و ByteDance در فهرست اپلیکیشن‌هایی که هند به‌زودی مسدود می‌کند حضور دارند.

بر اساس این گزارش، دولت هند بررسی ۲۷۵ اپلیکیشن را آغاز کرده و به‌دنبال شواهدی مبنی‌بر نقض امنیت ملی و حریم خصوصی کاربران هندی می‌گردد. فردی که نخواسته نامش فاش شود به رسانه‌ی ET Tech گفته ممکن است دولت هند درنهایت تمامی اپلیکیشن‌ها یا شماری از آن‌ها را مسدود کند. این فرد همچنین از احتمال عدم مسدودسازی اپلیکیشن‌ها سخن‌ به‌میان آورده است. بنابراین فعلا هیچ چیز قطعی نیست.

اینکه پابجی موبایل در هند مسدود می‌شود یا نه، سؤالی است که گذر زمان پاسخ آن را مشخص خواهد کرد. بااین‌حال ظاهرا هند تصمیمی جدی برای مسدودسازی اپلیکیشن‌های چینی دارد و به‌شکلی ویژه در حال کار روی این موضوع است. گزارشی جدید نشان می‌دهد هند روز گذشته ۴۷ اپلیکیشن چینی دیگر را مسدود کرده است. ظاهرا این اپلیکیشن‌ها شباهت بسیار زیادی به اپلیکیشن‌هایی که مدتی پیش مسدود شدند، داشته‌اند. فهرست کامل این ۴۷ اپلیکیشن هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده، اما احتمالا طی روزهای آینده جزئیات بیشتری خواهیم فهمید. رسانه‌ی XDA Developers در گزارشی می‌نویسد TikTok Lite و Helo Lite و ShareIt Lite و Bigo Lite و VFY Lite در بین ۴۷ اپلیکیشن جدید مسدودشده توسط هند حضور دارند.

پابجی موبایل همچون تیک‌تاک (معتلق‌به بایت‌دنس) کاربران بسیار زیادی در هند دارد و روی آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است. تیک‌تاک گفت پس از مسدود شدن در هند، متحمل ضرر میلیارد دلاری شده است و احتمالا درصورت مسدودسازی پابجی، توسعه‌دهنده‌ی آن نیز به‌شدت متضرر می‌شود. طبق بررسی‌ها، پابجی موبایل در هند ۱۷۵ میلیون بار نصب شده است که عددی درخورتوجه به‌حساب می‌آید. داده‌های منتشرشده ازسوی مؤسسه‌ی پژوهشی حسگر تاور نشان می‌دهند هند، بزرگ‌ترین بازار پابجی موبایل در خارج از مرزهای چین است. ظاهرا ۲۴ درصد از کل دانلودهای پابجی موبایل در هند اتفاق افتاده.

رسانه‌ی اکونومیک تایمز در گزارشی مجزا به تنش‌های اخیر بین هند و چین اشاره کرده است. این رسانه، شمار اپلیکیشن‌های جدیدی را که احتمال مسدودشدن آن‌ها وجود دارد «بیش از ۲۷۵» عدد اعلام می‌کند. بر اساس گفته‌های این رسانه، در کنار پابجی موبایل، اپلیکیشن‌های دیگری از تنسنت نظیر Ludo World هم قرار است مسدود شوند. 

Zili تنها یکی از اپلیکیشن‌های شیائومی است و هند روند بررسی ۱۳ اپلیکیشن دیگر متعلق‌به این شرکت را هم آغاز کرده. در کنار تیک‌تاک، از Resso و Ulike و Capcut به‌عنوان جدی‌ترین نامزدهای مسدود شدن در هند یاد می‌شود که همگی متعلق‌به بایت‌دنس هستند. سوپرسل (Supercell) شرکتی است که در پایتخت فنلاند حضور دارد، اما سرمایه‌گذاران چینی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ به‌همین دلیل هند قصد دارد بازی‌های سوپرسل را هم مسدود کند. گزارش اکونومیک تایمز می‌گوید شماری از این اپلیکیشن‌ها «پرچم قرمز» ازسوی هند دریافت کرده‌اند و این یعنی ناقض امنیت ملی هستند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی تنش‌های بین چین و هند دارید؟ مسدودسازی اپلیکیشن‌های چینی را تصمیمی منطقی به‌حساب می‌آورید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات