سافت بانک احتمالا در پی فروش یا عرضه اولیه سهام آرم هولدینگز است

سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
در گزارشی غیررسمی آمده سافت‌بانک در پی فروش یا عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم هولدینگز است. از اپل به‌عنوان خریدار احتمالی این شرکت یاد می‌شود.
تبلیغات

شرکت ژاپنی بزرگ سافت‌بانک ظاهرا از مدتی پیش روند بررسی امکان فروش کامل یا فروش بخشی از شرکت Arm Holdings را آغاز کرده است. به‌علاوه گفته می‌شود یکی از احتمالات دیگر، عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم هولدینگز است. این خبر نخستین بار روز گذشته توسط رسانه‌ی وال‌استریت ژورنال منتشر شد و تاکنون واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. سافت‌بانک چهار سال پیش شرکت بریتانیایی آرم هولدینگز را با پرداخت تقریبا ۳۲ میلیارد دلار به‌تصاحب خود درآورد. 

ARM امروزه به‌اندازه‌ی شرکت‌های عظیمی نظیر کوالکام و اینتل شناخته شده نیست، اما تلاش‌هایی که مهندسین این شرکت انجام می‌دهند باعث تولید پردازنده‌هایی می‌شود که در شمار درخورتوجهی از گوشی‌های هوشمند امروز مورداستفاده قرار می‌گیرند. اپل ماه گذشته کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود را موسوم‌به WWDC 2020 برگزار کرد. مهم‌ترین خبر این کنفرانس، بدون‌شک مهاجرت مک‌های اپل از پردازنده‌های اینتل به پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم بود.

تراشه‌ی اختصاصی اپل که با نام اپل سیلیکون شناخته می‌شود، معماری شبیه به تراشه‌هایی دارد که امروزه در آیفون‌ها و آیپدها قرار می‌گیرند. اپل ۱۴ سال است که در رایانه‌های سری مک از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کند؛‌ بنابراین مهاجرت به تراشه‌های آرم، خبر بسیار مهمی به‌حساب می‌آید و کسب‌و‌کار مک را از جوانب زیادی در مرکز توجه قرار می‌دهد.

آرم مدت‌ها است مجوز استفاده از تراشه‌های خود را به شرکت‌هایی مثل کوالکام ارائه می‌دهد. آرم همچنین مجوز استفاده از «مجموعه‌‌فرمان‌های تراشه» را دراختیار شرکت‌هایی مثل اپل قرار می‌دهد تا آن‌ها به تولید تراشه‌های اختصاصی خود بر مبنای معماری آرم بپردازند. در نظر داشته باشید منظور از «مجموعه‌‌فرمان‌های تراشه»، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که به نرم‌افزار داده می‌شود تا روی تراشه کنترل پیدا کند. فناوری‌ها و دستاوردهای آرم همچنین به‌عنوان پایه و اساس تراشه‌هایی که توسط سامسونگ و انویدیا ساخته می‌شوند، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

درواقع امروزه اپل به‌منظور ساخت تراشه‌های قدرتمند سری A که مخصوص آیفون‌ و آیپد هستند، از معماری آرم استفاده می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم، اپل سیلیکون نیز از همین معماری استفاده می‌کند. سافت‌بانک شرکت آرم را در سال ۲۰۱۶ با هدف تقویت واحد اینترنت اشیاء خود، تصاحب کرد. 

براساس گزارش‌های اخیر، گلدمن ساکس در حال ارائه‌ی مشورت به سافت‌بانک است تا به بررسی گزینه‌های خود برای بهبود وضعیت اقتصادی شرکت بپردازد. گزارش وال‌استریت ژورنال اعلام می‌کند هدف اصلی سافت‌بانک، افزایش سرمایه ازطریق فروش دارایی‌هایش است. آن‌طور که این رسانه می‌نویسد، سافت‌بانک می‌خواهد بالغ‌بر ۴۱ میلیارد دلار به سرمایه‌ی خود اضافه کند. درحال‌حاضر مشخص نیست که سافت‌بانک ازطریق فروش آرم هولدینگز چه‌مقدار سود کسب می‌کند. منبعی آگاه به رسانه‌ی وال‌استریت ژورنال گفته است هنوز هیچ‌چیز قطعی نشده و احتمال دارد سافت‌بانک هیچ‌گاه گزینه‌های پیش‌روی خود را به‌مرحله‌ی عملیاتی نرساند و برای مثال آرم هولدینگز را نفروشد. سافت‌بانک تاکنون ترجیح داده است به درخواست خبرنگاران برای ارائه‌ی توضیحات بیشتر پاسخ ندهد.

سافت‌بانک پیش‌تر گفته بود احتمال دارد آرم هولدینگز را در زمانی نامشخص در آینده به بازارهای عمومی برگرداند. طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، یکی از سرمایه‌گذاران مهم سافت‌بانک با نام Elliott Management Corp از تغییرات اخیر این شرکت اعلام نارضایتی کرده و همین‌ موضوع باعث شده است سافت‌بانک به‌فکر افزایش سرمایه برای جلب رضایت سرمایه‌گذار خود بیفتد. تصمیم اخیر سافت‌بانک، احتمال عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم را بالا برده است.

اپل از سال ۲۰۰۶ شروع‌به استفاده از فناوری‌های آرم برای ساخت گوشی آیفون کرد. تراشه‌های سری A که امروزه در آیفون‌ها و آیپدها حضور دارند و به محصولاتی نظیر هوم‌پاد و اپل TV نیز راه پیدا کرده‌اند همگی برپایه‌ی معماری آرم ساخته شده‌اند و طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری به‌خود دیده‌اند. اگر سافت‌بانک درنهایت تصمیم بگیرد آرم هولدینگز را بفروشد یا به عرضه‌ی سهام این شرکت بپردازد، این اتفاق قطعا تأثیر بسیار کمی روی اپل خواهد گذاشت. برخی رسانه‌ها از احتمال تمایل اپل به تصاحب آرم هولدینگز خبر می‌دهند؛ نخستین شایعه در این زمینه، در سال ۲۰۱۰ منتشر شده بود.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات