جنگ ادامه‌دار اپل و فروشگاه‌های ایرانی اپلیکیشن

جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
هفته‌های اخیر، کاربران iOS که از فروشگاه‌های ایرانی و با استفاده از روش‌های مختلف، تحریم‌ها را دور زده بودند و اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را دانلود کرده بودند، با مشکلی دوباره مواجه شدند.
تبلیغات

از یک هفته پیش، گزارش‌هایی درباره‌ی قطع سرویس‌دهی برخی اپلیکیشن‌های iOS منتشر شد. تعدادی از کاربران در فضای مجازی اعلام کردند که در هفته‌های اخیر از طرف فروشگاه‌های ایرانی پیامک‌هایی دریافت کرده‌اند که در آن‌ها از شناسایی حساب کاربری‌شان توسط اپل خبر داده شده بود. شناسایی حساب کاربری کاربران ایرانی توسط اپل به‌معنی توقف سرویس‌دهی اپ استور به آن‌ها است. البته این اتفاق، تازه نیست. حدود یک سال پیش اپل مجبور شد به قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران عمل کند. سختگیری‌ها درباره‌ی گواهی‌های توسعه‌دهنده‌ی سازمانی iOS باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای کاربران و صاحبان اپلیکیشن‌ها شد.

فروشگاه‌های ایرانی با استفاده از روش‌های مختلف، موفق به دور زدن این تحریم‌ها شدند. کاربران برای استفاده از iOS، با خرید حق اشتراک این فروشگاه‌ها، اپلیکیشن‌های موردنیاز خود را دانلود می‌کنند. البته این فروشگاه‌ها هم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند. گزارش‌های جدید، آخرین نمونه از این مشکلات است.

محمدامین برقعه‌ای، مدیر محصول سیبچه، یکی از این فروشگاه‌های اپلیکیشن، درباره‌ی آخرین وضعیت کاربران این فروشگاه به زومیت گفت:

تقریبا دو الی سه هفته‌ای می‌شود که درگیر این موضوع هستیم. فقط هم ما درگیر نیستیم و همه‌ی فروشگاه‌های مشابه درگیر شده‌اند. فکر می‌کنم چون تعداد کاربران سیبچه زیاد است، این مشکل بیشتر به چشم آمده است. البته باید بگویم که درصد کاربران درگیرشده‌ی سیبچه، کم‌تر از درصد کاربران درگیرشده‌ی فروشگاه‌های دیگر است. مشکل به وجود آمده مربوط به اپلیکیشن خاصی نیست بلکه مربوط به تعدادی از کاربران است.

مدیر محصول سیبچه با اعلام اینکه بررسی‌های اولیه‌ هیچ الگوی ثابتی از نحوه‌ی شناسایی حساب‌های کاربری مشخص نکرده، گفت احتمال می‌رود اپل به‌صورت اتفاقی اقدام به حذف حساب‌های کاربری توسعه‌دهندگان کرده باشد. برقعه‌ای البته اظهارنظر قطعی درباره‌ی روند شناسایی شدن حساب‌های کاربری ایرانی توسط اپل را به بررسی‌های فنی بیشتر از سوی تیم‌های فنی سیبچه منوط کرد.

اپل

برقعه‌ای درباره‌ی واکنش فروشگاه سیبچه به این مشکل گفت:

از حدود دو هفته پیش که این مشکل پیش آمد، روند ثبت‌نام و سیستم فروش را تغییر داده‌ایم. مدتی فروش را متوقف کردیم تا کاربران جدید به مشکل برنخورند. در حال حاضر سیستم فروش ما فعال است و کاربران می‌توانند ثبت‌نام کنند. از وقتی هم که سیستم فروش را بازگشایی کردیم، کاربران جدید مشکلی نداشته‌اند.

مدیر محصول سیبچه درباره‌ی برنامه‌ی این فروشگاه برای کاربرانی که باوجود خرید حساب کاربری، موفق به دریافت خدمات نشده‌اند به زومیت گفت:

ما در حال اطلاع‌رسانی به کاربران قدیمی هستیم. روند این اطلاع‌رسانی از همان زمانی‌که مشکل را دیدیدم آغاز شده است. ما به کاربرانی که مشکل داشته‌اند، کدهای تخفیفی داده‌ایم که بتوانند به کمک این کدها، حساب خود را شارژ کنند. این کدها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر عملا پولی پرداخت نمی‌کند. مثلا کاربری داریم که حساب ۸۰ هزار تومانی داشته و کد تخفیفی ۱۶۰ هزار تومانی دریافت کرده است.

مدیرمحصول فروشگاه سیبچه با تأکید بر این مسئله که این فروشگاه کاربرانش را «رها» نخواهد کرد و همواره خود را مسئول ارائه‌ی سرویس به آن‌ها می‌داند، از مشتری‌های سیبچه خواست «صبر» بیشتری داشته باشند و منتظر حل مشکلات باقی مانده بمانند.

اپل از روز ۸ خرداد،‌ با ایجاد تغییراتی در روند ثبت‌نام اپل ID، داشتن شماره‌ی گوشی موبایل را برای ساخت این ID ضروری کرد. قابل پیش‌بینی بود که این سیستم از شماره‌های ایران پشتیبانی نکند. این مسئله، نگرانی‌های تازه‌ای برای کاربران iOS ایجاد کرده است. برقعه‌ای معتقد است اپل احتمالا در آینده روش‌هایی برای «دور زدن» این مشکل پیش روی کاربران ایرانی قرار خواهد داد چراکه می‌داند تعداد کاربران ایرانی که از سرویس‌های اپ استور استفاده می‌کنند، کم نیستند. مدیرمحصول سیبچه در این‌باره به زومیت گفت:

ما مسئله‌ی ساخت اپل ID را از مدت‌ها پیش حل کرده‌ایم و مشکلی از این بابت نداریم. اگر کاربری بخواهد از سرویس‌های ما استفاده کند، مشکلی نخواهد داشت ولی اگر بخواهد از خود اپ استور استفاده کند،‌ باید دنبال روش‌های تازه‌ای باشد.

سیب‌اپ: مشکل را برطرف کرده‌ایم

حمید کوچک‌زاده، مدیر روابط سازمانی فروشگاه سیب‌اپ هم در گفت‌وگو با زومیت اعلام کرد در حال حاضر مشکل به وجود آمده برای کاربران این فروشگاه حل شده است. او با تأکید براینکه فروشگاه سیب‌اپ وظیفه‌ی خود می‌داند که خدمات پایدارتری را نسبت به روش‌های مرسوم دیگر ارائه کند، مشکل به وجود آمده را خارج از حیطه‌ی قدرت این شرکت دانست. او در این‌باره به زومیت گفت: 

اتفاقی که به‌تازگی رخ داده این است که تعداد حساب‌های دولوپر شناسایی شده روی همه‌ی فروشگاه‌های ایرانی در یک مقطع زمانی کوتاه، نسبت به گذشته زیاد شده است. 

او درباره‌ی روند طی شده برای حل این مشکل گفت:

کاربرانی که به مشکل خورده بودند، مثل همیشه با پشتیبانی سیب‌اپ تماس گرفتند و مشکل خود را حل کردند. ما همیشه سعی کرده‌ایم که آماده‌ی بروز مشکلات باشیم و بتوانیم خیلی سریع آن‌ها را برطرف کنیم. به‌عنوان مثال ما در بار دومی که اینترپرایز داشتیم،‌ نسبت به بار اول مشکلات خیلی کمتری داشتیم. حدفاصل این دو مقطع هم که فکر می‌کنم ۸ یا ۱۰ ماه بود، کم‌ترین مشکل را داشتیم درحالی‌که خیلی از اپلیکیشن‌های بزرگ دچار مشکل شدند.

فروشگاه‌های ایرانی اپلیکیشن‌های اپل می‌گویند مشکل جدید قطع سرویس برخی اپلیکیشن‌ها را حل کرده‌اند

سیب‌اپ هم مثل سیبچه هنوز موفق به کشف راه‌ حل اپل برای شناسایی حساب‌های کاربری ایرانی نشده است. کوچک‌زاده حدس مدیرمحصول سیبچه درباره‌ی اتفاقی بودن الگوی شناسایی و حذف حساب‌های کاربری را رد یا تأیید نکرد. به گفته‌ی این مدیر فروشگاه سیب‌اپ، این شرکت هم مانند سایر رقبای خود در بازار ایران در حال بررسی فنی این موضوع است تا بتواند برای آینده برنامه‌ریزی کند.

مدیر روابط سازمانی سیب‌اپ درباره‌ی تشکیل «بازار سیاه اپل ID» بعد از اجباری شدن ارائه‌ی شماره‌ی تلفن همراه خارجی هشدار داد اما در عین حال اعلام کرد این مشکل، خللی در سرویس‌دهی فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل در ایران ایجاد نخواهد کرد. کوچک‌زاده در این‌باره به زومیت گفت:

اگر تصمیم بر ارائه‌ی راه‌حلی ازسوی سیب اپ گرفته شود، می‌توان خدماتی دردسترس مشتریان قرار داد تا با استفاده از آن اپل آیدی تهیه کنند. البته پیش از هرچیزی باید ببینیم چقدر این مسئله جدی است. نمی‌توانیم خیلی سریع واکنش نشان دهیم چون هنوز چیزی نمی‌دانیم. باید بررسی کنیم و اگر نیاز بود، راه‌حل ارائه کنیم.

مدیران فروشگاه اناردونی، دیگر فروشگاه مهم در این حوزه، پاسخی به درخواست زومیت برای اظهارنظر درباره‌ی مشکل پیش آمده ندادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات