تسلا به ایلان ماسک ۲٫۱ میلیارد دلار پاداش می‌دهد

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در مرحله‌ی دوم از برنامه اعطای پاداش از سوی هیئت‌مدیره این شرکت، ۱٫۶ میلیون سهم با ارزش تقریبی ۲٫۱ میلیارد دلار دریافت می‌کند.
تبلیغات

متوسط ارزش بازار تسلا در بازه‌ی شش‌ماهه‌ی گذشته، پس از چهار‌ماه افزایش بی‌وقفه‌ی ارزش سهام این شرکت به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید. چنین رویدادی از نظر تئوری، منجر به اعطای چندین میلیارد دلار از دارایی تسلا به مدیرعامل شرکت مذکور، ایلان ماسک می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، سهام‌داران تسلا طی اقدامی بی‌سابقه، بسته‌ی پرداختی ۱۲ مرحله‌ای را برای ماسک درنظر گرفتند. همان‌گونه که خبرگزاری رویترز برای اولین‌بار گزارش کرد، با افزایش میانگین ارزش شش‌ماهه‌ی بازار تسلا به سرحد ۱۵۰ میلیارد دلار، بخش دوم از این بسته‌ی پرداختی دراختیار مدیرعامل خودروساز یادشده قرار می‌گیرد. البته هنوز لازم است تا هیئت‌مدیره‌ی تسلا دستیابی به نقاط هدف‌گذاری‌شده را مورد تأیید قرار دهند. دستیابی چنین موفقیتی، درست یک‌روز پیش از تاریخ زمان‌بندی‌شده‌ی تسلا برای ارائه‌ی گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی دوم سال آتی رخ می‌دهد.

تسلا در این برنامه‌ی پاداش‌دهی، ۲۰٫۳ میلیون سهم را به ایلان ماسک واگذار خواهد کرد. درواقع، مدیرعامل خودروساز یادشده در هر مرحله از بسته‌ی پرداختی ۱۲ مرحله‌ای، ۱٫۶۹ میلیون سهم را دریافت می‌کند. درصورتی‌که ارزش بازار تسلا، سوددهی این شرکت و درآمدهای تعدیل‌شده‌ی آن (بدون احتساب هزینه‌های خاص معدود همچون اعطای پاداش به‌صورت سهام) از محدوده‌ی خاصی فراتر رود، پاداش‌های اعطایی به ایلان ماسک افزایش می‌یابد. هنگامی‌که هیئت‌مدیره‌ تسلا، دستیابی به نقاط هدف‌گذاری‌شده را تأیید کند، ماسک قادر خواهد بود تا ۱٫۶۹ میلیون سهم از سهام شرکت مذکور را با قیمت کاملا تخفیف‌یافته‌ی ۳۵۰٫۰۲ دلاری خریداری کند.

بر این مبنا که قیمت هر سهم از سهام تسلا در معاملات آتی ۱٬۵۶۸٫۳۶ دلار است، ماسک پس از دریافت ۱٫۶۹ میلیون سهم تعیین‌شده، قادر خواهد بود تا این پاداش را با قیمتی درحدود ۲٫۱ میلیارد دلار بفروشد. البته باید به‌یاد داشت که در ماه مه گذشته، هیئت‌مدیره‌ی تسلا تحققِ اولین‌مرحله از نقاط هدف‌گذاری‌شده در بسته‌ی پرداختی را مورد تأیید قرار داد. درنتیجه براساس قیمت امروز سهام تسلا، ایلان ماسک به‌صورت تئوری مجموعا ۴٫۲ میلیارد دلار سود خواهد کرد. البته درکنار پاداش تخصیص‌یافته، پیش‌بینی احتیاطی مهمی گنجانده شده است. براین اساس، ماسک پس از دریافت هر بخش از پاداش‌هایی که سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۱۸ میلادی تعیین کرده‌اند، تا پنج‌سال اجازه‌ی فروش این سهام را ندارد.

مطابق‌با پرونده‌های منتشرشده از سوی اداره‌ی بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، ماسک هنوز سهام خودش را نفروخته است. جهت دسترسی به اولین بخش از پاداش تعیین‌شده از سهام، متوسط ارزش بازار تسلا در بازه‌ی شش‌ماهه باید از مرز ۱۰۰٫۲ میلیارد دلار عبور و درآمد سالانه از ۲۰ میلیارد دلار فراتر می‌رفت. همچنین، درصورتی‌که سود به‌دست‌آمده پس از اعمال بهره، مالیات و استهلاک (EBITDA) بیشتر از ۱.۵ میلیارد دلار می‌بود، این پاداش به ماسک تعلق می‌گرفت. برای تحقق نقطه‌ی تعیین‌شده‌ی بعدی، باید متوسط ارزش بازار تسلا ۵۰ میلیارد دلار در بازه‌ی شش‌ماهه رشد کند.

علاوه‌براین، در صورت افزایش درآمد سالانه تا ۳۵ میلیارد دلار یا افزایش سود به‌دست‌آمده پس از تنظیم EBITDA تا ۳ میلیارد دلار، مرحله‌ی سوم بسته‌ی پرداختی اجرا می‌شود. درواقع در این مرحله، باید میانگین ارزش بازار تسلا در بازه‌ی شش‌ماهه‌ ۲۰۰ میلیارد دلار، درآمد سالانه ۵۵ میلیارد دلار و سود به‌دست‌آمده پس از تنظیم EBITDA درحدود ۴٫۵ میلیارد دلار باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات