بررسی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
دوربین هواوی پی ۴۰ پرو با ترکیب دوربین ۵۰ مگاپیکسلی واید، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با زوم اپتیکال ۵ برابری و دوربین اولتراواید ۴۰ مگاپیکسلی، تجربه‌ی عکاسی کم‌نظیری به‌ارمغان می‌آورد. با زومیت در بررسی دوربین هواوی P40 پرو همراه شوید.
تبلیغات

هواوی همواره با پرچم‌داران سری P تمرکز ویژه‌ای روی تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری دارد و اکنون با خانواده‌ی P40 نیز راهکار مشابهی را پی‌ می‌گیرد. هواوی پی ۴۰ پرو به‌همراه پی ۴۰ پرو پلاس‌، شاخص‌ترین و جدیدترین پرچم‌داران دوربین‌محور هواوی از سری P به‌شمار می‌آیند که به‌لطف همکاری هواوی با لایکا و بهره‌گیری از ماژول‌هایی همچون دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۴۰ مگاپیکسلی و قابلیت‌هایی متنوع از بزرگ‌نمایی اپتیکال ۵ (P40 Pro) و ۱۰ برابری (P40 Pro+) گرفته تا فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه قرار است رقبای دیگر در زمینه‌ی عکاسی موبایل به‌چالش بکشند.

آیا شعار تبلیغاتی Visionary Photography برازنده‌ی سری P40 است؟ آیا در دنیای واقعی نیز می‌توان با پرچم‌داران دوربین‌محور هواوی، عکس‌های «رؤیایی» گرفت؟ در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو بپردازیم.

مشخصات فنی

مهندسان هواوی در پیکربندی دوربین هواوی پی ۴۰ پرو نسبت به نسل گذشته تغییری ایجاد نکرده‌ و در عوض ماژول‌های به‌کاررفته را ارتقا داده‌اند؛ دوربین واید ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۴۰ مگاپیکسلی، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله‌فوتو و حسگر سه‌بعدی TOF ماژول‌هایی هستند که به دوربین پشتی پی ۴۰ پرو قدرت می‌بخشند. گوشی پرچم‌دار هواوی مانند گذشته از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی برای ثبت عکس‌های سلفی استفاده می‌کند، با این تفاوت که اکنون ماژول سه‌بعدی IR TOF برای سنجش عمق و هویت‌سنجی درکنار دوربین سلفی به چشم می‌خورد.

جدول زیر مشخصات فنی دقیق هواوی پی ۴۰ پرو را در مقایسه با P30 Pro‌ نشان می‌دهد:

مشخصات/گوشی

دوربین هواوی پی ۴۰ پرو

دوربین هواوی پی ۳۰ پرو

دوربین پشتی

دوربین واید

۵۰ مگاپیکسل با ابعاد 1/1.28 اینچ و پیکسل‌های ۲٫۴۴ میکرومتر

لنز واید ۲۳ میلی‌متری با f/1.9، لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز چندسویه

۴۰ مگاپیکسل با ابعاد 1/1.7 اینچ

لنز واید ۲۷ میلی‌متری با f/1.6، لرزش‌گیر اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز

دوربین اولتراواید

۴۰ مگاپیکسل با ابعاد 1/1.54‌ اینچ

لنز اولتراواید ۱۸ میلی‌متری با f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز

۲۰ مگاپیکسل با ابعاد 1/2.7 اینچ

لنز اولتراواید ۱۶ میلی‌متری با f/2.2، فوکوس خودکار تشخیص فاز

دوربین تله‌فوتو

۱۲ مگاپیکسل

لنز تله‌فوتو پریسکوپی ۱۲۵ میلی‌متری با f/3.4، بزرگنمایی اپتیکال ۵ برابری، لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص فاز 

۸ مگاپیکسل با ابعاد 1/4.0 اینچ

لنز تله‌فوتو پریسکوپی ۱۲۵ میلی‌متری با f/3.4، بزرگنمایی اپتیکال ۵ برابری، لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار تشخیص فاز 

تشخیص عمق

ماژول سه‌بعدی TOF

ماژول سه‌بعدی TOF

فیلم‌برداری

4K با نرخ ۶۰‌فریم‌برثانیه با دوربین واید و اولتراواید، 4K و 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه با دوربین تله‌فوتو - HDR و لرزش‌گیر الکترونیکی EIS

4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه با هر سه دوربین، 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه با دوربین واید و اولتراواید - لرزش‌گیر الکترونیکی EIS

دوربین سلفی

دوربین

۳۲ مگاپیکسل با ابعاد 1/2.8 اینچ با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید  ۲۶ میلی‌متری با f/2.2 و فوکوس خودکار

۳۲ مگاپیکسل با ابعاد 1/2.8 اینچ با پیکسل‌های ۰٫۸ میکرومتری

لنز واید ۲۶ میلی‌متری با f/2.0 و فوکوس ثابت

تشخیص عمق / هویت‌سنج

ماژول سه‌بعدی IR TOF

ندارد

فیلم‌برداری

4K و 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

رابط کاربری دوربین پی ۴۰ پرو تفاوت فاحشی با پرچم‌داران گذشته ندارد؛ اما اکنون به‌لطف نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی نمایشگر و پردازنده‌ی قدرتمند دستگاه، جابه‌جایی در بخش‌های مختلف با نرمی بسیار زیاد و لذتی مضاعف صورت می‌گیرد. در لبه‌ی پایین رابط کاربری، حالت‌های استفاده از دوربین به‌چشم می‌خورد که با سوایپ افقی می‌توان بین‌شان جابه‌جا شد. حالت‌های موجود عبارت‌اند از:

  • Apperture: عکاسی با افکت بوکه از سوژه‌های غیرانسانی
  • Night: عکاسی در تاریکی با امکان کنترل سرعت شاتر و سطح ISO
  • Portrait: عکاسی پرتره با یا بدون افکت بوکه
  • Photo: عکاسی خودکار
  • Video: فیلم‌برداری خودکار
  • Pro: عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای با امکان تغییر پارامترهایی همچون سطح ISO، سرعت شاتر، سطح نوردهی و تراز سفیدی
  • و حالت‌های دیگر شاملِ Slow-Mo (فیلم‌برداری صحنه‌ی آهسته با نرخ بیشینه‌ی ۹۶۰ فریم‌برثانیه)، عکاسی پانوراما، عکاسی مونوکروم (سیاه‌وسفید)، AR Lens (افکت‌های واقعیت افزوده)، Light Painting، عکاسی HDR، تایم‌لپس، Moving Picture (تصویر زنده)، اضافه‌سازی استیکر به عکس‌ها، اسکن اسناد، عکاسی از زیر آب، عکاسی هم‌زمان با دو دوربین و عکاسی با وضوح بالا که همگی در زیرمنوی More دردسترس هستند.

برای دسترسی به زوایای دید مختلف و انجام بزرگ‌نمایی، اسلایدری در لبه‌ی سمت راست (در حالت پرتره) یا لبه‌ی پایین (حالت افقی) وجود دارد که استفاده از آن چندان ساده نیست؛ چرا که به‌ویژه در حالت افقی باید از هر دو دست کمک گرفت. روی اسلایدر زوم نقاط مشخصی برای سطوح اصلی بزرگنمایی وجود دارد؛ این نقاط در وضعیت عکاسی واید، 5.0x ،1x و 10x و در حالت فیلم‌برداری به‌ترتیب واید، 5.5x ،1x و 10x هستند؛ درحالی‌‌که حداکثر بزرگنمایی نیز در حالت عکاسی و فیلم‌برداری به 50x و 15x می‌رسد.

دوربین هواوی پی ۴۰ پرو از هوش مصنوعی تحت‌عنوان Master AI برای شناسایی بالغ بر ۱۵۰۰ صحنه‌ی متفاوت و تنظیم متناسب پارامترهای عکاسی بهره می‌گیرد؛ البته کاربر می‌تواند هوش مصنوعی را به‌دلخواه فعال یا غیرفعال کند. چنانچه تمایلی به استفاده از حالت خودکار یا هوش مصنوعی ندارید، حالت Pro‌ امکان تغییر پارامترهایی همچون سطح ISO (از ۵۰ تا ۴۰۹۶۰۰ برای عکاسی و ۵۰ تا ۵۱۲۰۰ فیلم‌برداری)، سرعت شاتر (یک‌چهارهزارم تا ۳۰ ثانیه)، تغییر سطح نوردهی (از ۴EV- تا ۴EV+)، تراز سفیدی و حالت فوکوس را فراهم می‌سازد. حالت Pro با هر سه دوربین پشتی برای فیلم‌برداری و عکاسی دردسترس هستند.

دوربین پشتی هواوی P40 Pro

هواوی دو حالت مجزای پرتره و Aperture را برای پیاده‌سازی افکت بوکه به‌ترتیب روی انسان و سایر سوژه‌ها ارائه می‌دهد. در کمال تعجب، حالت پرتره به‌صورت پیش‌فرض افکت بوکه را روی پس‌زمینه پیاده نمی‌کند؛ اما می‌توان از بین چند شکل بوکه شامل دایره‌، قلب، دیسک یا گردابی (Swirl) یکی را به‌صورت دستی انتخاب کرد، همچنین امکان زیباسازی سوژه با شدت صفر تا ۱۰ نیز وجود دارد.

در وب‌سایت هواوی از قابلیت جذابی با نام Golden Snap صحبت شده است که با استفاده از حالت عکاسی Moving Picture فعال می‌شود؛ بدین ترتیب که می‌توان پس از ثبت تصویر متحرک، در گالری، بهترین عکس را از دل آن برگزید، انعکاس روی سطوح شیشه‌ای یا افرادی را که از کنار سوژه عبور می‌کنند، حذف کرد، هرچند که ما در طول بررسی موفق به استفاده از هیچ‌یک از موارد بالا نشدیم.

دوربین اصلی: مهندسان هواوی برای دوربین اصلی حسگر ۵۰ مگاپیکسلی بسیار بزرگ 1/1.28‌ اینچی با نام Ultra Vision‌ و پیکسل‌های ۲٫۴۴ میکرومتری را تدارک دید‌ه‌اند؛ حسگری که حتی از ماژول ۱۰۸ مگاپیکسلی و 1/1.33 اینچی با پیکسل‌های ۲٫۴ میکرومتری گلکسی اس ۲۰ اولترا نیز ابعاد و پیکسل‌های بزرگ‌تری دارد. به‌موجب فیلتر رنگی Quad-Bayer، دوربین اصلی برای دستیابی به گستره‌ی دینامیکی و عملکرد بهتر در تاریکی، عکس‌هایی با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسلی می‌گیرد؛ البته برخلاف چینش مرسوم RGGB، فیلتر رنگی دوربین اصلی از چینش RYYB (جایگزینی رنگ سبز با زرد) بهره می‌برد که نتیجه‌ی آن براساس ادعای هواوی، جذب ۴۰ درصد نور بیشتر است.

حسگر ۵۰ مگاپیکسلی پی ۴۰ پرو لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳ میلی‌متری، دیافراگم f/1.9 و لرزش‌گیر اپتیکال را مقابل خود می‌بیند؛ هرچند که هواوی برای دستیابی به اهدافی همچون کاهش اعوجاج و سافت‌بودن گوشه‌های عکس یا ساده‌تر کردن فرایند لرزش‌گیری اپتیکال تصویر این حسگر غول‌پیکر، میدان دید را از ۲۳ به ۲۷ میلی‌متر (نمای بزرگنمایی‌شده) کراپ می‌کند. توجه داشته باشید که کراپ میدان دید حین عکاسی با وضوح ۵۰ مگاپیکسل رخ نمی‌دهد.

گالری عکس‌های دوربین اصلی هواوی پی ۴۰ پرو

نمونه عکس دوربین اصلی P40 Pro - مجسمه گوزن در پارک
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس گل
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - درختان پارک
نمونه عکس دوربین هواوی P40 Pro - ساختمان و خیابان
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - زمین بازی کودک
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس خودرو از بالا
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس گربه
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - نقش و نگار روی دیوار
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - تیر چراغ برق
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس جنگنده ارتش ایران
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - مجسمه ببر
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس فانوس دریایی
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - مجسمه
نمونه عکس دوربین هواوی P40 Pro - فضای سبز
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس ساختمان شیشه ای
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس برج

دوربین اصلی پی ۴۰ پرو از فوکوس خودکار تشخیص فاز چندسویه نیز بهره می‌برد، بدین‌مفهوم که هریک از ۵۰ میلیون پیکسل موجود روی سطح حسگر، ۸ شناساگرِ فوکوس خودکار دارند که نتیجه‌ی آن فوکوس بهتر روی جزئیات افقی سوژه و افزایش سرعت فوکوس در محیط‌هایی با شرایط نوری ضعیف‌تر است. پی ۴۰ پرو برای سنجش تراز سفیدی از ترکیب یک شبکه‌ی عصبی و حسگر چندطیفی دمای رنگ‌ها کمک می‌گیرد. براساس ادعای هواوی این راهکار در مجموع، دقیق‌تر از حسگر تصویر، تراز سفیدی را پیاده می‌‌کند.

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro با وضوح ۱۲ مگاپیکسل - منظره فضای سبز
۱۲٫۵ مگاپیکسل
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro با وضوح ۵۰ مگاپیکسل - منظره فضای سبز
۵۰ مگاپیکسل

*برای دیدن عکس‌ها در ابعاد بزرگ، روی آن‌ها کلیک کنید.

دوربین اصلی پی ۴۰ پرو در روشنایی روز مطابق انتظار عملکرد کم‌نظیری دارد. جزئیات اغلب سوژه‌ها، حتی موارد پیچیده‌تری همچون شاخ‌وبرگ درختان، گستره‌ی دینامیکی و سطح نویز عکس‌ها همگی تحسین‌برانگیز هستند و رنگ‌ها نیز زنده و چشم‌نواز پردازش می‌شوند؛ هرچند که اندکی گرم‌تر از واقعیت به‌نظر می‌رسند. هواوی به‌موجب حالت High-Res امکان عکاسی با وضوح ۵۰ مگاپیکسلی را فراهم می‌سازد؛ اما صرف‌نظر از میدان‌ دید گسترده‌تر، از هر نظر عکس‌های ۱۲٫۵ مگاپیکسلی برتری دارند.

دوربین تله‌فوتو: دوربین تله‌فوتو همانند نسل گذشته از ساختار پریسکوپی در لنز خود بهره می‌برد؛ اما اکنون حسگر به‌کاررفته در پی ۴۰ پرو از وضوح ۸ به ۱۲ مگاپیکسل ارتقا یافته است. در دوربین‌ پریسکوپی تله‌فوتو نور به‌صورت مستقیم به سطح حسگر نمی‌تابد؛ بلکه ابتدا با برخورد به سطح یک منشور، ۹۰ درجه تغییر زاویه می‌دهد و سپس به حسگر می‌رسد. دوربین تله‌فوتوی پی ۴۰ پرو، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر نیز دارد.

لنز پریسکوپی دوربین تله‌فوتو فاصله‌ی کانونی معادل ۱۲۵ میلی‌متری و دیافراگم f/3.4 دارد که نسبت به فاصله‌ی کانونی نامی ۲۳ میلی‌متری (عکاسی ۵۰ مگاپیکسلی) و کراپ‌شده‌ی ۲۷ میلی‌متری (عکاسی پیش‌فرض با وضوح ۱۲٫۵ مگاپیکسل) دوربین اصلی به‌ترتیب بزرگ‌نمایی اپتیکال ۴٫۶۳ و ۵٫۴۳ برابر را به‌ارمغان می‌آورد. بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد منظور هواوی از بزرگنمایی اپتیکال 5X با دوربین تله‌فوتو، میانگینی از دو عدد یادشده است.

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - خیابان و ساختمان

1X

نمونه عکس دوربین اولتراواید هواوی P40 Pro - خیابان و ساختمان
اولتراواید
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - خیابان و ساختمان
5x
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - خیابان و ساختمان
10x
نمونه عکس 50x هواوی P40 Pro - خیابان و ساختمان
50x

*برای دیدن عکس‌ها در ابعاد بزرگ، روی آن‌ها کلیک کنید.

دوربین پی ۴۰ پرو برای بزرگ‌نمایی صرفا به سخت‌افزار اتکا ندارد؛ بلکه ترکیبی از میدان‌های دید و الگوریتم‌های هوش مصنوعی را برای سطوح مختلف بزرگنمایی به‌کار می‌گیرد. تمام بزرگ‌نمایی‌ها تا سطح ۲ برابر، به‌صورت کراپی از تصویر دوربین اصلی انجام می‌شود، برای بزرگنمایی‌های ۵ برابر و بیشتر از آن، دوربین تله‌فوتو ایفای نقش می‌کند و در نهایت برای سطوح بینابین ۲ و ۵ برابر، پی ۴۰ پرو، از ترکیب چندین فریم RAW هر دو دوربین بهره می‌برد.

پرچم‌دار دوربین‌محور بهبود جزئیات عکس‌های بزرگ‌نمایی‌شده، از تصاویر دوربین تله‌فوتو در بخش‌های میانی عکس بهره می‌گیرد، سپس به‌کمک هوش مصنوعی، از داده‌های دوربین اصلی برای پر کردن نواحی خالی در لبه‌ها استفاده می‌‌کند. پی ۴۰ پرو به‌لطف فناوری Super-resolution که چندین فریم RAW حاصل از دوربین تله‌فوتو را روی هم می‌گذارد، به بزرگ‌نمایی ۵۰ برابری نیز دست می‌یابد.

گالری عکس‌های 5x دوربین تله‌فوتو هواوی P40 Pro

نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - ساختمان و خیابان
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - برج میلاد
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - ساختمان نیمه کاره کنار فضای سبز
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - جرثقیل روی برج شیشه ای در حال ساخت
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - گنبد شیشه‌ای
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - منظره شهر و فضای سبز
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - منظره گنبد مینا و فضای سبز
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - عکس موشک ارتش

گالری عکس‌های 10x دوربین تله‌فوتو هواوی Pro پرو

نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - ساختمان و خیابان
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - برج میلاد
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - ساختمان نیمه کاره کنار فضای سبز
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro ـ جرثقیل روی برج شیشه ای در حال ساخت
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - گنبد شیشه‌ای
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro‌ - منظره شهر و فضای سبز
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - منظره گنبد مینا و فضای سبز
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - عکس موشک ارتش

در روشنایی روز، بزرگ‌نمایی ۵ برابری دوربین تله‌فوتو به ثبت عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌العاده منتهی می‌شود؛ عکس‌هایی که از حیث گستره‌ی دینامیکی، سطح جزئیات و نیز، به‌ هیچ‌وجه دست‌کمی از خروجی دوربین اصلی ندارند. با گذر از بزرگ‌نمایی ۵ برابری، ایستگاه بعدی در رابط کاربری، بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری است که باتوجه‌به ماهیت کراپ‌شده‌اش، وضوح پایین‌تری خواهد داشت؛ هرچند که میزان جزئیات کماکان در نوع خود، مناسب به‌نظر می‌رسد. حد نهایی ۵۰ برابری بزرگ‌نمایی هواوی پی ۴۰ پرو مطابق انتظار وضوح چندانی ندارد و کاربردی فراتر از تحت‌تأثیر قراردادن دوستان‌تان نخواهد داشت!

هواوی پی ۴۰ پرو برخلاف نسل پیشین، فناوری‌های AI RAW و Super-resolution را علاوه‌بر بزرگ‌نمایی در اغلب حالت‌های استفاده از دوربین، از جمله عکاسی با افکت بوکه نیز به‌کار می‌گیرد تا بدین‌ترتیب گستره‌ی دینامیکی نسبت به گذشته بهبود یابد. این پرچم‌دار برای سنجش فاصله از سوژه، صحه‌سنجی و بهبود عمق شناسایی‌شده از سوی دوربین اصلی و دوربین اولتراواید، حسگر سه‌بعدی TOF را به‌کار می‌گیرد.

گالری عکس‌های پرتره هواوی P40 پرو

عکس پرتره کیوان هندی
عکس پرتره فرهنگ حشمتی
عکس پرتره صدرا مخملی
عکس پرتره امین صادقی

دوربین اولتراواید: هواوی برای دستیابی به عکس‌های فوق‌عریض با جزئیات زیاد، حسگر بسیار بزرگِ 1/1.54 اینچِ ۴۰ مگاپیکسلی را در پس لنز f/1.8 با فوکوس خودکار تشخیص فاز قرار داده است. دشواری‌های موجود برسر راه ساخت لنز باریکی با زاویه‌ی دید گسترده برای چنین حسگر بزرگی سبب شد تا مهندسان هواوی لنز نه‌چندان فوق‌عریضِ ۱۸ میلی‌متری را به‌جای نمونه‌های مرسومِ ۱۲ یا ۱۳ میلی‌متری برگزینند. عکس‌های دوربین اولتراواید هواوی پی ۴۰ پرو به‌جای نسبتِ مرسومِ ۴:۳ با نسبت‌تصویر عریض‌ترِ ۳:۲ ثبت می‌شوند و برهمین اساس هواوی این دوربین را Cine Camera می‌نامد.

دوربین ۴۰ مگاپیکسلی اولتراواید پی ۴۰ پرو نیز از فیلتر Quad Bayer بهره می‌برد؛ بنابراین عکس‌های آن، وضوح ۱۰ مگاپیکسلی دارند. صرف‌نظر از زاویه‌ی دیدمحدودترِ دوربین اولتراواید، سطح جزئیات و گستره‌ی دینامیکی عکس‌های فوق‌عریض پی ۴۰ پرو در ردیف بهترین‌ها ارزیابی می‌شوند. از سوی دیگر به‌مدد فوکوس خودکار دوربین اولتراواید، می‌توان عکس‌های ماکروی جذابی نیز با پی ۴۰ پرو گرفت. 

گالری عکس‌های اولتراواید و ماکرو هواوی P40 پرو

نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - ماکت کشتی ارتش
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - سردر موزه دفاع مقدس
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - منظره بزرگراه و فضای سبز
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - عکس خیابان و ساختمان
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - منظره فضای سبز
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - برج
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - فضای سبز
نمونه عکس ماکرو هواوی P40 Pro - خرده شیشه
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - گل از نمای نزدیک
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - طناب از نمای نزدیک
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - ساعت G Shock از نمای نزدیک
نمونه عکس ماکرو هواوی P40 Pro - گل از نمای نزدیک

دوربین سلفی: پی ۴۰ پرو از همان حسگر ۳۲ مگاپیکسلی به‌کاررفته در نسل پیشین را به‌عنوان دوربین سلفی استفاده می‌‌کند. این حسگر در پس لنز ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 قرار دارد. پی ۴۰ پرو نخستین پرچم‌دار هواوی است که در دوربین سلفی نیز از فوکوس خودکار نیز بهره می‌گیرد. دوربین سلفی پی ۴۰ پرو را ماژول سه‌بعدی IR ToF نیز همراهی می‌کند؛ ماژولی که علاوه‌بر هویت‌سنجی به تفکیک بهتر سوژه از پس‌زمینه در عکس‌های سلفی پرتره کمک خواهد کرد.

گالری عکس‌های سلفی هواوی P40 Pro

نمونه عکس سلفی هواوی P40 Pro - مهرداد عیسی لو و کیوان هندی
نمونه عکس سلفی هواوی P40 Pro - مهرداد عیسی لو
نمونه عکس سلفی هواوی P40 Pro - میثم خلیل زاده
عکس سلفی هواوی P40 Pro در تاریکی - مهرداد عیسی لو

جزئیات و گستره‌ی دینامیکی عکس‌های سلفی در سطح بهترین‌های بازار است و رنگ‌ها نیز بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند. پی ۴۰ پرو به‌لطف وجود ماژول TOF عموما با دقت بالایی چهره را از پس‌زمینه تفکیک می‌کند. 

عکس هر سه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو در تاریکی با حالت Photo

نمونه عکس واید هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Photo - ساختمان و درخت

1x

نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Photo - ساختمان و درخت
اولتراواید
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Photo - ساختمان و درخت
5x
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Photo - ساختمان و درخت
10x

*برای دیدن عکس‌ها در ابعاد بزرگ، روی آن‌ها کلیک کنید.

عکس هر سه دوربین هواوی پی ۴۰ پرو در تاریکی با حالت Night

نمونه عکس واید هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Night - ساختمان و درخت

1x

نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Night - ساختمان و درخت
اولتراواید
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Night - ساختمان و درخت
5x
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro در تاریکی با حالت Night - ساختمان و درخت
10x

*برای دیدن عکس‌ها در ابعاد بزرگ، روی آن‌ها کلیک کنید.

تنها تفاوت بین حالت Night و Photo در عکس‌هایی که دوربین اصلی هواوی پی ۴۰ پرو تحت شرایط نوری ضعیف ثبت می‌کند، به نمایش جزئیات بیشتر و روشن‌تر شدن عکس بازمی‌گردد. صرف‌نظر از تفاوت‌های یادشده،‌ عکس‌های هر دو حالت پر از جزئیات و رنگ‌های زنده هستند، سطح نویزشان پایین است و تعادل مناسبی بین نوردهی سایه‌ها و هایلایت‌ها به‌چشم می‌خورد. بدین‌ترتیب حین عکاسی در تاریکی با دوربین اصلی، عموما نیازی به نوردهی ۴ تا ۵ ثانیه‌ای دوربین اصلی نخواهید داشت. 

گالری عکس‌های دوربین اصلی هواوی P40 پرو در تاریکی

نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - ساختمان
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - گیاه
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - عکس گل
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - مقبره
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - فضای سبز
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - فضای سبز و ساختمان
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - ساعت
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - نماد بوستان نهج‌البلاغه
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - تیر چراغ برق
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - گیاه و تیر چراغ برق
نمونه عکس دوربین اصلی هواوی P40 Pro - تابلوی نئون
نمونه عکس دوربین هواوی P40 Pro - موتور سیکلت کلاسیک

عکس‌های اولتراواید هواوی پی ۴۰ پرو نیز رنگ‌های زنده و نویز نسبتا پایینی در تاریکی دارند، جزئیات این عکس‌ها به نوبه‌ی خود مناسب به‌نظر می‌رسد؛ اما هم‌سطح عکس‌های دوربین اصلی نیست. حالت Night حین عکاسی با دوربین اولتراواید به‌صورت متوسط به ۷ تا ۸ ثانیه زمان نیاز دارد و همین موضوع عکاسی با دست را چالش‌برانگیز می‌سازد. اگر لرزش دست چندانی نداشته باشید، نتیجه‌ی استفاده از Night mode، توزیع متعادل‌تر نوردهی و روشن‌تر شدن عکس‌های اولتراواید خواهد بود.

گالری عکس‌های دوربین اولتراواید هواوی پی ۴۰ پرو

نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - دریاچه مصنوعی
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - فضای سبز
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - ساختمان در تاریکی
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - عکس تراکتور پورشه
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - فضای سبز و بزرگراه
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - دریاچه مصنوعی
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - فضای سبز ۲
نمونه عکس اولتراواید هواوی P40 Pro - فضای سبز و منظره شهر

هواوی پی ۴۰ پرو بسته به شرایط نور محیطی، از دوربین اصلی یا دوربین تله‌فوتو برای بزرگنمایی ۵ برابری در تاریکی کمک می‌گیرد. مطابق انتظار در شرایط نوری ضعیف، عکس‌های دوربین تله‌فوتو بسیار تاریک‌تر از دو دوربین دیگر هستند؛ اما حالت Night تأثیر شگرفی بر کیفیت عکس‌ها می‌گذارد، به‌طوری‌که رنگ‌ها زنده‌تر می‌شوند و سطح جزئیات بهبود می‌یابد.

گالری عکس‌های 5x هواوی P40 پرو در تاریکی

نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - باغ کتاب ۱
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - تیر چراغ برق ۱
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro (کراپ دوربین اصلی) - ساختمان ۱
نمونه عکس 5x هواوی P40 Pro - دریاچه ۱

گالری عکس‌های 10x هواوی P40 پرو در تاریکی

نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - باغ کتاب ۲
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro‌ - تیر چراغ برق ۲
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - ساختمان ۲
نمونه عکس 10x هواوی P40 Pro - دریاچه ۲

پرچم‌دار دوربین‌محور هواوی با دوربین واید و اولتراواید برای فیلم‌برداری حداکثر وضوح 4K‌ و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ اما دوربین تله‌فوتوی آن چه با رزولوشن 4K چه 1080p تنها تا سقف ۳۰ فریم‌برثانیه فیلم‌برداری می‌کند. توجه داشته باشید که در صورت تنظیم نرخ‌ فریم روی ۶۰ فریم‌برثانیه، باز هم می‌توان زوم ۵ برابری را انتخاب کرد؛ اما نتیجه‌ی آن تصویر کراپ‌شده‌ای با جزئیات بسیار پایین است. پی ۴۰ پرو از ۳ میکروفون برای ضبط صدای استریو بهره می‌گیرد و با بزرگ‌نمایی نیز شدت صدا را افزایش می‌دهد.

هواوی به‌صورت پیش‌فرض وضوح 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را برای فیلم‌برداری با هریک از سه دوربین پیشنهاد می‌دهد. توجه داشته باشید که افکت‌های ویدئویی و فیلترها در حالت فیلم‌برداری 4K یا فیلم‌برداری با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه دردسترس نیستند. پی ۴۰ پرو درکنار کُدک آشنای h.264، نسخه‌ی h.265 را نیز برای کاهش ۳۵ درصدی حجم ویدئوها دراختیار کاربر می‌گذارد.

دوربین پی ۴۰ پرو حین فیلم‌برداری 1080p به‌جای ایجاد کراپی با این وضوح از تصویر حسگر، هر ۱۶ پیکسل را با هم ترکیب می‌کند و نتیجه‌ی آن ویدئویی با بیت‌ریت ۱۷ و ۳۰ مگابیت‌برثانیه‌ای به‌ترتیب برای نرخ‌های ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه‌ای است که جزئیات بسیار زیاد، رنگ‌های جذاب، عمق میدان گسترده و عمق میدان عریضی دارد. ویدئوهای 4K دوربین اصلی با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، بیت‌ریت تقریبی ۴۰ مگابیت‌برثانیه‌ای دارند و بسیار تحسین‌برانگیز هستند؛ اما با انتخاب نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه در کمال تعجب بیت‌ریت تا حدود ۲۸ مگابیت‌برثانیه پایین می‌آید و سطح جزئیات نیز افت می‌کند. 

نمای پشت هواوی P40 Pro

ویدئوهای دوربین اولتراواید از حیث گستره‌ی دینامیکی و کنتراست مشابه ویدئوهای دوربین اصلی هستند. ویدئوهای 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه جزئیات بسیار زیادی نیز دارند؛ اما درست‌مانند دوربین اصلی با ارتقا نرخ فریم به ۶۰ فریم‌برثانیه، افت چشم‌گیری در جرئیات مشاهده می‌شود. نکته‌ی دیگر رنگ‌های جذاب‌ترِ ویدئوهای 4K60 نسبت به 4K30 است.

ویدئوهای 4K تله‌فوتو جزئیات کمتری نسبت به نسخه‌ی 1080p دارند. گستره‌ی دینامیکی این ویدئوها نیز گسترده است؛ اما رنگ‌ها به جذابیت ویدئوهای دو دوربین دیگر نیست.

شما می‌توانید ویدئوهای نمونه‌ی زومیت با تمامی حالت‌های دوربین هواوی پی ۴۰ پرو را ازطریق لینک‌های زیر در یوتیوب تماشا کنید. ترتیب زوایای دید در این ویدئوها به‌ترتیب اولتراواید، 5x ،1x و 10x‌ است.

لرزش‌گیر AIS ویدئوها در دوربین هواوی پی ۴۰ پرو در تمام حالت‌ها از جمله 4K60 فعال است و البته کلیدی نیز برای غیرفعال‌سازی آن موجود نیست. لرزش‌گیر مبتنی‌بر هوش مصنوعی هواوی در دو دوربین واید و تله‌فوتو از ترکیب لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و لرزش‌گیر الکترونیکی (EIS) کمک می‌گیرد؛ اما در دوربین اولتراواید و سلفی صرفا به EIS اتکا دارد.

هواوی پی ۴۰ پرو مجموعه‌ی متنوعی از قابلیت‌ها و فیلترهای ویدئویی از جمله بوکه‌ی آنی، تایم‌لپس 4K HDR و فیلم‌برداری هم‌زمان با دو دوربین، ایزو تا سطح ۵۱۲۰۰ و فیلم‌برداری صحنه‌‌آهسته‌ی ۷۶۸۰ فریم‌برثانیه را دراختیار کاربر می‌گذارد؛ مورد آخر در حقیقت ویدئویی با وضوح HD و نرخ ۱۹۲۰ فریم‌برثانیه است که به‌کمک هوش مصنوعی به سطح ۷۶۸۰ فریم‌برثانیه می‌رسد.

شما عملکرد دوربین هواوی پی ۴۰ پرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این گوشی هوشمند می‌تواند انتظارات شما را در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری موبایل برآورده سازد؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات