معماری Velocity ایکس باکس سری ایکس چه مزیت‌هایی دارد؟

پنج‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ولوسیتی، نام معماری به‌کاررفته در کنسول ایکس‌باکس سری ایکس است که طبق ادعای مایکروسافت زمان بارگذاری بازی‌ها و البته حجم اشغال‌شده توسط آن‌ها را کاهش می‌دهد.
تبلیغات

مایکروسافت به‌منظور طراحی کنسول بازی ایکس ‌باکس سری ایکس، از معماری جدیدی تحت عنوان ولوسیتی (Velocity) استفاده کرده است که مزیت‌هایی خاص در اختیار توسعه‌دهندگان و کاربران می‌گذارد. بر اساس تازه‌ترین کنسول‌های بازی، به‌تازگی جیسون رونالد، رئیس بخش مدیریت برنامه ایکس ‌باکس سری ایکس، در سایت Xbox Newswire اطلاعات بیشتری را در مورد ویژگی‌های معماری ولوسیتی منتشر کرده است. 

جیسون رونالد در بیانیه‌ی جدید خود می‌نویسد: «اگر پردازنده‌ی شخصی‌سازی‌شده‌ی ما قلب ایکس ‌باکس سری ایکس باشد، معماری ولوسیتی روح آن به‌حساب می‌آید». سؤالی که مدت‌ها است ذهن کاربران را درگیر کرده، این است که معماری ولوسیتی چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد؟ اولین موردی که رونالد به آن اشاره کرده، SSD شخصی‌سازی‌شده‌ی NVMe است. SSD به‌کاررفته در ایکس‌باکس سری ایکس توان عملیاتی ورودی/خروجی ۴۰ برابر بیشتر نسبت‌به ایکس ‌باکس وان ارائه می‌دهد (منظور از توان عملیاتی ورودی/خروجی، مقدار داده‌ای است که در هر ثانیه در کنسول انتقال داده می‌شود). به‌علاوه این توان به‌نحوی طراحی شده که از یک سطح مشخص به بعد، عملکرد آن کاهش پیدا نکند. 

توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون محدودیت‌های انتقال داده، مشغول توسعه‌ی بازی‌های خود شوند. این مشکل در نسل فعلی به‌لطف استفاده از تونل‌های لودینگ (بارگذاری) در بازی‌های جهان‌باز، تا حدی رفع شده است. ویژگی بعد، رفع فشار سخت‌افزاری است. ایکس‌باکس سری ایکس مجهزبه نوعی الگوریتم شخصی‌سازی‌شده و منحصربه‌فرد است تا فشارهای ناشی از داده‌های بافت‌ها (تکسچر) بدون هیچ آسیبی به تجربه‌ی خود بازی، کاهش پیدا کند. ازاین‌رو این ویژگی سبب می‌شود تا فضای مورد نیاز و زمان دانلود بازی‌ها کاهش یابد.

جیسون رونالد در ادامه‌ی صحبت‌های خود به DirectStorage API اشاره کرده است. این API به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد داده‌های ورودی و خروجی بازی خود روی کنسول را اولویت‌بندی کنند. رونالد در ادامه افزود که این اولویت‌بندی سبب می‌شود زمان بارگذاری بازی به‌شکلی محسوس کاهش پیدا کند و Fast Travel در بازی‌های ویدیویی، در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

مقاله‌های مرتبط:

    آخرین ویژگی، Sampler Feedback Streaming نام دارد. بازی‌ها دارای بافت‌های مختلفی هستند که نسبت‌به جایگاه بازیکن در محیط، به‌شکلی متفاوت به‌نمایش درمی‌آیند (برای مثال در بازی‌های جهان‌باز، شاید یک درخت را در دور دست، با کیفیت پایینی مشاهده کنید، اما در نزدیک این چنین نیست). در نسل فعلی، بدون اهمیت مقدار بافت‌های نمایش‌داده‌شده، تمامی آن‌ها باید در پس‌زمینه بارگذاری شوند. ویژگی مذکور سبب می‌شود تا بارگذاری بافت‌ها به‌صورت بخش‌بخش انجام بگیرد و در نتیجه، بارگذاری داده‌های ورودی و خروجی کاهش پیدا می‌کند. ازاین‌رو سازنده می‌تواند جهانی با جزئیات بالاتر را خلق کند. 

    جیسون رونالد در انتهای سخنان خود گفت چهار ویژگی یادشده سبب می‌شود قدرت ایکس‌باکس سری ایکس بیشتر از آن چیزی باشد که در ظاهر مشخص است. این ویژگی‌ها همچنین خلق سناریوهای جدیدی را که پیش‌تر در دنیای بازی غیرممکن بوده‌اند، امکان‌پذیر می‌کنند. معماری ولوسیتی به سازنده‌ها اجازه می‌دهد در نحوه‌ی استفاده از مزیت‌های ایکس‌باکس سری ایکس بازاندیشی کنند؛ از تکنیک‌های جدید رندرینگ گرفته تا ازبین‌بردن صفحات بارگذاری. به‌عنوان یک بازیکن می‌توانید تصمیم بگیرید که به چه شکل در جهان بازی به گشت‌وگذار بپردازید و ما از نمونه‌های اولیه مشاهده شده، بسیار هیجان‌زده شده‌ایم.

    در ادامه می‌توانید تریلر منتشر شده از معرفی معماری ولوسیتی برای ایکس‌باکس سری ایکس را مشاهده کنید:

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات