بزرگ‌ترین پروژه نرم افزاری بانکی کشور با موفقیت انجام شد

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
یکی از پروژه‌های نرم‌افزاری پیچیده و بزرگ صنعت بانکی کشور در بانک سپه با موفقیت انجام شد.
تبلیغات

بانک سپه در دومین تلاش برای استقرار سامانه‌ی جامع بانکداری یا کُربنکینگ خود، درنهایت پنجشنبه، ۱۹ تیر موفق شد با غیرفعال‌کردن تمامی سرویس‌های مستقر روی سوییچ قبلی، همه‌ی فعالیت‌هایش را به سوییچ داتین انتقال دهد. عملیات تغییر و پیاده‌سازی یک‌باره‌ی کُر (Core) تمامی شعب بانک سپه در سراسر کشور که در کمتر از ۲۴ ساعت انجام شد، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین پروژه‌ی نرم‌افزاری در حوزه‌ی بانکداری ایران محسوب می‌شود.

مهدی رضائی، کارشناس بانک سپه، درباره‌ی پروژه‌ی کُربنکینگ اولین بانک کشور به زومیت توضیحاتی ارائه کرد که درادامه، آن را می‌خوانید.

اگر بخواهیم پیچیدگی عملیات کُربنکینگ را توضیح دهیم، باید بدانیم وقتی از عملکرد نرم‌افزاری عادی صحبت می‌کنیم، منظور انجام‌شدن مجموعه‌ای تسک یا مسئله‌ی ساده است که نرم‌افزار با انجام رفتارهایی که به دقت و فعالیت‌های استاتیک انسانی نیاز دارد، احتمال خطای انسانی را در آن کاهش و عملیات را انجام می‌دهد. گاهی اوقات، نرم‌افزار ترکیبی از مکانیزم‌های تصمیم‌گیری و انجام کارهای فرموله‌شده‌ی انسانی است تا میزان خطا را حتی بیش‌ازپیش کاهش دهد. در‌این‌میان، سازوکارهای محاسباتی که با مجموعه‌ی عظیم و چندبعدی از داده‌ها و فرآیندهای پیچیده سروکار دارند، با پروژه‌ی بسیار گسترده‌تری مواجه هستند؛ یعنی نرم‌افزاری را داریم که باید تصمیم‌های زیادی در ساختار سیستمی مکانیزه و هزاران فرایند وابسته را در محیط سیستم کالیبره کند و با چندین مرجع ارائه‌ی خدمت دیگر در محیط خود را متصل و همگام کند. حال در کسب‌و‌کار بانکداری، به چنین ابرسامانه‌ای اصطلاح کُربانکینگ گفته می‌شود. درواقع، کُربانکینگ یعنی راه‌حلی جامع نرم‌افزاری برای اجرای فرایندهای عملیات بانکی.بانک سپه در دو نوبت برای استقرار سامانه‌ی جامع بانکداری خود تلاش کرده که دوره‌ی اول به‌دلیل ناکارامدی محصول انتخابی، پروژه به‌نتیجه نرسیده بود. بااین‌حال، این بانک در نوبت دوم و از دو سال پیش، با مطالعات علمی‌ و بررسی‌های دقیق محصولی برگزید که کشش لازم برای پردازش حجم عظیم داده‌ها و عملیات بانکی جاری در این بانک را داشت. درحقیقت، این محصول همان سامانه‌ی جامع بانکداری شرکت داتین است که برای اولین‌بار و کاملا بومی در کشور به‌صورت اختصاصی برای بانک پاسارگاد توسعه داده شد. این ابرسامانه امروز برای مختصات عملیاتی بانک سپه ویژه‌سازی شده و عنوان این محصول جدید ارتقایافته سامانه‌ی جامع بانکداری امید است. درواقع، اکنون می‌توان گفت مدرن‌ترین زیرساخت بانکداری کشور راه‌اندازی شده است. پایداری این سامانه نیز درمیدان آزمون‌های سنگین شرکت‌های معتبر بین‌المللی به‌اثبات رسیده است.تشریفات تأمین و طرح‌ریزی و استقرار سامانه‌ی جامع بانکی امید با تلاش متخصصان فناوری اطلاعات بانک سپه و شرکت رایانه‌ی خدمات امید و شرکت داتین در ۱۸ ماه گذشته در دست اجرا بوده و درنهایت امروز این پروژه به اجرای نهایی رسیده است.

رضائی می‌گوید در این مدت، چندین عملیات مهم و پیچیده انجام شده است؛ ازجمله ارزیابی و سنجش وضعیت زیرساخت‌های بانکداری در بانک سپه پیش از استقرار، پالایش و تبدیل داده‌ها متناظر با ساختار‌های داده‌ای نوین و ویژه‌سازی و اختصاصی‌سازی فرایند‌های موجود در محصول اصلی داتین برای مختصات عملیاتی بانک سپه.

به‌منظور فراهم‌شدن هرچه‌بهتر بستر پیاده‌سازی و اجرای این محصول، در ۶ ماه گذشته چندین مانور گسترده نیز در محیط شعب بانک و روی داده‌های آزمایشی انجام و پس از هرنوبت گام بلندی به‌سمت اجرا نهایی برداشته شده است.

به‌گفته‌ی رضائی، مانور عملیاتی آخر چند هفته پیش انجام شد و روز پنجشنبه‌ی گذشته، بانک سپه عملیات بانکی ریالی اصلی در سامانه‌ی بانکداری پیشین خود را عملا متوقف و تمامی سرویس‌ها را نیز از تا پیش‌ازظهر جمعه از سوئیچ قبلی به سوئیچ داتین منتقل کرد. این انتقال اکنون بستر لازم برای ارائه‌ی طیف جدید و متنوعی از خدمات بانکی را فراهم کرده است. عصر روز جمعه نیز، کارکنان شعب بانک سپه در سرتاسر کشور با حضور در محل شعبه، آزمون نهایی را با داده‌های واقعی با موفقیت اجرا کردند.

با آغاز بهره‌برداری از کُر جدید بانک سپه، امروز، شنبه ۲۱ تیر، ایرادات جزئی رفع شدند و سیستم تا پیش‌از‌ظهر به پایداری مقبول رسید. رضائی می‌گوید بر‌این‌اساس می‌توانیم بگوییم پروژه‌ی مهاجرت کاملا موفق بوده و اگر کُر تا دو روز دیگر پایدار باشد و سرویس‌های جانبی دیگر نیز به‌درستی کار کنند، پروژه‌ی مهاجرت با موفقیت کامل انجام یافته است. برخی خدمات غیرمهم هنوز در شعب ارائه‌شدنی نیستند که باتوجه‌به روند مطلوب استقرار، به‌نظر می‌رسد در ۴۸ ساعت آینده کاملا میسر خواهند بود. مهدی رضائی این پروژه را یکی از پروژه‌های نرم‌افزاری پیچیده و بزرگ در تاریخ کشور دانسته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات