هزینه‌های کولر آبی و گازی خودتان را با آچارباز اقتصادی کنید

پنج‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با شروع فصل گرما راه‌اندازی وسایل سرمایشی در خانه‌ها و فضاهای اداری و تجاری به اولویت تبدیل می‌شود. هر یک از این لوازم قبل از شروع به استفاده نیاز به بررسی و آماده‌سازی دارد.
تبلیغات

اگر این مرحله را قبل از شروع استفاده از کولرهای آبی و گازی انجام ندهید، باعث استهلاک دستگاه و همچنین مصرف بیشتر انرژی خواهید شد. در این مطلب چند نکته که به مصرف بهینه کولرهای آبی و گازی کمک می‌کند را بررسی می‌کنیم.

پوشال کولر را هر سال تعویض کنید

پوشال کولر آبی بین دو استفاده آن در آخرین روزهای فصل گرما تا دفعه بعدی که از آن استفاده می‌کنید، در معرض هوای آلوده قرار دارد. همچنین به دلیل عبور آب از روی آن کم کم رسوب می‌گیرد و منافذ آن دچار گرفتگی و رسوب شدید می‌شود. درنتیجه میزان هوای مناسبی را به درون کولر منتقل نمی‌کند و به‌دنبال آن کولر شما هوای خانه را خنک نمی‌کند و مجبور به استفاده دور تند از کولر هستید. همین نکته باعث مصرف بیشتر برق خواهد شد. اگر این کار برای شما سخت است یا مهارتی در انجام آن ندارید می‌توانید از خدمات سرویس کولر آبی استفاده کنید.

آچارباز

سایه بیشتر، خنکی بیشتر

یکی از نکاتی که هم در کولر های گازی و هم در کولرهای آبی خروجی هوای خنک را بیشتر می‌کند، قرار دادن کولر در سایه است. با توجه به تعدد دستگاه‌ها در فضای پشت بام فضای سایه ممکن است محدود باشد. در این شرایط بهترین کار نصب سایبان برای کولر است.

کولر آبی را با دور تند روشن کنید!

شاید برای شما عجیب باشد، متخصصان امور تاسیسات توصیه می‌کنند که برای استفاده از کولر آبی بهتر است از دور تند کولر شروع کنید و بعد از چند د قیقه کولر را روی دور کند بگذارید. این کار به این دلیل است که در کولر های قدیمی خازن های راه اندازی وجود داشتند که در کولرهای جدید این خازن حذف شده است. این خازن وظیفه شتاب دهندگی در کولر را به عهده داشت و با سرعت بالاتری کولر را از سرعت 0 به دور مطلوب می‌رساند. با گذاشتن کولر روی دور تند در ابتدای روشن شدن دستگاه، دور تند همان نقش خازن را بازی می‌کند و درنتیجه فشار کمتر در ابتدای شروع به کار کولر وارد می‌شود. عمر دستگاه را هم با این کار بالا می برید.

آچارباز

کولر گازی را با شارژ کم استفاده نکنید

گازی که در موتور کولر گازی باعث ایجاد سرما می‌شود، با نام گاز کولر یا مبرد کولر گازی شناخته می‌شود. میزان این گاز به مرور زمان و پس مدتی استفاده از دستگاه کمتر می‌شود. این موضوع نمودهای بیرونی هم دارد، مثلا باد کولر به اندازه دلخواه شما خنک نمی‌شود، کولر باد گرم می‌دهد، پنل خارجی یا لوله های کولر گازی یخ یا برفک می زند. همه این‌ها می‌تواند نشانه‌ای برای کم شدن گاز کولر باشد. یکی از اتفاقات مهمی که با کم شدن گاز کولر می‌افتد بالا رفتن هزینه برق در قبض پرداختی شما است. درنتیجه حتما به‌صورت دوره‌ای از خدمات سرویس کولر گازی برای بررسی میزان گاز موجود در کندانسور دستگاه استفاده کنید.

پنجره باز یا بسته مسئله این است

در مورد باز بودن پنجره هنگام روشن بودن کولرها همیشه جای سؤال وجود داشته است. نکته‌ای که در این زمینه باید بدانید این است که در مورد مکان‌هایی که از کولر آبی استفاده می‌کنید، بهتر هست گوشه یکی از پنجره‌ها یا درها را باز بگذارید، با توجه به اینکه کولر آبی رطوبت زیادی را به محیط منتقل می‌کند، در صورت عدم خروج این رطوبت بوی بدی در فضا ایجاد می‌شود. همچنین کارایی کولر هم در این شرایط بالاتر می‌رود.

اما در مورد کولر گازی با توجه به حذف این رطوبت، بهتر است پنجره باز نباشد. این پنجره باز باعث وارد شدن فشار به کولر گازی برای رساندن دمای هوا به میزان مطبوع می‌شود. درنتیجه نیازی به باز گذاشتن در یا پنجره ندارید.

بررسی دوره‌ای کولرها را فراموش نکنید

نکته مهمی که در نگه‌داری از لوازم سرمایشی وجود دارد، بررسی‌های دوره ای آن‌ها است. برای کولرهای گازی دوره‌های شش ماهه و برای کولرهای آبی سرویس‌های سالانه را در نظر داشته باشید. در این سرویس‌ها پنل های داخلی و خارجی و تمام قطعات کولرها بررسی می‌شوند و درنتیجه با نگه‌داری درست عمر قطعات و دستگاه را بالاتر می‌برید. برای این بررسی‌های دوره‌ای نیاز به داشتن مهارت ندارید و به‌راحتی با ثبت تیکت در سامانه آچارباز می‌توانید از کمک متخصصان امور تاسیسات در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده کنید، برای این کار با نصب اپلیکیشن آچارباز می‌توانید تیکت خود را با اعتبار اولیه ۲۰هزار تومان ثبت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات