چت بات Xiaoice مایکروسافت به نهادی مستقل تبدیل می‌شود

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
شیائوآیس، چت‌بات مایکروسافت است که در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و طبق ادعای این شرکت ۶۶۰ میلیون کاربر دارد. این چت‌بات قرار است به نهادی مستقل تبدیل شود.
تبلیغات

مایکروسافت دوشنبه‌ی گذشته با انتشار بیانیه‌ای جدید به‌زبان چینی اعلام کرد که می‌خواهد بات مکالمه (چت‌بات) محبوب شیائوآیس (Xiaoice) را به‌نهادی مستقل تبدیل کند. پیش‌تر در ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۳۹۹) رسانه‌ای چینی با نام Chuhaipost اخباری در این زمینه به‌نقل از منابع آگاه منتشر کرده بود و حال پس از گذشت مدت‌زمانی نه‌چندان زیاد، مایکروسافت رسما مهر تأییدی بر شایعه‌ها زده است. بیانیه‌ی جدید مایکروسافت درحالی منتشر می‌شود که این شرکت آمریکایی مدتی پیش اعلام کرد اپلیکیشن دستیار صوتی خود یعنی کورتانا را در چین و شماری دیگر از کشورها تعطیل می‌کند.

شیائوآیس طی سال‌های اخیر میزبان متخصصان کاربلد زیادی در حوزه‌ی هوش مصنوعی بوده و فعالیت خود را صرفا محدود به چین نکرده است. این چت‌بات در کشورهای دیگری مثل ژاپن و اندونزی هم فعالیت دارد و توسط شمار درخورتوجهی از افراد مورداستقبال قرار گرفته. مایکروسافت می‌گوید با بررسی معیارهای مختلف، تصمیم گرفته است سرعت توسعه و رشد آنچه را که از آن به‌عنوان «نوآوریِ بومی‌سازی‌شده‌ی» شیائوآیس خطاب می‌کند، افزایش دهد. مایکروسافت همچنین در پی استفاده‌ی بیشتر از «اکوسیستم تجاری» چت‌بات شیائوآیس است.

بدین ترتیب ردموندی‌ها در اطلاعیه‌ی جدید خود می‌گویند شیائوآیس به شرکتی مستقل تبدیل می‌شود. مایکروسافت خود را برای تلاش در زمینه‌ی تحقیق‌و‌توسعه‌ی شیائوآیس متعهد می‌داند و قصد دارد همچنان از این برند و برند Rinna در ژاپن استفاده کند. مایکروسافت همچنین قصد دارد سهام خود را در شیائوآیس حفظ کند. 

در سال ۲۰۱۴ تیم کوچکی از محققانِ موتور جست‌و‌جوی بینگ مایکروسافت، از پروژه‌ای تحت عنوان شیائوآیس پرده‌برداری کردند. عبارت شیائوآیس به‌معنی «بینگ کوچک» است. در مدت‌زمان کوتاهی پس از آغاز به‌کار شیائوآیس، این چت‌بات در چین باعث ایجاد برخی حواشی شد. شیائوآیس تنها چند هفته پس از انتشار کورتانا در چین،‌ کار خود را شروع کرد. شیائوآیس که شامل شخصیتی انسان‌نما با ظاهری مثل مثل دختران نوجوان است تلاش می‌کند نحوه‌ی تعامل انسان‌ها با چت‌بات‌ها را واقع‌گرایانه‌تر کند. بدین‌ترتیب مردم می‌توانند بهتر از قبل با چت‌بات تعامل کنند، زیرا حس‌و‌حال واقع‌گرایانه‌تری دارد. مایکروسافت به‌هنگام بازاریابی برای شیائوآیس اعلام کرد که این چت‌بات می‌خواهد دوست کاربران باشد.

مایکروسافت همچون تمامی شرکت‌های خارجی حاضر در چین مجبور بود قوانین این کشور را در زمینه‌ی سانسور بپذیرد. در سال ۲۰۱۷، شیائوآیس توسط اپلیکیشن پیام‌رسانی شرکت تنسنت با نام QQ حذف شد. در آن زمان اعلام شد شیائوآیس سخنان حساس سیاسی به‌زبان آورده است.

در پروژه‌ی شیائوآیس مایکروسافت تاکنون دانشمندان نخبه‌ی زیادی در حوزه‌ی هوش مصنوعی، همکاری کرده‌اند. از بین این افراد می‌توانیم به لو شی اشاره کنیم که مدتی پیش به‌عنوان مدیر ارشد عملیاتی به شرکت Baidu پیوست و Y Combinator را به چین برد. جینگ کان که به‌عنوان مدیر دستگاه‌های هوشمند Baidu شناخته می‌شود نیز یکی دیگر از فعالان پروژه‌ی شیائوآیس به‌حساب می‌آید. هری شام یکی از مدیران اجرایی پیشین مایکروسافت در واحد هوش مصنوعی و تحقیقات است که امروزه در تیم هیئت‌مدیره‌ی اپلیکیشن خبری News Break قرار دارد. او نیز در پروژه‌ی شیائوآیس با مایکروسافت همکاری کرده است.

ظاهرا هری شام قرار است به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی نهاد مستقل جدید شیائوآیس فعالیت کند. لی دی، مدیرکل شیائوآیس از این پس به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی به کار خود ادامه خواهد داد. چن ژان، یکی از توسعه‌دهندگان چت‌بات ژاپنی Rinna، به‌عنوان مدیرکل دفتر شیائوآیس در ژاپن انتخاب شده است. شرکت جدیدی که بنابه‌تصمیم مایکروسافت احداث شده، به‌عنوان مالک برندهای Xiaoice و Rinna شناخته می‌شود و حق قانونی استفاده از آن‌ها را دارد. این شرکت برنامه دارد شمار کاربران این سرویس‌ها را در سراسر منطقه‌ی چین بزرگ، ژاپن و اندونزی گسترش دهد. 

مایکروسافت می‌گوید شیائوآیس درحال‌حاضر ۶۶۰ میلیون کاربر دارد و روی ۴۵۰ میلیون دستگاه متفرقه (ترد پارتی) در سراسر دنیا نصب شده است. این چت‌بات تاکنون به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های کاربردی زیادی در حوزه‌های مختلف نظیر مالی، خرده‌فروشی، مشاور املاک و مُد کمک کرده است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات