اسپیس ایکس می‌تواند از راکت و کپسول چندبارمصرف در پرتاب فضانوردان استفاده کند

جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
ناسا از این پس به اسپیس ایکس اجازه می‌دهد تا در مأموریت‌های انسانی نیز از بوستر و کپسول دست دوم استفاده کند.
تبلیغات

فضانوردان ناسا به‌زودی برفراز موشک‌ها و کپسول‌هایی که پیش از این یک یا چند بار به فضا رفته و با موفقیت به زمین بازگشته‌اند، دوباره به فضا پرتاب می‌شوند.

درحالی‌که موشک فالکون ۹ و کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس هر دو قابلیت استفاده‌ی مجدد دارند، ناسا پیش از این در قرارداد ۲٫۶ میلیارد دلاری «ارسال تجاری خدمه» (CCtCap) با اسپیس ایکس، تنها به استفاده از بوسترها و کپسول‌های نو رضایت داده بود. 

مبلغ ۲٫۶ میلیارد دلاری CCtCap به توسعه‌ی کپسول کرو دراگون، توسعه‌ی نهایی هر دو مرحله‌ی موشک فالکون ۹ برای بالارفتن فاکتورهای ایمنی و به‌دست آوردن مجوز ارسال انسان به فضا و خرید حداقل ۶ مأموریت به سمت ایستگاه بین‌المللی فضایی مربوط می‌شود. بویینگ نیز در قراردادی مشابه برای توسعه‌ی کپسول استارلاینر رقم ۴٫۲ میلیارد دلار از ناسا دریافت کرده است.

استفانی شیرهولتز، سخنگوی ناسا در این‌باره می‌گوید:

اسپیس ایکس درخواست استفاده‌ی مجدد از فالکون ۹ و کرو دراگون را در مأموریت‌های به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی مطرح کرده است؛ چراکه فکر می‌کنند این کار از منظر ایمنی و قیمت بهتر باشد. ناسا با دقت این درخواست را مورد بررسی قرار داد و متوجه شد که شرایط قرارداد جدید به نفع دولت خواهد بود.

اولین پرواز با سخت‌افزار دست دوم احتمالا در مأموریت Crew-2 در سال ۲۰۲۱ میلادی خواهد بود. این یعنی در مأموریت انسانی بعدی اسپیس ایکس با نام Crew-1 که تا کمتر از سه ماه دیگر انجام می‌شود، همچنان از بوستر و کپسول نو استفاده خواهد شد.

اسپیس ایکس کمتر از یک ماه پیش در جریان مأموریت تاریخی Demo-2 توانست دو فضانورد ناسا را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند و لقب «اولین شرکت خصوصی با توانایی ارسال انسان به مدار زمین» را به‌دست بیاورد؛ قابلیتی که تا پیش از این تنها دراختیار سه سازمان فضایی دولتی در سه کشور آمریکا، روسیه و چین بود.

همچنین با پرتاب ماه گذشته‌ی اسپیس ایکس، ایالات متحده پس از نزدیک به یک دهه دوباره توانست از خاک خود و با استفاده از راکتی تمام آمریکایی فضانورد به فضا ارسال کند. پس از آخرین پرتاب شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، آمریکا توانایی ارسال انسان به فضا را از دست داده بود و برای این کار به روسیه و موشک روسی سایوز وابسته بود.

هزینه‌ی هر پرتاب فالکون ۹ و کرو دراگون چیزی حدود ۱۶۰ میلیون دلار است و از مأموریت‌های بعدی در هر پرتاب چهار فضانورد در کپسول حضور خواهند داشت؛ که به‌معنی هزینه‌ی ۴۰ میلیون دلاری ارسال هر فضانورد به ایستگاه فضایی است. این درحالی است که روس‌ها بابت ارسال هر فضانورد با سایوز حدود ۸۰ میلیون دلار از ناسا می‌گرفتند. 

اگرچه استفاده از موشک و کپسول ساخت اسپیس ایکس همین حالا نیز ارزان‌ترین روش ارسال انسان به فضا است، با استفاده از موشک و کپسول چندبار مصرف احتمالا این کار مقرون‌به‌صرفه‌تر از گذشته خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات