کنسول بازی اپل با تراشه آرم در دست ساخت است؟

یک‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اپل احتمالا از مدتی پیش کار روی یک کنسول بازی مبتنی‌بر معماری آرم را آغاز کرده است. بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد اپل می‌خواهد فعالیت‌های خود را در حوزه‌ی گیمینگ به‌شکلی جدی گسترش دهد.
تبلیغات

یکی از مهم‌ترین اخباری که در جریان برگزاری کنفرانس WWDC 2020 اعلام شد، مهاجرت اپل از تراشه‌های ساخت اینتل به تراشه‌های مبتنی‌بر معماری آرم بود. از زمان اعلام این خبر توسط اپل، تحلیلگران واکنش‌های مختلفی به آن نشان داده‌اند. براساس آنچه از گوشه و کنار شنیده‌ایم اپل به‌طور ویژه روی تراشه‌های جدید خود کار می‌کند تا رایانه‌های سری مک قدرت پردازشی بالایی داشته باشند.

بااین‌حال از قرار معلوم رایانه‌های مک تنها محصولاتی نیستند که به اپل سیلیکون مجهز می‌شوند. اپل احتمالا از اپل TV جدید خود که از تراشه‌ی A12X Bionic استفاده می‌کند برای ساخت محصولی دیگر الهام گرفته؛ زیرا طبق گزارشی تأیید نشده، اهالی کوپرتینو کار روی کنسول بازی خود اختصاصی خود را که مبتنی‌بر معماری آرم است، آغاز کرده‌اند.

به‌تازگی توییتی جدید ازسوی یکی از افشاگران با نام کاربری MauriQHD منتشر شده است که از ساخت کنسول اختصاصی اپل خبر می‌دهد. زمان‌بندی انتشار این توییت نیز تا حد زیادی منطقی و درست به‌نظر می‌رسد؛ زیرا این توییت در زمان کوتاهی پس از اعلام خبر ساخت تراشه‌ی اختصاصی توسط اپل، منتشر شده است. همان‌طور که اشاره کردیم، نخستین محصولاتی که به تراشه‌ی اپل سیلیکون مجهز می‌شوند جزو خانواده‌ی مک هستند. رسانه‌ها از مک ‌بوک پرو ۱۳ اینچ به‌عنوان جدی‌ترین نامزد یاد می‌کنند. مدتی بعد مک ‌بوک ایر و دیگر مک‌ها نیز به تراشه‌ی موردبحث مجهز خواهند شد.

اپل می‌خواهد پس از عرضه‌ی مک‌ها، نحوه‌ی واکنش مردم و البته قدرت پردازشی آن‌ها را به‌دقت موردبررسی قرار دهد و درمورد آینده‌ی تراشه‌های خود تصمیم بگیرد. اگر از تراشه‌های آرم استقبال شود، احتمالا اپل پروژه‌ی ساخت کنسول بازی را نیز ادامه خواهد داد. جدیدترین مدل از اپل TV در عین جمع‌و‌جوربودن، قدرت پردازشی بسیار زیادی دارد. تراشه‌ی به‌کاررفته در این دستگاه یعنی A12X Bionic گرمای زیادی تولید می‌کند، بااین‌حال اهالی کوپرتینو با اتکا بر دانش متخصصان خود سیستم تهویه‌ی هوای بسیار مناسبی درون اپل TV جدید قرار داده‌اند.

بر همین اساس احتمال می‌دهیم اپل از طراحی مشابه‌با اپل TV برای کنسول بازی خود بهره بگیرد. افزون بر موارد یادشده گفته می‌شود اپل از مدتی پیش کار روی کنترلر بازی اختصاصی خود را شروع کرده که مخصوص اپل TV است. این کنترلر کاربران را بیش‌ازپیش برای تهیه‌ی اشتراک سرویس بازی اپل آرکید ترغیب خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند اپل ازطریق این کنترلر قصد دارد کم‌کم ذهن کاربران را برای معرفی کنسول بازی آماده کند.

اپل برای دستگاه اپل TV از سخت‌افزاری که فعلا دراختیار دارد استفاده می‌کند. بنابراین احتمالا تهیه‌ی قطعات برای کنسول بازی کار چندان سختی نخواهد بود و اپل از پس انجام این کار برخواهد آمد. اپل قصد دارد میزان محبوبیت اپل تی‌وی ۲۰۲۰ و البته سرویس اپل آرکید را بسنجد تا بر همین اساس برای آینده‌ی کنسول بازی تصمیم بگیرد. بنابراین حتی با وجود اینکه افشاگران می‌گویند کار روی کنسول آغاز شده است، احتمال دارد این پروژه هیچ‌گاه به‌مرحله‌ی بهره‌برداری نرسد. 

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد اپل به‌طور کلی علاقه‌ی ویژه‌ای به صنعت بازی دارد و می‌خواهد به‌شکلی جدی در آن حضور پیدا کند. در همین راستا برخی رسانه‌های دیگر می‌گویند این شرکت روی یک دستگاه مک با تمرکز ویژه روی قابلیت‌های گیمینگ کار می‌کند.

جاه‌طلبی شرکت‌های فناوری‌محور برای حضور جدی در دیگر کسب‌و‌کارها در نگاه اول هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد، اما هنوز هم سؤالات بی‌جواب زیادی وجود دارند که قطعا ذهن بسیاری از کاربران را درگیر کرده‌اند. یکی از سؤالات مهم این است که کنسول بازی اپل چه سیستم‌عاملی خواهد داشت؟ سؤال دیگر این است که آیا این کنسول مبتنی‌بر معماری آرم دارای بازی‌های انحصاری خواهد بود؟ کنسول بازی اپل چه برگ برنده‌ای خواهد داشت تا مردم به‌جای تهیه‌ی دستگاه‌های محبوب و پرقدرتی نظیر پلی‌استیشن و ایکس‌باکس، سراغ خرید آن بروند؟‌ اطلاعات درباره‌ی کنسول اپل بسیار کم هستند و بنابراین زود است بخواهیم به‌دنبال پاسخ برای این سؤالات بگردیم. با همه‌ی این‌ها اپل به‌خوبی می‌داند که برای موفقیت در بازار کنسول‌های بازی، کار بسیار سختی در پیش دارد. قیمت کنسول بازی اپل هم یکی دیگر از معیارهای مهمی خواهد بود که باید به آن توجه شود.

دیدگاه شما کاربران زومیت چیست؟ به‌نظر شما کنسول بازی اپل چقدر برای موفقیت در بازار پتانسیل دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات