GPS بومی آماده ورود به فاز اجرایی با نصب در پنج نقطه کشور

سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
سامانه ملی موقعیت‌یابی و زمان‌سنجی زمینی پایه به زودی به مرحله‌ی اجرایی می‌رسد.
تبلیغات

مدیر پروژه‌ی سامانه ملی موقعیت‌یابی و زمان‌سنجی زمینی پایه اعلام کرد مرحله‌ی کسب فناوری در فرستنده و گیرنده GPS این پروژه انجام شده و سامانه‌ی پایلوت در چند نقطه نصب شده است. احیا یاوری اعلام کرد زمان آن رسیده که تاسیسات این پروژه نصب شوند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا مدیر این پروژه در جریان رویداد دات راینکس درباره‌ی مطالعات زیرساختی GPS در کشور گفت:

مطالعات زیرساختی GPS در ایران از سال ۷۶-۷۷ آغاز و به سند راهبردی منجر شد. چند گام برای زیرساخت‌های موقعیت‌یابی ترسیم شد. استفاده از سیستم زمین پایه و توانمندی در آن، استفاده از سامانه‌های مکمل و در نهایت ایجاد منظومه ناوبری فضاپایه منطقه‌ای از بندهای مهم این سند است.

یاوری دلیل تاخیر در رسیدن به مرحله‌ی اجرایی را طولانی شدن فرآیند ساخت گیرنده‌های زمینی عنوان کرد. او اعلام کرد در حال حاضر کشور به فناوری ساخت «فرستنده‌های پرقدرتی که بالای یک مگاوات توان تشعشعی دارند» دست پیدا کرده است. به گفته‌ی یاوری در حال حاضر GPS برای اهداف تجاری وجود دارد. او در این‌باره گفت:

از آن‌جایی که گیرنده‌های طراحی‌شده کاربرد دوگانه دارند، مجبور شدیم خودمان برای ساخت بخش گیرنده‌ دست‌به‌کار شویم. اکنون بخش‌های مربوط به زمان‌سنجی و کنترل سیستم، انجام‌ شده است. سامانه‌های پایلوت در چند نقطه از کشور تست و نصب‌ شده و می‌توانیم بگویم از مرحله کسب فناوری در فرستند و گیرنده GPS عبور کرده‌ایم و حالا وقت نصب تأسیسات آن در پنج نقطه از کشور رسیده است.

در این رویداد که توسط سازمان فضایی کشور و به صورت آنلاین برگزار شد، مدیر دفتر طراحی ناوبری صاایران هم حضور داشت. صیاد نصیری درباره‌ی نقش شرکت‌های خصوصی در این پروژه گفت:

بخش خصوصی به‌نوعی در حوزه ناوبری در کشور به‌صورت صحیح به کار گرفته نشده و معضل بزرگ جزیره‌ای عمل کردن بخش‌های مختلف در حوزه ناوبری است.

او همچنین اعلام کرد که شرکت‌های خصوصی توان مالی برای سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌هایی را ندارند. 

در بخش دیگری از این رویداد سه روزه، مدیرکل ژئودزی (زمین‌سنجی) و نقشه‌برداری زمینی سازمان نقشه‌برداری درباره‌ی لزوم وجود چنین شبکه‌ای گفت:

پس از زلزله‌ای که سال ۱۳۸۲ در بم رخ داد، لزوم ایجاد شبکه پایشی برای کل کشور احساس و به همین واسطه اوایل سال ۸۳، مجموعه ژئودینامیک (زمین‌پویایی‌شناسی) احداث شد و مشغول کار است. اکنون ۱۳۰ ایستگاه در مناطق مختلف کشور برای پایش پوسته زمین احداث‌ شده که می‌توان آن را برای بخش‌های دیگر کشور نیز توسعه داد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات