نقشه، زمان حرکت قطارها و بهترین برنامه های مترو تهران

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
مترو تهران چند خط فعال دارد و چه ناحیه‌هایی از شهر را پوشش می‌دهد؟ کامل‌ترین راهنمای مترو تهران را در زومیت مطالعه کنید.
تبلیغات

مترو یکی از مهم‌ترین روش‌های حمل‌و‌نقل در تهران است و در شرایطی که جاده‌ها به‌دلیل ترافیک قفل‌اند، می‌توانید به‌لطف مترو در زمانی سریع به ناحیه‌های مختلف پایتخت سفر کنید. مترو تهران صبح زود آغازبه‌کار می‌کند و بسیاری از افراد شاغل برای سفر به مرکز شهر از آن استفاده می‌کنند.

مترو تهران ۱۷ اسفند ۱۳۷۷ تأسیس شد و پروژه‌ی گسترش آن همچنان ادامه دارد. سیستم مترو تهران به به یکی از بزرگ‌ترین و شلوغ‌ترین خطوط مترو در تمام خاورمیانه تبدیل شده است.

فهرست مطالب

اطلاعات مترو تهران

اسفند ۱۳۷۷، شرکت راه‌آهن شهری تهران عملیات ساخت و افتتاح مترو تهران را انجام داد. مترو تهران ارزان‌ترین شبکه‌ی قطار شهری در جهان و یکی از خطوط حمل‌و‌نقل پراستفاده‌ در خاورمیانه است.

تا سال ۱۳۸۵، مترو تهران گستردگی چندانی نداشت، اما به دلیل آشنایی بیشتر مردم با مترو و مقرون‌به‌صرفه‌بودن و شلوغ‌ترشدن آن، شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه تصمیم گرفت خط‌های سفر و ایستگاه‌های آن را گسترش دهد و تا امروز در نقشه مترو تهران، ۷ خط مختلف را مشاهده می‌کنید. شهرداری تهران اعلام کرده است در آینده از چند خط جدید بهره‌برداری خواهد شد.

مترو تهران حدودا ۲۵۰ کیلومتر مسافت دارد و نزدیک‌به ۸۰ درصد تهران را به هم متصل می‌کند. مترو تهران حتی به استان البرز هم راه پیدا می‌کند و همین موضوع، ارزش کاربردی آن را بیش‌ازپیش بالا می‌برد.

ساعات کاری مترو تهران

خط‌های مختلف متروی تهران برنامه‌ی کاری مشابهی دارند. به‌طور کلی ساعت کاری مترو تهران در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه برای خطوط ۱ تا ۴ و نیمه‌ی شرقی خط ۶ و خط ۷ از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۲:۰۰ است.

در بخش انشعابی فرودگاه امام‌ خمینی (ره) فعالیت مترو از ساعت ۷:۲۵ شروع می‌شود و تا ساعت ۸:۱۵ ادامه دارد. خط انشعابی هشتگرد کرج از ساعت ۵:۱۰ تا ۱۵:۰۵ فعالیت می‌کند.

زمان‌بندی خط ۱ مترو تهران

زمان‌بندی خط ۲ مترو تهران

زمان‌بندی خط ۳ مترو تهران

زمان‌بندی خط ۴ مترو تهران

زمان‌بندی خط ۵ مترو تهران

زمان‌بندی خط ۶ مترو تهران

زمان‌بندی خط ۷ مترو تهران

نقشه مترو تهران

مترو تهران مجموعا ۷ خط درون‌شهری و برون‌شهری دارد. با کلیک روی عکس بالا، می‌توانید نقشه‌ی مترو تهران را در ابعاد بزرگ مشاهده کنید.

خط ۱

این خط از از کهریزک شروع می‌شود و تا میدان تجریش ادامه پیدا می‌کند و یکی از خطوط اصلی‌ مترو درون‌شهری است؛ چراکه این خط مترو بخش‌ها و منطقه‌های مختلف تهران به یکدیگر متصل می‌کند. این ایستگاه مترو دو فاز دیگر دارد که به‌کمک یکی از آن‌ها می‌توانید از ایستگاه شاهد تا ایستگاه باقرشهر و در فاز دیگر، از نمایشگاه بین‌المللی آفتاب تا فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) بروید. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ قرمز مشخص می‌شود.

خط ۲

خط ۲ قدیمی‌ترین خط درون‌شهری تهران است و یکی از اهداف اصلی ساخت و تأسیس این خط مترو، وصل‌کردن تهران به کرج است. ازطریق خط ۵ می‌توانید از شرق تهران و ایستگاه فرهنگسرا به غرب‌ تهران، یعنی ایستگاه میدان صادقیه، سفر کنید و از این ایستگاه مستقیم سوار خط مترو ۵ شوید و تا استان البرز سفر کنید. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ سرمه‌ای مشخص می‌شود.

خط ۳

خط ۳ از ایستگاه آزادگان واقع در جنوب‌ غرب تهران و سمت اسلامشهر تا ایستگاه نوبنیاد تا شمال‌شرقی تهران را شامل می‌شود و یکی از خطوط طولانی و مهم درون‌شهری تهران است. همچنین، این یکی از خطوطی است که سفر در سراسر آن مدت زیادی می‌طلبد و جزو خطوط شلوغ مترو تهران است. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ فیروزه‌ای مشخص می‌شود.

خط ۴

این خط مترو هم مستقیما غرب تهران را به شرق تهران متصل می‌کند و برای راحتی بیشتر افراد شرق‌نشین ساخته شد که ایستگاه‌های مترو آن در برخی نقاط به‌شدت کم یا دسترسی به آن‌ها سخت بود. این خط از ایستگاه ارم سبز تا شهید کلاهدوز ادامه دارد و ایستگاه‌های بسیار مهمی همچون ایستگاه انقلاب اسلامی، تئاترشهر، شادمان و میدان آزادی در آن قرار دارند و در نقشه مترو تهران با رنگ زرد مشخص می‌شود.

خط ۵

دنباله‌ی ایستگاه مترو صادقیه که در خط ۲ واقع شده، خط ۵ است. این خط از ایستگاه مترو صادقیه تا ایستگاه هشتگرد واقع در شهر جدید هشتگرد ادامه دارد. این خط با ۶۸ کیلومتر طولانی‌ترین مسافت را در بین تمام خطوط مترو دارد. اگر از آزادراه تهران‌-قزوین با ماشین سفر کرده باشید، حتما چشمتان به خط مترو ۵ خورده است. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ سبز مشخص می‌شود.

خط ۶

این خط مترو هنوز کاملا راه‌اندازی نشده است و شرکت راه‌آهن تهران مشغول کار روی این خط ویژه است؛ اما اکنون می‌توانید از ۶ کیلومتر این خطر مترو استفاده کنید که ایستگاه‌هایی مثل دولت‌آباد و بعثت و میدان شهدا را شامل می‌شود. این خط در نقشه مترو تهران با رنگ صورتی مشخص می‌شود.

خط ۷

همانند خط ۶، خط ۷ مترو تهران هم هنوز کاملا راه‌اندازی نشده است و باید منتظر اعلان بعدی شرکت راه‌آهن تهران باشیم تا بتوانیم از تمام ایستگاه‌هایش استفاده کنیم.

نقشه مترو تهران برای افراد معلول

متروی تهران در شماری از ایستگاه‌هایش مسیرهایی برای رفت‌و‌آمد افراد معلول دارد. این ایستگاه‌ها نسبتا پرتعداد هستند و دسترسی مناسبی به نقاط مهم تهران دارند. در برخی از این ایستگاه‌ها می‌توان با آسانسور به تمامی سکوها دسترسی پیدا کرد. در ادامه فهرست ایستگاه‌هایی که از مسیر رفت‌و‌آمد مناسب افراد معلول بهره‌مند هستند را بررسی می‌کنیم.

خط ۱

قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفتم تیر، سعدی، امام خمینی (ره)، خیام، میدان محمدیه، شوش پایانه‌ی جنوب، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، شاهد، فرودگاه امام خمینی (ره)، حرم امام خمینی (ره)، کهریزک.

خط ۲

تهران (صادقیه)، طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، میدان حر، میدان امام خمینی (ره)، میدان امام حسین (ع)، شهید مدنی، جانبازان، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری، تهران‌پارس.

خط ۳

شهید بهشتی.

خط ۴

شادمان، ارم سبز.

خط ۵

صادقیه، ارم سبز، ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرم‌دره، اتمسفر، کرج، محمدشهر، گل‌شهر.

خط ۶

شهدای هفتم تیر، امام حسین (ع).

خط ۷

برج میلاد، میدان محمدیه، بسیج.

نقشه مترو تهران برای افراد نابینا

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران می‌گوید در سال‌های اخیر تعداد ایستگاه‌هایی که برای افراد نابینا و کم‌بینا بهینه‌سازی شده‌اند، افزایش پیدا کرده است.

در شماری از ایستگاه‌ها رنگ‌بندی‌های خاصی استفاده شده تا افراد کم‌بینا بتوانند مسیر خود را پیدا کنند. همچنین نابینایان می‌توانند از طریق مسیری ویژه در ایستگاه‌های مترو جابه‌جا شوند. یکی از اقدامات، تبدیل خطوط قرمز ایستگاه‌های مترو به خطوط زرد بود چون انعکاس رنگ زرد در چشم افراد کم‌بینا بیشتر است.

در ادامه نگاهی به فهرست ایستگاه‌هایی می‌اندازیم که از خدمات ویژه‌ی افراد نابینا و کم‌بینا بهره‌مند هستند.

خط ۱

فرودگاه امام خمینی (ره)، نمایشگاه شهر آفتاب، شهر ری، شوش، پانزده خرداد، امام خمینی (ره)، دروازه دولت، شهدای هفتم تیر، شهید مفتح، شهید بهشتی، مصلی امام خمینی (ره)، شهید همت، شهید حقانی، دکتر شریعتی، قلهک، شهید صدر، قیطریه، تجریش.

خط ۲

فرهنگسرا، شهید باقری، دانشگاه علم و صنعت، سرسبز، جانبازان، فدک، امام حسین (ع)، دروازه شمیران، بهارستان، امام خمینی (ره)، حسن‌آباد، دانشگاه امام علی (ع)، شهید نواب صفوی، شادمان، طرشت.

خط ۳

نوبنیاد، خواجه عبدالله انصاری، شهید بهشتی، میدان جهاد، تئاتر شهر، راه‌آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، نعمت‌آباد.

خط ۴

شهید کلاهدوز، نبرد، میدان شهدا، دروازه شمیران، دروازه دولت، فردوسی، تئاتر شهر، میدان انقلاب اسلامی، توحید، شادمان، میدان آزادی، شهرک اکباتان.

خط ۵

ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد.

خط ۶

شهید ستاری، شهید اشرفی اصفهانی، یادگار امام (ره)، شهرک آزمایش، دانشگاه تربیت مدرس، میدان حضرت ولی‌‌عصر (عج)، شهدای هفتم تیر، امام حسین (ع)، میدان شهدا، امیر کبیر، شهید رضایی، بعثت، کیان‌شهر، دولت‌آباد.

خط ۷

بسیج، آهنگ، چهل‌تن دولاب، میدان قیام، کمیل، رودکی، شهید نواب صفوی، مدافعان سلامت، دانشگاه تربیت مدرس، بوستان گفتگو، برج میلاد تهران، میدان صنعت.

قیمت و نحوه خرید بلیت مترو تهران

اولین خط مترو تهران در سال ۱۳۷۷ راه‌اندازی شد و از آن زمان همزمان با پیشرفت فناوری، نحوه‌ی خرید بلیت مترو نیز تغییر کرده است. بلیت مترو تهران در ابتدا صرفا کاغذی بود و ۱۵۰ تومان قیمت داشت. امروزه می‌توان با کارت مترو و کد QR، از خدمات استفاده کرد. مزیت کارت مترو استفاده از تخفیف بر مبنای مسافت است.

امروزه می‌توان برای استفاده از مترو از بلیت‌های کاغذی با کد QR و کارت‌های مغناطیسی ایزی‌پی استفاده کرد. شرکت مترو تهران توصیه می‌کند مردم سراغ استفاده از کارت مترو بروند تا در مصرف کاغذ صرفه‌جویی شود.

به‌منظور تهیه بلیت مترو می‌توانید به محض ورود به ایستگاه، از باجه‌های کوچک زردرنگ بلیت تک‌سفره تهیه کنید. از طریق این باجه‌ها می‌توان کارت‌های مترو را نیز شارژ کرد. خرید بلیت مترو تهران از طریق اپلیکیشن‌های مختلف مثل تهران من و ایزی‌پی نیز امکان‌پذیر است.

قیمت بلیت مترو در سال ۱۴۰۱ به‌میزان ۲۵ درصد افزایش یافت. در حال حاضر قیمت بیت تک‌سفره‌ی داخل‌شهری ۲٬۰۰۰ تومان، بلیت تک‌سفره‌ی حومه‌ی تهران ۲٬۳۰۰ تومان، بلیت تک‌سفره‌ی فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۰٬۰۰۰ تومان، بلیت تک‌سفره‌ی تهران-کرج ۱٬۵۰۰ تومان و بلیت تک‌سفره‌ی هشتگرد ۶٬۰۰۰ تومان است. در صورت استفاده از کارت مترو، بین پنج تا ۵۰ درصد تخفیف دریافت خواهید کرد.

اپلیکیشن‌های مترو تهران

اگر زیاد از مترو تهران استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم اپلیکیشن‌های معرفی‌شده در این مقاله را حتما نصب کنید.

اپلیکیشن مترو تهران – مسیریابی مترو

اپلیکیشن مترو تهران - اپلیکیشن مترو تهران

این اپلیکیشن یکی از راهنماهای مفید برای افرادی است که مسیر خود را در مترو تهران گم کرده‌اند. ازطریق این اپلیکیشن، می‌توانید به نقشه کامل مترو تهران دسترسی پیدا کنید. این اپلیکیشن به مسیریابی شما کمک می‌کند و می‌توانید با انتخاب مبدأ و مقصد، از نحوه و زمان تقریبی رسیدن به مقصد مطلع شوید. این برنامه را می‌توانید به‌کمک لینک زیر دانلود کنید.

اپلیکیشن شاپ – خرید بلیت مترو

اپلیکیشن مترو تهران - اپلیکیشن شاپ

ایستادن در صف خرید بلیت مترو می‌تواند بسیار اذیت‌کننده باشد؛ با دانلود اپلیکیشن شاپ، می‌تواند به‌راحتی بلیت مترو خود را با گوشی هوشمندتان بخرید و از گوشی شخصی خود برای ورود به پلتفرم‌های مترو استفاده کنید.  

اپلیکیشن تهران من – خرید بلیت مترو

اپلیکیشن مترو تهران - اپلیکیشن تهران من

تهران من اپلیکیشن اختصاصی شهرداری تهران است که به‌کمک آن می‌توانید بلیت مترو بخرید و حتی کارت بلیت خود را شارژ کنید. این اپلیکیشن تقریبا اپلیکیشن رسمی خرید بلیت مترو تهران است که البته به‌جز تهیه بلیت، ویژگی‌های بیشتری همچون پرداخت عوارض را هم در خود دارد.

اپلیکیشن بلد – مسیریابی مترو

اپلیکیشن مترو تهران - اپلیکیشن بلد

بلد‌ یکی از اپلیکیشن‌‌های محبوب ایرانی است که وظیفه‌ی مسیریابی برای رانندگان و افراد پیاده را برعهده می‌گیرد. مسیریابی در متروهای تهران هم یکی از قابلیت‌هایی است که به اپلیکیشن اضافه شده است.

با اضافه‌کردن مبدأ و مقصد مترو،‌ می‌توانید مسیر مناسب و سریع برای رسیدن به مقصد خود را به‌کمک اپلیکیشن بلد بیابید.

امیدواریم اپلیکیشن‌های معرفی‌شده در این مطلب برایتان مفید بوده باشد. اگر اپلیکیشن بهتری می‌شناسید که در این مطلب معرفی نکرده‌ایم، حتما در بخش دیدگاه‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

این مقاله را امیرحسین والی در ۴ مرداد ۱۳۹۹ نوشته و مبین احمدی در ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ به‌روزرسانی کرده است.

سوالات متداول زومیت

  • اپلیکیشن مترو تهران چه کارایی دارد؟

    به کمک اپلیکیشن مترو تهران می‌توانید جزئیات تمامی ایستگاه‌های مترو را به‌دست آورید؛ این اپلیکیشن به مسیریابی دقیق برای رسیدن به ایستگاه موردنظر شما کمک می‌کند.

  • کدام خطوط مترو تهران هم‌اکنون فعال هستند؟

    در حال حاضر خطوط ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، سه ایستگاه از خط ۶ و ده ایستگاه از خط ۷ فعال هستند. شهرداری تهران اعلام کرده است که به‌زودی خطوط ۶ و ۷ به‌صورت کامل فعال و راه‌اندازی می‌شوند

  • طولانی ترین خط مترو تهران کدام است؟

    خط ۵ مترو تهران با ۶۸ کیلومتر، طولانی‌ترین خط مترو است.

  • از تهران تا کرج با مترو چقدر طول می‌کشد؟

    سفر از تهران به کرج از طریق مترو حدودا یک ساعت و ۱۵ دقیقه به طول می‌انجامد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات