گوگل امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها به‌صورت رمزنگاری را به اپلیکیشن مدیریت فایل می‌افزاید

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل قابلیتی به‌نام پوشه امن به اپلیکیشن Files اندروید اضافه می‌کند که فایل‌ها را به‌صورت رمزنگاری شده و تحت حفاظ امنیتی نگه‌داری خواهد کرد.
تبلیغات

رسانه‌های فناوری چندی پیش یکی از اپلیکیشن‌های محبوب گوگل را کالبدشکافی کردند که قابلیت‌هایی مبتنی بر حفاظت امن از فایل‌ها تحت پروتکل‌های امنیتی در آن دیده شد. اپلیکیشن مدیریت فایل گوگل (Files by Google) قابلیت جدیدی به‌نام Safe Folder دریافت می‌کند که پوشه‌‌ها را در محلی مخفی و رمزنگاری شده نگه‌داری خواهد کرد. برای دسترسی به فایل‌های موجود در پوشه‌ی مذکور باید از رمز عبور پین استفاده کنید و اپلیکیشن‌های دیگر نیز به فایل‌ها دسترسی نخواهند داشت.

همان‌طور که گفته شد، در کالبدشکافی‌های انجام شده روی اپلیکیشن مدیریت فایل گوگل، عبارت Safe Folder به‌وضوح برای قابلیت جدید دیده می‌شود. توضیحاتی که درکنار قابلیت دیده می‌شوند، به‌طور خلاصه توضیح می‌دهند: «کاربر می‌تواند هر فایل مدنظر را به این پوشه منتقل کرده و با رمز عبور مدل PIN حفاظت کند. به‌علاوه می‌توانید فایل‌های حفاظت‌شده‌ی خود را نیز داخل این پوشه جست‌وجو و پیدا کنید». اخباری که پیرامون قابلیت جدید اپلیکیشن مدیریت فایل گوگل منتشر شدند، به‌عنوان رمز ورود به برنامه، هر دو عبارت پین و رمز عبور معمولی را استفاده می‌کنند. به‌هرحال نقطه‌ی مشترک همه‌ی اخبار این است که اگر رمز عبور ورود به پوشه را فراموش کنید، فایل‌ها قابل بازیابی نخواهند بود. بررسی‌های اولیه‌ی XDA Developers هم رمزنگاری کامل فایل‌های موجود در پوشه‌ی امن را تأیید می‌کند. به‌علاوه، ظاهرا کاربر برای جابه‌جایی فایل‌ها نیز باید مجددا رمز عبور را وارد کند.

حفاظت فایل Files By Google
حفاظت فایل Files By Google
حفاظت فایل Files By Google
حفاظت فایل Files By Google

کارشناسان XDA Developers با استخراج کد قابلیت جدید،‌ امکان استفاده از آن را پیدا کردند و تعدادی اسکرین‌شات هم از محیط برنامه منتشر شد. البته درنهایت مانند تمامی قابلیت‌های قبلی که با کالبدشکافی اپلیکیشن‌ها پیدا شد، باید چند نکته را در نظر داشته باشیم. اگر قابلیتی در فاز توسعه دیده شود، به‌معنای استفاده‌ی حتمی از آن در نسخه‌ی نهایی یک نرم‌افزار نخواهد بود. به همین ترتیب نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قابلیت احتمالی نهایی، دقیقا مشابه آن چیزی باشد که در افشاسازی‌های رسانه‌ای می‌بینیم.

قابلیت پوشه‌ی امن در اپلیکیشن مدیریت فایل گوگل، دستاورد آن‌چنان جدیدی نیست. سامسونگ قابلیتی مشابه به‌نام Secure Folder دارد و وان‌پلاس هم در اپلیکیشن مدیریت فایل، قابلیت Lockbox را ارائه می‌کند. بسیاری از تولیدکننده‌های گوشی هوشمند، قابلیت‌های مخفی کردن یا رمزنگاری کردن فایل‌ها، خصوصا عکس‌ها را در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مدیریت فایل یا گالری عکس، ارائه می‌کنند. درنهایت کاربری‌های متنوعی برای استفاده از قابلیت مخفی و رمزنگاری کردن فایل‌ها پیش‌بینی می‌شود که بسته به کاربرد و نیاز کاربر از اپلیکیشن‌ها، متنوع و متفاوت خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات