راهکارهای ساده برای کاهش پینگ در بازی‌ها

چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
پینگ بالا به‌خصوص برای گیمرها دردسرهای زیادی دارد و می‌تواند تجربه‌ی کاربری را تحت‌الشعاع قرار دهد. در این مطلب، با دلایل پینگ بالا و راهکار‌هایی برای کاهش آن آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

اگر از علاقه‌مندان به بازی‌‌های کامپیوتری آنلاین هستید، قطعاً واژ‌ه‌ی پینگ را شنیده‌اید. گیمرهای آنلاین به‌خوبی از تأثیرات پینگ بالا در گرافیک آگاه هستند؛ زیرا پینگ بالا در ساده‌ترین حالت ممکن است باعث شود گیمری در بازی‌های تیراندازی اول شخص مانند Call of Duty هدفش را از دست بدهد و با وجود تمام تکنیک‌هایش، در بازی شکست بخورد.

*این مقاله را حمید ملکی در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ نوشته و شبنم توایی در تاریخ ۶ آذر ۱۴۰۱ به‌روزرسانی کرده است.*

پینگ به چه معنا است؟ چه عواملی بر کاهش پینگ مؤثر است؟ چگونه پینگ را کاهش دهیم؟ در مقاله‌ی «پینگ چیست؟» درباره‌ی مفهوم پینگ و نحوه‌ی اندازه‌گیری آن به‌طور‌مفصل صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم پیش از مطالعه‌ی این مطلب نیم‌نگاهی به آن بیندازید. در این مطلب، درباره‌ی چگونگی کاهش پینگ و بهبود سرعت اینترنت و به‌طور‌کلی درباره‌ی نحوه‌ی تجربه‌ی گیمینگ بهتر صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

پینگ چیست؟ تأخیر چیست؟

پینگ و تأخیر دو مفهومی هستند که اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند؛ اما درواقع با‌هم تفاوت دارند. تأخیر به سرعت واکنش اتصال اینترنت و زمانی که طول می‌کشد تا داده‌ها از دستگاه به سرور منتقل شوند (بر‌حسب میلی‌ثانیه)، اشاره می‌کند؛ اما پینگ واحدی است که برای اندازه‌گیری تأخیر استفاده می‌شود. درواقع، پینگ نشان‌دهنده‌ی تأخیر بین ارسال یک پکت (بسته داده) از دستگاه میزبان به دستگاه مقصد (سرور) و دریافت پاسخ آن است.

به‌طور‌خلاصه، اگر تأخیر را ماشینی قدرتمند در نظر بگیریم، پینگ واحدی است که برای اندازه‌گیری سرعت این ماشین به‌کار می‌رود. هنگامی‌که گیمر به سرور بازی آنلاینی متصل است، این سرور برای اینکه بازی روانی را برایش فراهم کند، باید اقداماتی مانند حرکت و بارگذاری مجدد و کشیدن ماشه را تشخیص دهد. هرچه مدت‌زمان انتقال این سیگنال‌ها به سرور بیشتر باشد، تجربه‌ی گیمینگ کاربر کُندتر و خسته‌کننده‌تر می‌شود.

خیلی از گیمرها برای داشتن تجربه‌ای روان و لذت‌بخش هنگام بازی، هزاران دلار در این فرایند سرمایه‌گذاری می‌کنند و جدیدترین و بهترین سخت‌افزار‌ها را می‌خرند؛ اما واقعیت این است که انجام بازی نباید این‌قدر هزینه‌بر باشد.

پینگ مناسب چقدر است؟

نرخ‌ پینگ کارآمد می‌تواند در بازی‌های مختلف متفاوت باشد؛ اما به‌طور‌کلی می‌توان نرخ‌های متفاوت پینگ را در جدول زیر دسته‌بندی کرد:

نرخ پینگ

قابلیت‌ها

کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه

عالی، پینگ‌های کمتر از ۲۰ میلی‌ثانیه معمولاً به‌معنای داشتن تصاویر واضح و روان و زمان‌ واکنشی سریع است. در چنین نرخ پینگی، معمولاً گیمرها با تأخیر مواجه نخواهند شد.

بین ۲۰ تا ۵۰ میلی‌ثانیه

خیلی خوب، رایج‌ترین محدوده برای گیمرهایی که به‌دنبال گیم‌پلی روان و رسپانسیو در سرورهای محلی یا منطقه‌ای هستند.

بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌ثانیه

نسبتاً خوب، گیمرهایی که به سرورهای بین‌المللی متصل می‌شوند، اغلب در این محدوده قرار دارند. گاه تأخیر‌ها یا کاهش عملکرد اتفاق می‌‌افتد.

بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌ثانیه

ضعیف، با این نرخ پینگ نه‌تنها نمی‌توان بازی کرد؛ بلکه عملکرد دستگاه هم ممکن است بسیار آزاردهنده باشند. احتمال تأخیر در طول بازی و پیکسل‌پیکسلی‌شدن گرافیک بسیار زیاد است.

بیش از ۳۰۰ میلی‌ثانیه

بد، گیمرها با این نرخ پینگ نمی‌توانند بازی کنند و تأخیر در زمان پاسخ‌گویی و مشکلات در گرافیک مشهود است.

دلایل پینگ بالا

نرخ پینگ بالا با وجود داشتن اتصال اینترنتی مناسب ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که بیشتر آن‌ها هم خارج از کنترل شما هستند:

  • شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت سرعت را کاهش می‌دهند (Throttling): زمانی رخ می‌دهد که ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت به‌طور‌عمدی اتصال را بسته به کاربری مشترکان آنلاین کُند می‌کند. در‌واقع، گاهی ISPها سرعت اینترنتی کاربرانی را کاهش می‌دهد که از پهنای باند زیاد استفاده می‌کنند تا بتوانند سرعت شبکه را برای سایر کاربران بهتر مدیریت کنند. علاوه‌بر کاهش سرعت، تفاوت بین سرعت دانلود و آپلود نیز بسیار اهمیت دارد. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی معمولاً در تبلیغات خود به سرعت دانلود اشاره می‌کنند؛ اما معمولاً در گیمینگ سرعت آپلود تأثیر بیشتری بر زمان پاسخ و عملکرد می‌گذارد. درواقع، سرعت دانلود سرعت انتقال داده‌ها از سرور است؛ درحالی‌که سرعت آپلود سرعتی است که داده به دیگران ارسال می‌شود.
  • روتر یا کامپیوتر شخصی شما ممکن است قدیمی باشد: حتی اگر ISP اتصال سریع و مناسبی دراختیار کاربر قرار دهد، بازهم کیفیت کامپیوتر و روتر می‌تواند بر سرعت اتصال تأثیر بگذارد. در همین زمینه، کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها و روترهای مخصوصی برای گیمینگ و مدیریت پَکِت‌های بزرگ ساخته شده‌اند که به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند و به‌خوبی از‌پسِ حجم پردازش مورد‌نیاز بازی‌های آنلاین برمی‌آیند.
  • مشکلاتی که در فایروال وجود دارند: فایروال‌ها معمولاً بسته‌های داده‌ی ارسالی و دریافتی کامپیوتر را بررسی می‌کنند. این فرایند ممکن است زمان زیادی طول بکشد و در زمان گیمینگ، شاید تجربه‌ی کاربری را تحت‌تأثیر قرار دهد. برای حل این مشکل، در تنظیمات فایروال خود استثنایی برای بازی‌های مدنظر ایجاد کنید؛ اما هم‌زمان این نکته را نیز در نظر بگیرید که غیرفعال‌کردن فایروال‌ها ممکن است آسیب‌پذیری سیستم را دربرابر بسته‌های داده مخرب افزایش دهد.

راهکارهای کاهش پینگ

پینگ و تأخیر به کیفیت اینترنت، فاصله‌ی مکانی سرور و کاربر یا میزبان و... بستگی زیادی دارد؛ اما بیایید چند راهکار برای بهبود وضعیت پینگ را بررسی کنیم.

به روتر نزدیک شوید

اگر از شبکه‌ی Wifi استفاده می‌کنید،‌ کاهش فاصله‌ی بین کامپیوتر یا دستگاه بازی با روتر باعث افزایش قدرت سیگنال دریافتی و احتمالاً پینگ خواهد شد.

شاید این کار را پیش‌از‌این انجام داده باشید؛ ولی در‌غیر‌این‌صورت، اقدام مثبت کوچکی برای بهبود پینگ شما محسوب می‌شود. دیوار یا پله یا موانع فیزیکی قدرت سیگنال وایرلس شما را کاهش می‌دهد و بر کیفیت کلی اینترنت شما تأثیر منفی می‌گذارد.

برنامه‌ها و وب‌سایت‌های اجراشده در پس زمینه را ببندید

برخی اپلکیشن‌ها مانند یوتیوب، نتفلیکس، سرویس‌‌های تورنت و استریم و دیگر بازی‌های اجراشده در پس‌زمینه قاتل پهنای باند اینترنت شما هستند و تأثیر زیادی بر افزایش پینگ می‌گذارند. این مسئله تنها به گیمینگ و پینگ مربوط نیست و اگر ندانسته سرویس‌های متصل زیادی اجرا کرده باشید، ازنظر سرعت دریافت و ارسال اطلاعات نیز، به مشکل برخواهید خورد.

اگر در حال دانلود هستید، حتماً برای کاهش پینگ آن را متوقف و ادامه‌ی آن را به زمان دیگری موکول کنید. شاید برنامه‌هایی که به اینترنت نیاز ندارند، پینگ شما را تحت‌تأثیر قرار ندهند؛ اما برای تجربه‌ی لذت‌بخش و روان در بازی، حتماً از بسته‌بودن آن‌ها و آزادبودن منابع سیستم مطمئن شوید.

کاهش تعداد دستگاه‌هایی که هم‌زمان از WiFi استفاده می‌کنند

روترها می‌توانند اینترنت را میان تعداد زیادی دستگاه به‌اشتراک بگذارند؛ اما آیا اتصال تعداد زیادی سیستم به آن درست است؟

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است حین بازی آنلاین، اعضای دیگر خانواده نیز از اینترنت استفاده کنند و شما به‌یک‌باره با لگ‌هایی در بازی مواجه می‌شوید. بله، درست است. افزایش تعداد کاربران روتر باعث کاهش سرعت ارتباط و افزایش پینگ می‌شود. اگر موبایل یا لپ‌تاپ شما به اینترنت بی‌سیم مذکور متصل است، حتماً آن را غیرفعال کنید.

استفاده از سرورهای بومی و منطقه‌ای

شرکت‌های سازنده‌ی بازی بسته به سیاست‌های تجاری خود سرورهایی در مناطق مختلف جهان برای کاربران آن منطقه در نظر می‌گیرند. بدیهی است اتصال به سرورهای نزدیک‌تر پینگ بهتری برایتان به‌ارمغان می‌‌آورد. به‌عنوان مثال، برخی بازی‌‌های در منطقه‌ی خاورمیانه سرور اختصاصی دارند؛ به‌همین‌دلیل، اتصال به سرورهای اروپا یا حتی آمریکا کار منطقی نیست. البته برخی بازی‌ها امکان انتخاب سرور و منطقه‌ی جغرافیایی را ندارد.

برخی کاربران از خالی‌بودن و انتظار بیشتر در سرورهای منطقه‌‌ی خود گلایه می‌کنند؛ اما قطعاً کیفیت بهتر ارزش این صبرکردن را خواهد داشت. خوشبختانه اکثر بازی‌ها سرورهای نزدیک‌تر را به شما پیشنهاد می‌دهند و کیفیت پینگ و تأخیر را نیز با نماد‌های میله‌ای (مانند آنتن‌دهی گوشی‌ موبایل) به کاربر نشان می‌دهند تا بهترین سرور را انتخاب کنند.

استفاده از کابل Lan و راه‌اندازی دوباره‌ی مودم و روتر

تقریباً همیشه اتصال کابلی پینگ بهتری از اتصال بی‌سیم ارائه می‌کند. اگر این کار پینگ شما را کاهش نداد، احتمالاً مشکل ارتباط اینترنت شما از ISP و کیفیت آن یا حتی مشکل روتر است.

گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل استفاده‌ی طولاتی‌مدت و پیوسته، مودم یا روتر به‌خوبی عمل نکند. لطفاً دستگاه را برای چند ثانیه خاموش و سپس دوباره روشن کنید. دقت کنید بازگشت دوباره‌ی ارتباط اینترنت پس از فرایند روشن‌کردن، چند لحظه طول می‌کشد؛ پس صبور باشید.

تماس با ارائه‌دهنده‌ی اینترنت و تغییر نوع سرویس

اگر تمام مراحل قبل را انجام دادید و هنوز نتیجه‌ای نگرفتید و حتی در ارتباط با سرورهای منطقه‌ای نیز مشکل دارید، زمان آن فرارسیده است که با ISP خود تماس بگیرید و از آن بخواهید وضعیت سرویس شما را ازنظر تأخیر بررسی کند. برخی از ارائه‌دهندگان اینترنت در کشورمان شاید سرویس‌های مخصوص بازی با پینگ بهتری به شما پیشنهاد دهند و درصورت مشکل کلی در بهبود وضعیت پینگ کمک کنند. اگر با وجود تغییرات سرویس‌دهنده هنوز تغییر در پینگ مشاهده نمی‌کنید، بهتر است سراغ راهکارهای دیگر مانند تعویض سرویس‌دهنده بروید.

ناگفته نماند پینگ و کیفیت اتصال اینترنت وابستگی زیادی به زیرساخت‌های آن در کشور دارد و مسئله‌ی زیرساخت هنوز از مشکلات اصلی‌ در ایران است. اگر بازی‌کردن برایتان اولویت دارد و ارائه‌دهنده‌ی کنونی شما راهکاری برای بهبود کیفیت پینگ شما ندارد، تغییر سرویس‌دهنده راهکار نهایی است.

تعویض روتر و مودم

ممکن است خراب‌شدن یا قدیمی‌بودن روتر یا مودم شما یکی از دلایل کیفیت (قدرت و سرعت و پایداری) ضعیف اتصال به اینترنت و پینگ زیاد باشد. پیش از خرید روتر جدید، حتماً درباره‌ی تطابق آن با نیازهایتان تحقیق کنید. روترهای گیمینگ یکی از انتخاب‌های پیش‌ روی کاربران است که به‌‌ویژه در اتصال هم‌زمان چند کاربر به یک شبکه راهگشا خواهد بود.

استفاده از سرویس‌های کاهش پینگ

احتمالاً شما نیز نام سرویس کاهش پینگ را شنیده‌اید که عموماً برای کاهش پینگ خارجی استفاده می‌شوند. اصطلاح پینگ خارجی عموماً برای اتصال به سرورهای خارج از کشور استفاده می‌شود و پینگ داخلی نیز به تأخیر در ارتباط بین سیستم میزبان و یک سرور داخل کشور (مثلاً تهران) اشاره می‌کند. این سرویس‌ها عموماً ادعایی در کاهش پینگ داخلی ندارند و تنها برای بهبود وضعیت پینگ خارجی استفاده می‌شوند. کاربران کنسول‌ها نیز با داشتن لپ‌تاپ و استفاده از روش‌های اشتراک اینترنت می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند.

ناگفته نماند اثربخشی چنین سرویس‌هایی به مؤلفه‌های متنوعی بستگی دارد و ابتدا انجام مراحل یادشده به‌عنوان راهکار توصیه می‌شود. برخی از این سرویس‌ها به کاربر امکان می‌دهند پیش از خرید آن را بیازمایند؛ از‌این‌رو، حتماً اثربخشی آن را آزمایش کنید. برخی کاربران کاهش پینگ را با انجام مراحل گفته‌شده تجربه خواهند کرد؛ اما این راهکارها ممکن است نتیجه‌ی دلخواه شما را به‌همراه نداشته باشد.

سرویس رادار گیم؛ راهکاری جدید برای حل مشکلات پینگ

سرعت پایین دانلود بازی‌ها، آپدیت آن‌ها و پینگ بالا از مشکلاتی است که تجربه‌ی گیمینگ ناموفقی را برای گیمر‌های ایران ایجاد کرده‌اند، در همین راستا وزارت ارتباطات اواخر دی ۱۴۰۱ از سرویسی به نام رادار گیم برای کاهش پینگ و حل مشکلات گیمرها رونمایی کرد؛ یکی از قابلیت‌های این سرویس دانلود فایل‌های مرتبط با بازی‌‌ها از‌طریق سرورهای داخلی کشور است که به طرز چشمگیری پینگ بازی‌ها را کاهش می‌دهد.

سرویس رادار گیم، راهکار وزارت ارتباطات برای حل مشکلات گیمرها، رونمایی شد
سرویس رادار گیم، راهکار وزارت ارتباطات برای حل مشکلات گیمرها، رونمایی شد
مطالعه '2

رادار گیم (radar.game) پلتفرمی است که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی شده و شامل سه سرویس: CDN‌ برای ارائه‌ی فایل‌های مرتبط با برخی از بازی‌ها، ابزاری برای سنجش تأخیر و پینگ اینترنت کاربر و DNS رایگانی برای کاهش پینگ بازی‌ها است.

سوالات متداول زومیت

  • پینگ چیست؟

    پینگ معیاری برای اندازه‌گیری میزان تأخیر اتصال بین دو دستگاه یا دو کامپیوتر در یک شبکه محسوب می‌شود. در بازی‌های آنلاین، پینگ نشان می‌دهد که اتصال اینترنت گیمر با سرور بازی چقدر تأخیر دارد.

  • پینگ چه اهمیتی دارد؟

    اهمیت اصلی پینگ در بازی‌های کامپیوتری است که نشان می‌دهد حرکت شما در بازی چقدر طول می‌کشد تا در سرور اصلی ثبت و اجرا شود. برای نمونه، اگر بازی آنلاینی را با پینگ ۲۰ میلی‌ثانیه اجرا کنید، دستورها و حرکت‌های شما کم‌وبیش به‌صورت آنی اجرا می‌شود.

  • چگونه پینگ را کم کنیم؟

    کارهایی همچون کاهش فاصله از روتر، استفاده از کابل به‌جای اتصال وای‌فای، سرویس‌های کاهش پینگ و حتی نوع سرویسی که از ISP گرفته‌اید، ممکن است در کاهش پینگ شما مؤثر باشد. در مقاله‌ «راهکارهای ساده کاهش پینگ» به‌طورکامل به این موضوع پرداخته شده است.

امیدواریم که این مقاله‌ی آموزشی برایتان مفید بوده باشد. شما کاربران محترم زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این موضوع و مشکلات ناشی از آن دارید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات