بازدید زنده از میراث جهانی کشور با طرح ۱۱ هزار کیلومتر مسیر در خانه میسر می‌شود

چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز با برگزاری نشستی در کاخ گلستان، طرح «۱۱ هزار کیلومتر مسیر در خانه: سفر به میراث جهانی» را رونمایی کرد. این طرح با همکاری وزارت ارتباطات برگزار می‌شود.
تبلیغات

«۱۱ هزار کیلومتر مسیر در خانه: سفر به میراث جهانی» عنوان طرحی مشترک بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت ارتباطات است که هدف از آن ایجاد امکان بازدید از میراث فرهنگی ثبت‌شده‌ی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو است. همان‌طورکه اشاره کردیم، این طرح حاصل همکاری دو وزارت میراث فرهنگی و ارتباطات است؛ به‌طوری‌که امکان بازدید مجازی از میراث جهانی کشور برای علاقه‌مندان ممکن خواهد شد.

براساس اطلاعات محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی، این طرح به‌منظور نمایش ۲۴ اثر فرهنگی کشور تدارک دیده شده است. ۲۴ اثر انتخاب‌شده با طی ۱۱ هزار کیلومتر مسیر از استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، کرمان، یزد، سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان‌رضوی در روزهایی که شیوع ویروس کرونا به لغو سفرها منجر شده امکان بازدید را برای کاربران فراهم می‌کند. این مسیر ۱۱ هزار کیلومتری در دو هفته، از روز حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی تا روز موزه‌ها انجام خواهد شد و آغاز سفر نیز از چغازنبیل خواهد بود. هریک از بازدیدها ازطریق استریم یک‌و‌نیم‌ساعته به‌واسطه‌ی پلتفرم‌های مختلف دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. 

البته همکاری دو وزارت میراث فرهنگی و ارتباطات، تنها محدود به این سفر نیست و ابعاد دیگری نیز دارد. یکی از نتایج این همکاری، اختصاص فضایی دو پتابایتی به وزارت میراث فرهنگی به‌منظور دیجیتالی‌کردن اسناد و اطلاعاتی است که از تمام اسناد و میراث فرهنگی تهیه شده یا در دست تهیه است. طالبیان با اشاره به این موضوع اعلام کرد در‌حال‌حاضر، اطلاعات مربوط به موزه‌ها ازقبیل اسناد تاریخی اسکن‌شده یا ایجاد نسخه‌ی دیجیتال از آثار باستانی به‌صورت پراکنده انجام شده و این وزارت در نظر دارد با همکاری وزارت ارتباطات، داده‌ها را تجمیع کند. 

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، نیز با اشاره به محدودیت‌های ایجادشده به‌علت شیوع ویروس کرونا، چنین محدودیت‌هایی را عامل خلاقیت خواند و طرح ۱۱ هزار کیلومتر در مسیر خانه را نیز نتیجه‌ی خلاقیت خواند. به‌گفته‌ی ناظمی، در ایام نوروز برنامه‌ی بازدید از ۱۳ موزه به‌صورت آزمایشی اجرا و با استقبال چشمگیری همراه شد. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در خاتمه افزود:

امیدواریم اجرای تور ۱۱ هزار کیلومتر در خانه باعث ایجاد روایت دیجیتالی ماندگار و دسترس‌پذیر برای همگان شود و این امکان را فراهم آورد که نگاه تاریخی و فرهنگی بیش از گذشته و در سطوح متنوع‌تری استفاده شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات