ممنوعیت ثبت سفارش واردات برای کالاهای مشابه تولید داخلی

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
مطالعه 2 دقیقه
وزارت صمت تصمیم دارد تا واردات هرگونه کالای خارجی را ممنوع کند که مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود.
تبلیغات

حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در گزارشی از جلسه‌ی روز چهارشنبه‌ی وزارت در کارگروه صادرات، روی اهمیت صادرات غیر نفتی و همچنین ممنوعیت واردات غیرالزامی تأکید کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود به اهمیت صادرات غیر نفتی در شرایط کنونی و کاهش شدید قیمت نفت اشاره کرد و گفت: «موضوع صادرات غیرنفتی، امروز دیگر یک انتخاب و یک کار تشریفاتی نیست، بلکه یک اجبار به شمار می‌رود».

به گزارش ایرنا، قائم‌مقام وزیر صمت در جلسه‌ی امروز به اهمیت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط صادراتی اشاره کرد که نقش مهمی در ارزآوری دارند. از نظر او، شرکت‌های بزرگ صادراتی فعال در صنایع پتروشیمی و فولاد و مس، منابع مالی موردنیاز برای تأمین هزینه‌های خود را در اختیار دارند. دراین‌میان، بنگاه‌های کوچک و متوسط برای رشد هرچه بیشتر تولید و صادرات خود، به وان‌های صادراتی نیاز دارند. خیابانی در ادامه به اهمیت همکاری ارگان‌های گوناگون کشور در رونق اقتصاد اشاره کرد و نقش وزارت خارجه و همچنین اتاق بازرگانی را مهم خواند.

بخش مهم گزارش قائم‌مقام وزیر صمت به کنترل واردات اختصاص داشت. خیابانی از تأمید وزارت صنعت برای محدودیت، ممنوعیت، مدیریت و کنترل واردات صحبت کرد. او واردات را در سه گروه اصلی کالای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات تقسیم می‌کند و می‌گوید باید هرچه سریع‌تر، واردات هر ماشین‌آلات یا قطعه‌ای که در داخل، توان تولید آن وجود دارد، ممنوع شود. هدف از پیاده‌سازی ممنوعیت، صیانت از منابع ارزی محدود کشور و همچنین حمایت از تولید داخلی بیان شد. خیابانی در پایان صحبت‌های خود به اهمیت حمایت و سرمایه‌گذاری در تولید داخلی اشاره کرد و دفاع از بخش خصوصی را فاکتور مهمی در توسعه‌ی هرچه بیشتر ظرفیت‌های تولید داخلی دانست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات