میت Xs تاکنون بیش از ۶۰ میلیون دلار به هواوی ضرر وارد کرده است

جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
میت ایکس‌اس گوشی تاشدنی جدید هواوی که مدتی پیش در بازار عرضه شد، براساس آمار رسمی، بیش از ۶۰ میلیون دلار به هواوی ضرر وارد کرده است.
تبلیغات

پا گذاشتن به عرصه‌های جدید و تولید محصولاتی انقلابی همواره کاری پرریسک و پرهزینه بوده است که هر شرکتی توانایی انجام آن‌ را ندارد. شرکت‌های مختلف از سال‌ها پیش اعلام کرده بودند که در پی ورود جدی به بازار گوشی‌های هوشمند تاشدنی (Foldable) هستند. گرچه رویال نخستین گوشی تاشدنی دنیا را با نام فلکس‌پای معرفی کرد، اما این سامسونگ و هواوی بودند که موفق‌به تولید محصولاتی رده‌بالا در حوزه‌ی دستگاه‌های تاشدنی شدند.

نخستین نسل از گوشی‌های هوشمند تاشدنی امروزه در بازار موجود هستند و شکی نداریم که روند تحقیق و توسعه‌ی (R&D) آن‌ها هزینه‌ی درخورتوجهی روی دست تولیدکنندگان‌شان گذاشته است. این گوشی‌ها قیمت بالایی دارند و بسیاری از کاربران فکر می‌کنند درآمد درخورتوجهی برای تولیدکنندگان به‌ارمغان می‌آورند؛ اما این محصولات حتی پس از عرضه به بازار نیز هزینه‌هایی اضافی روی دست تولیدکننده می‌گذارند.

هواوی امروزه دو گوشی هوشمند تاشدنی در بازار دارد: میت ایکس و میت ایکس‌اس. این گوشی‌ها با قیمت بالایی به بازار عرضه شده‌اند و مقاومت زیادی در برابر عوامل محیطی از خود نشان نمی‌دهند؛ بنابراین باید با ظرافت خاصی با آن‌ها کار کرد. یو چن‌دانگ، مدیرعامل کسب‌و‌کار Consumer BG در شرکت هواوی تکنولوژیز (Huawei Technologies)،‌ پس از معرفی رسمی گوشی‌های خانواده‌ی پی ۴۰ به بیان برخی جزئیات درمورد کسب‌و‌کار گوشی‌های گوشی هواویهوشمند این شرکت پرداخته است.

به‌گفته‌ی یو چن‌دانگ، دلیل بالا بودن قیمت گوشی‌های پرچم‌دار این است که تولید آن‌ها نیز هزینه‌ی زیادی به شرکت‌ها متحمل می‌کند. هرچه هزینه‌ی تولید بیشتر شود، طبیعتا هزینه‌ی عرضه‌ی دستگاه‌ها نیز به بازار بالا می‌رود. چن‌دانگ می‌گوید هزینه‌ی یکی از حسگرهای دوربین گوشی هواوی پی ۴۰، بیش از ۱۰۰ دلار است. او می‌گوید اپل و سامسونگ به استفاده از چنین حسگرهایی روی نمی‌آورند، اما دستگاه‌های آن‌ها همچنان قیمتی به‌نسبت بالاتر از دستگاه‌های هواوی دارند. 

از زمان عرضه‌ی میت ایکس‌اس (Huawei Mate Xs) به بازار در ماه فوریه، این گوشی تاشدنی باعث شده است هواوی بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار سرمایه از دست بدهد. یکی از انتقاداتی که همواره به میت ایکس‌اس وارد می‌شود، قیمت بالای آن است. این دستگاه با قیمت ۱۶٬۹۹۹ یوآن معا‌دل بیش از ۲٬۴۰۰ دلار برای تهیه در دسترس قرار دارد. چن‌دانگ می‌گوید که مراحل تولید گوشی از این هم هزینه‌بر‌تر هستند و همین موضوع باعث شده است میت ایکس‌اس ضرردهی زیادی برای هواوی داشته باشد. 

تولید محصولاتی نظیر میت ایکس‌اس کاری بسیار ریسکی است. نباید فراموش کنید که میت ایکس‌اس و دستگاه‌های مشابه، فرم فاکتور کاملا جدیدی برای گوشی‌های هوشمند تعریف می‌کنند و کاربران زیادی ممکن است با آن‌ها راحت نباشند. هزینه‌ی بالای تولید نیز باعث می‌شود قیمت عرضه‌ی آن‌ها به بازار بسیار بالا باشد تا هر کسی نتواند آن‌ها را تهیه کند. این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند و چنین ضررهایی را به‌دنبال می‌آورند. 

هواوی میت ایکس برای نخستین بار در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسونا ۲۰۱۹ (MWC 2019) به‌نمایش درآمد که البته در آن زمان تولیدش هنوز به اتمام نرسیده بود و افراد کمی شانس کار با نمونه‌ی پیش‌تولید آن را پیدا کردند. عرضه‌ی میت ایکس از نوامبر سال گذشته برای بازار چین آغاز شد. سپس نوبت به میت ایکس‌اس با قابلیت‌هایی اضافی نظیر 5G رسید که توانست عملکردی بهتر نسبت‌به مدل اولیه از خود برجای بگذارد. ناگفته نماند هواوی مدل ایکس‌اس را در بازارهای بیشتری عرضه کرد. ظاهرا به‌طور کلی میزان فروش میت ایکس‌اس به‌حدی نبوده است که هواوی بتواند از آن درآمد به‌جیب بزند. شکی نداریم با گذر زمان میزان مقبولیت گوشی‌های تاشدنی بیشتر خواهد شد و این روند تغییر خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات