دانگرید به iOS 13.4.1 غیرممکن شد

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل به‌دنبال انتشار نسخه‌ی ۱۳/۵ سیستم‌عامل iOS، دانگرید به نسخه‌ی ۱۳/۴/۱ را غیرممکن کرده است تا افراد زیادی همچنان به استفاده از جدیدترین نسخه ترغیب شوند.
تبلیغات

اپل هفته‌ی گذشته iOS 13.5 را به‌صورت عمومی در دسترس کاربران قرار داد، این نسخه از سیستم‌عامل موبایل اپل شامل قابلیت‌های جدیدی نظیر Exposure Notification API و البته برخی بهبودها در فناوری فیس ID است. در همین راستا اهالی کوپرتینو اخیرا دانگرید به نسخه‌ی پیشین iOS یعنی iOS 13.4.1 را غیرممکن کرده‌اند.

بازگشت به نسخه‌های پیشین iOS به‌طور معمول در بین اعضای جامعه‌ی جیل‌بریک مرسوم است. به‌علاوه گاهی اوقات نسخه‌های جدید iOS با باگ‌هایی آزاردهنده همراه هستند که روی تجربه‌ی کاربری اثر منفی می‌گذارند، در این شرایط نیز گاهی اوقات کاربران ترجیح می‌دهند به نسخه‌ی پیشین بازگردند تا اپل مشکلات را رفع کند.

در نظر داشته باشید که به‌تازگی اعضای تیمی امنیتی با نام آنکاور جدیدترین جیل‌بریک iOS را منتشر کرده‌اند که حتی روی نسخه‌ی ۱۳/۵ هم کار می‌کند. بدین ترتیب اعضای جامعه‌ی جیل‌بریک به‌منظور استفاده از ابزار جدید تیم آنکاور نیازی به بازگشت به نسخه‌ی پیشین ندارند. در آن زمان گروهی از محققان پیش‌بینی کردند که رفع آسیب‌پذیری جدید iOS و غیرممکن‌کردن جیل‌بریک نسخه‌های جدید بین دو تا سه هفته به‌طول می‌انجامد.

این نخستین باری نیست که اپل دانگرید به نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل موبایلی خود را غیرممکن می‌کند. این شرکت به‌هنگام انتشار هر نسخه‌ی جدید تمایل دارد همه‌ی کاربران به دانلود و نصب آن بپردازند تا دستگاه‌شان همواره دارای جدیدترین به‌روزرسانی‌های امنیتی باشد. به‌علاوه در بسیاری از مواقع، جدیدترین نسخه‌ی iOS پایدارترین تجربه‌ی ممکن را به کاربران ارائه می‌دهد. حال که اپل دانگرید به iOS 13.4.1 را غیرممکن کرده است، هیچ‌یک از کاربران نمی‌توانند ازطریق آی‌تونز یا فایندر مک از iOS 13.5 به نسخه‌ی یادشده بازگردند.

تاریخ انتشار iOS 13.4.1 به اوایل ماه آوریل برمی‌گردد. این نسخه برخی باگ‌های اپلیکیشن فیس‌تایم را رفع کرد. یکی از مهم‌ترین باگ‌های فیس‌تایم این بود که دارندگان گوشی‌های مجهزبه iOS 13.4 نمی‌توانستند با دارندگان گوشی مجهزبه iOS 9.3.6 یا نسخه‌های قدیمی‌تر، ازطریق فیس‌تایم تماس بگیرند. به‌علاوه شماری از کاربران مدعی شده بودند بلوتوث دستگاه‌شان به‌درستی کار نمی‌کند، در همین راستا اپل ازطریق iOS 13.4.1 این مشکل را نیز رفع کرد. هفته‌ی گذشته iOS 13.4.1 با iOS 13.5 جایگزین شد. iOS 13.5 نسبت‌به نسخه‌ی پیشین به‌روزرسانی بسیار مهم‌تری بود و برخی قابلیت‌های مهم به گوشی‌های اپل اضافه کرد. ناگفته نماند اپل دانگرید به iOS 12.4.6 را نیز برای آیفون‌ها و آیپدهای قدیمی غیرممکن کرده است.

انتظار داریم اپل در آینده‌ای نزدیک به‌روزرسانی جدیدی برای iOS در دسترس قرار دهد تا امکان جیل‌بریک را غیرممکن کند. همانطور که اشاره کردیم تیمی امنیتی با نام آنکاور مدتی پیش موفق‌به پیدا کردن نوعی آسیب‌پذیری صفر روزه (Zero-Day Vulnerability) در iOS شدند و با اتکا بر همین آسیب‌پذیری ابزاری جدید برای جیل‌بریک تمامی نسخه‌های این سیستم‌عامل منتشر کردند. اپل بدون شک کار روی برطرف‌کردن آسیب‌پذیری یادشده را آغاز کرده است و به‌زودی آن را رفع می‌کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات