عجایب جنگ جهانی دوم؛ از توپ گوستاو تا زیردریایی سورکوف

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 30 دقیقه
در این مقاله از زومیت می‌خواهیم نگاهی به عجایب جنگ جهانی دوم ازجمله اختراعات، سلاح‌های عجیب و ناگفته‌های تاریخی داشته باشیم؛ جنگی که سرنوشت بشر را تغییر داد.
تبلیغات

اگر نگاهی به تاریخ جهان بیندازیم با جنگ‌های بی‌شماری روبه‌رو خواهیم شد؛ جنگ‌هایی که اگر اتفاق نمی‌افتادند یا نتیجه نبردها تغییر می‌یافت، سرنوشت بشر تغییر داده می‌شد و در دنیای متفاوتی زندگی می‌کردیم. بشر همواره به‌دنبال سلطه‌گری بر انسان‌ها و اراضی خارج از قلمروی خود بوده است و حتی پیشرفت علم نیز نتوانست افساری برای جهان‌خواهی فرمان‌روایان بسازد.

درواقع علم در رسیدن فرمان‌روایان به اهدافشان سرعت نیز بخشیده است. زمانی‌که مغول‌ها به جنگ با خوارزمشاهیان پرداختند، دیوارهای بلند شهرهای خوارزمشاهیان مانند سدی در برابر مغول‌ها ایستادگی کردند؛ اما علم تولید منجنیق‌ توانست به سپاه مغول‌ها برای فتح شهرهای آن زمان کمک فراوانی کند.

منجنیق‌ها دستگاه‌هایی برای پرتاب سنگ‌های بزرگ به دژها و دیوارهای بلند بودند تا فتح شهری مستحکم، امکان‌پذیر شود. این دستگاه‌ها به حالتی بودند که امکان جداسازی قطعات آن‌ها برای حمل ساده‌تر وجود داشت و هنگام استفاده از آن‌ها، افرادی آموزش‌دیده شروع به نصب و راه‌اندازی منجنیق‌ها می‌کردند؛ اما استفاده از منجنیق‌ها به افرادی باهوش در زمینه ریاضی نیاز داشت تا مختصات دقیق برای پرتاب سنگ‌ها را بررسی کنند.

نمونه ای اولیه از منجنیق

درواقع فتح شهرهای بزرگ توسط مغول‌ها با استفاده از علوم و فنون مختلف نیز صورت می‌گرفت و تنها در استفاده از ارتشی بزرگ یا تکنیک و تاکتیک‌های نظامی خلاصه نمی‌شد. در حقیقت اگر نگاهی به جنگ‌ها و تاریخچه‌ی آن‌ها بیندازیم شاید به جنگجویان دلیر و فرماندهان باهوشی بربخوریم؛ اما اکتفا به نبوغ نظامی و شجاعت نیروها تنها به کاهش تعداد کشته‌ها ختم می‌شود و برای پیروزی باید از علم روز نیز استفاده کرد.

آنچه باعث شد سپاه هخامنشیان دنیا را به زانو درآورد برتری ایرانیان در ذوب فلزات و ساخت سلاح و ادوات جنگی برتر نسبت به دشمنانشان بود. درواقع علم ایرانیان بود که دشمنانشان را شکست می‌داد.

اگر علم به فرمان‌روایان در تولید تسلیحات توانمند کمک نمی‌کرد؛ شاید جنگ‌ها شکل دیگری به خود می‌گرفتند

بشر جنگ‌های بسیاری به خود دیده است و تجربیات تلخ و شیرین فراوانی دارد؛ اما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جنگ صورت گرفته را می‌توان جنگ جهانی دوم دانست؛ جنگی که بشر از هرچه داشت برای نبرد با یکدیگر استفاده کرد و به مرگ بیش از ۶۰ میلیون نفر ختم شد.

در حقیقت درکنار سربازانی که در میدان جنگ به نبرد می‌پرداختند، دانشمندانی نیز بودند که در آزمایشگاه‌ها به‌دنبال ساخت ادوات توانمندتر و سلاح‌های قدرتمندتر برای شکست سریع‌تر دشمن بودند. شاید بزرگ‌ترین دستاورد دانشمندان در جنگ جهانی دوم را نیز بتوان موفقیت پروژه منهتن دانست که به ساخت بمب اتم ختم شد.

عجایب جنگ جهانی دوم به نبردها یا فتح مناطق و سرزمین‌ها خلاصه نمی‌شود؛ اتفاقاتی در این جنگ رخ داد که زمینه‌ساز تحولاتی بزرگ بر زندگی بشریت بودند. چندی پیش موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس با موفقیت به فضا پرتاب شد؛ اما می‌دانید اگر جنگ جهانی دوم صورت نمی‌گرفت، بشر به تکنولوژی ساخت موشک نمی‌رسید؟

موشک وی 2 آلمان نازی

ایده ساخت موشک توسط دانشمندان آلمان نازی مطرح شد و بعد از جنگ جهانی دوم توسط قدرت‌های نوظهور دنیا تکمیل شد. شوروی و ایالات متحده درکنار جنگ سرد، سرمایه‌گذاری بسیاری روی صنعت موشک و موشک‌سازی انجام دادند و حتی ایده ارسال انسان به فضا نیز شکل گرفت.

ساخت موشک تنها ایده رشد یافته و از عجایب جنگ جهانی دوم نبود و هزاران ایده ازجمله جنگنده‌هایی با موتور جت عنوان شدند. در ادامه نگاهی به سلاح‌ها و اختراعات جالب و در برخی موارد عجیب خواهیم داشت؛ اما بهتر است کمی در مورد جنگ جهانی دوم و ناگفته‌های آن صحبت کنیم.

نگاهی به تاریخچه جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم در  یکم سپتامبر ۱۹۳۹ (نهم شهریور ۱۳۱۸) با حمله آلمان نازی به رهبری آدولف هیتلر به لهستان شروع شد. ارتش منسجم و سازمان‌دیده‌ی آلمان نازی از تاکتیکی جنگی به‌نام بلیتسکریگ یا حمله برق آسا استفاده می‌کرد و با استفاده از چنین تاکتیک نظامی توانست به سرعت لهستان را از پای درآورد.

شاید بتوان از عجایب جنگ جهانی دوم تاکتیک‌ها و تکنیک‌های ارتش نازی را عنوان کرد. بلیتسکریگ درواقع پیروزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعریف شده بود و شامل ۷ مرحله می‌شد:

  • حمله غافل‌گیرانه
  • استفرار نیروهای تسلیحاتی کوبنده که در دل دشمن، ترس وارد شود
  • استفاده از بمب افکن‌های شیرجه زن برای ازبین‌بردن فرودگاه‌ها
  • بمباران پناه‌گاه‌های غیرنظامی برای ایجاد هرج‌و‌مرج و ترس و وحشت
  • ورود تانک‌ها به مناطق جنگی
  • ورود پیاده نظام
  • اشغال پایتخت دشمن
تاکتیک نظامی بلیتسکریگ آلمان نازی

دنیا با اعلان جنگ آلمان نازی به لهستان، شوکه شد. با وجود اینکه فرانسه و بریتانیا به آلمان اعلان جنگ دادند؛ اما سرعت عمل پایین و اقدامات سطحی باعث شد که لهستان سقوط کند. در سال ۱۹۴۰ آلمان نازی توانست دانمارک، نروژ، بلژیک، هلند و فرانسه را اشغال کند.

در این بین، نیروی بریتانیا شکست سختی در نبرد دانکرک خورده بود و در حال تخلیه نیروهای خود از خاک فرانسه بود. آلمان نازی ضربات سنگینی به بریتانیا در دو نبرد بلیتس و بریتین زد. این دو نبرد را شاید بتوان از بزرگ‌ترین نبردهای هوایی تاریخ دانست.

مقامات ارتش آلمان نازی می‌خواستند با تضعیف قدرت دفاعی بریتانیا ازطریق حملات مکرر هوایی، شرایطی فراهم شود که بتوانند نیروی پیاده نظام را در خاک بریتانیا مستقر کنند. بااین‌حال، آلمان با وجود ضربات سنگین به بریتانیا نتوانست به اهداف خود برسد.

در ژوئن ۱۹۴۱ ارتش آلمان نازی به شوروی اعلان جنگ کرد و عملیاتی به‌نام بارباروسا آغاز شد. هدف آلمان نازی، پیروزی و فتح شوروی در کمترین زمان ممکن بود؛ اما آنچه فرماندهان ارتش آلمان نازی برآورد نکرده بودند، زمستان کشنده این کشور بود. با وجود اینکه ارتش آلمان نازی انتظار داشت قبل شروع زمستان، شهرهای شوروی را یکی پس از دیگری فتح کند؛ اما در کمال ناباوری و از عجایب جنگ جهانی دوم ارتش آلمان نازی در زمستانی سخت زمین‌گیر شد.

آلبرت اینشتین: «من نمی‌دانم جنگ جهانی سوم چگونه به وقوع خواهد پیوست، اما می‌دانم که مردم در جنگ جهانی چهارم با چوب و سنگ به جنگ هم می‌روند!»

بااین‌حال، صحنه نبرد تنها کشورهای اروپایی نبودند. در دسامبر سال ۱۹۴۱ ارتش ژاپن به آمریکا حمله‌ای غافل‌گیرانه کرد. هواپیماهای ژاپنی توانستند با حمله‌ای برق آسا پرل هاربر را بمباران کنند و به ناوها و کشتی‌های جنگی ایالات متحده خسارات سنگینی وارد کنند. درحالی‌که ارتش ژاپن متقاعد شده بود که نیروی دریایی آمریکا برای مدتی طولانی ناکارآمد شده است، به‌دنبال فتح کشورهای آسیای شرقی رفت؛ البته برای مدتی می‌شد که ژاپن وارد جنگ با چین شده بود.

دنیا به عمق تاریکی فرو می‌رفت. ایتالیا، آلمان و ژاپن با پیوستن به یکدیگر قوای متحدین را تشکیل دادند. در این بین بریتانیا، شوروی و آمریکا نیز مجبور به اتحادی اجباری برای نبرد با متحدین شدند؛ اتحادی که پس از شکست آلمان نازی از بین رفت.

نبردهای گسترده‌ای آغاز شد که نتیجه هر نبرد به کشته شدن سربازان و آواره شدن میلیون‌ها نفر ختم شد. در ژوئن ۱۹۴۴ متفقین یکی از تاریخی‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم به‌نام نرماندی را آغاز کردند. این نبرد که عملیات اورلرد نیز شناخته می‌شود به آزادسازی فرانسه ختم شد. نیروهای متفقین با پیاده‌سازی سربازان در کرانه نرماندی، بزرگ‌ترین عملیات آبی خاکی را رقم زدند.

در این بین ارتش شوروی نیز از سمت شرق آلمان به پیشروی ادامه داد و توانست برلین، پایتخت آلمان را فتح کند. در مه ۱۹۴۵ آلمان نازی تسلیم شد و هیتلر به گفته‌ی منابع تاریخی در پناه‌گاه خودکشی کرد.

بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی

بااین‌حال جنگ جهانی دوم هنوز به پایان نرسیده بود. در ۶ اوت ۱۹۴۵ ارتش آمریکا بمب اتمی را در هیروشیمای ژاپن منفجر کرد. ژاپن در ۱۵ اوت ۱۹۴۵ با تلفاتی سنگین تسلیم شد؛ تلفاتی که سال‌ها به دلیل تشعشعات رادیواکتیوی دو بمب اتمی ادامه داشت. از اتفاقات و عجایب جنگ جهانی دوم می‌توان به دو بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی اشاره کرد و کمتر کسی انتظار وقوع چنین حادثه تلخی را داشت.

جنگ جهانی دوم را می‌توان بزرگ‌ترین جنگ تاریخ بشریت از جنبه‌های مختلف دانست. پهناوری میادین نبرد این جنگ شامل کشورهای اروپایی، حوزه‌ی اقیانوس آرام، حوزه‌ی اقیانوس اطلس، چین، کشورهای جنوب شرق آسیا، مدیترانه و شمال آفریقا می‌شد. گفته می‌شود که بیش از ۶۰ میلیون نفر طی جنگ جهانی دوم کشته شدند. 

پایان جنگ جهانی دوم، آغازی بر ظهور دو قدرت جدید ایالات متحده و شوروی بود؛ ظهور قدرت‌هایی که انتظار می‌رفت به جنگی اتمی و پایان دنیا ختم شود.

ناگفته‌ها و عجایب جنگ جهانی دوم

ناگفته‌ها از عجایب جنگ جهانی دوم بسیار است و اتفاقاتی وجود دارد که شاید کمتر کسی در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشد. می‌خواهیم به برخی از آن‌ها بپردازیم.

  • از پسرانی که در سال ۱۹۲۳ در شوروی به دنیا آمده بودند، تنها ۲۰ درصد از جنگ جهانی دوم جان سالم به در بردند.
  • نیروهای متفقین بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ بیش از ۳/۴ میلیون تن بمب بر سر نیروهای متحدین ریختند.
ملکه الیزابت در لباس نظامی
  • بزرگ‌ترین دختر شاه جرج چهارم بریتانیا، الیزابت به‌عنوان مکانیک و راننده در جنگ جهانی دوم خدمت کرد. وی بعدها به حکومت رسید و هم‌اکنون به‌عنوان ملکه بریتانیا شناخته می‌شود.
  • تعداد تلفات نظامی و غیرنظامی شوروی در نبرد استالینگراد از مجموع تلفات آمریکا و بریتانیا در کل جنگ جهانی دوم بیشتر بود. 
  • از عجایب جنگ جهانی دوم شاید بتوان واکنش جالب ارتش آمریکا به استفاده از نام خوراکی لذت‌بخش همبرگر اشاره کرد. ارتش آمریکا به دلیل اینکه همبرگر شبیه به کلمات آلمانی بود، نام دیگری (استیک آزادی یا Liberty Steak) برای آن انتخاب کرده بودند.
نشان سواستیکا در ارتش ایالات متحده
  • زمانی‌که ژاپن به پرل هاربر حمله کرد، مخفف نام نیروی دریایی ایالات متحده CINCUS بود که Sink us (ما را غرق کنید) تلفظ می‌شد. نام قطار شخصی هیتلر نیز Amerika بود و لشکر چهل و پنجم پیاده نظام ایالات متحده سمبلی از سواستیکا یا صلیب شکسته روی شانه خود حمل می‌کردند. جالب است بدانید هرسه این موارد در جنگ جهانی دوم تغییر داده شده یا حذف شدند.
  • بیش از ۲۰ هزار بمب افکن نیروهای متفقین در جنگ جهانی دوم سقوط کرده و منهدم شدند.
  • هیتلر ۸۴ نفر از ژنرال‌های خود را کشت. از عجایب جنگ جهانی دوم می‌توان به شکاک بودن هیتلر اشاره کرد. دلیل هیتلر برای انجام چنین کاری دست داشتن ژنرال‌ها برای سوءقصد علیه وی بود.
تصویری از هنری فورد و آدولف هیتلر
  • هنری فورد و هیتلر رفاقتی صمیمی داشتند. روی میز هر یک عکسی بود که از ملاقات با یکدیگر به ثبت رسانده بودند.
  • زمانی‌که نیروهای متفقین به رود راین رسیدند، پیروزی عقب راندن و شکست نیروهای آلمان نازی را با ادرار در رود راین جشن گرفتند.
  • به ازای هر سربازی که در جنگ جهانی دوم کشته شد، سه یا چهار سرباز زخمی شدند. درواقع از عجایب جنگ جهانی دوم می‌توان به تلفات سنگین آن اشاره کرد؛ به نحوی که گفته می‌شود بیش از نیمی از گشته‌شدگان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند.
ویلیام هیتلر برادرزاده آدولف هیتلر علیه آلمان نازی جنگید
  • ویلیام پاتریک هیتلر، پسر برادر ناتنی آدولف هیتلر در ارتش ایالات متحده خدمت کرد و علیه نیروهای آلمان نازی جنگید. 
  • در جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین حلقه جاسوسی ارتش ژاپن در مکزیک قرار داشت. درحالی‌که انتظار می‌رفت ژاپنی‌ها گروه‌های جاسوسی بزرگی را در دل خاک آمریکا تأسیس کنند؛ اما از عجایب جنگ جهانی دوم می‌توان به هدایت جاسوسان ژاپنی از خارج از خاک ایالات متحده اشاره کرد.
  • اولین بمب نیروهای متفقین در برلین به باغ وحش آن برخورد کرد و موجب کشته شدن تنها فیل این باغ وحش شد.
جنگنده ژاپنی
  • خلبان ژاپنی، هیرویوشی نیشیزاوا بیش از ۸۰ هواپیمای آمریکایی را نابود کرد.
  • تنها ۱۵ درصد از اسیران آلمانی توانستند از زندان‌های شوروی جان سالم به در ببرند.
  • تعداد کشته‌شدگان چینی به دست ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم از تعداد یهودیان کشته‌شده به دست سربازان آلمان نازی بیشتر بود.
نیلر بور
  • نیلر بور، فیزیک‌دان برجسته‌ی دانمارکی بود. هیتلر می‌خواست از دانش بور برای تولید بمب اتمی استفاده کند؛ اما بور پس از حمله آلمان به دانمارک از خانه خود فرار کرد. جالب است بدانید بور پس از فرار دوباره به خانه بازگشت تا بطری پر از آب سنگین بردارد.
  • زیردریایی U 120 آلمان نازی به دلیل نقص فنی در سرویس بهداشتی، غرق شد. 
  • اولین گروه از نیروهای متحدین که در نبرد نرماندی دستگیر شدند، کره‌ای بودند. ژاپنی‌ها آن‌ها را وادار کرده بودند که برایشان بجنگند. کره‌ای‌ها به دست روس‌ها اسیر شدند و روس‌ها از آن‌ها به‌عنوان سرباز برای نبرد با آلمان نازی استفاده کردند. پس از اسارت به دست سربازان آلمان نازی، این بار کره‌ای‌ها برای نبرد در برابر نیروهای متفقین به خدمت گرفته شدند.
  • سلام نازی‌ها براساس سلام فاشیست‌های ایتالیایی طراحی شده بود. جالب است بدانید سلام فاشیست‌های ایتالیایی نیز درواقع تداعی‌گر نوعی سلام نظامی در زمان روم باستان بود.
  • یک سوم از ژنرال‌های آلمانی در حملات هوایی متفقین کشته شدند.
  • در صورتی که آمریکا می‌خواست سومین بمب اتم را به ژاپن بزند، توکیو میزبان بمب اتم بعدی می‌شد.

عجایب جنگ جهانی دوم ؛ سلاح‌ها و تجهیزات نظامی

در جنگ جهانی دوم اسلحه و تجهیزات مختلف نظامی به چالش کشیده شد و پیروز واقعی برخی نبردها را می‌توان فناوری پیش‌رفته‌ی آلمان نازی دانست. بااین‌حال سلاح، اختراعات، ادوات جنگی و موارد دیگری نیز در طول جنگ جهانی دوم استفاده شد که دیوانه‌وار به‌نظر می‌رسند. قصد داریم درکنار معرفی برترین ادوات جنگی در جنگ جهانی دوم، نگاهی نیز به تسلیحاتی اندازیم که از عجایب جنگ جهانی دوم محسوب می‌شوند.

سگ‌های انتحاری

سگ انتخاری در جنگ جهانی دوم

شاید بتوان از عجایب جنگ جهانی دوم استفاده از حیوانات در حملات نظامی دانست. در سال ۱۹۴۲ نیروی پیاده‌نظام آلمان نازی با استفاده از تانک‌های مدرن پانزر به روسیه حمله کرد. ارتش روسیه از سال ۱۹۲۴ می‌شد که از سگ‌هایی آموزش‌دیده در لشگرهای خود استفاده می‌کرد که عمده وظیفه آن‌ها ازبین‌بردن نیروی پیاده نظام دشمن بود.

فرماندهان روسی برای ازبین‌بردن تانک‌ها نیز از سگ‌ها استفاده می‌کردند. سگ‌ها را گرسنه نگه می‌داشتند و غذاها را در محفظه‌ای زیر تانک قرار می‌دادند. سگ‌ها نیز با یافتن محفظه به غذاها دسترسی پیدا می‌کردند. در میدان نبرد به سگ‌ها مواد منفجره وصل می‌شد و زمانی‌که سگ به زیر تانک‌های آلمانی برای یافتن غذا می‌رفت، چاشنی مواد منفجره فعال و تانک منهدم می‌شد.

بااین‌حال در بسیاری از موارد، عملیات با موفقیت انجام نمی‌شد؛‌ زیرا سگ‌ها با نیافتن غذا به مربی خود باز می‌گشتند و سربازان روس مجبور به شلیک به سگ می‌شدند.

هویتزر گوستاو (بزرگ‌ترین توپ جنگی که دنیا به خود دید)

توپ جنگی گوستاو

زمانی‌که هیتلر به فکر حمله و تسخیر فرانسه بود از دانشمندان نظامی خود خواست سلاحی بسازند که به‌راحتی استحکامات بتنی نیروهای فرانسوی را در هم بکوبد. پاسخ دانشمندان آلمانی نیز توپ ۸۰ سانتی‌متری هویتزر گوستاو بود. 

گوستاو بزرگ‌ترین توپ جنگی است که تاکنون به دست بشر ساخته شده و وزنی بالغ بر ۱،۳۵۰ تن داشت. هر گلوله‌ی این توپ به وزن ۷/۱ تن می‌رسید و قادر به پرتاب توپ تا فاصله‌ی ۳۸ کیلومتر بود. وزن لوله‌ی توپ گوستاو به‌تنهایی به ۴۰۰ تن می‌رسید. بااین‌حال، ارتش آلمان نازی تنها یک بار از این توپ استفاده کرد.

آلمان نازی برای درهم کوبیدن دژ مستحکم سواستوپول از گوستاو استفاده کرد. ارتش هیتلر می‌خواست ۳ نمونه دیگر از گوستاو بسازد که مدل دوم لانگر گوستاو نام داشت. لانگر گوستاو قدرت تخریب به مراتب بیشتری نسبت به گوستاو دراختیار ارتش آلمان نازی قرار می‌داد؛ اما در حمله‌ای هوایی از بین رفت.

دو مدل دیگر نیز طبق دستور آلمان‌سوزی هیتلر برای اینکه به دست ارتش متفقین قرار نگیرند، از بین رفتند. گویا آلمان نازی قصد داشت که گوستاو قادر به پرتاب موشک نیز بشود. حمل‌و‌نقل و آماده‌سازی گوستاو برای شلیک گلوله از عجایب جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد.

کاتیوشا توپخانه‌ای خودکششی متحرک

راکت انداز روسی کاتیوشا

کاتیوشا نوعی راکت‌انداز است که به‌دستور مقامات نظامی شوروی ساخته شد و در جنگ جهانی دوم دراختیار ارتش شوروی قرار گرفت. کاتیوشا را می‌توان اولین توپخانه خودکششی دانست که روی کامیون‌ها سوار می‌شد. درواقع ارتش شوروی به توپخانه‌ای سیار مجهز شده بود که تولید انبوه آن هزینه کمی در بر داشت و توان شلیک حجم عظیمی از مواد منفجره در بازه زمانی کوتاه را به ارتش شوروی می‌داد.

با وجود برتری‌های نظامی قابل‌توجه کاتیوشا از ایراداتی نیز ازجمله دقت پایین در هدف قرار دادن اهداف از پیش مشخص شده و زمان بسیار بالا برای بارگذاری مجدد راکت‌ها رنج می‌برد. آنچه باعث شد کاتیوشا نقش مهمی در پیروزی‌های ارتش شوروی ایجاد کند، امکان تحرک بالای آن بود؛ به نحوی که پس از تخلیه آتش، سربازان شوروی می‌توانستند سریعا منطقه را ترک کنند و مانع ردیابی و مورد هدف قرار گرفتن به دست دشمن شوند.

در جنگ جهانی دوم، سه مدل از کاتیوشا ساخته و به ارتش شوروی تحویل داده شد که متشکل هستند از مدل اصلی BM 13 با کالیبر ۱۳۲ میلی‌متری، مدل سبک BM 8 با کالیبر ۸۲ میلی‌متری و مدل سنگین BM 31 با کالیبر ۳۰۰ میلی‌متری. 

مینی تانک‌های انفجاری کنترل‌شونده از راه دور جالوت

مینی تانک جالوت

برخلاف تانک‌های غول پیکر که در لشگر زرهی آلمان نازی ترس را به جان دشمنان می‌انداختند، ارتش آلمان نازی ۷،۵۰۰ مینی تانک به‌نام جالوت (Goliath) تولید کرد که با استفاده از کنترلرها از راه دور هدایت می‌شدند. جالوت را می‌توان از عجایب جنگ جهانی دوم دانست که البته قدمی اولیه برای صنعت ربات‌سازی نیز محسوب می‌شود. مینی تانک جالوت از دو موتور برقی استفاده می‌کرد که در مدل‌های نسل بعدی موتورهای گازوئیلی جایگزین آن شدند

جالوت که توسط ارتش متفقین تانک سوسکی نیز نامیده می‌شد، قادر به حمل نزدیک به ۵۰ کیلوگرم مواد منفجره بود. در مدل‌های بعدی، میزان مواد منفجره قابل حمل به ۶۰ کیلوگرم رسید. اپراتور جالوت با استفاده از کنترلر، هدایت تانک را به دست می‌گرفت. سه سیم تا طول ۶۵۰ متر از جالوت به کنترلر متصل بودند که دو سیم اول برای هدایت و سیم سوم برای ارسال فرمان انفجار به کار گرفته می‌شد.

ارتش آلمان نازی از جالوت برای انهدام خودروها، سنگرها و استحکامات دشمن استفاده می‌کرد. مدل‌های اولیه جالوت به دلیل ساختاری که داشتند، پرهزینه بودند؛ اما مدل گازوئیلی آن با هزینه کمتری تولید شد.

کروم‌لائوف

سلاح کروم لائوف آلمانی

به سلاحی فکر کنید که بدون دیده شدن توسط دشمن قادر به هدف‌گیری و شلیک هستید. کروم‌لائوف دقیقا با چنین ایده‌ای طراحی شده است. این سلاح از طراحی اسلحه StG 44 استفاده می‌کرد؛ البته با این تفاوت که لوله‌ای خمیده داشت و برای شلیک از پشت سنگر بدون در تیررس قرار گرفتن توسط دشمنان طراحی شده بود.

روی لوله‌ی خمیده تفنگ، دوربینی پریسکوپی قرار داشت که سرباز بتواند با استفاده از آن، اهداف را شناسایی و هدف قرار دهد. بااین‌حال مشکلات عدیده در طراحی و هزینه بالای تولید آن باعث شد تا پروژه‌ای ناتمام بماند و درنهایت لغو شود. درحال‌حاضر سلاح‌های تاشویی ساخته شده‌اند که سرباز بتواند با پناه‌گرفتن در گوشه‌ای برای مثال دیوار، بدون دیده شدن به اهداف خود شلیک کند. این سلاح‌ها دارای نمایشگری هستند که اطلاعات ضبط‌شده توسط دوربین موجود در جلوی سلاح را نشان می‌دهند.

کروم‌لائوف شاید در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم قرار گیرد؛ اما ایده آن در سال‌های اخیر به نسخه‌ای قابل استفاده و کاربردی تبدیل شده است.

تانک Panzerkampfwagen Maus ملقب به موش

تانک پانزر Maus

ارتش آلمان نازی دارای ترسناک‌ترین و مدرن‌ترین تانک‌ها و خودروهای زرهی بود؛ برای مثال می‌توان به تانک‌های پانزر ۳۸ تی اشاره کرد که درواقع وزن آن به ۱۰ تن می‌رسید بااین‌حال آدولف هیتلر به‌دنبال ساخت تانک‌هایی بود که غیرقابل انهدام باشند.

نتیجه چنین خواسته‌ای تانک Panzerkampfwagen Maus بود که وزن آن به ۲۰۰ تن می‌رسید. دستور ساخت این تانک در سال ۱۹۴۲ صادر شد. با وجود اینکه انتظار می‌رفت ۱۵۰ عدد از چنین تانکی ساخته شود؛ اما تنها دو مدل آزمایشی توسعه داده شدند.

ضخامت زره تانک Panzerkampfwagen Maus به ۲۴۰ میلی‌متر می‌رسید و دارای توپی ۱۲۸ میلی‌متری بود. با وجود اینکه موتور هواپیما روی این تانک نصب شده بود؛ اما نهایت سرعت آن به ۱۲ مایل بر ساعت یا ۱۹/۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. با وجود اینکه نسخه‌ای نهایی از پانزر Maus ساخته نشد؛ اما ویژگی‌های آن باعث شد تا در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم قرار بگیرد.

خفاش‌های انتحاری

خفاش های انتحاری

شاید از عجیب‌ترین ایده‌های جنگ جهانی دوم بتوان به ایده بمب‌های خفاشی اشاره کرد. در این ایده کپسولی پر از خفاش به شهرهای دشمن فرستاده می‌شد؛ البته با این ویژگی که به خفاش‌ها بمب‌های ساعتی نصب شده بود.

ایده‌ی ساخت چنین سلاحی به این صورت بود که خفاش‌ها پس از رها شدن از کپسول به زیر شیروانی خانه‌ها خواهند رفت و با انفجار بمب ساعتی، آسیب شدیدی به خانه‌ها وارد خواهد شد. ایده بمب خفاشی توسط دندان‌پزشکی از پنسیلوانیای آمریکا به‌نام لیتل آدامز مطرح شد و درنهایت توانست به فهرست عجایب جنگ جهانی دوم راه یابد.

بالون‌های آتشین

بالن های آتشین ژاپنی

ژاپنی‌ها برای آسیب زدن به شهروندان آمریکایی ایده‌ای عجیب مطرح کردند. آن‌ها بالون‌های هیدروژنی ساختند که دارای بمب‌های ضدنفر یا آتش‌زا بودند. طبق ایده ژاپنی‌ها، باد بالون‌ها را به شهرهای آمریکا هدایت می‌کرد و زمانی‌که بالون‌ها به آمریکا می‌رسیدند، بمب‌های حمل‌شده توسط بالون‌ها برای آسیب رساندن به شهرها و شهروندان آمریکایی رها می‌شد.

با وجود اینکه بالون‌های آتشین پروژه‌ای ناموفق از نظر آسیب‌رسانی فیزیکی بودند؛ اما از نظر روحی تأثیر روانی شدیدی روی شهروندان آمریکایی ایجاد کردند و باعث رعب و وحشت شدند. طراحی چنین ادوات جنگی نشان می‌دهد که وحشی‌گری در میان دو طرف جنگ به‌حدی رسیده بود که جنایات جنگی دیگر معنایی نداشت. از عجایب جنگ جهانی دوم می‌توان به کشته شدن میلیون‌ها انسان بی‌گناه اشاره کرد.

موشک وی ۲

موشک وی ۲

موشک وی ۲ را می‌توان گران‌ترین و مدرن‌ترین سلاح آلمان نازی در جنگ جهانی دوم دانست؛ موشک بالستیکی که برای بمباران اهداف استراتژیک ساخته شده بود و از سوخت مایع استفاده می‌کرد. درواقع وی ۲ را می‌توان اولین موشک بالستیک دانست. در صورتی که در مورد موشک‌های بالستیک اطلاعاتی ندارید باید گفت که موشک بالستیک قادر به خروج از جو زمین هستند و می‌توانند بخشی از مسیر خود برای رسیدن به هدف را با استفاده از قوانین بالستیک طی کنند.

برخلاف موشک وی ۱ که نوعی موشک کروز محسوب می‌شد، وی ۲ قادر به پرواز در ارتفاعات بالا بود و دقت هدف‌گیری قابل توجهی نیز داشت. درواقع از عجایب جنگ جهانی دوم می‌توان به شروع ساخت موشک‌هایی با سوخت مایع اشاره کرد که بعدها تکمیل‌تر شد. آلمان نازی توانست بیش از شش هزار موشک وی ۲ بسازد که البته دو هزار عدد از آن‌ها در حمله به کشورهایی ازجمله بلژیک، هلند و بریتانیا استفاده شد. 

پس از فتح برلین و سقوط آلمان نازی، دو قدرت نوظهور، ایالات متحده و شوروی به رقابت با یکدیگر پرداختند. موشک وی ۲ که در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم قرار گرفته است نقطه‌ای آغازین برای رقابت دو قدرت شوروی و ایالات متحده برای سفر به فضا بود.

توپ وی ۳ 

توپ وی ۳

ارتش آلمان نازی به‌دنبال سلاحی بود که به لطف آن بتواند از سواحل فرانسه، خاک بریتانیا را مورد هدف قرار دهد. مهندسان نظامی نیز برای رسیدن به چنین هدفی، توپی با کالیبر بالا به‌نام وی ۳ را طراحی کردند. برخلاف آنچه تصور می‌شد، وی ۳ مانند وی ۱ و وی ۲ نوعی موشک نبود؛ بلکه توپی غول‌پیکر محسوب می‌شد که قادر به پرتاپ توپ جنگی از شمال فرانسه تا لندن بود.

لوله توپ وی ۳ به ۱۰۰ متر می‌رسید و طبق طراحی خاص، چاشنی‌هایی در مراحل مختلف کار گذاشته می‌شد. زمانی‌که توپ شلیک می‌شد، به محض رسیدن به هر چاشنی، انفجار جدیدی رخ می‌داد تا سرعت شلیک گلوله جنگی افزایش یابد. چنین طراحی به توپ وی ۳ کمک می‌کرد تا لندن را که در فاصله ۱۶۵ کیلومتری شمال فرانسه قرار داشت، مورد هدف قرار دهد.

با وجود اینکه وی ۳ بارها توسط نیروی هوایی متفقین بمباران شد؛ اما ایده آن به قدری جنجالی بود که در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم قرار بگیرد. چرچیل در مورد توپ وی ۳ گفته بود که اگر وی ۳ به مرحله نهایی می‌رسید لندن بدترین حمله را در طول تاریخ تجربه می‌کرد.

رزم‌ناو زمینی پی ۱۰۰۰ راته

رزم‌ناو زمینی پی ۱۰۰۰ راته

رزم‌ناو پی ۱۰۰۰ در صورتی که مراحل آزمایشی را می‌گذراند و به مرحله ساخت می‌رسید، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین تانکی می‌شد که بشر ساخته است. پی ۱۰۰۰ وزنی بالغ بر ۱،۰۰۰ تن داشت. براساس گفته بسیاری از متخصصان، پی ۱۰۰۰ را می‌شد خودروی زرهی فراتر از تانک خواند.

طول راته به ۳۵ متر می‌رسید و به قدری بزرگ و سنگین بود که قدرت مانور بسیار کمی داشت. اکثر پل‌های آن زمان قادر به تحمل وزن سنگین راته نبودند و سرعت کم آن باعث می‌شد که مانوردهی پایینی داشته باشد و درنتیجه هدفی آسان برای بمب‌افکن‌های دشمن بشود.

راته از دو موتور استفاده می‌کرد که قدرت هر یک به ۸،۵۰۰ اسب‌بخار می‌رسید. جنجالی‌ترین خودروی زرهی در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم از دو توپ ۲۸۰ میلی‌متری استفاده می‌کرد و دارای توپی در عقب با کالیبر  ۱۲۸ میلی‌متری بود. برای دفاع از راته در برابر حملات هوایی از ۸ توپ ضدهوایی ۲۰ میلی‌متری Flak 38 استفاده می‌شد و همچنین ۲ توپ ۱۵ میلی‌متری برای دفاع از راته در برابر نفرات پیاده‌نظام دشمن طراحی شده بود.

توپ بادی

توپ بادی

طراحان آلمان نازی به فکر ساخت توپی افتادند که با فشار قوی باد بتواند هواپیماهای دشمن را ساقط کند. توپ بادی یا WindKanone به زبان آلمانی دارای لوله بلندی بود که نوک آن به سمت بالا هدایت شده بود. برای ارسال فشار قوی باد از هیدروژن و اکسیژن استفاده می‌شد و در طرح‌های اولیه نیز توپ بادی توانسته بود به اجسام روی زمین ضربه شدیدی وارد کرده و آن‌ها را منهدم کند.

توپ بادی را می‌توان دیوانه‌وارترین سلاح در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم دانست که حتی سازندگان فیلم‌های علمی و تخیلی نیز سلاحی با قابلیت مشابه در آثار خود استفاده نکرده‌اند. بااین‌حال، هیچ‌وقت مشخص نشد که آیا توپ بادی می‌تواند باعث سقوط هواپیماها بشود یا خیر؛ مخصوصا که هواپیماها با سرعت بسیار بالایی در ارتفاعات در حال پرواز بودند و برخلاف آزمایش‌های صورت گرفته، خبری از جسمی ساکن نبود. در سال ۱۹۴۵ نسخه‌ای آزمایشی از توپ بادی روی پلی در رودخانه البه قرار گرفت؛ اما نتوانست موفقیتی به دست آورد.

بمب پرنده Ohka

بمب پرنده Ohka

بمب پرنده Ohka را می‌توان به نوعی پرنده‌هایی مخصوص برای کامیکازه خواند. خلبانان ژاپنی برای انهدام کشتی‌های جنگی آمریکایی با هواپیمای خود به کشتی‌ها می‌کوبیدند که بعدها چنین عملی را کامیکازه نامیدند. Ohka نیز درواقع پرنده‌ای با سر جنگی بود که توسط بمب افکن‌ها حمل می‌شد و پس از رها شدن، خلبانی که درون کابین قرار داشت، Ohka را به کشتی مد نظر می‌کوبید تا باعث انهدام آن شود.

نیروی هوایی ژاپن موفقیت‌های بسیار کمی در استفاده از Ohka داشت. جالب است بدانید سربازان نیروی دریایی ایالات متحده به Ohka لقب باکا یا Baka را داده بودند که به زبان ژاپنی معادل واژه «احمق» می‌شود. جالب است بدانید بمب پرنده Ohka که در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم قرار گرفته است دارای کابین خلبان بود و شخصی که برای هدایت آن انتخاب می‌شد درواقع پای سند مرگ خود امضا زده بود. شاید دلیل عدم موفقیت بمب پرنده Ohka در عملیات نیز همین امر بوده باشد؛ خلبانان می‌خواستند زنده بمانند.

زیردریایی سورکوف

زیردریایی سورکوف

ارتش فرانسه در سال ۱۹۳۴ زیردریایی به‌نام سورکوف را به تجهیزات نیروی دریایی اضافه کرد. این زیردریایی تا قبل از به خدمت گرفته‌شدن زیردریایی کلاس i-4000 امپراتوری ژاپن در سال ۱۹۴۳ لقب بزرگ‌ترین زیردریایی را یدک می‌کشید. روی بدنه سورکوف، دو توپ ۲۰۳ میلی‌متری توانمند قرار داشت و ۶ لوله نیز برای پرتاب اژدرهای ۵۵۰ میلی‌متری در نظر گرفته شده بود که بعدها چهار لوله دیگر برای پرتاب اژدرهای ۴۰۰ میلی‌متری نیز به آن اضافه شد.

برای دفاع از سورکوف در زمانی‌که روی سطح آب قرار داشت دو توپ ۳۷ میلی‌متری و ۴ تیربار ضدهوایی ۱۳/۲ میلی‌متری نیز به توان تدافعی زیردریایی غول‌پیکر فرانسه اضافه شد. جالب است بدانید در آن زمان محدودیت‌هایی وجود داشت که کشورها امکان استفاده از تنها ۳ زیردریایی با تناژ بالا را در نیروی دریایی خود داشته باشند و سورکوف از بسیاری جهات معاهده‌های بین‌المللی را نقض می‌کرد. بااین‌حال، به درخواست و پافشاری مقامات فرانسوری، سورکوف در نیروی دریایی فرانسه باقی ماند. نحوه ناپدید شدن زیردریایی سورکوف از عجایب جنگ جهانی دوم است که سال‌ها نظریه‌های توطئه‌ی مختلفی پیرامون آن منتشر شد.

شعله افکن 

شعله افکن 

شعله افکن از سلاح‌هایی بود که توسط ارتش‌های مختلف در جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد و دلیل اصلی استفاده از آن، پاک‌سازی سنگرهای دشمن بود. بااین‌حال، مشکلات فراوانی نیز داشت. تنها اثابت گلوله‌ای به بدنه شعله افکن منجر به انفجار آن می‌شد که نه‌تنها سرباز حمل‌کننده، بلکه افراد پیرامون وی نیز در خطر سوختن و کشته شدن قرار می‌گرفتند.

بااین‌حال بعدها نیز از شعله افکن استفاده شد که می‌توان به جنگ ویتنام و استفاده سربازان آمریکایی برای سوزاندن سنگرهای سربازان ویتنامی اشاره کرد. شعله افکن سلاحی بود که فراتر از عجایب جنگ جهانی دوم محسوب می‌شد. از این سلاح در بسیاری از فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی استفاده شده است؛ اما کاربرد واقعی آن در کشاورزی خلاصه می‌شد

عجایب جنگ جهانی دوم ؛ اختراعات

در میان عجایب جنگ جهانی دوم به اختراعات جالبی نیز می‌رسیم که طرفین جنگ برای برتری بر دیگری به توسعه آن‌ها پرداخته‌اند. درواقع جنگ به برتری تسلیحات نظامی خلاصه نمی‌شود و گاهی اوقات یافتن اطلاعات جزئی از برنامه‌های دشمن می‌تواند به پیروزی در نبردی بزرگ ختم شود؛ برای مثال می‌توان به دستگاه‌های رمزگشایی اشاره کرد که پیام‌های سری دشمن و برنامه‌هایشان را برملا می‌ساخت. در ادامه نگاهی به فهرست عجایب جنگ جهانی دوم در زمینه اختراعات خواهیم انداخت که برخی از آن‌ها زمینه‌ساز تکنولوژی‌های کنونی هستند.

کامپیوتر کلوسوس (Colossus)

کامپیوتر کلوسوس

ارتش آلمان نازی برای جلوگیری از لو رفتن پیام‌ها، اقدام به کدگذاری پیام‌ها می‌کرد. به همین علت، ارتش بریتانیا از دانشمندان خواست دستگاهی توانمند جهت کدگشایی پیام‌های رمزگذاری‌شده‌ی آلمان نازی بسازند.

تلاش دانشمندان بریتانیایی به ساخت اولین کامپیوتر دنیا به‌نام کلوسوس ختم شد که درواقع سیستمی توانمند در جهت کدگشایی پیام‌های ارتش آلمان نازی بود. درحالی‌که آلمانی‌ها فکر می‌کردند پیام‌هایشان حتی اگر به دست سربازان دشمن بیفتد، هیچگاه رمزگشایی نخواهد شد؛ کامپیوتر کلوسوس قادر بود که مفهوم پیام را برای افسران بریتانیایی برملا سازد.

آلمان‌ها از دستگاهی به‌نام انیگما استفاده می‌کردند که قادر به رمزگذاری روی پیام‌ها بود؛ اما کامپیوتر کلوسوس که جایگاه نخست را در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم به خود اختصاص داده است، توانست کدهای انیگما را افشا سازد.

انرژی هسته‌ای

بمب اتمی مرد چاق از عجایب جنگ جهانی دوم

تا قبل از شروع جنگ جهانی دوم، بسیاری از دانشمندان از قدرت نهفته در اتم‌ها باخبر بودند؛ اما پروژه منهتن نقطه عطفی بر آگاهی بیشتر بشر در دانش انرژی هسته‌ای بود. نتیجه موفقیت پروژه منهتن به تولید اولین بمب اتمی تاریخ ختم شد که درنتیجه دو عدد از عجایب جنگ جهانی دوم یعنی انفجار بمب‌های اتمی مرد چاق و پسر کوچک در شهرهای ناکازاکی و هیروشیما رقم خورد.

گفته می‌شود بین ۱۵۰ هزار تا ۲۴۴ هزار پس از انفجار این دو بمب اتمی جان خود را از دست دادند. بااین‌حال، آسیبی که دو بمب اتمی زدند بیش از تلفات ذکرشده است و سال‌ها برخی از ژاپنی‌های نزدیک به محل انفجار با بیماری‌های مختلف مواجه می‌شدند که همگی حاصل از تشعشعات رادیواکتیو موجود در محیط بود.

موتور جت

در جنگ جهانی دوم، هواپیماها و بمب افکن‌ها از موتورهای ملخ‌دار استفاده می‌کردند. در همان زمان بود که ایده‌ای مطرح شد تا هواپیماها به موتور جت مجهز شوند؛ موتوری که معایب موتورهای ملخ‌دار را نداشت و با سرعت به مراتب بالاتری می‌توانست هواپیما را به پرواز درآورد.

عجایب جنگ جهانی دوم مسترشمیت ام‌ای ۲۶۲

شاید از مهم‌ترین عجایب جنگ جهانی دوم بتوان جنگنده مسرشمیت ام‌ای ۲۶۲ را نام برد؛ اولین جنگنده‌ای که دارای موتور جت بود. چنین جنگنده‌ای به نیروی هوایی آلمان نازی نفسی تازه داد. گفته می‌شود در ازای هر یک  جنگنده‌ای از سری مسرشمیت ام‌ای ۲۶۲ که به دست نیروهای متفقین نابود می‌شد، ۵ هواپیما از نیروهای هوایی متفقین از بین می‌رفت. چنین آماری خبر از موفقیت‌های جنگنده مسرشمیت ام‌ای ۲۶۲ در عملیات می‌داد.

عجایب جنگ جهانی دوم آرادو آر ۲۳۴

با اضافه شدن جنگنده مجهز به موتور جت مسرشمیت ام‌ای ۲۶۲ به ناوگان هوایی ارتش آلمان نازی در سپتامبر سال ۱۹۴۴ شاهد اولین بمب افکن مجهز به موتور جت به‌نام آرادو آر ۲۳۴ بودیم که نه‌تنها برای شناسایی اهداف دشمن، بلکه برای بمباران نیز استفاده می‌شد. ۲۱۴ فروند از بمب افکن آرادو آر ۲۳۴ در خدمت ناوگان هوایی ارتش آلمان نازی قرار گرفت.

عجایب جنگ جهانی دوم  هاینکل ۱۶۲

در اواخر جنگ جهانی دوم نیز جنگنده‌ای تک موتوره به‌نام هاینکل ۱۶۲ ساخته شد که البته فرصت چندانی برای استفاده از آن در جنگ پدید نیامد. بزرگ‌ترین مشکلی که جنگنده‌های مجهز به موتور جت داشتند با وجود سرعت بالا و توان مانوردهی حیرت‌آور، مخزن سوخت بسیار محدود آن‌ها و پرمصرف بودن موتورها بود.

رادار

رادار استفاده شده در جنگ جهانی دوم

رادار را می‌توان از مهم‌ترین دستاوردهایی دانست که هر یک از طرفین جنگ برای آگاهی از حملات دشمن و دفع آن‌ها به‌شدت به مدرن‌ترین مدل آن نیاز داشتند. درواقع رادار به پایگاه‌های نظامی هشدار حضور پرنده‌های ناشناس را می‌داد تا هرچه سریع‌تر بتوانند از خود در برابر بمب افکن‌ها یا جنگنده‌ها دفاع کنند.

در میان رادارهای مختلف استفاده شده توسط نیروهای متفقین و متحدین می‌توان به رادار لیختن‌اشتاین اشاره کرد؛ زیرا این رادار اهمیت فراوانی در نوع خود دارد. رادار لیختن اشتاین اولین رادار هواپایه محسوب می‌شود که البته برای اولین‌بار توسط نیروی هوایی آلمان نازی در بمب‌افکن‌ها، پرنده‌های شناسایی و برخی از جنگنده‌ها استفاده شد.

همان‌طور که ذکر شد اهمیت این رادار نسبت به مدل‌های دیگر استفاده از آن در هواپیماها بود. درواقع بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای شناسایی آلمان‌های نازی می‌توانستند از حضور هواپیماهای دشمن در مقابل یا پیرامونشان مطلع شوند که برتری قابل توجهی را دراختیار خلبان برای فرار یا حمله غافل‌گیرانه می‌داد. از هواپیماهای مجهز به رادار لیختن‌اشتاین می‌توان به مسرشمیت پی‌اف ۱۱۰ اشاره کرد که روی آن، رادار نسل دومی FUG 220 نصب شده بود.

پنی‌سیلین

عجایب جنگ جهانی دوم پنی سیلین

پنی‌سیلین در سال ۱۹۲۸ توسط دانشمندی اسکاتلندی به‌نام الکساندر فلیمینگ کشف شد؛ اما تا جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار نگرفت. در سال ۱۹۳۹ دانشمندانی از قبیل هوارد والتر فلوری و ارنست بوریس چاین تلاش کردند تا ویژگی‌ها و خاصیت درمانی پنی‌سیلین را به دنیا نشان دهند. تلاش این دو باعث شد تا پنی‌سیلین در سال ۱۹۴۲ به تولید انبوه برسد و دراختیار عموم قرار گیرد.

اتفاقات مهیب آن سال‌ها باعث شد تا یکی دیگر از عجایب جنگ جهانی دوم رقم بخورد؛ محبوبیت روز افزون آنتی‌بیوتیک‌ها. در سال ۱۹۴۳ مقامات نظامی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که درکنار تجهیزات ارائه شده به هر سرباز، آنتی بیوتیک‌ها مخصوصا پنی‌سیلین نیز قرار گیرد. در سال ۱۹۴۴ نه‌تنها نیروهای آمریکایی بلکه سایر نیروهای متفقین که در اروپا در حال جنگ بودند نیز از پنی‌سیلین برخوردار شدند تا بدنشان در برابر بیماری‌های رایج در امان قرار گیرد.

گفته می‌شود بیش از ۲/۳ میلیون دوز از پنی‌سیلین در طول جنگ جهانی دوم تولید شد و حدس زده می‌شود ۱۲ الی ۱۵ درصد از مجروحان نیز به دلیل استفاده از پنی‌سیلین بهبود یافته و از خطر مرگ گریختند.

امیدواریم مقاله برایتان جذاب بوده باشد و از مشاهده فهرست عجایب جنگ جهانی دوم لذت برده باشید. در صورتی که سلاح، اختراع یا ناگفته‌ای بوده که در فهرست عجایب جنگ جهانی دوم ذکر نشده است، آن را با ما در میان قرار دهید. در صورت علاقه‌مندی به مقاله می‌توانید آن را در صفحه‌های مجازی خود با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات