مودم خارجی تنها پس از اتمام موجودی مودم های داخلی وارد کشور می‌شود

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
دبیر سندیکای مخابرات ایران می‌گوید گرانی مودم در بازار باعث نشد تا مودم‌های خارجی وارد کشور شود؛ درعوض ظرفیت تولید مودم در کشور افزایش یافت.
تبلیغات

در جلسه‌ی دیدار امروز معاون اول رئیس‌جمهور با مدیران وزارت ارتباطات و فعالان بخش ICT، سندیکای صنعت مخابرات ایران نیز حضور داشتند و به معرفی و اقدامات این شرکت پرداختند.

فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیأت‌مدیره‌ی سندیکای مخابرات، بزرگ‌ترین زنجیره‌ی تأمین اپراتور مخابراتی کشور، در این دیدار درخواست کرد که شرکت‌های حوزه‌ی ارتباطات (ICT) نیز در فهرست حمایتی دولت قرار بگیرند.

رستگار گفت، سندیکای صنعت مخابرات کاملا خصوصی است و سابقه‌ای ۲۲ساله دارد؛ در حال حاضر ۱۵۰ شرکت بزرگ صنعتی ازجمله شرکت‌های تولیدی، تحقیقاتی و خدمات فنی و مهندسی در این سندیکا عضو هستند. سندیکای مخابرات ایران ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم دارد و در مرحله‌هایی پیش و پس از تولید مانند پیاده‌سازی تجهیزات در شبکه‌ها، درمجموع ۷۰هزار شاغل دارد. رستگار گفت از ۶ سال پیش، این سندیکا دیگر سازنده‌ی تجهیزات غیرفعال یا سخت‌افزار با تکنولوژی پایین یا متوسط نیست و خود تجهیزات هوشمند می‌سازد. همچنین سندیکای مخابرات کشور به‌سمت بومی‌شدن پیش می‌رود و در این زمینه با وزارتخانه‌های ارتباطات، صنعت و معدن و سازمان‌های وابسته ارتباط دارد. همچنین شرکت‌های سندیکا دیگر تک‌محصولی نبوده و چند محصولی هستند.

ازجمله اقدامات سندیکای مخابرات در سال گذشته، بومی‌سازی ۷۵ درصد فناوری‌های مربوط به شبکه‌های مخابراتی باند ثابت است که این رقم در شبکه‌های موبایل و پهن باند به ۳۵ درصد رسیده است. رستگار درمورد روند سریع اجرایی‌کردن این کار می‌گوید:

در روزهای آخر اسفندماه سال گذشته تصور می‌کردیم سال ۹۹ در شبکه ثابت باید ۵۰۰ هزار دستگاه برای اینترنت ثابت و خانگی تولید کنیم اما با پیام وزیر ارتباطات در روزهای ابتدایی سال، متوجه شدیم که باید طی دو ماه باید این میزان سرویس پهن باند ثابت و خانگی ارائه کنیم.

باتوجه‌به اینکه یکی از برنامه‌های کلان وزارت ارتباطات برای سال ۹۹ راه‌اندازی ۵ میلیون سرویس VDSL است، تعداد سفارشات در این زمینه بسیار بیشتر خواهد بود. همین موضوع باعث شد که به‌ناگهان قیمت مودم یک تا دو ‌و نیم برابر شود. در واکنش به گرانی مودم، طی جلسه‌ای که سندیکا با معاونین وزیر ارتباطات داشت، بنا شد تا به‌جای بازکردن صادرات مودم، ظرفیت داخلی به‌میزانی برسد که نیازهای جاری برآورده شود. در این جلسه مقرر شد پس از آنکه ظرفیت مودم داخلی توسط قراردادهای شرکت‌های مخابراتی و اپراتورها پر شد، واردات مودم انجام بگیرد و نه پیش از آن. رستگار می‌گوید به‌این‌صورت می‌توان پاسخ تنوع‌طلبی مشتریان و علاقه به خرید جنس خارجی را داد. به‌گفته‌ی وی این واردات می‌تواند موجب کیفیت بالاتر در محصولات داخلی نیز بشود.

بااین‌حال رستگار گفت که او نیز موافق با ممنوعیت واردات کالاهای خارجی حوزه‌ی ارتباطات نیست. او می‌گوید واردات این دسته تجهیزات فناوری به کشور، نیازمند کار کارشناسی است اما ظرفیت‌های بخش داخلی نیز باید در سال جدید پر شود.

تعرفه‌های گمرکی موضوع دیگری است که رستگار نسبت به آن سخن گفت. وی گفت: «تلاش شده تا تعرفه‌ی گمرکی برای‌ اقلامی که ساخت داخلی دارند بالا برود اما چون تعیین عوارض در گمرک براساس دلار ۴۲۰۰ تومانی است، نتیجه‌ی مطلوبی را حتی در دستگاه‌هایی که کمیسیون بالا دارند شاهد نیستیم و این مانعی بزرگ برای رقابت است.»

رستگار درباره‌ی برخورد با قاچاق کالا نیز گفت در حال حاضر مهم‌ترین راهکار برخورد با قاچاق کالا کنترل مرزها است اما باید نظارت‌ها در معامله‌ی نهایی تشدید شود تا کالا بدون شناسنامه معامله نشود.

دبیر هیأت‌مدیره‌ی سندیکای مخابرات درآخر اشاره کرد ه این سندیکا آماده شده است تا در شبکه ملی اطلاعات، بومی‌سازی و تأمین تجهیزات را از صنعت داخلی با درصد بالا انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات