شرکت کاس، اپل و بوز را به نقض پتنت هدفون بی سیم متهم کرد

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کاس (Koss) که در حوزه‌ی تولید هدفون فعالیت دارد به‌تازگی با تنظیم شکوائیه‌ای علیه اپل و چهار شرکت دیگر مدعی شده این شرکت‌ها پتنت‌هایش را نقض کرده‌اند.
تبلیغات

امروزه شرکت‌های متعددی در بازار هدفون‌های بی‌سیم حضور دارند که یکی از ناشناخته‌ترین آن‌ها، کاس (Koss) است. بااین‌حال به‌تازگی کاس به‌دلیل شکایت از شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی هدفون‌های بی‌سیم، در اخبار حضور پیدا کرده است. آن‌طور که رسانه‌ی پتنتلی اپل گزارش می‌دهد، کاس شرکت‌های اپل و بوز و جی‌لب (JLab) و پلنترونیکس (Plantronics) و اسکال‌کندی (Skullcandy) را به نقض پتنت‌هایش در حوزه‌ی فناوری‌ هدفون‌های بی‌سیم متهم کرده است. کاس ادعا می‌کند ایرپادز اپل و بوز ۷۰۰ و دیگر هدفون‌های بلوتوثی، برخی از قابلیت‌های تجهیزات صوتی بی‌سیم Striva را کپی کرده‌اند. کاس می‌گوید اکنون خواستار بازپرداخت ضررهایی است که طی سال‌های اخیر متحمل شده.

کاس در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود می‌گوید اگر به‌خاطر آشفتگی‌های بازار هدفون و حوزه‌ی ساخت محصول نبود، امروزه این شرکت می‌توانست در نقش یکی از اصلی‌ترین بازیگران بازار هدفون‌های بی‌سیم ظاهر شود. کاس می‌‌گوید همین آشفتگی‌ها باعث شده‌اند هدفون‌های سری Striva نتوانند زودتر روانه‌ی بازار شوند. این آشفتگی‌ها همچنین از عرضه‌ی هدفون‌های سری Striva در بازارهای بیشتر و دستیابی به شمار بیشتری از مشتریان جلوگیری کرده‌اند.

شرکت‌های اپل و بوز و جی‌لب و پلنترونیکس و اسکال‌کندی که طبق ادعای کاس ناقض پتنت‌های این شرکت هستند، پیش از ثبت طرح دعوی جدید در دادگاه، توسط خود کاس از این موضوع باخبر شده‌اند. البته تاریخ اطلاع‌رسانی به شرکت‌های موردبحث با یکدیگر فرق می‌کند. کاس می‌گوید در سال ۲۰۱۷ به اپل برای نقض پتنت‌هایش اخطار داده؛ اما بوز صرفاً چند روز پیش از ثبت طرح دعوی جدید از این ماجرا باخبر شده است. ناگفته نماند کاس شکایت خود را روز ۹ ژوئیه ۲۰۲۰ (۱۹ تیر ۱۳۹۹) در دادگاه ثبت کرده است.

کاس در طرح دعوی خود از دادگاه نخواسته است جلوی فروش هدفون‌ هایی که ناقض پتنت‌هایش هستند را بگیرد. این شرکت تلاش کرده بیشتر روی دریافت پول متمرکز شود. کاس درخواست کرده شرکت‌های ناقض پتنت، سه برابر خسارت مالی‌ای را که دادگاه یا هیئت منصفه تشخیص می‌دهد، پرداخت کنند. در پی انتشار این گزارش، خبرنگاران با اپل و بوز تماس گرفتند، اما این دو شرکت تاکنون به‌صورت رسمی واکنش نشان نداده‌‌اند.

پرونده‌ی موردبحث می‌تواند به پرونده‌ای چالش‌برانگیز برای کاس تبدیل شود. این شرکت ادعای بزرگی مطرح کرده؛ درواقع کاس می‌گوید مالکیت طرح‌های مفهومی مدرن مربوط به هدفون‌های تمام‌بی‌سیم را دراختیار دارد. کاس برای راضی کردن دادگاه باید مدارکی ارائه دهد که در آن‌ها به‌وضوح نشان داده شود پنج شرکت یادشده محصولات‌شان را با اتکا بر فرمول هدفون‌های سری Striva تولید کرده‌اند و این محصولات از استقلال هویتی بهره‌مند نیستند. اطلاع‌رسانی به شرکت‌ها نیز تأثیر خاصی بر روند فعلی نمی‌گذارد؛ زیرا شرکتی مثل بوز نمی‌تواند حتی درصورت مقصر شناخته شدن، طراحی محصولاتش را در عرض دو هفته دست‌خوش تغییر کند.

نکته‌ی مهم‌تری نیز می‌توان در رابطه با این پرونده مطرح کرد. طرح دعوی جدید کاس در کمال تعجب شرکت‌هایی را که پیش‌تر محصولات مشابه معرفی کرده‌اند شامل نمی‌شود. برای مثال برگی ایرباد Dash را در اوایل سال ۲۰۱۴ رونمایی و آن‌ها را چند ماه پیش از اینکه ایرپادز به بازار برسد، عرضه کرد. در پرونده‌ی جدید کاس، نامی از برگی آورده نشده است. به‌نظر می‌رسد کاس در طرح دعوی جدید خود تلاش کرده روی شرکت‌هایی که به موفقیت‌های بزرگ‌تری در صنعت هدفون دست پیدا کرده‌اند متمرکز باشد؛ نه آن شرکت‌هایی که نخستین بار محصولات ناقض پتنت کاس عرضه کرده‌اند. این موضوع احتمالاً در دادگاه برای کاس مشکل‌ساز می‌شود.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات