اپل احتمالا یک‌پنجم از خطوط تولید آیفون‌ها را از چین به هند منتقل می‌کند

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گفته‌ی گزارش‌های جدید، اپل قصد دارد با برنامه‌ریزی چندساله، بخش درخورتوجهی از خطوط تولید گوشی‌های سری آیفون را از چین به هند منتقل کند.
تبلیغات

شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل در حال مذاکره‌ی جدی با دولت هند است تا حداکثر یک‌پنجم از خطوط تولید آیفون‌ها را از چین به این کشور منتقل کند. ظاهرا اپل برای عملی‌کردن این هدف برنامه‌ای پنج‌ساله تدوین کرده است. عمده‌ی گوشی‌های آیفون که در آینده در هند تولید می‌شوند، برای صادرات خواهند بود و برخی از آن‌ها در بازار این کشور خواهند ماند. 

اگر این شایعه رنگ حقیقت به‌خود بگیرد، شاهد نخستین اقدام جدی و بسیار مهم اپل درزمینه‌ی کاهش وابستگی به چین خواهیم بود. ناگفته نماند مدتی پیش در گزارشی اعلام شده بود اپل قصد دارد خطوط تولید هدفون‌های سری ایرپادز را نخستین‌بار به خارج از چین ببرد.

خبرگزاری اکونومیک‌تایمز در گزارشی اختصاص می‌نویسد احتمالا آیفون‌هایی که تولید آن‌ها برای کارخانه‌های کشور هند پیش‌بینی شده‌ است، بیش از ۴۰ میلیارد دلار ارزش خواهند داشت. از این رقم فقط ۱/۵ میلیارد دلار از آیفون‌ها مختص‌ به بازار هند خواهند بود و بقیه از این کشور به جاهای دیگر صادر خواهند شد. 

در بخشی از گزارش اکونومیک تایمز می‌خوانیم:

بین مدیران اجرایی ارشد اپل و مقام‌های بلندپایه‌‌ی دولت هند در چند ماه اخیر چندین جلسه برگزار شده است. این جلسه‌ها تا حدی توانسته‌اند راه را برای اپل همواره کنند تا این شرکت بتواند امکان انتقال تقریبا یک‌پنجم از خطوط تولید آیفون از چین به هند را بررسی کند و درآمدهای تولیدی محلی خود را ازطریق امضای قرارداد با تولیدکنندگان هندی افزایش دهد. مقام‌های ارشدی باخبر از جزئیات ماجرا می‌گویند اپل قصد دارد تعداد درخورتوجهی از آیفون‌ها را به ‌ارزش ۴۰ میلیارد دلار در بازار هند بسازد و این اتفاق در پنج سال آتی رخ خواهد داد. متخصصان می‌گویند اگر این اتفاق رخ دهد، اپل می‌تواند به بزرگ‌ترین شرکت‌ صادرکننده در بازار هند تبدیل شود. یکی از مقام‌های ارشد دولتی در‌این‌زمینه به اکونومیک‌تایمز می‌گوید: «انتظار داریم اپل آیفون‌هایی به ارزش حداکثر ۴۰ میلیارد دلار در هند تولید و بخش اعظم آن‌ها را به مناطق دیگر صادر کند. اپل برای دستیابی به این هدف با اتکا بر مزایای طرح PLI قرارداد همکاری با شرکت‌های ویسترون و فاکسکان امضا خواهد کرد». 

PLI طرحی ویژه است که دولت هند ارائه می‌کند و ازطریق آن قصد دارد شرکت‌های خارجی را به تولید محصولاتشان در داخل خاک این کشور ترغیب کند. طرح PLI مزایایی ویژه به شرکت‌ها، به‌‌ویژه آن‌هایی ارائه می‌دهد که قصد دارند محصولاتشان را در هند تولید و سپس صادر کنند. البته اکونومیک‌تایمز در بخشی از گزارش خود می‌گوید قسمتی از شرایط اجرای طرح PLI ممکن است برای اپل مشکل‌ساز شود.

اکونومیک‌تایمز در‌این‌باره می‌نویسد منابع آگاه از برنامه‌های اپل می‌گویند این شرکت نقاط مثبتی در طرح PLI دولت هند دیده و از آن‌ها راضی بوده است. بااین‌حال، اپل با برخی بندهای این قرارداد مشکل دارد. یکی از این مشکلات به میزان تبادل اطلاعات تجاری برمی‌گردد. همچنین، طرح PLI کارخانه‌های تولیدی اپل در چین و دیگر مناطق و ماشین‌آلات به‌کاررفته در آن‌ها را ۴۰ درصد ارزش واقعی‌شان ارزش‌گذاری می‌کند. مقام‌های دولتی هند می‌گویند تمامی نگرانی‌های اپل را بررسی خواهد کرد و درصورت نیاز تمهیداتی خواهند اندیشید؛ زیرا هدف اصلی آن‌ها این است که تولید محصولات فناوری‌محور را به هند بیاورند.

اپل پیش‌تر سابقه‌ی تولید آیفون‌ها را در کشور هند دارد. براساس اطلاعات رسمی، اپل در‌حال‌حاضر گوشی آیفون XR را در کشور هند تولید می‌کند. همچنین، شماری از دستگاه‌های آیفون SE نسل اول و آیفون ۶ را در این کشور تولید کرده است؛ گوشی‌هایی که امروزه در بازارهای جهانی فروخته نمی‌شوند.

اپل از زمان عرضه‌ی آیفون XR و آیفون ۱۱ توانسته است به موفقیتی نسبی در بازار هند دست پیدا کند. آمار نشان می‌دهند این شرکت توانسته است در سه‌ماهه‌ی گذشته، تقریبا ۶۲/۷ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند پریمیوم هند را ازآنِ خود کند. اپل برای دستیابی به این هدف، وان‌پلاس را از پیش‌ رو برداشته است؛ شرکتی که چندین فصل متوالی بیشترین سهم بازار گوشی‌های هوشمند پریمیوم هند را دراختیار داشت.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات