مدیرعامل فرابورس: دیجی‌کالا و تپسی وارد بورس می‌شوند

چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل فرابورس اعلام کرد دیجی‌کالا و تپسی پس از برطرف شدن موانع حضور، به‌عنوان اولین استارتاپ‌ها روی تابلوی بورس قرار خواهند گرفت.
تبلیغات

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در جلسه‌ی لایو اینستاگرامی که با موضوع «بهره‌مندی از ظرفیت منابع فراصندوق ستارگان» برگزار شده بود از حضور دیجی‌کالا و تپسی در بورس در آینده خبر داد. طبق گفته‌ی او دیجی‌کالا و تپسی بسیاری از مشکلات خود برای ورود به بورس را برطرف کرده‌اند و به‌زودی با حل مابقی مشکلات، حضور آن‌ها روی تابلوی بورس در دستور کار فرابورس قرار می‌گیرد.

به گزارش پیوست، مدیرعامل فرابورس برای اولین‌بار در مهرماه ۹۷ از ورود چند شرکت استارتاپی به بورس خبر داده بود اما پس از آن اعلام شد که استارتاپ‌ها هنوز شرایط ورود به بورس را پیدا نکرده‌اند. طبق اعلام مدیرعامل فرابورس ایران به‌نظر می‌رسد دیجی‌کالا و تپسی اکنون بخشی از این مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند. هارمونی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه‌ی پذیرش استارتاپ‌ها در بورس گفت:

از سال گذشته با چند استارتاپ معروف که در بازار مشغول به فعالیت هستند، جلسات جدی و متعددی برگزار کردیم. از میان این استارتاپ‌ها، دیجی‌کالا و تپسی توانستند بسیاری از موانع حضورشان در بورس را برطرف کنند.

هامونی پیش از این فهرست هزار شرکتی از SMEها و استارتاپ‌های متقاضی به بورس را ارائه داده بود که اکثر آن‌ها با مشکلات حاکمیتی، شرکتی و شفافیت حسابرسی مواجه بودند و این موضوعات ورود آن‌ها به بورس را با مشکل مواجه می‌کرد. پیش از این گفته شده بود که کافه‌بازار نیز متقاضی ورود به بورس است اما این‌طور که به‌نظر می‌رسد، کافه بازار جزو اولین استارتاپ‌هایی که وارد بورس می‌شوند نخواهد بود. هامونی در مورد وضعیت کافه‌بازار برای حضور در بورس گفت:

ما یک جلسه با کافه‌بازار برگزار کردیم؛ اما آن‌ها زیاد پیگیری نکردند. هر سه استارتاپ هم‌زمان مذاکره برای ورود به بورس را آغاز کردند؛ اما دیجی‌کالا و تپسی از لحاظ پذیرش آماده‌تر بودند. هنوز در برخی از استانداردهای پذیرش بورس مانند ساختارهای مالی‌ با کافه‌بازار به تفاهم نرسیده‌ایم و باید مذاکرات بیشتری انجام شود.

در جلسه‌ی لایو اینستاگرامی که با هدف معرفی ظرفیت منابع فراصندوق ستارگان و دعوت از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای همکاری برگزار شده بود، حمیدرضا امیری‌نیا، مدیر فراصندوق ستارگان نیز حضور داشت. به‌گفته‌ی او فراصندوق ستارگان به‌عنوان یک صندوق مستقل و در چارچوب بورس آمادگی دارد تا در زنجیره‌ی تأمین مالی حوزه‌ی دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدام به تأمین مالی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) کند. او گفت:

امروزه ۴۳ درصد اقتصاد آمریکا براساس تأمین مالی جسورانه صورت می‌گیرد و ۵۷ درصد ارزش بازار آمریکا از VCها است، این ارقام نشان‌دهنده‌ی این است که ما هم باید به اهمیت این حوزه پی ببریم و آن را توسعه دهیم. چون حیات اقتصاد دانش‌بنیان کشور در گرو تأمین مالی جسورانه است.

امیری‌نیا همچنین افزود بحث ریسک‌پذیری در توسعه‌ی کارآفرینی ۱۴ شاخص دارد که یکی از شاخص‌های آن میزان ریسک‌پذیری است. این شاخص در اکوسیستم آمریکا ۹۹ درصد بوده و در ایران ۱/۳۶ درصد است، این نشان می‌دهد که اقتصاد ما برای ریسک‌پذیری آماده نیست. او در ادامه به شرایط خاص کشور، تحریم‌ها، تهدیدها و تورم اشاره کرد و گفت قانع کردن سرمایه‌گذاران در این حوزه بسیار دشوار است اما نهایت تلاش باید انجام شود. او در مورد عملکرد فراصندوق یا Fund of fund گفت:

فراصندوق یک راه‌حل و رویکرد جدید در ایران است اما در دنیای تأمین مالی یک رویکرد قدیمی و جاافتاده است. ما در فراصندوق ستارگان سعی داریم تا در کنار صندوق‌های جسورانه‌ای باشیم که قصد دارند فعالیت‌های خود را توسعه دهند. به این صورت این صندوق‌ها با سرمایه‌های خود می‌توانند پروژه‌های متوسط و بزرگ را پوشش دهند، پروژه‌هایی که در آینده برای آن‌ها برگشت سرمایه دارد.در ایران وضعیت رگولاتوری فراصندوق‌ها مشخص نبود چون یک رویکرد نوین است اما پس از مدتی بحث رگولاتوری آن تعیین تکلیف شد. ما به‌عنوان اولین متقاضی درخواست دادیم و اسفندماه مجوز فعالیت  فراصندوق را دریافت کردیم. متأسفانه در کشور ما نسبت تأمین مالی جسورانه به تأمین تسهیلات کم‌تر است و هنوز برخی از صندوق‌ها تسهیلات ارائه می‌دهند.

مدیر فراصندوق ستارگان می‌گوید فراصندوق در حوزه‌های های‌تک، فین‌تک، تجارت الکترونیکی، نانو و سلامت سرمایه‌گذاری می‌کند. هدف اولیه این بود که کل اکوسیستم فعال شود اما به‌دلیل شرایط اقتصادی ابتدا با نهادهای عمومی و دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی و بنیاد برکت همکاری کرده‌اند. به‌گفته‌ی او فراصندوق ستارگان صندوقی مستقل بوده، به هیچ ارگانی وابستگی ندارد و تنها به‌دنبال فعالیت اقتصادی است.

علیرضا دلیری، نماینده‌ی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این جلسه حضور داشت و سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور را از اولویت‌های این حوزه دانست. او گفت:

تاکنون در زمینه‌ی آموزش و فرهنگ‌سازی فعالیت‌هایی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد. در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری جسورانه باید با طراحی مدل‌ها و روش‌هایی، ریسک‌ را کاهش داده و جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش دهیم که در حال انجام آن هستیم. ما در جلساتی که با ستاد فرمان امام و فرابورس در فراصندوق داشتیم، تصمیم گرفتیم تا هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی را ترغیب به سرمایه‌گذاری خطرپذیر کنیم. یکی دیگر از بحث‌های ما این بود تا سرمایه‌گذاری مستقیم صورت نگیرد. یعنی نگاه ما این است که سرمایه‌گذاری حوزه‌ی خطرپذیر باید توسط بخش خصوصی انجام شود. ایجاد فراصندوق ستارگان هم با همین هدف بود تا منابع هلدینگ‌های اقتصادی مانند مجموعه دانشگاه آزاد، فرمان امام و آستان قدس و کمیته‌ی امداد به مجموعه وارد شده و به‌صورت غیرمستقیم در حوزه‌ی دانش‌بنیان و خطرپذیر تزریق شود.

دلیری همچنین گفت صندوق‌ها می‌توانند به دو صورت با فراصندوق همکاری کنند. اولین روش همکاری روی پروژه‌‌هایی است که صندوق‌ها در نظر دارند و در روش دوم همکاری روی پروژه‌هایی انجام می‌شود که به فراخور شرایط کشور ایجاد می‌شوند؛ به‌عنوان مثال در حال حاضر کرونا مهم‌ترین بحران کشور است و فراصندوق بخشی را برای سرمایه‌‌گذاری روی پروژه‌های سلامت محور درنظر گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات