بخش ویدیو و تبلیغات ویدیویی بازار چه خدماتی به کاربران و کسب‌وکارها ارائه می‌کند؟

دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
سرویس اختصاصی پخش محتوای ویدیویی باکیفیت و پرمیوم بازار مدتی است فعالیت خود را آغاز کرده است و برنامه‌های گسترده‌ای برای جلب مخاطبان بیشتر و کسب سهم قابل‌توجهی از سرویس‌های ویدیویی آنلاین دارد.
تبلیغات

‌بازار نزدیک به دو سال است که سرویس اختصاصی ویدیویی خود را راه‌اندازی کرده است. این سرویس با تمرکز بر نیاز روزافزون جامعه به مصرف محتوای ویدیویی، تصمیم دارد تا با عرضه‌ی محتوای رایگان، سهم خود را در بازار مصرف‌کننده افزایش دهد. تعداد زیادی از محتوای دردسترس بخش ویدیوی بازار، رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه یا خرید اشتراک ازسوی کاربر ندارد. درواقع کافه‌بازار مدل درآمدی مبتنی بر نمایش تبلیغات را برای سرویس خود انتخاب کرد که به‌نام AVOD شناخته می‌شود. در مدل‌های این‌چنینی (که نمونه‌ی آن را در یوتیوب هم می‌بینیم) در حین تماشای ویدئو، تبلیغات به کاربر نمایش داده می‌شود که درآمدزایی را برای ارائه‌دهنده‌ی سوریس به‌همراه دارد.

اما سرویس ویدیوی AVOD کافه بازار، با دیگر فعالان مشابه همچون یوتیوب، تفاوت اساسی دارد. تفاوت اصلی را می‌توان در نوع محتوای پخش‌شده در سرویس مشاهده کرد. در آپارات و یوتیوب، محتوا توسط خود کاربران تولید و منتشر می‌شود. درنتیجه شاید نتوان تمامی محتوای موجود در سرویس‌های مذکور را از نوع حرفه‌ای و باکیفیت دانست. ‌بازار تصمیم دارد تا تنها محتوای پرمیوم مانند فیلم و سریال را در سرویس خود ارائه کند و تبلیغات را نیز تنها در فیلم‌ها و سریال‌های جدید (و البته رایگان) به کاربران نمایش می‌دهد.

برنامه کلاسیکو کافه بازار

بازار همچنین بخشی از محتوای اختصاصی خود را به‌صورت پولی در سرویس ویدئو عرضه می‌کند. از میان محتوای موجود در این دسته می‌توان به فیلم و سریال با دوبله‌ی اختصاصی ‌بازار اشاره کرد. کاربر برای مشاهده‌ی فیلم‌های مذکور، باید هزینه‌ی مجزایی را برای خرید آن‌ها پرداخت کند. به‌خاطر همین پرداخت هزینه، تبلیغاتی در محتوای ویدیویی پولی نمایش داده نمی‌شود.

سرویس ویدیوی بازار اکنون به‌صورت یکپارچه در اپلیکیشن اصلی شرکت (بازار) ارائه می‌شود. ۴۴ میلیون کاربر اپلیکیشن موبایل بازار، به‌راحتی به محتوای پرمیوم عرضه‌شده در سرویس، دسترسی دارند. این سیاست را می‌توان نتیجه‌ی تمرکز فعلی تیم ‌بازار روی VOD در پلتفرم موبایل دانست. بازار پلتفرمی یکپارچه محسوب می‌شود و کاربران پلتفرم‌های دیگر مانند تلویزیون‌ هوشمند یا کامپیوتر می‌توانند با استفاده از نسخه‌ی وب نیز، به محتوای ویدیویی هم دسترسی داشته باشند.

تبلیغات در سرویس ویدئو بازار

تبلیغ‌دهنده‌ها در سرویس ویدیوی بازار، دو دسته هستند. بخشی از آن‌ها محتوایی را برای افزایش آگاهی برند خود به‌صورت تبلیغات ویدیویی در خلال محتوای اصلی نمایش می‌دهند و برخی دیگر، نصب اپلیکیشن را تبلیغ می‌کنند که درصورت انتخاب کاربر، اپلیکیشن آن‌ها در پس‌زمینه نصب می‌شود. این دسته‌ها به‌نام تبلیغات غیر پرفورمنسی و پرفورمنسی در کافه بازار شناخته می‌شوند.

تبلیغات در ویدیو بازار

تبلیغات پرفورمنسی (نصب اپلیکیشن)

در این مدل تبلیغات و به لطف ماهیت اپ‌استور بودن بازار، بدون خارج کردن کاربر از محیط تماشای ویدئو عملیات نصب اپلیکیشن صورت می‌گیرد. پس از آغاز پخش ویدئو توسط کاربر، تبلیغ ویدیویی پخش می‌شود و در همین حال نیز کلید (کال تو اکشن) نصب در پایین ویدئو قرار می‌گیرد. با زدن روی دکمه‌ی نصب، پیغامی مبنی بر دانلود اپلیکیشن بعد از بسته شدن پلیر نمایش داده خواهد شد. پس از خروج کاربر از ویدئو نیز نصب اپلیکیشن در پس‌زمینه صورت می‌گیرد. در صورتی که کاربر تمایلی به تماشای تبلیغ نداشته باشد، بعد از ۱۰ ثانیه کلید «رد کردن» نمایان می‌شود که با لمس آن امکان حذف تبلیغ و نمایش محتوای ویدیویی مدنظر فراهم می‌شود.

در نمایش تبلیغاتی پرفورمنسی، کاربر به صصفحه یا لندینگ جدیدی فرستاده نمی‌شود و بدون هرگونه اختلالی در تجربه‌ی تماشای ویدئو، فرایند دانلود و نصب اپلیکیشن صورت می‌گیرد.

تبلیغات غیر پرفورمنسی (آگاهی برند)

این تبلیغات شبیه به نمونه‌های در حال پخش در صداوسیما است و برای ایجاد آگاهی میان مخاطبان کاربرد دارد. مثل سایر پلتفرم‌ها، بازار نیز آمار و اطلاعات گسترده‌ای اعم از تعداد نمایش، تعداد فشرده شدن کلید رد کردن، تعداد دفعات بستن ویدئو و میزان تماشای تبلیغ را دراختیار تبلیغ‌دهنده قرار می‌دهد. این تبلیغات دکمه کال تو اکشن ندارد؛ ولی مانند تبلیغات صداوسیما کال‌تواکشن‌های غیر پرفورمنسی مانند SMS به شماره‌ا‌ی خاص یا تماس تلفن را می‌توان تعبیه کرد. نزدیک‌ترین نمونه‌ی خارجی تبلیغات غیر پرفورمنسی آگاهی برند، هولو (hulu) است که برندهای بزرگی برای تبلیغات و ایجاد آگاهی کسب‌و‌کار خود هنگام تماشای فیلم و سریال تبلیغ از آن بهره می‌برند.

مینا چراغ مدیر بازاریابی بخش ویدیو بازار

مینا چراغ مدیر بازاریابی بخش ویدئو بازار

در‌حال‌حاضر تبلیغ‌دهندگان می‌توانند پس از توافق، ویدیوی تبلیغ مد نظر خود را برای بازار ارسال کنند تا در محتواهای مدنظر پخش شود. در ادامه نیز بازار به ارسال گزارش‌هایی دقیق از بازخورد تبلیغ و میزان تعامل کاربران با آن خواهد پرداخت. به‌گفته‌ی مینا چراغ مدیر بازاریابی بخش ویدئو بازار، نظارت بر تبلیغ‌دهنده‌ها و محتوای آن‌ها نیز به‌صورت مستقیم در تیمی مخصوص محتوای ویدیویی انجام می‌شود. به‌علاوه، همین تیم در مراحل طراحی کمپین و انتخاب بسته‌های تبلیغی درکنار تبلیغ‌دهنده هستند تا بهترین انتخاب را برای نمایش مؤثر تبلیغات داشته باشد. وی در ادامه درباره‌ی همراهی تیم محتوای ویدیویی با تبلیغ‌دهنده می‌گوید:

هنگامی مراجعه‌ی تبلیغ‌دهنده‌ای به بازار، یکی از مدیران تیم ویدئو بازار به‌طور اختصاصی درگیر مسائل و نیازهای او می‌شود. ما در بازار، نیازهای او را استخراج می‌کنیم و براساس ظرفیت‌های موجود در بستر تبلیغات او را برای اجرای بهتر کمپین راهنمایی می‌کنیم.

تبلیغ‌دهنده‌ها می‌توانند جنسیت و گروه‌های سنی مختلفی را هدف کمپین خود قرار دهند

تبلغ‌دهنده‌هایی که از سرویس ویدیوی کافه‌بازار استفاده می‌کنند، درحال‌حاضر توانایی هدف‌گیری کاربران در دسته‌های نوجوان و بزرگسال را دارند. البته برنامه‌های توسعه‌ای، هدف‌گیری براساس جنست و گروه سنی را به‌زودی در گستره‌ی وسیع‌تری دراختیار تبلیغ‌دهنده‌ها قرار می‌دهد.

تبلیغات در محتوای ویدیویی موجود در سرویس کافه‌بازار، در سه بازه‌ی زمانی نمایش داده می‌شوند. این پیکربندی به تبلیغ‌دهنده امکان می‌دهد تا ابتدا، میانه و پایان ویدیوی اصلی را برای نمایش تبلیغ خود انتخاب کنند. تبلیغ‌های ابتدای ویدئو (پری‌رول) که قطعا با آن‌ها در سرویس‌های ویدیویی مثل یوتیوب بارها برخورد کرده‌اید، یکی از موثرترین انواع تبلیغات ویدیوی هستند که قطعا هزینه‌ی بالاتری را هم برای تبلیغ‌دهنده به‌همراه خواهند داشت. به‌دلیل شرایط و زمان نمایش این دسته از تبلیغات، پری‌رول‌ میان مشتریان و در مقایسه‌ با میدرول و پست‌رول بسیار محبوب‌تر است و بازار نیز توجه‌ ویژه‌ای به این جایگاه تبلیغاتی دارد.

باتوجه‌به اینکه محتوای پرمیوم کافه‌بازار شامل فیلم‌ و سریال و محتوای اختصاصی (نمونه‌هایی مثل برنامه‌ی ‌کلاسیکو) می‌شود، درنتیجه کاربران اغلب با محتوایی طولانی روبه‌رو هستند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود تعداد جایگاه‌های تبلیغ در میانه‌ی ویدیوی اصلی (میدرول) افزایش پیدا کند و تبلیغ‌دهنده‌ها امکان بیشتری برای نمایش در آن جایگاه داشته باشند.

تیم ویدیوی ‌بازار درحال‌حاضر تمرکز خود را روی تبلیغ‌های ویدیویی متمرکز کرده است. البته تحقیق و توسعه برای یافتن روش‌های کاربردی دیگر نمایش تبلیغات و ارائه‌ی خدمات گسترده‌تر، همواره ادامه خواهد داشت. درنهایت می‌توان پیش‌بینی کرد که انواع تبلیغات دیگر مخصوص محتوای ویدیویی مانند بنر هم به‌زودی به سرویس ویدیوی کافه‌بازار اضافه شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات