فناوری شارژ 125 وات اوپو آثار مخربی روی باتری می‌گذارد؟

پنج‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فناوری شارژ سریع اوپو که روز گذشته معرفی شد، با سرعت بیشتر نسبت‌به دیگر فناوری‌هایی که امروزه در بازار هستند باعث کاهش ظرفیت باتری گوشی‌ها می‌شود.
تبلیغات

اوپو همان‌طور که پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده بود، روز گذشته فناوری شارژ سریع ۱۲۵ وات را معرفی کرد. این شرکت که پیش‌تر سابقه‌ی عرضه‌ی گوشی‌هایی با پشتیبانی از فناوری شارژ ۶۵ وات را دارد، این بار پا را فراتر گذاشته و در زمینه‌ی شارژ سریع گوشی‌های هوشمند رکورد تازه‌ای به‌نام خود ثبت کرده است. آن‌طور که شرکت چینی می‌گوید، فناوری موردبحث می‌تواند باتری ۴٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را در عرض ۲۰ دقیقه شارژ کند. اوپو شب گذشته از فناوری شارژ بی‌سیم ۶۵ وات AirVOOC نیز پرده‌برداری کرد.

فناوری ۱۲۵ وات فلش شارژ اوپو (Oppo Flash Charge) برای زمان‌هایی که عجله دارید و می‌خواهید باتری گوشی خود را به‌سرعت شارژ کنید، بسیار مناسب خواهد بود. بااین‌حال همین فناوری می‌تواند در بلندمدت آثار منفی متعددی روی عمر باتری بگذارد. باتری‌های لیتیوم یونی به‌مرور زمان ازلحاظ شیمیایی پیر می‌شوند. سرعت پیر شدن این باتری‌ها با نحوه‌ی شارژ آن‌ها ارتباطات تنگاتنگی دارد.

اوپو در بیانیه‌ی مربوط به معرفی فناوری فلش شارژ اعلام کرد ظرفیت باتری ۴٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی جدید به‌هنگام استفاده از فناوری ۱۲۵ وات پس از ۸۰۰ بار پر و تخلیه شدن، روی ۸۰ درصد حفظ می‌شود. این یعنی اگر هر روز باتری گوشی‌تان خالی شود، این باتری پس از گذر اندکی بیشتر از دوسال یک‌پنجم از ظرفیت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. اگر در پایان هر روز کمی از شارژ باتری باقی مانده باشد، ازلحاظ تئوری از‌دست‌رفتن یک‌پنجم ظرفیت اولیه دیرتر رخ می‌دهد.

با همه‌ی این‌ها همچنان پس از گذشت دو سال، تغییرات را حس خواهید کرد. بدیهی است کاربرانی که استفاده‌ی سبک از گوشی دارند، دیرتر به پایان چرخه‌ی ۸۰۰ بار شارژ و تخلیه‌ی شارژ باتری می‌رسند. هدف از بیان این مطالب، تنها یک چیز است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت: فناوری شارژ ۱۲۵ وات اوپو سریع‌تر از آنچه که پیش‌تر دیده‌ایم باعث تخریب باتری‌ گوشی‌های هوشمند می‌شود.

از قرار معلوم سرعت تخریب باتری‌های لیتیوم یونی با شارژ ۱۲۵ وات به‌شکل درخورتوجهی بیشتر از دیگر فناوری‌هایی است که امروزه در بازار می‌بینیم. اوپو پیش‌تر اعلام کرده بود فناوری شارژ ۶۵ وات به‌کاررفته در برخی گوشی‌هایش پس از رسیدن به چرخه‌ی ۸۰۰ بار شارژ و تخلیه‌ی شارژ، باعث کاهش ظرفیت اولیه‌ی باتری به تقریبا ۹۱ درصد می‌شود. این، عددی بزرگ است و باید حتما آن را مدنظر قرار داد؛ بااین‌حال در طول عمر مفید پیش‌بینی شده برای گوشی، نمی‌تواند تأثیر بسیار زیادی روی تجربه‌ی کاربری بگذارد. 

این اتفاق در نگاه اول چندان تعجب‌برانگیز به‌نظر نمی‌رسد. شارژ باتری با قدرت بالا باعث ایجاد فشار بیشتر به آن می‌شود. اوپو برای جلوگیری از تخریب سریع باتری جدید خود مجبور بوده نحوه‌ی طراحی آن را دست‌خوش تغییر کند و باتری باکیفیت‌تری بسازد. به‌لطف تغییراتِ اعمال‌شده، این باتری توانایی مدیریت کردن شدت‌جریان ۱۲٫۵ آمپرِ شارژر ۱۲۵ وات را دارد. اوپو اعتقاد دارد که فناوری‌های شارژ فعلی نمی‌توانند عملکردی بهتر از آنچه تاکنون دیده‌ایم از خود نشان دهند و بنابراین لازم بود تغییراتی درخورتوجه در فناوری شارژ سریع انجام بگیرد.

فلش شارژ‌، تنها فناوری شارژ سریع جدید نیست. اوپو روز گذشته درکنار فناوری فلش شارژ، دو شارژر جمع‌و‌جور جدید نیز با توان ۵۰ و ۱۱۰ وات رونمایی کرد که به اندازه‌ی فناوری ۱۲۵ وات، باتری شما را متأثر نمی‌کنند. در نظر داشته باشید اعداد یادشده ازسوی اوپو درمورد مدت‌زمان شارژ باتری تنها برای گوشی‌هایی صدق می‌کند که با فناوری جدید سازگار باشند. شارژ دستگاه‌های دیگر حتی با شارژر ۱۲۵ وات نیز بیشتر طول خواهد کشید. 

ناگفته نماند اوپو تنها شرکتی نیست که به استفاده از فناوری ۱۲۵ وات روی می‌آورد. ریلمی، زیرشاخه‌ی اوپو نیز قصد دارد از همین فناوری با نامی جدید استفاده کند. ازطرفی زیرشاخه‌های ویوو با نام آیکو نیز به‌تازگی فناوری شارژ ۱۲۰ وات معرفی کرده است که باتری ۴٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را در مدت‌زمان ۱۵ دقیقه شارژ‌ می‌کند. ویوو و اوپو تحت مالکیت BBK Electronics هستند و به‌همین دلیل احتمال می‌دهیم شباهت‌های زیادی در بین فناوری‌های شارژ سریع آن‌ها وجود داشته باشد. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات