با H8، دستگاه ضبط صوت همه‌کاره جدید شرکت زوم، آشنا شوید

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
زوم H8 دستگاه ضبط/میکسر صدای جدیدی است که طراحی ماژولار دارد و ازپس انجام کارهای بسیار زیادی برمی‌آید. درادامه، نگاهی به زوم H8 خواهیم انداخت.
تبلیغات

شرکت زوم (ZOOM) که به‌طورویژه در حوزه‌ی صوتی فعالیت می‌کند، حدودا یک هفته قبل، دستگاه ضبط‌صوت جدیدی با نام H8 رونمایی کرد که مزیت‌هایی متعدد به‌همراه می‌آورد. همان‌طورکه از نام این محصول می‌توان حدس زد،‌ زوم H8 هشت کانال ورودی صدا دارد و نکته‌ی جالب این است که می‌تواند حداکثر ۱۲ کانال هم ضبط کند که عملکردی تحسین‌برانگیز به‌حساب می‌آید. افزون‌بر‌این‌، دستگاه زوم H8 به‌همراه مجموعه‌ای از ماژول‌ها و ابزارها برای ارتقا عرضه می‌شود. این دستگاه که ۳ جولای‌ی ۲۰۲۰ (۱۳ تیر ۱۳۹۹) معرفی شده، توانسته در روزهای اخیر توجهات خاصی به‌خود جلب کند.

دستگاه‌های عرضه‌شده‌ی زوم عموما برای ضبط محتوای صوتی در محیط‌های خارجی مناسب هستند و کاربر برای ضبط صدا، کار راحتی در پیش دارد. به‌لطف دستگاه‌های زوم، کاربر مجبور نیست میکروفون‌های بزرگ را با خود به مکان‌های مختلف حمل کند. زوم سال‌ها است که دستگاه ضبط‌صوت می‌سازد و H8، جدیدترین محصول این شرکت، کم‌نقص‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد. این دستگاه به تعداد درخورتوجهی از ورودی‌های صدا مجهز است و طراحی ماژولار دارد. بدین‌ترتیب، کاربر می‌تواند بنابه شرایط مختلف، به شیوه‌های مختلف از دستگاه خود بهره بگیرد. همچنین، زوم H8 از فرمان‌های لمسی پشتیبانی می‌کند و تمامی این‌ها باعث می‌شود زوم H8 رابط صدای بسیار باکیفیتی برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های مشابه باشد. 

زوم H8 دستگاهی است که قابلیت‌های بسیار متنوعی ارائه می‌دهد و به‌لطف طراحی ماژولارش، می‌توانید قطعات مختلفی در آن قرار دهید. این نوع محصولات معمولا سریع کاربر را سردرگم می‌کنند و کار‌کردن با آن‌ها به‌هیچ‌وجه ساده نیست. زوم H8 برای برطرف‌ساختن این مشکل به اپلیکیشن‌ها متکی می‌شود و ازطریق سه اپلیکیشن مستقل، خودش را با نیازهای پروژه‌ی در حال‌ انجام شما وفق می‌دهد. 

زوم H8 نه‌تنها دستگاه ضبط‌صوت است؛ بلکه میکسر صدا نیز به‌حساب می‌آید. اگر دقیق نگاه کنیم، می‌فهمیم درواقع زوم H8 خود شامل چهار دستگاه مجزا است: محل ضبط‌/‌میکس صدا (اپلیکیشن FIELD)،‌ دستگاه ضبط پادکست (اپلیکیشن PODCAST)، دستگاه ضبط موسیقی زنده (اپلیکیشن MUSIC) و رابط صدا به‌منظور افزایش قابلیت‌های صوتی کامپیوتر.

بخش جلوی زوم اچ 8 / ZOOM H8 رومی زمین درکنار هدفون دور گوشی

هریک از این اپلیکیشن‌ها باعث می‌شوند زوم H8 دستگاهی تخصصی در حوزه‌ی مدنظر باشد و با انواع شرایط مختلف، خودش را سازگار کند. این استراتژی برای ساخت زوم H8 در نگاه اول بسیار هیجان‌انگیز و جاه‌طلبانه است و اگر صفحه‌نمایش لمسی به‌شکلی کارآمد عمل کند، قطعا استقبال زیادی از دستگاه خواهد شد. داشتن چهار دستگاه در قالب یک دستگاه، حمل آن‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند. 

همان‌طورکه اشاره کردیم، زوم H8 تا حد زیادی ماژولار است که البته این نوع طراحی را در دستگاه‌های ضبط‌صوت پیشین زوم هم دیده‌ایم. بخش اصلی دستگاه شامل صفحه‌نمایش و درگاه‌های ورودی و خروجی است که شکلی منحصربه‌فرد دارد. در هر زمان که بخواهید، می‌توانید میکروفون‌ها و ابزار مختلف را ازطریق بخش درگاه‌های ورودی و خروجی به زوم H8 متصل کنید و کار خود را انجام دهید.

نمای جلو و عقب و کنار زوم اچ 8 / ZOOM H8

در قسمت بالایی دستگاه، بخشی را شاهد هستیم که زوم از آن با نام Zoom Capsule System 2 یاد می‌کند. دستگاه ضبط‌صوت H8 به‌صورت پیش‌فرض با کپسول میکروفون XYH-6 X/Y عرضه می‌شود که دو کانال دیگر را با پیکربندی X/Y به فهرست کانال‌های خود دستگاه اضافه می‌کند. بااین‌حال درصورت تمایل، می‌توانید ماژول‌های به‌کاررفته در دستگاه را با ماژول‌های دیگر نظیر XAH-8 جایگزین کنید. XAH-8 را می‌توانیم نسخه‌ی پیشرفته‌تر ماژول XYH-6 خطاب کنیم.

ماژول XAH-8 ضبط صوت زوم اچ 8 / ZOOM H8

ماژول XAH-8 ترکیبی از دو پیکربندی استریوی X/Y و A/B را ارائه می‌دهد. اگر ویژگی‌های یادشده برایتان کافی نیست و به دستگاه‌های صوتی خارجی بیشتری نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ EXH-8 بروید. در این ماژول، از چهار ورودی XLS اضافی استفاده شده است و اجزای مختلفی نظیر دکمه‌ی چرخان تعیین بلندی صدا دارد و از فانتوم پاور ۴۸+ ولت استفاده می‌کند. البته برای فانتوم پاور ۴۸+ ولت به منبع انرژی خارجی مجزا نیاز پیدا خواهید کرد.

ماژول های EXH-8 و VRH-8 زوم اچ 8 / ZOOM H8

دستگاه جدید زوم به‌منظور دستیابی به قابلیت ضبط صدای آمبی‌سونیک (فضا-صوتی) از ماژول جداگانه‌ای با نام VRH-8 بهره می‌برد. در این ماژول، از کپسول میکروفون خاصی استفاده شده که خود متشکل ‌از چهار میکروفون کندانسور و یک حسگر شتاب‌سنج است تا میکروفون بتواند همواره خودش را با شرایطی تطبیق دهد که در آن قرار گرفته است. افزون‌براین در ماژول مذکور زوم H8، از دی‌کُدر آمبی‌سونیک نیز استفاده شده است که می‌تواند به‌صورت خودکار تغییرات موردنیاز را مدیریت کند و فرایند تبدیل فایل‌ها به فرمت‌های مختلف را ‌انجام دهد. در ویدئویی که درادامه می‌بینید، ساموئل گرین، متخصص محصول در شرکت زوم، بهتر ما را با H8 آشنا می‌کند:

توضیحات ذکرشده به‌خوبی نشان می‌دهد ماژول‌های مختلف زوم H8 ازپس انجام کارهای بسیار زیادی برمی‌آیند. بااین‌همه، نباید فراموش کنیم ابعاد زوم H8 ممکن است برای برخی افراد بزرگ باشد. زوم پیش‌تر دستگاه‌های ضبط‌صوت جمع‌و‌جورتری نیز در بازار عرضه کرده است که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. زوم H8 را می‌توانیم پلی بین دستگاه‌های جمع‌و‌جور با دستگاه‌های بزرگی نظیر زوم F8n به‌حساب بیاوریم. 

چهار ورودی از ۶ ورودی اصلی زوم H8 از سوکت XLR و دو ورودی دیگر (A و B) جک کمبو استفاده می‌کند که می‌توان سوکت‌های XLR و دیگر سوکت‌های ۶٫۳ میلی‌متری را درون آن‌ها قرار داد. در نگاه اول، این موضوع ممکن است برای کاربران عادی چندان کاربردی نباشد؛ اما برای گیتاریست‌ها بسیار مفید است. تمامی ۶ ورودی اصلی زوم H8 در مواقع نیاز از فانتوم‌پاور پشتیبانی می‌کنند و ماژول XY در بخش بالایی دستگاه منابع موردنیاز را دراختیار دو کانال دیگر می‌گذارد. این یعنی شمار کانال‌ها درمجموع به هشت عدد می‌رسد و نام محصول نیز به‌همین موضوع اشاره می‌کند (H8). درصورت تمایل، کاربر می‌تواند خروجی صدای ۳٫۵ میلی‌متری را به ورودی دوربین یا دستگاه‌های مشابه متصل کند.

انگشت روی نمایشگر زوم اچ 8 / ZOOM H8

دستگاه زوم H8 به‌منظور ضبط صدا از کارت‌ حافظه‌ معمولی SD بهره می‌برد و حداکثر از ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کند. هنگام استفاده از H8 به‌عنوان رابط صدا، این دستگاه می‌تواند هم‌زمان ۱۲ موسیقی را ضبط کند. حال که بحث ضبط صدا شد، بهتر است بدانید H8 از فایل‌های WAV و MP3 در فرمت‌های WAV: 44.1/48/96 kHz, 16/24-bit, mono/stereo و MP3: 128, 192, 320 kbps پشتیبانی می‌کند. 

دستگاه ضبط‌صوت مذکور برای انجام کار انرژی موردنیازش را از چهار باتری نیم‌قلمی (AAA) دریافت می‌کند؛ اما درصورت تمایل، می‌توانید با پرداخت هزینه‌ی بیشتر آداپتور AC ویژه‌ای با نام زوم AD-17 تهیه کنید که ولتاژ پنج ولت و شدت‌جریان یک آمپر دارد. هنگامی‌که از H8 به‌عنوان رابط صدا استفاده کنید، سوکت میکرو USB دستگاه هم‌زمان دو وظیفه انجام می‌دهد: انتقال صدا و تأمین انرژی دستگاه. ابعاد ضبط‌صوت جدید زوم ۱۱۶٫۴ در ۱۶۳٫۳ در ۴۸٫۶ میلی‌متر و وزنش ۳۵۴ گرم است. اعداد یادشده تنها مختص ‌به بخش اصلی دستگاه هستند و ماژول XYH-6 را شامل نمی‌شوند. موقع استفاده از دانگل BTA-1، می‌توانید ازطریق گوشی هوشمند خود دستگاه را کنترل کنید.

دستگاه زوم H8 حدودا از ۱۰ روز پیش برای تهیه دردسترس قرار گرفته و مخصوص کسانی است که به حمل وسایل بزرگ‌ با خودشان تمایلی ندارند و به‌دنبال دستگاهی همه‌کاره می‌گردند. طراحی ماژول دستگاه میزان کارآیی آن را افزایش می‌دهد و استفاده از اپلیکیشن باعث می‌شود کاربر ‌هنگام کار با محصول، دچار سردرگمی نشود. ناگفته نماند قیمت زوم اچ‌ ۸ چهارصد دلار اعلام شده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی ضبط‌صوت H8 زوم چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات