بهترین لپ‌تاپ‌ها برای کارهای مهندسی [اسفند ۱۴۰۲]

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
بهترین لپ تاپ مهندسی
در این مقاله لپ‌تاپ‌هایی را معرفی می‌کنیم که در بازه‌های قیمتی مختلف بتوانند انتظارات مهندسان را از کامپیوترهای قابل‌حمل برآورده کنند.
تبلیغات

در حال حاضر برای افرادی که به‌دنبال انجام کارهای تخصصی هستند، داشتن لپ‌تاپ یک انتخاب نیست، یک ضرورت است. خوشبختانه سازندگان لپ‌تاپ‌ها آن‌ها را برای کارکردهای گوناگون پیکربندی می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

ممکن است یک گرافیست با تمرکز روی ساخت بنرهای گرافیکی باشید، یا یک ویدیو ادیتور که بخش عمده‌ی فعالیتش به ساخت و ویرایش ویدیوهای کوتاه و بلند می‌گذرد. چه هدفتان انتخاب بهترین لپ تاپ برای رشته مهندسی کامپیوتر باشد، چه قصد خرید بهترین لپ‌ تاپ برای برنامه نویسی را داشته باشید، یا یک دانشجوی رشته عمران که می‌خواهد بهترین لپ‌تاپ برای رشته مهندسی عمران را انتخاب کند؛ برای هر کس یک لپ‌تاپ وجود دارد و مهم‌تر از آن، برای هرکس با هر بودجه‌ای می‌توان یک لپ‌تاپ مناسب پیدا کرد.

شاید تنها نکته مثبت بازار فعلی آن است که می‌توان با هر بودجه‌ای، برای هر نوعی از کاربری یک لپ‌تاپ پیدا کرد

با در نظر گرفتن عنوان مطلب، در این مقاله، بهترین لپ‌تاپ‌ها برای کارهای مهندسی معرفی شده‌اند. اما پیش از ادامه، ذکر چند نکته ضروری است. در درجه اول، طبیعتاً این لیست پوشش‌دهنده تمامی مدل‌های موجود در بازار نیست و تنها تعداد محدودی با توجه به بازه‌های قیمتی مختلف انتخاب شده‌اند. همیشه می‌توان با کمی تغییر بودجه، به مدل‌های بیشتری دسترسی پیدا کرد که مشخصات سخت‌افزاری و در نتیجه ارزش خرید متفاوتی با مدل معرفی‌شده دارند.

نکته بعدی آنکه در بسیاری از مواقع، ممکن است شما بین انتخاب چند مدل با قیمت یکسان، به دلیل اولویت دادن به نوعی خاص از کاربری، مدل متفاوتی را بپسندید. این نکته کاملاً طبیعی و رایج محسوب می‌شود و تداخلی با نگاه متفاوت با در نظر گرفتن اولویت‌هایی متفاوت ندارد. در نتیجه می‌توانید در هر بازه قیمتی، مدل‌هایی که از نظر شما شایسته جایگزینی با مدل‌های معرفی‌شده هستند، در بخش نظرات با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

ویژگی‌‌های بهترین لپ‌ تاپ مهندسی

در نهایت باید مشخص کرد برای انتخاب یک لپ‌تاپ مهندسی، چه ویژگی‌هایی در اولویت قرار می‌گیرند. با توجه به مدل‌های بسیار زیادی که در بازار وجود دارند، برای تهیه این فهرست ابتدا داشتن پردازنده جدید را در اولویت قرار داده‌ایم. با توجه به نبود لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های سال ۲۰۲۳ در بازار (مانند پردازنده‌های نسل ۱۴ اینتل)، تلاش شده پردازنده مدل‌های معرفی شده به پردازنده‌های سال ۲۰۲۲ و در بدترین حالت ۲۰۲۱ مجهز باشند.

رم بیشتر به معنی امکان انجام فعالیت‌های هم‌زمان بیشتر و اجرای چندین برنامه توامان است و از آنجا که کارهای مهندسی معمولاً در یک پنجره انجام نمی‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم لپ‌تاپی با حداقل ۱۶ گیگابایت رم انتخاب کنید. داشتن رم بیشتر نیز یک گزینه مثبت به حساب خواهد آمد. نکته مشابهی درباره فضای ذخیره‌سازی نیز وجود دارد. تفاوت سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات با SSD و HDD آنقدر واضح به حساب می‌آید در حال حاضر مجهز بودن لپ‌تاپ به SSD امری کاملاً ضروری است.

داشتن گرافیک اختصاصی هم برای یک لپ‌تاپ با کاربری تخصصی ضروری به نظر می‌رسد. در این امور، بسیاری از وظایفی که به سیستم محول می‌کنید نیازمند انجام پردازش‌های گرافیکی هستند و هرچند چیپست‌های جدید می‌توانند بخشی از این وظیفه را بر عهده بگیرند، اما هرگز نمی‌توانند با قدرت پردازشی گرافیک اختصاصی برابری کنند.

بسیاری از ویژگی‌های لپ‌تاپ‌های مهندسی و گیمینگ با یکدیگر هم‌پوشانی دارند

در نهایت نیم‌نگاهی هم به ابعاد و کیفیت نمایشگر و وزن دستگاه داشته‌ایم تا هم در زمان اجرای چندین پنجره به صورت هم‌زمان امکان مانور بیشتری داشته باشید و هم بتوانید لپ‌تاپ را با خودتان به مکان‌هایی به غیر از دانشگاه و دفتر کار حمل کنید.

شاید این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که یک لپ‌تاپ گیمینگ هم مشخصات مشابهی با یک لپ‌تاپ مهندسی خواهد داشت. پاسخ این سؤال مثبت است. هم در انتخاب لپ‌تاپ گیمینگ و هم لپ‌تاپی با کاربری تخصصی، داشتن قدرتمندترین سخت‌افزارها در اولویت قرار می‌گیرد و البته لپ‌تاپ‌های گیمینگ باید ویژگی‌های متفاوتی مانند نمایشگرهایی با نرخ به‌روزرسانی بالا هم داشته باشند. در نهایت باید این نکته را هم مدنظر داشت که هر مهندسی می‌تواند یک گیمر بالقوه باشد!

با در نظر گرفتن همه این موارد، می‌توانید در ادامه راهنمای خرید لپ‌تاپ مهندسی با بودجه‌های مختلف را مشاهده کنید.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۳۰ میلیون

ایسر Aspire 3 A315-59G-56SJ

نمای جلویی لپ‌ تاپ ایسر مدل aspire 3 a315 59g 56sj در حالت باز شده

شاید انتخاب ارزان‌ترین لپ‌تاپ مهندسی کار ساده‌ای نباشد، اما همیشه می‌توان از بین لپ‌تاپ‌های ایسر، مدلی با ارزش خرید بالا پیدا کرد. Aspire 3 A315-59G-56SJ که متاسفانه از مدل نام‌گذاری پیچیده ایسر رنج می‌برد، لپ‌تاپی مجهز به پردازنده نسل ۱۲ اینتل است که علاوه بر داشتن ۱۶ گیگابایت رم، از گرافیک مجزای MX550 انویدیا هم استفاده می‌کند. شاید این گرافیک توانایی رقابت با مدل‌های سری GTX و RTX را نداشته باشد، اما حداقل یک پله بالاتر از لپ‌تاپ‌های بدون گرافیک اختصاصی قرار می‌گیرد.

دیگر نکته قابل توجه درباره لپ‌تاپ مهندسی و اقتصادی ایسر، وزن ۱٫۷ کیلوگرمی آن است که این لپ‌تاپ را به گزینه‌ای مناسب برای جابه‌جایی تبدیل می‌کند.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۴۰ میلیون

اچ‌پی Victus 15 FA1093DX

نمای جلوی لپ تاپ اچ پی victus 15t fa1093dx در حالت باز شده

سری ویکتوس اچ‌پی را می‌توان دارای بیشترین ارزش خرید در بین سری‌های مختلف از لپ‌تاپ‌ها دانست. مدل Victus 15 FA1093DX از این خانواده با پردازنده Core i5-13420H اینتل و ۳۲ گیگابایت رم، گزینه‌ای بسیار عالی برای انتخاب به عنوان بهترین لپ تاپ مهندسی بازار است. استفاده از گرافیک انویدیا مدل RTX3050 با چهار گیگابایت حافظه، نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی با نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز، دیگر مشخصه‌های کلیدی این لپ‌تاپ هستند. اگر جزو آن دسته از کاربرانی هستید که احساس می‌کنید در آینده به رم بیشتر از ۳۲ گیگابایت یا فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیاز پیدا خواهید کرد، امکان ارتقای رم و همچنین SSD هم برایتان وجود خواهد داشت.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۵۰ میلیون

ایسر Nitro V 15 ANV15-51-71PD

نمای جلوی لپ تاپ ایسر nitro v 15 anv15 51 71pd در حالت باز شده

ایسر به جز مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر سری Aspire، لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر سری نیترو را هم در بازار به فروش می‌رساند. مدل Nitro V 15 ANV15-51-71PD لپ‌تاپی با گرافیک اختصاصی RTX3050 و پردازنده اینتل Core i7-13620H است. این مدل به ۱۶ گیگابایت رم DDR5 و یک ترابایت SSD‌ مجهز شده که با توجه به یک اسلات M.2، ارتقا می‌یابد.

نمایشگر این لپ‌تاپ سری نیترو، ۱۵٫۶ اینچی با نرخ به‌روزرسانی ۱۴۴ هرتز عنوان شده است. قیمت لپ‌ تاپ ایسر Nitro V 15 در حال حاضر در محدوده ۵۰ میلیون تومان نوسان می‌کند.

مدل جایگزین: ایسوس Creator Laptop Q مدل Q530VJ

لپ تاپ Creator Q530VJ ایسوس

اگر احساس می‌کنید با ۵۱۲ گیگابایت SSD هم به مشکل برخورد نمی‌کنید، می‌توانید سراغ مدل Creator Laptop Q-Q530VJ ایسوس بروید. با این انتخاب همچنان به گرافیک RTX3050 و پردازنده Core i7-13620H دسترسی خواهید داشت، اما در طرف مثبت ماجرا می‌توانید از صفحه‌نمایش ۱۵٫۶ اینچی OLED با پوشش کامل فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 لذت ببرید. پشتیبانی از تاندربولت ۴، حسگر اثر انگشت و باتری ۷۰ وات‌ساعتی از سایر ویژگی‌های لپ‌تاپ ایسوس محسوب می‌شوند.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۶۰ میلیون

ایسوس K3605VU-N1124

لپ تاپ ایسوس ASUS Vivobook 16X OLED K3605VU

پرداخت مبلغی در حدود ۵۵ میلیون تومان‌، به معنی دسترسی شما به لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده گرافیکی RTX4050 انویدیا با شش گیگابایت حافظه خواهد بود. از بین انبوه مدل‌هایی که با این گرافیک در بازار به فروش می‌رسند K3605VU از سری ویووبوک ایسوس بهترین گزینه به نظر می‌رسد. این لپ‌تاپ به پردازنده Core i7-13700H مجهز شده و از یک ترابایت SSD و ۱۶ گیگابایت رم هم بهره می‌برد. با وجود مشخصات سخت‌افزاری عالی، این لپ‌تاپ سری Vivobook تنها ‍۱٫۸ کیلوگرم وزن دارد. تکمیل‌کننده فهرست چشمگیر مشخصات K3605VU هم صفحه‌نمایش ۱۶ اینچی FHD آن است.

ویووبوک K3605VU برای مدیریت بهتر دما، به تکنولوژی IceCool مجهز شده است. علاوه بر آن، از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند که می‌تواند در ۳۰ دقیقه باتری را از کاملا خالی تا ۵۰ درصد شارژ کند. بدنه با استاندارد نظامی 810H، سنسور اثر انگشت و باتری با ظرفیت ۷۰ وات ساعت را هم به لیست مشخصات اضافه کنید تا انتخاب نکردن این مدل با بودجه ۶۰ میلیونی غیرممکن به نظر برسد!

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۷۰ میلیون

لنوو LOQ 15IRH8

نمای روبه‌روی لپ تاپ لنوو Lenovo LOQ 15IRH8 با صفحه نمایش روشن

لپ‌تاپ‌های سری LOQ لنوو راه‌حل این شرکت برای ساخت مدل‌هایی با سخت‌افزار مناسب برای پردازش‌های سنگین (و به‌خصوص گیم) در کنار داشتن قیمت مناسب‌تر نسبت به سری مشهور Legion هستند. در محدوده قیمتی ۷۰ میلیون تومان، LOQ 15IRH8 گزینه‌ای غیرقابل چشم‌پوشی به حساب می‌آید.

اصلی‌ترین پارامتر درباره مدل مورد نظر ما، ۶۴ گیگابایت رم است که به نظر نمی‌رسد انجام دادن کاری روی این لپ‌تاپ بتواند این مقدار رم را به چالش بکشد (البته نسخه ۶۴ گیگابایتی کاستوم‌ شده ولی می‌توانید مدل‌های ۳۲ گیگابایتی همین لپ‌تاپ را نیز در بازار پیدا کنید). این مدل به پردازنده 13620H از سری Core i7 اینتل مجهز شده و از پردازنده گرافیکی RTX4060 استفاده می‌کند. صفحه‌نمایش FHD با نرخ به‌روزرسانی ۱۶۵ هرتز با پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی sRGB، سه پورت USB 3.2 تایپ A، یک پورت USB-C با پشتیبانی از شارژ سریع ۱۴۰ وات، یک پورت RJ-45 از دیگر مشخصات کلیدی LOQ 15IRH8 هستند.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۸۰ میلیون

لنوو Legion Pro 5i

نمای جلوی لپ تاپ لنوو legion pro 5i در حالت باز شده

هیچ لیستی از لپ‌تاپ‌های رده بالا بدون نام‌ بردن از مدل‌های سری Legion Pro لنوو کامل نخواهد بود. نماینده لپ‌تاپ‌های این سری در محدوده قیمتی ۸۰ میلیون تومان، Legion Pro 5i به حساب می‌آید. لپ‌تاپی با نمایشگر ۱۶ اینچی با وضوح WQXGA و نرخ به‌روزرسانی ۱۶۵ هرتز که از پردازنده 13700HX از سری Core i7 اینتل استفاده می‌کند. این مدل به ۱۶ گیگابایت رم مجهز شده و یک ترابایت SSD نیز به عنوان فضای ذخیره‌سازی در اختیار کاربران است. گرافیک اختصاصی RTX4060 با ۸ گیگابایت حافظه برای Legion Pro 5 در نظر گرفته شده و به لطف استفاده از تکنولوژی ColdFront 5.0، حتی در فشار سنگین هم با افزایش شدید دما روبه‌رو نخواهد شد.

مدل جایگزین: مک‌بوک ایر M2

مک بوک ایر ام 2 اپل / Apple MacBook Air M2 خاکستری

هرچند اگر بخواهیم مشخصات سخت‌افزاری را یک به یک با همدیگر مقایسه کنیم، هیچ‌کدام از لپ‌تاپ‌های اپل نباید در این لیست حضور داشته باشند،‌ اما هماهنگی نرم‌افزار و سخت‌افزار در مک‌بوک‌های اپل و نتایجی که این مدل‌ها در بنچمارک‌ها ثبت کرده‌اند باعث می‌شود نتوان از کنار آن‌ها بی‌تفاوت عبور کرد.

مک‌بوک ایر M2 با ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت SSD در محدوده قیمتی ۸۰ میلیون تومان، گزینه‌ای مناسب برای آن دسته از کاربرانی است که به صفحه‌نمایش با دقت بسیار بالا یا باتری با طول عمری بسیار فراتر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی نیاز دارند؛ یا ترجیح می‌دهند از سیستم‌عامل macOS برای انجام کارهای خود استفاده کنند.

تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید آن است که اگر قصد اجرای پردازش‌های سنگین روی لپ‌تاپ‌ را دارید، در صورت انتخاب مک‌بوک ایر M2 حتماً گزینه‌های ۵۱۲ گیگابایتی و بالاتر را در لیست خرید خود قرار دهید.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۱۰۰ میلیون

اچ‌پی ENVY 16 H1023

لپ تاپ اچ پی HP Envy 16-H1023DX

ورود به محدوده ۱۰۰ میلیون تومان برای خرید لپ‌تاپ، به معنی دسترسی به مک‌بوک‌های اپل خواهد بود. اما اگر به‌دنبال دوری از محدودیت‌های نرم‌افزاری هستید و به همین دلیل لپ‌تاپ‌های ویندوزی را ترجیح می‌دهید، ENVY 16 H1023 از اچ‌پی گزینه ایدئال شما خواهد بود.

این لپ‌تاپ ۲٫۳ کیلوگرمی از پردازنده 13900 اینتل از سری Core i9 و گرافیک اختصاصی RTX4060 با هشت گیگابایت حافظه استفاده می‌کند و پیکربندی مورد نظر ما، به ۳۲ گیگابایت رم هم مجهز شده. داشتن ۲ ترابایت فضای ذخیره‌سازی (به‌صورت دو SSD یک ترابایتی) یک ویژگی بسیار عالی برای این لپ‌تاپ به حساب می‌آید.

شاید مهم‌ترین عامل متمایزکننده Envy 16 H1023 از رقبای هم‌قیمتش، نمایشگر لمسی آن باشد. پشتیبانی از قلم‌ اختصاصی به کاربران این امکان را می‌دهد تا با انجام کارهایی مانند یادداشت گذاری روی فایل‌ها و طراحی‌های محدود، روش جدیدی برای تعامل با دستگاه به دست آورند.

اما ویژگی‌های مثبت H1023 به این موارد ختم نمی‌شود. نمایشگر ۱۶ اینچی QHD با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز، صدای فراگیر با تکنولوژی HP Audio Boost، پشتیبانی از Wi-Fi 6E و باتری شش سلولی ۸۶ وات‌ساعتی را هم می‌توانید به این فهرست اضافه کنید.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار تا ۱۲۰ میلیون

ایسوس K6604JI-K8111

لپ تاپ ایسوس ASUS VivoBook Pro 16X K6604JI نمای جلو با صفحه نمایش روشن

در نهایت، آخرین لپ‌تاپ از فهرست بهترین لپ تاپ های مهندسی، لپ‌تاپی از سری ویووبوک ایسوس است که در ایران با نام K6604JI-K8111 و یا به صورت خلاصه‌شده K6604JI به فروش می‌رسد.

قیمت لپ‌ تاپ ایسوس مورد نظر در حدود ۱۱۰ میلیون تومان است اما تا محدوده ۱۲۰ میلیون تومان هم نمی‌توان رقیب قدرتمندی برای آن پیدا کرد.

این لپ‌تاپ علاوه بر داشتن پردازنده‌ 13980HX از سری Core i9 اینتل، به ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت SSD هم مجهز شده و علاوه بر آن، از گرافیک اختصاصی RTX4070 انویدیا با ۸ گیگابایت حافظه استفاده می‌کند. نمایشگر لپ‌تاپ قدرتمند ایسوس 2K با نرخ به‌روزرسانی ۱۶۵ هرتز و از نوع مات است.

با وجود همه این امکانات قدرتمند، وزن دستگاه تنها ۱٫۹ کیلوگرم است که آن را به گزینه‌ای قابل حمل تبدیل می‌کند.

لپ‌تاپ ویووبوک K6604JI از تکنولوژی انتقال حرارت IceCool Pro ایسوس استفاده می‌کند و به دو فن و چهار خروجی هوا مجهز شده تا در فشارهای سنگین هم به دلیل افزایش بیش از حد دما با افت عملکرد شدید مواجه نشود. باتری این مدل ۹۰ وات‌ساعت ظرفیت دارد و با استفاده از تکنولوژی شارژ سریع، برای شارژ صفر تا ۵۰ درصد تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

از جمله مشخصات قابل توجه دیگر لپ‌تاپ K6605JI ایسوس می‌توان به حسگر اثرانگشت، استاندارد نظامی 810H برای مقاومت بیشتر بدنه در برابر ضربه، آمپلیفایر اختصاصی برای جلوگیری از ایجاد اعوجاج در صدای اسپیکرها، یک پورت HDMI 2.1، ورودی کارت حافظه SD، دو پورت تاندربولت ۴، دو پورت USB تایپ A، جک ۳٫۵ میلیمتری و پورت RJ-45 اشاره کرد.

بهترین لپ تاپ مهندسی بازار با بودجه بیشتر از ۱۲۰ میلیون تومان

اگر قیمت، عامل محدودکننده شما در خرید لپ‌تاپ نباشد، گزینه‌های بسیار هیجان‌انگیزی در دسترس خواهند بود. برای مثال می‌توانید سراغ ROG Strix Scar 16- G634JY ایسوس بروید که از پردازنده Core i9-13980HX اینتل استفاده می‌کند و از ۶۴ گیگابایت رم، ۴ ترابایت SSD و گرافیک اختصاصی RTX4090 انویدیا استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ با نمایشگر miniLED و ۲۴۰ هرتزی خود، و البته برچسب قیمتی کهکشانی ۲۶۰ میلیون تومانی به راحتی می‌تواند قدرتمندترین لپ‌تاپ موجود در بازار ایران به حساب بیاید.

لپ تاپ ایسوس ROG Strix Scar 16

مدل جایگزین: مک‌بوک پرو M3 پرو

از طرفی خرید مک‌بوک پروهای جدید اپل هم می‌تواند گزینه‌ای منطقی باشد. قیمت مک‌ بوک ۱۶ اینچی با پردازنده M3 Pro در بازه قیمتی ۱۳۰ میلیون تومان و با پردازنده M3 Max در محدوده ۲۳۰ میلیون تومان قرار دارد و بسته به پیکربندی متفاوت است. تنها نگاهی به بنچمارک‌های ثبت شده توسط این لپ‌تاپ‌ها، چه در پردازش‌های منطقی، چه در پردازش گرافیکی و چه در طول عمر باتری می‌توانند شما را برای خرید مجاب کنند.

لپ تاپ اپل Apple Macbook Pro 16 2024 M3 Pro

همان‌طور که در مقدمه هم اشاره شد، فهرستی که مشاهده کردید شامل همه لپ‌تاپ‌های موجود در بازار نیست و بدون شک می‌توان در هر بازه قیمتی، مدل‌های دیگری را نیز پیدا کرد که با توجه به نوع کاربری می‌توانند جایگزین مدل‌های معرفی‌شده باشند. شما هم پیشنهادهای خود را برای کامل‌تر شدن این راهنمای خرید در بخش نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات